Ur olika vinklar

        DATUM: 2009-12-18 TID: 00:23:35
Jäklar vilket väder idag. Snökaos i sthlm, krockar, avåkningar och allmänt vinter väder i större delen av landet.
Här hemma så har fönsterbytena fortsatt ner på undervåningen,  jag och mamma har varit på simmhallen och badat bubbel och sedan var jag på möte hos psykologen.
Tanken var ju att vi skulle hämta hem vagnen idag, men med alla varningar som utfärdades på radion så fick pappa plocka upp den i stället.
Vågar inte riskera att köra av vägen och skada bebben. I morgon skall vi provköra vagnen i snön och se hur den funkar.

Tack allesammans för era fina tips och råd, nu skall vi se hur nöjda vi blir =) Har 30 dagar på oss att bestämma om den får stanna eller inte!



Vill lägga in ett fint inlägg som min syster skrivit på sin blogg. Det handlar om den dagen som läkaren kom in till oss och berättade att Victors hjärta kunde stanna när som hellst, och hur hon och mamma reagerade när vi ringde och berättade för dom.
Alltid intressant att höra olika historier och tankar om händelser som påverkar oss alla.









Utdrag Ur Josses blogg;



Dessa tankar..

Så mycket oro under några dagar som man knappt minns. Vi gick alla på helspänn efter ett besked som var så svårt att ta in att vi alla förnekade det in i det sista. I ett rum befann sig Sofie, Peter och Victor, i ett rum lite längre bort ställdes 2 extra sängar in, där sov jag, mamma och storasyster Therese. Där sov vi, jag vet inte hur många dagar. Kanske bara ett par, eller var det en vecka? Ibland satt någon av oss uppe hela natten, drack te och grät. Jag minns att det inte fanns aptit för annat än kaffe och te. Ibland låste vi in oss i "ungdomsrummet" för att lyssna på låtar, kolla på tv eller för att sjunga. Vi behövde komma bort från verkligheten, men ingen vågade lämna sjukhuset ifall det hemska skulle ske snart.
Therese behövde åka till Västerås för att jobba, vi sprang med henne ner en bit på vägen, skildes åt och sprang fort upp till avdelningen igen. Efter en halvtimme dök Therese upp, hon kunde inte tvinga sig själv på tåget. Hon grät och ångrade sig att hon tänkt åka. Det var tur att hon stannade, Victor dog morgonen efter..

Minnen kommer och går. Jag minns alla de gånger panik ångesten kom och jag tog hissen ner till garagevåningen. Utanför sjukhuset stod jag och rökte och grät om vartannat. Ringde ibland någon för att få någon slags bekräftelse på om det var sant eller inte. På vägen upp stirrade jag in i hiss-spegeln utan att se mig själv i den.


Några veckor innan (??) så sov jag med mamma nere i lägenheten, vi visste då att Victors provsvar såg dåliga ut och jag och mamma var alltid lika rädda för att få ett samtal där vi befann oss nere på stan. Vi pratade några gånger om hur det skulle gå till om vi behöve komma fort upp till sjukhuset. Vi bestämde oss för att om det skulle hända så skule vi nog fort hitta en taxi.
En morgon så väckte mamma mig, hon såg på Nyhets morgon på tv4. Där uppträdde en moster med sin systerson. De sjöng och spelade gitarr. Mamma grät och tänkte på hur jag och Victor kanske någon gång i framtiden hade gjort detsamma tillsammans, hans och jag.
Vi grät tillsammans och sen ringde det på min mobil. Det var Peter som ringde och lät väldigt upprörd.
"Läkarna vet inte hur illa det är, men de sa att det var så illa att ni kan han somna och inte vakna upp, han ska ner på röntken nu". 

Jag gav telefonen till mamma och slängde mig ur sängen. Hjärtat gick panikfort och gjorde ont inne i mitt bröst. Sen sprang vi. Jag sprang och hörde knappt mamma som skrek "Josse spring bara dit, jag kommer inte kunna hinna med dig!". Jag sprang tills jag vara nära sjukhuset, tårarna rann och jag kännde hur spyan satt i halsen. Jag var då tvungen att stanna och spy upp det som ville komma upp. Strax efter kom mamma och vi sprang tillsammans upp till avdelningen. Jag minns inte vad vi gjorde efter det men jag och mamma kommer aldrig glömma den stunden då vi tog oss upp rekordfort till sjukhuset. Vägen dit kändes som en evighet, benen bar fast man inte orkade och allt jag tänkte på var "tänk om jag aldrig mer får se honom vid liv!".


Jag minns också när jag sov med Sofie på avdelningen och vi delade på nätterna och mornarna. Jag sov på natten oftast och sen tidigt när Victor vaknade så lät jag Sofie sova och fick min dyrbara tid ensam med Victor.
När Victor vaknade så var han oftast på bushumör så han väckte genom att stå i sin lilla sjukhus-spjälsäng och sa "bu!" tills någon vaknade. Sen tog jag honom så han fick sitta med mig i sängen, där läste vi böcker men han ville ändå att mamma skulle vakna.
"Maaaaa  ...  maaaaa!" ropade han i två hela olika tonarter och väntade på svar.. "Maaaaaaaa...  maaaaaaaa!".
"Nej hjärtat, vi går och äter lite frukost, är Victor hungrig?"
"Jaaa!" sa han och vi drog med oss mediciner och droppställning ut till fikarummet. Där försökte jag få i honom det mesta men ingen aptit fanns. Han tyckte mest det bara var mysigt att umgås. När vi tyckte att mamma Sofie fått sova länge nog så fick Victor krypa upp till henne och "bua" tills hon vaknade. Och denna kärlek, man såg verkligen hur mycket Victor älskade sin mamma och hur mycket hon älskade honom tillbaka.

Dessa minnen..

De kommer och går. Mer eller mindre. Jag minns för tillfället mycket mindre än jag önskar att jag gjorde. Jag ångrar att jag inte hade en filmkamera så jag hade kunnat spela in dessa underbara stunder. De hemska minnena sitter nog inpräntade där vare sig man vill eller inte. Ju mer jag skriver ner dessa minnen, ju mer kommer jag ihåg. det är också svårt att försöka minnas då man oftast blir väldigt ledsen eller upprörd. 

Tänk om man skulle tappa minnet, vad vore då livet värt att leva?







Kommentarer
Postat av: Ida

De river i bröstet å tårar trillar... sitter på jobbet å längtar hem till mina små gossar... brukar snusa lite på de på morronen när jag kommer hem, eller på kvällen innan jag somnar, pussa i pannan å viska hur mycket jag älskar dom. Sen jag började läsa din blogg har jag fått en annan insikt, man vet faktiskt inte vad livet kommer med, vem som blir sjuk och vem som inte blir, olyckor kan hända, människor som vi älskar kan plötsligt försvinna ifrån oss. Vi måste leva nu, slösa med kärlek och verkligen ta vara på livet å allt de fina vi har.



Tänker på er...

Kramar i massor

2009-12-18 @ 04:54:12
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Ida

Å vilken fin bild!!

2009-12-18 @ 04:56:26
Postat av: DJ

Jag hade inte räknat med detta idag när jag kollade in på bloggen. Nu sitter jag här och gråter med ett värkande hjärta...Ett så starkt inlägg av din syster som verkligen ger en bild av hur det var just där och då.

2009-12-18 @ 06:31:00
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: smultronpaj

så underbart vackert skrivet

2009-12-18 @ 07:52:13
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Läste detta fina inlägg på din systers blogg tidigare, även hon har fått språkets gåva. Ni är så många som har drabbats av en enorm förlust, men som också har mängder av fina minnen av Victor.



Hoppas att ni blir nöjda med vagnen!

2009-12-18 @ 08:35:53
Postat av: Annika

Har också läst inlägget på din systers blogg. Vilka fruktansvärda minnen. Och som sagt, ni är så många som lever med förlusten av Victor. Ska bli spännande att höra om vagnen. personligen tror jag att det är bäst med fyra hjul när man bor som ni gör lite lantligt.

2009-12-18 @ 09:14:40
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Veronica

Ni är så många som lider..... Din systers ord berör precis som dina..... Nu rinner tårarna och jag ber för att Victors lillasyster kan skänka er lite glädje igen..... Så ni kan le från hjärtat även om sorgen efter Victor alltid kommer att finnas kvar. Att ni får en ny mening med livet.

Kram

2009-12-18 @ 09:31:16
Postat av: Hanna K

Vilket fint med samtidigt mycket sorgligt inlägg, det fruktansvärda ni alla fick gå igenom.

Kram.

Postat av: Malin

Har läst det här i din systers blogg tidigare....tårarna rann då, precis som så många gånger innan, det gör så ont att läsa.

Hur många gånger man än läser om vad som har hänt med Victor och hur ni hade det, så kan och vill man inte acceptera att det är så....för det är så fel. Lilla gubben <3



Både du och din syster skriver rakt in i hjärtat...



Kramar

2009-12-18 @ 11:12:23
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Anette

Tårarna rinner,var med i vartenda steg som ni tog ,kunde känna paniken,sorgen,tomheten i orden som står skrivna och framförallt saknade av en underbar kille som fikc leva alldeles för kort,men som ALLTID kommer att leva vidare genom ALLA er som stod honom nära och älskade honom mest i hela världen....

Kram Kram

2009-12-18 @ 13:48:07
URL: http://edinge.blogspot.com
Postat av: Tess

Åhhhh..finaste Victor med världens bästa mostrar...



Tess mamma till 2 grabbar

2009-12-18 @ 20:51:03
Postat av: ParadisFrida

Väldigt fint skrivet.... Mitt hjärta ömmar och tårarna faller ned längs kinderna. Victor var så innerligt älskad av er alla!! och jag tror att han trots sin svåra sjukdom och smärta orkade att busa med er för att visa sin starka kärlek tillbaka. De fanns trygghet, värme och kärlek vid hans sida till det sista andetaget.



Jag skickar mina varmaste kramar till hela din familj!



Victor för alltid i mitt hjärta...



En otrolig liten kämpe och en sann stjärna!

2009-12-18 @ 21:14:50
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Även jag har läst denna text tidigare på din systers blogg... tårarna rinner å det gör så ont i hjärtat att ni är så många som mist Victor..

En gripande text å sorgliga ord..

men det värmer att victor hade så många fina människor vid sin sida..

finner inga bra ord utan sänder ist massor med kramar till er alla

2009-12-18 @ 21:55:28
Postat av: Cecilia

Så underbart fint skrivet och gripande. Jag har följt din blogg nu ett tag utan att skriva något men det är så starkt att ta sig igenom det ni har gjort och vågar fortsätta leva livet vidare och ta var på varje dag. Efter att ha följt dig, Matilda och Gustav nere i Skåne så har insikten att man måste ta vara på livet på sina kära betydligt mer än vad man har gjort.

Ta vara på varandra!!

Julkramar!

cecilia

2009-12-19 @ 00:44:04
Postat av: En medmänniska

Jag har också läst detta på din systers blogg tidigare och tårarna forsade.

Man finner inga ord bara en massa smärta i bröstet.

Älskade lilla Victor. Du kommer aldrig sluta beröra lilla prins. Vi är så många som tänker på dig och känner med din familj.

Ljusen lyser för dig varje kväll. Hoppas så att du har det bra tillsammans med alla andra änglabarn tills du och dina nära förenas igen.



Varma kramar Malin

2009-12-19 @ 17:50:43
Postat av: Elin

Det finns inte ord för vad ni fått och får gå igenom.

2009-12-19 @ 20:41:43
Postat av: ParadisFrida

Skickar den här fina låten till er, jag tänker mycket på er och Victor när jag lyssnar på den!



http://www.youtube.com/watch?v=Ya6jaQE-uIE



Victor för alltid i mitt hjärta...

2009-12-22 @ 00:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback