Summering av det gångna året....

        DATUM: 2009-12-31 TID: 12:57:37


2009 VAR ÅRET DÅ...





...vi precis hade skaffat valp, fick reda på att Victor var sjuk, så vi tvingades att reklamera honom. Vid veterinärbesiktningen så fick vi reda på att han hade hjärtfel, uppfödaren vägrade ta tillbaka honom, vi orkade inte slåss, men hittade ett bra hem tillslut...


... vår andra hund Biffen höll på att förlora ögat och låg inne på Strömsholm samtidigt som...



... vi genomgick en stamcellstransplantation



... vi satt isolerade i 14 veckor på ett sjukhusrum



... Victor dog och vårt liv försvann



... vi slogs i media angående bristen på hemsjukvård



... det samlades in över 200 000:- till barncancerfonden på bara två dagar via Victors fond



... jag gick på min första begravning, min egen sons.



... jag upplevde min första morsdag... utan barn.



.... vi bilade ner till Italien fram och tillbaka



.... vi köpte mopsen Laban



... jag skrev en bok




.... jag blev gravid




.... jag blev utnämnd till Årets Mama Hjälte




.... vi renoverade hela undervåningen på huset




... vi hamnade i tvist med Försäkringskassan




... Peter opererades för jumskbrock




.... vi firade jul utan Victor på hans gravplats




... Försäkringskassan överklagade vår dom till Kammarrätten...





Och nu sitter vi här... Sista dagen på året.
Jag är allmänt höggravid, Peter målar nere i hallen, och syrran och hennes sambo är på väg hit. Är så trött så att det snurran i skallen och jag mår lite lätt illa.

Försöker summera det gångna året, men det är mycket som är bäcksvart. Ändå har det hänt så otroligt mycket, både bra och fruktansvärda saker.
Jag både vill men ändå inte, lägga 2009 bakom mig. Livet är ingen film där man bara kan radera jobbiga delar och sedan glömma bort att de hänt.

Vad det nya året har att visa, det vet vi inte men vi hoppas att det innehåller en smula frid, lite lugn och ro, mycket lycka och massvis med kärlek =)


GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tack för att ni finns !!!!











Kommentarer
Postat av: Annika

Gott Nytt ÅR! Det är ni så väl värda.

2009-12-31 @ 13:28:47
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Suzanne

Hej ni båda !

Jag har följt er sen jag läste artikeln i AB om utebliven hemsjukvård för er lille prins.

Har läst bloggen åtskilliga gånger och fällt många tårar.



Nu önskar jag er ett underbart 2010 med en liten go' och underbar Vilma snart, och ett gott liv för er tillsammans.

Jag såg inslaget i TVs nyheter, du är fantastisk, Sofie !!



Victor finns alltid med..gillar verkligen bilderna när ni var ute den där dagen och åkte kana.



Många varma tankar och kramar till er tappra !!!



Suzanne

2009-12-31 @ 13:30:27
Postat av: Maria

jag önskar er ett gott nytt år, detta är den starkaste bloggen jag någonsin läst, så full av mod, av underbara människor. Önskar all lycka!

2009-12-31 @ 13:30:45
URL: http://minamirakelochjag.bloggplatsen.se
Postat av: Veronika

Gott Nytt År!

Önskar er ett 2010 fyllt med kärlek och glädje!

Ni har kämpat så otroligt stark och fått många att inse hur mycket livet är värt.

Du har fått mig att se annorlunda på saker och stanna upp och njuta av småsaker som man annars bara skulle ha sprungit förbi.

Mina barn tackar dig för att jag nu ser alla de saker dom gör som jag annars tycker tillhör "vardagen".

Tack Sofie!!!!

Ni är värda allt positivt som bara kan ske.

Ljusen i vårt hem brinner för alla underbara änglabarn!

Mängder av kramar

2009-12-31 @ 14:02:08
Postat av: En medmänniska

Förstår att ni både vill och inte vill lägga detta året 2009 bakom er..som alltid grips man oerhört av det du skriver Sofie. Känner massa för er och det vimlar tankar huller om buller och jag har svårt att formulera mig.

Jag vill (precis som du själv skriver Sofie) önska av hela mitt hjärta er alla Victors familj att det nya året kommer innehålla lite mer ro för er och en massa lycka o kärlek när nu snart Victors lillasysters föds. Önskar verkligen er det bästa.

Många tankar och kramar till er alla och ett Gott Nytt År ♥



Malin

2009-12-31 @ 14:19:02
Postat av: vickis

Gott Nytt år på er! Hoppas det blit ett så bra år som går det är ni värda:D kram

2009-12-31 @ 14:21:50
Postat av: Hanna K

Verkligen ett mycket händelserikt år för er!! Jag hoppas att 2010 blir ett bättre år ändå! Tack själv för att du finns och för att du skriver så öppet, inspirerande och fint!!! Stora kramar!

GOTT NYTT ÅR till hela er familj!

Postat av: Helena

Hoppas ni får ett fint nyår!=)

2009-12-31 @ 14:47:34
URL: http://viggo2008.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Gott nytt år! Hoppas 2010 blir ett bra år för er!

2009-12-31 @ 14:49:42
URL: http://izabellaingvarsson.webblogg.se/
Postat av: Elisabet

Jag hoppas verkligen, från djupet av mitt hjärta, att år 2010 blir ett bättre år för er. Mycket mycket bättre, med en bebis och en massa kärlek till henne, men även till hennes storebror. Ni förtjänar inget annat än lycka efter allt som ni har gått igenom. Jag vill även att du ska veta att din blogg har gjort mer intryck och påverkan på mig än någon annan blogg, och att ni betyder så mycket, trots att jag inte ens känner er.

GOTT NYTT ÅR

och en jättestor kram!

2009-12-31 @ 14:55:30
URL: http://pojkeniglaskulan.blogspot.com
Postat av: Lotta

Vilket år ni har haft... Jag önskar er det allra bästa 2010!

2009-12-31 @ 15:28:41
Postat av: Kristina

Gott nytt år!

Jag har läst och följt Victors kamp och nu er kamp.Nu läste jag om er hund ni fått sälja för att den hade hjärtproblem.Kan / vill du berätta mer om detta. Varför säljer man en hund som har ett sådant problem ? Är bara " nyfiken " och menar inget illa.

2009-12-31 @ 15:30:39
Postat av: elin

jag hoppas och ber att 2010 ska bli ett bättre år fyllt med glädje och kärlek för er. ni förtjänar det. för INGEN förälder ska behöva se sitt barn dö. INGEN förälder ska behöva pussa sitt barn för sista gången. INGEN förälder ska behöva gå på sitt egna barn begravning. det är inte rättvist, men det finns väl inte så mycket rättvisa i den värld.

jag vill bara tacka er för att ni är så starka och fortsätter kämpa, och som någon där uppe skrev ni har fått många att inse hur mycket livet är värt. TACK för att jag får följa ert liv, er kamp.

Sofie jag berörs av allt du skriver och du har fått mig att stanna upp,tänka och se livet med andra ögon.

och jag hoppas verkligen att ni får ett bra 2010 med lilla Vilma som kommer snart och med Victor.



GOTT NYTT ÅR!!!



kram



2009-12-31 @ 15:31:33
Postat av: mimo

kan inte hjälpa att inte fälla en tår när jag läser ditt inlägg. Ingen förälder borde begrava sitt barn och jag beklagar verkligen sorgen som ni bär.

Hoppas att 2010 blir ett bättre år än 2009.

Ska be för er!

Mimo

2009-12-31 @ 15:40:50
URL: http://yapoo.blogg.se/
Postat av: Ankan

Läser din blogg varje dag, det är det första jag gör när jag startar datorn....har följt er länge och hoppas kunna följa eran resa med lilla Vilma som snart ska födas. Din blogg har påverkat mej så himla mycket... Du skriver så fint.



Vill önska er ett Gott Nytt År. Ska tända ett

ljus för Victor idag, som jag alltid gör...



Många kramar Ankan (mamma till 3)

2009-12-31 @ 16:04:54
Postat av: Cicki

Gott Nytt År till dig och din familj. Jag har liksom du haft ett turbulent och jobbigt år. Men jag har tack och lov inte mist något av mina två underbara barn. Din blogg har gett mig många stunder av tankar kring vad som är viktigt i livet och det är jag tacksam över att du velat dela med dig av. Kram och tack för att DU finns!

2009-12-31 @ 16:06:16
Postat av: Madde

Gott nytt år! Jag hoppas att 2010 blir ett fantastiskt år för er! Det är ni värda! Jag kommer självklart fortsätta att följa din blogg! Ta hand om er!

2009-12-31 @ 16:24:54
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Önskar Er ett Gott Nytt År & hoppas så innerligt att 2010 blir riktigt bra år. Ni har verkligen haft eran dos av motgångar och elände. Kram ♥

2009-12-31 @ 16:29:31
Postat av: Yozefin

Önskar er ett gott nytt år! Ber för att erat 2010 och alla andra år framöver blir bättre år än erat 2009. Tänder ett ljus för Victor ikväll.

Många kramar till er!

2009-12-31 @ 17:17:11
Postat av: Elisabeth

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig och din familj.Du är helt otrolig Sofie som orkar kämpa mot alla motgångar... nu måste det vända! Trots allt är du ändå så stark och kärleksfull. Jag har aldrig följt någon blogg förut men sedan jag av en slump läste om er i Aftonbladet som hade en länk till bloggen så blev jag fast. Du kan verkligen skriva så det berör. Jag brukar "aldrig" skänka pengar till olika insamlingar, nu har jag satt in pengar på Victors,Eltons och Melvins fond, köpt boken som du skrivit,köpt mina julkort från barncancerfonden.

Ett stort lycka till med lilla Vilma!



Elisabeth Nilsson i Söderhamn

2009-12-31 @ 18:18:51
Postat av: Thilda

Gott nytt år<3

2009-12-31 @ 18:25:31
Postat av: Jonelin

Gott nytt år!

Hoppas det blir som du önskar! Och ni får lugn i kroppen och själen och kan njuta av eran kommande dotter och kan landa kring allt med Victor (ingen byråkrati och massa papper utan bara känna och vara).



En stor kram till er och ha en underbar kväll!

2009-12-31 @ 20:07:43
URL: http://jonelin.wordpress.com
Postat av: Anki

Gott Nytt År!

Jag hoppas att 2010 blir ett bra år för er, det är ni verkligen värda efter allt ni har fått gå igenom.



Kramar Anki

2009-12-31 @ 20:23:21
Postat av: Anonym

2009-12-31 @ 20:45:34
Postat av: Maria

Gott nytt år till er också, detta år må bli bättre. Tårar rullar ner för kinden.

2009-12-31 @ 21:57:41
Postat av: Amy

Önskar er ett riktigt gott nytt år

2009-12-31 @ 22:35:06
URL: http://olimy.blogspot.com
Postat av: Therese

Vill önska er alla ett gått nytt år och vill även passa på att säga att jag har läst hela din blogg och kommer så att fortsätta så länge du vill dela med dig.



Victor var underbar!



Kramar från mig och liten Gustav

2010-01-01 @ 01:59:51
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Gott nytt år! Hoppas ni får ett fridfullt 2010.



Kram / Yvonne

2010-01-01 @ 02:52:42
Postat av: Anonym

Gott Nytt År ! Jag hoppas ni har ett underbart år framför er..Kramar

2010-01-01 @ 08:51:21
URL: http://metrobloggen.se/Dedes
Postat av: Anja Knoll

Gott slut o Gott Nytt år tilla dig och alla dina nära o kära.

Nej, man kan inte radera det som hänt och man kan inte skruva tillbaka tiden men hoppas dock att framtiden blir ack så mycket bättre för er del. Allt ni gått igenom - ska man inte behöva göra.

Har följt din blogg trogget o tycker du /ni är änglar efter allt ni fått kämpa för.

Många styrkekramar från mig till er- KRAM

2010-01-01 @ 11:00:36
Postat av: Malin

Gott nytt år!

Hoppas verkligen 2010 blir precis som ni önskar.



Tycker ni är otroligt starka!



Tänker på dig Victor! <3



Kramar

2010-01-01 @ 15:24:49
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Tessan

Gott nytt år!!! Hoppas att 2010 blir ert år.



Stor kram,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2010-01-01 @ 16:09:18
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Maria

Gott Nytt År (igen)! Hoppas ni fick en mysig nyårsafton.



När man läser din summering så kan man inte hjälpa att tänka OJ! Vilket händelserikt år - så många positiva saker men också förstås det värsta - att förlora sitt älskade barn. Som jag skrev igår - 2010 kan ju bara bli bättre.



Kram

2010-01-01 @ 16:57:04
Postat av: Paulina

Önskar er all lycka år 2010. Victor finns inte längre hos er, men han följer med er in på nästa år och föralltid. I ert hjärta och era minnen lever han, nära er och sin lillasyster som snart kommer göra er sååå lyckliga.



Skrev bra nyårslöften idag ang barn, krav och kärlek. Ta gärna en titt(hittade dem på nätet)



Kramar Paulina

2010-01-01 @ 17:44:11
URL: http://mitthopp.blogspot.com
Postat av: Moa

GOTT NYTT ÅR! Önskar er ett riktigt fint 2010 med ett nytt litet liv som kommer ha en stolt storebrorsängel. Kram!

2010-01-01 @ 18:16:52
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Elin o Robert Larsson

Gott Nytt År Sofie och Peter! Kramar från Robert och Elin

2010-01-01 @ 18:28:38
URL: http://elinogizmo.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Gott nytt år till er alla i victors omgivning!!!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att 2010 blir som ni vill !!

2009 är året ni aldrig kommer att kunna glömma.. mitt i all sorg så har ändå en del ljusa ögonblick kommit in i ert liv....TACK VARE DEJ SOFIE!!



all lycka,kärlek och glädje till er!!!



Mååånga kramar <3

2010-01-01 @ 18:58:26
Postat av: Jessica

Gott Nytt År Sofie, jag önskar er verkligen allt gott. Ska sparka mig själv hårt därbak och ta mig till Viktors grav igen snarast, inte sett den sen stenen kom upp. Sköt om er!

Massor med kramar

Jessica

Postat av: Caroline

Jag önskar er enbart det allra bästa inför detta nya år vi har framför oss. Ett härligt år med en frisk och stark bebis att snusa på. Räknar dagarna tills hon ska komma den lilla. Efterlängtad i hela vårt avlånga land tror jag hon är dessutom!

2010-01-01 @ 22:54:57
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Anna-Sara mamma till David, Jonas o Alva

Gott Nytt År! Jag hoppas innerligt att 2010 blir ett ljust år för er.

2010-01-02 @ 19:59:57
Postat av: Amanda

Jag ramlade in på din blogg av en slump och har nu nästan läst hela din blogg! Verkligen starkt jobbat att fortsätta skriva även fast ni förlorade er son, jag har absolut ingen aning om hur det känns att förlora sitt egna barn men det är bara att kämpa på. Kram på er!

2010-01-15 @ 15:12:44
URL: http://amandasoikkeli.blogg.se/
Postat av: J

En komentar av många men jag hoppas att den betyder någonting!!



Jag hittade till din blogg idag via blogg.se.

Och måste bara uttrycka mig med en mening, Guud vilken fantastisk mamma du är! Hur du orkar, hur du engagerar dig trots ett sjukt barn och hur du faktist orkade ta dig igenom allting hur svårt det än är och att du vet med dig att sorgen alltid kommer att finnas där.



När jag läser din blogg känner jag verklige vilken enorm styrka du har, hur mycket du har gått igenom, hur mycket du kämpat och fortfarande är mamma!

DET ÄR HELT FANTASTISKT!



Jag läste detta inlägg och det är så hemskt att det ska hända ett barn, något så oskyldigt.

Men detta inlägg fick mig verkligen att gråta och inse hur bra man har det.

Det du har gått igenom borde inte få hända, men attan va jädra stark du är!!!



Stor kram på dej!!!!

2010-01-15 @ 15:51:55
URL: http://shipp.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag hoppas verkligen ditt 2010 blir bättre än någonsinn det förtjänar du verkligen... jag började gråta när jag läste texter du skrevigt. du är starkast i världen. och Grattis till den nya bebisen! :)

2010-01-15 @ 15:55:50
URL: http://ileeo.blogg.se/
Postat av: Hanah

När ja läste meningen, Victor dog.. Rann tårarna ner på mig som jag vore där och såg det.. Så hemskt.. Du är verkligen stark. Och jag beklagar sorgen så hemskt mycket. Hoppas allt går bra med den nya prinsessan som kommit till världen ! .. Fortsätt blogga ! .. Jag tänker på er ! .

2010-01-15 @ 16:45:14
Postat av: Therese Wahlgren

Kan inte sluta gråta!! Tänker på er konstant!

2010-01-16 @ 16:30:27
URL: http://kenzobebis.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej.

Hittade hit till bloggen runt lunch idag, tänkte bara kolla runt lite. Men det slutade med att det enda jag gjort idag är att läst, från första inlägget i januari till sista i december 2009. Det är helt otroligt hur ni har tagit er igenom allt.

Jag har suttit och gråtit och små lett om vartannat när ni har släppt in mig i eran verklighet. Imorgon börjar för mig 2010 i erat liv så jag hinner ikapp.

Ni är så otroligt starka!!!

2011-02-12 @ 18:52:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback