Vagn köp

        DATUM: 2009-12-16 TID: 20:53:51
O j oj oj... Mamsen är på besök, det är fönsterbyte på gång och barnvagnsköpet måste ske nu. Har haft så in i norden mycket att göra så jag hann inte ens in på datorn igår.

Var på Babyland och testade alla vagnar igen (tredje gången).
Vi klämde och kände, rullade, fällde ihop, lyfte och gick omkring med hur många vagnar som hellst.
Valet har ju stått mellan två vagnar (Brio Happy och City Crossen) och jag tog god tid på mig att läsa igenom era tips och råd. 
Efter ca två timmar så hade jag bestämt mig. Det skulle bli en Brio Happy med lättviktschassi. Precis innan jag skulle gå fram till kassan så frågade jag expediten om det fanns någon bra tre hjuling som även passade på landet. Föredrar ju faktiskt dem då de är så lätt styrda.

Hon visade oss bort mot andra sidan butiken och gav oss förslaget på ett par stycken. Våra ögon fastnade på en knallröd skönhet med stadigt ordentligt chassi. 
Skönheten hette Quinny Freestyle Comfort.
Vi började genast att skjutsa den fram och tillbaka, gång på gång. Flyttade bort sittdelen, i med liggdelen, fällde ihop den och sedan en liten promenad igen.
20 frågor senare så kändes det helt rätt.
Självklart skulle det bli denna vagn. Vi bestämde oss även för att köpa till den tillhörande bilbarnstolen som du lätt klickar på chassit när du tex. åker och handlar.

Nu är det så här, att vi har lagt undan vagnen tills i morgon, och är det någon av er som vet någonting negativt om denna vagn så snälla säg det så att vi har chansen att ändra oss. Den kostar ändå en del och vi vill kunna ha den ett tag. 

Som sagt skriv in era bra och dåliga erfarenheter, jag tänker lyssna noga på vad ni har att säga.
Annars så blir det den vagnen i morgon.

Ha det så bra så länge!!


Kramar Sofie






Kommentarer
Postat av: Johanna

Skitsnygg vagn =)

2009-12-16 @ 21:12:32
Postat av: Sanna

Är inte risken att vagnen tippar i framkant stor?

Jag menar när det bara är 1 hjul.



Mvh Sanna

2009-12-16 @ 21:30:09
Postat av: Thilda

Snygg,älskar rött♥

2009-12-16 @ 21:32:18
Postat av: linda

jag har aldrig haft en sådan men känner flera stycken som är missnöjda pga att vagnar med oftast bara 3 hjul har super lätt för att tippa när barnet blir några månader och rör sig mer i vagnen. Jag skulle själv aldrig våga ha en sådan vagn utefall detta skulle hända, men vem vet denna modell kanske är bättre gjord! Gå på magkänslan....

2009-12-16 @ 21:32:54
URL: http://holen666.blogg.se/
Postat av: Nilla

Hej har en carena swing till min dotter, köpte den när hon va 15 månader....

Innan hade vi city cross som är en stabil och underbar vagn, från små till stora barn!

De ja kan känna me denna är att dne är otroliogt lättkörd i affärer då de kan va svårt att komma fram o även rullar på bra men det är inte lika lätt ute då vägar oftast lutar osv...På grus är den KASS och den är inte tippsäker....Vi fick som råd när vi köpte den att ALLTID ha sele på ivagnen och att ALDRIG släppa den då dem är jättelätt tippbara när barnen bli större....dessutom känner ja att de är jobbigare onjobbigare att manövrera den ju större hon nu blir

2009-12-16 @ 21:42:57
Postat av: Pernilla

Hej,



Jag har en Quinny och tycker att den är lätt att köra. Man kan köra den med bara en hand och tom svänga runt helt med bara en hand. Nackdelen är att den är bred och att jag i alla fall i Paris där jag bor nu (jag är en gammal Balstabo) har haft svârt att komma förbi tunnelbanespärrar och in i vissa smâ butiker. Jag har aldrig tyckt att vâr modell har varit ostadig om man inte hänger pâ en massa kassar som tynger ner pâ ngn sida. Sammanfattningsvis är den alltsa bra och lätt, men väldigt bred. Lycka till med valet! Bästa hälsningar Pernilla

2009-12-16 @ 21:53:08
Postat av: Hanna

Riktigt snygg... men personligen föredrar jag 4a hjul.. vi bytte från happyn till en crescent m300 nu så sjukt go att köra med sväng hjul...

En fråga bara vad kostar happyn nu?? anledningen att jag undrar är för jag har lagt upp våran på blocket å den verkar inte lättast att få ut trots den bara e en månad å sitt delen inte ens upp packad..

2009-12-16 @ 21:57:18
URL: http://knasgravid.blogspot.com
Postat av: Maria

Enligt ett test jag läste för några år sedan var quinny marknadens bästa trehjuling. Den var den mest tippsäkra av alla trehulingar. Jag tror du gör ett bra köp.



Skulle själv våndas över vilken vagn jag skulle välja gillar, kronan och phil & teds väldigt mycket, men äger ingen och inte ska jag ha fler barn heller. Kan man skjuts en dock i en sådan ;)

/Maria

2009-12-16 @ 22:08:44
Postat av: Maria

Enligt ett test jag läste för några år sedan var quinny marknadens bästa trehjuling. Den var den mest tippsäkra av alla trehulingar. Jag tror du gör ett bra köp.



Skulle själv våndas över vilken vagn jag skulle välja gillar, kronan och phil & teds väldigt mycket, men äger ingen och inte ska jag ha fler barn heller. Kan man skjuts en docka i en sådan ;)

/Maria

2009-12-16 @ 22:09:18
Postat av: Caroline

Jag kikade på en sån förut och den verkar verkligen toppen! Funktionen med bilbarnstorlen är u GULD värd om inte annat! Lycka till!

2009-12-16 @ 22:09:48
URL: http://clearblue.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Sofie

den här vagnen var skitsnygg! Vi köpte en trehjuling till Lewis i februari. En Phil & Ted. Då vägde han ca 20 kilo, och var alltså ganska stor. Han rör sig hela tiden, men jag har ALDRIG känt någon tendens till att den skulle tippa. Det tror jag att dessa trehjulingar gjorde i början, men inte nu längre.

Phil & Ted är förresten helt suverän!

Ha't bäst och hälsa Marie

2009-12-16 @ 22:16:49
URL: http://redman.blogg.se/
Postat av: Ullis

hej!

vi hade en quinny freestyle till vår dotter först, men eftersom sittdelen inte gick att ha vänd mot oss så trivdes vi inte med den. men när vi hade liggdelen så älskade vi den vagnen, spec när man kunde ha bilbarnsstolen på chassit vilket underlättare MKT när man var iväg och handlade eller inte hade plats för hela vagnen i bilen. lättstyrd är den, men lastade du den för mkt på styret så tippade den bakåt även om barnet satt i. den är som sagt väldigt lätt, så tänk på hur ni lastar vagnen.



jag tror att ni gör ett bra köp, helt klart. :)



lycka till!

kram

2009-12-16 @ 22:32:54
URL: http://dentredje.blogg.se/
Postat av: Ullis

oj, glömde tillägga att liggdelen blir som en hårdlift och är mkt lätt och smidig att bära med sig om barnet har somnat och man ska krångla in sig på ett litet fik eller ska upp till en lgh ngr våningar upp. :)

2009-12-16 @ 22:35:07
URL: http://dentredje.blogg.se/
Postat av: Sara Johanna

Det ser ut att vara en riktigt snygg vagn.



Det är verkligen en stor djungel i allt. Är det inte blöjor, så är det vagnar eller något annat som man har funderingar kring.



Jag har två vagnar till min dotter, en på dagis, och en hemma. Den på dagis är emmaljungan med 4 hjul och den som vi har hemma är cresenten, med 3 hjul. Min spontana erfarenhet med 3 hjulingar är att när det är sådant väder som vi har nu, snö, så är det verkligen inte lätt att köra vagnen. Medans 4-hjulingen är hur lätt rullad och styrd som helst. Men ser har ju 3 hjulingen andra fördelar, den tar betydligt mindre plats när man åker bil.



Det finns som sagt fördelar och nackdelar om allt. Men mitt allra bästa tips är att lyssna till ditt hjärta. Lyssna på vad du själv vill :-)



Lycka till!



Hälsningar SaraJohanna

2009-12-16 @ 22:47:09
URL: http://sarajohanna.blogg.se/
Postat av: Ida och Viggo

Hej! Jag har följt din blogg ett tag men aldrig komenterat tror jag :)



Vi har en 3 hjuling till vår son Viggo på 8 månader. En Teutonia Spririt S3 09. Den är STABIL, lättkörd, tar inte så stor plats, finns i alla möjliga färgkombinationer. Jag är jätte nöjd med våran vagn och positivt överaskad till hur lätt det går att köra på snön.



Jag hoppas att ni hittar ut ur barnvagns djungeln med en vagns som NI känner er nöjda med:)



kramar

2009-12-17 @ 00:21:16
URL: http://idaskrypin.blogspot.com
Postat av: Ida och Viggo

glömde skriva att det även går att köpa teutonias baby skydd som går att klicka fast på vagnen om man vill det:)

2009-12-17 @ 00:22:56
URL: http://idaskrypin.blogspot.com
Postat av: sofia

Har jobbat med barnvagnar själv och tycker att quinny vagnarna är kanon!



hoppas ni blir nöjda!

2009-12-17 @ 00:31:41
Postat av: nathalie

Hejsan.



Jag köpte Q vagnen när theo var nyfödd, och de önskar jag att jag aldrig gjorde. Köpte sedan en brio happy 08 med lättsvikschassit. Och de ångrar jag aldrig. Brio har ju även oxå sådant att du kan klicka i bilbarnstolen. Och tre-hjulschassit oxå.

2009-12-17 @ 07:46:42
Postat av: Veronica

Jag har en babytravel till min dotter och är supernöjd med den. Lätt att köra, fälla ihop och att lyfta in i bilen.



Lycka till i barnvagnsdjungeln..



kramar

2009-12-17 @ 07:57:09
Postat av: Eva

Fin färg men tre hjul är inte fint.Ser ut som en specialvagn till ett funktionshindrat barn.

2009-12-17 @ 08:53:50
Postat av: Sophie

Hej!



När jag fick min flicka köpte vi först en Quinny freestyle 3 xl. Först gillade hon inte att sova i den. Formen på liggdelen var lite päronformad och sufletten var alledels för kort kändes som om de blåste rakt in på bebisen. Sen tyckte jag att chassit inte var så bra för vaggning, den va ganska stumt, sen var det as drygt med tre hjul när man ska gå upp för trottoarkanter mm. Sen sålde jag den och köpte en Brio Happy istället och är supernöjd. Har även hört att Teutonia Fun är en myckt bra vagn om man vill ha svängbart fram. Lycka till i barnvagns djungeln =)- Kram

2009-12-17 @ 09:11:45
Postat av: Maria

Jag blev nästan lite orolig när det var så tyst på bloggen... Men jag förstår att du har haft fullt upp :)



Vagnen är jättesnygg! Jag har inte hört något alls om den vagnen. Men den verkar ju stabil och det där med att man kan klicka i bilbarnstolen är ju TOPPEN. Jag är jättenöjd med min Brio Happy men just det där med bilbarnstolen har jag saknat många gånger.



Nu i snöovädret tycker jag att det är svårkört även med fyra hjul kan man bara låsa framhjulet så är det nog inga problem.



Jag tror det blir jättebra.



Kram

2009-12-17 @ 09:12:30
Postat av: malin

Trehjul är den bästa vagn man kan ha, absolut inte chans att barnen ska tippa ur eller någonting sådant!! har aldrig haft en sådan vagn som du ska köpa, men har bara haft trehjuliga vagnar och ja tycker att de är dom bästa!

Hoppas du kommer fram till någonting bra och lycka till!

2009-12-17 @ 09:13:50
URL: http://trasselmaline.blogg.se/
Postat av: malin

Jag har en babytravel jogger till min Hugo och är helnöjd med en trehjuling:)

Helt otroligt sköna att köra!!

Nackdelen är bredden där bak men fördelarna är så många.

Lycka till med köpet

2009-12-17 @ 09:55:06
URL: http://malinsweb.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vi har en sådan till vår pojke och är grymt nöjda, både med ligg- och sittdelen. Ville ha en trehjuling där sittdelen är vänd mot oss. Jättelätt att köra. Kanske lite bred men kanon ändå på alla sätt! Rekommenderas!

2009-12-17 @ 10:48:54
Postat av: Malin

Vi har tre hjul, Teutonia Spirit, och är supernöjda. Det är sååå lättkört. Då har vi ändå två hundar o går mycket på konstiga vägar. Dessutom var liggdelen supersmidig att bära med sig, att ta med in och som "dagsäng" när man var borta tex.



Vi tog Teutonia istället för ex Urban Jungle för jag vill kunna ha sittdelen vänd mot mig. Kan man det på denna? För det tycker jag är viktigt. Att man slipper sätta sin 6-månaders mot världen...



Lycka till med beslutet!!!!

2009-12-17 @ 11:27:08
Postat av: Anonym

Min mor köpte mig en äldre Q freestyle när hon fick reda på att det var bebis på g. Tänkt att ha som extra vagn.. Men jag gillade den tyvärr inte. Vet inte om de är stadigare nu, men den jag hade var skön att köra framåt.. Men skulle man gå och dra den bakom sig så blev det vingligt, även svårt att ta sig upp för trottoarkanter, då den gärna ville vippa. Även svårt om man kommer till en trappa med skenor man ska dra vagnen upp för. Ner går bra men inte upp.. Kompisen köpte också en trehjuling till sin dotter men fick köpa en annan då vagnen nästan hade vippat. Och sen till det med att ha bilbarnstolen och klicka på vagnen. Har hört att man helst inte ska bebisen ligga mer än ca 30 minuter i bilbarnstolen då det inte är bra för deras rygg.. Så det kan ju inte bli några längre stunder att handla om bebis ligger i den..



Själv tycker jag bäst om vagnar med 4 hjul.. Stadiga..



Här blev det en Emmaljunga Smart Duo..

2009-12-17 @ 12:45:33
Postat av: Anna

himla fin vagn, men måste ändå lägga några fina ord om våran (: vi har en Bugaboo som vi är grymt nöjda med. Dels är den vrål snygg och du kan få den i vilka färg/mönsterkombinationer du vill, och dels har den så himla många olika funktioner. det ser kanske osmidigt ut med så pass små framhjul i svårare terräng som till exempel snöväder, men då är det bara att byta över styret så att du får dom stora hjulen framåt och dom små bak. Du kan dessutom sätta ligg/sittdelen åt vilket håll du vill. Så ja, en sjukt praktisk vagn helt enkelt. Hoppas att ni väljer något ni blir nöjda med och lycka till med allt(:

2009-12-17 @ 13:13:10
Postat av: Sofija

Jag har haft en trehjulig tidigare, dock en teutonia och fick ångra det bittert. Min hund lyckades dra umkull vagnen ett flertal ggr dock aldrig så att min dotter for i marken men det var bra nära! Jag köpte en Kronan istället och jag har ALDRIG varit så nöjd med en vagn någongång! Det har fått bäst-i-test flera ggr och är dessutom både snygg och skön att köra. Dock lite tyngre men det gjorde inte mig ett skit:) Jag älskade verkligen den vagnen.

Nu har jag en Brio sing och är också väldigt nöjd men min dotter är 2,5 år nu så hon åker inte vagn så ofta.



Lycka till i jungeln:)

2009-12-17 @ 14:22:41
URL: http://justflippacoin.blogg.se/
Postat av: johanna

Hej!

Jag har en Urban Jungle nu, en syskonvagn för jag har 2 små pojkar, innan så hade vi en singelvagn till vår mellersta pojk. Jag är JÄTTE-nöjd, den är lätt att köra, lätt att fälla ihop och barnen har alltid älskat sin vagn så den e nog skön o åka i åxå. OK, den kostar ganska mkt mer men det är ett superbra andrahandsvärde på vagnen, kvaliten är super.Och det är alltid lätt att sälja en sån vagn om man vill ha en enklare sulky senare.

(jo vi är mkt ute i skog och på krångliga vägar, den är alltid super att köra, går man i terräng låser man bara hjulet fram.)

Så det är mitt tips, när vi väl hade provat vår så visste vi att ingen annan vagn är lika bra, :-) och innan vår första U:J har vi haft bla. emmaljunga, herkules,carena, och baby-jogger.



(men den du tittat på är själklart jättefin)



Lycka till..

2009-12-17 @ 15:52:03
Postat av: Pernilla

Hej,



Först: Vilken trevlig blogg du har & jag är ny följeslagare till den :)



Min syster hade en 3-hjuling till sin son & tyvärr tippade den med lillen i! Hon valde den pga just att den skulle vara lättkörd i terräng, men istället vart den oerhört instabil i just terräng. Jag körde vagnen 1 ggn med hennes son (var då själv gravid)& bestämde mig rätt snabbt att den var mycket obekväm & att jag inte skulle ha en sån trots att jag tycker de är mkt tuffa. I vilket fall så slutade detta med att hon fick byta in vagnen efter ngr månader & köpte en hederlig 4-hjuling -Brio - istället!



Detta behöver ju naturligtvis inte hända dig - men jag ger ett varningens litet finger - å nu känner du till det!



Lycka till med lilla bebisen!

Kram från Pernilla

2009-12-17 @ 16:29:43
Postat av: Anonym

som ngn här ovan har kommenterat om att barn inte ska sitta för länge i bilbarnsstolen, så finns det en lösning. besafe izi sleep bilbarnstol. =) den går det att fälla ner ryggstödet på så att det blir nästintill fullt liggläge, och den passar utmärkt på qiunny-chassit. ett tips.

2009-12-17 @ 16:43:36
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

har tyvärr ingen erfarenhet av den vagnen..

men jag köpte en KNALLRÖD VAGN TILL MINSTINGEN...VILLE BARA SÄGA ATT RÖTT E GALET SNYGGT,hoppas du hittar en vagn du gillar iaf =)



kram

2009-12-17 @ 17:22:31
Postat av: fia

Hej



jag har haft flera olika tre hjulinigar och quinny är bland de bästa med allra bäst e nog phil and thed och urban de har bäst stabilitet!

Alla 3 hjulingar är nu mera säkrade för tippning med tyngder, så det behöver du inte vara rädd för, men använd alltid sele när barnet börjar röra sig mera!



lycka till kram fia

2009-12-17 @ 17:43:49
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Min första tanke när jag såg hur länge ni varit inne i affären å provat barnvagnar va att "Vilken superkarl du måste ha som går med på att prova barnvagnar så länge!";) Eller utelämnade du kanske detaljerna om hur han trivdes/vantrivdes där?... Hehe. Min man skulle iaf ha tröttnat efter en kvart och börjat gnälla som bara den!;P. Men det är ju faktiskt jätteviktigt att man tar sig tid att köra, fälla ihop å allt sånt. Vagnar är ju inte gratis direkt... så jag förstår ju er, att ni inte gärna vill välja "fel". Men tyvärr har jag inte hört någonting om den vagnen ni har bestämt er för. Men den är FIN iaf!:)

Hoppas ni blir nöjda med vagnen, vilken det nu blir!:)



Kramar

2009-12-17 @ 20:47:15
Postat av: Lotta

En bra vagn men nackdelen är att du inte kan ha barnet mot dig i sittdelen. Brio Happy eller ännu hellre, en Brio Go, en riktig toppvagn!

Lycka till!

2009-12-17 @ 21:17:23
Postat av: Lotta

Be att få en demonstration av Go i butiken. Är det snö kan ni spärra framhjulen.

2009-12-17 @ 21:22:06
Postat av: johanna

Hej!



Jag har den vagnen i svart och är helt nöjd med den.. Även har jag att man kan klika på bilstolen super..

När jag skulle köpa vagn visste jag direkt att jag skulle ha en tre hjuling men vilken..

Slutade att vi valde en quinny för att man kan ha sitt delen fram och mot dig..

Läser att några har skrivit att de inte går.

Min vagn är från 08, kanske bara fanns på den årsmodellen?

Sen att dom tippar, kan jag inte hålla med om..

Du gör ett val du inte ångrar..

2009-12-17 @ 21:45:55
Postat av: Emma

tror det va den vagnen som blev testad av Vi Föräldrar - tidningen och handtaget hade gått av när dom körde på en trottoarkant...

2009-12-19 @ 15:39:23
Postat av: Miamaria

Hej.

Jag har en Quinny Freestyle som jag säljer på blocket..;) (kolla på den om du vill)http://www.blocket.se/stockholm/QuinnyFreestyleXL_21316489.htm?ca=11&w=1

Men den lilla tiden som jag använde den så var den med än ok..Mycket nöjd dem den.

Mvh Maria

2009-12-20 @ 18:41:22
Postat av: Lovisa

Hej! Googlade runt på quinny och hamnade här :)



Jag står jag i val o kval vad vi ska ha för vagn. Var och tittade idag och vi föll mest för Urban Jungle.. men det stör mig att den inte är vändbar.



Åkte därefter och kikade på en Quinny Freestyle. Den i affären var wobblig på framhuljet och lät mycket av hjulet.



Vad tycker du om Quinnyn? Är bra i snö o skog? Inget krångel med den? Är den för tung?



Hoppas du kan delge lite info till mig :D

2012-05-18 @ 17:49:10
URL: http://lollovisah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback