Torsdag- Lördag 28/2

        DATUM: 2009-02-28 TID: 10:27:46
Victor har mått lite bättre de senaste  dagarna. Han har varit piggare och gladare än på länge och diareèrna har inte kommit lika tätt, vilket har fått rumpan att börja läka.
TV3 har filmat honom när han har åkt på sin motorcykel nere i Kulverten, vilket är det ända stället inomhus som vi får vistas på.
Vi har varit ute på lite promenader och allt har faktiskt kännts rätt bra tills i förrgår kväll. Vår läkare Fredrik kom in för att mäta och klämma på Victors mage som dom gör varje dag. Jag tyckte att det var något skumt med sättet han mätte på för som brukar aldrig använda måttbandet på längden. Vi frågade så klart om han hade märkt något konstigt med Victor och han svarade tveksamt att han tyckte att levern kändes förstorad. "Hjälp!" tänkte vi. Och genast kom den farliga sjukdomen VOD på tal. Fredrik ville inte skrämma upp oss i onödan men han sa att självklart så kunde man inte utesluta det. Prover var tvungna att tas och vi skulle få v'änta två timmar på svaren. Ett ultraljud bokades också in dagen efter för att lättare kunna se om något var snett.

Fy fan va nervösa vi var dom två timmarna tills sköterskan Per kom in. Han hade goda nyheter. Ingen av Victros värden påvisade att han skulle drabbats av VOD. Men vi skulle inte ropa hej än utan vänta tills efter ultraljudet.

På fredags morgonen åkte vi iväg för att undersöka magen. Victor var jätte ledsen och ville inte alls ligga still och bli kletad på magen. Ulatraljudet visade att levern var något större men inte att det uppnådde kriterierna för VOD. Han hade även lite vätska i buken men det var inget att bry sig om.
Visst var vi lättade över svaret, men det finns ju fortfarande en anledning till varför njuren är förstorad. Han skall hållas under noga uppsikt de närmsta dagarna och så skulle läkarna göra upp en plan för att komma på vad det kunde bero på. Men hallå! Jag har en liten ide! Kan det möjligtvis bero på att man har proppat denna lilla unge full med nio olika antibiotikor, tjugotals olika medeciner, litervis med morfin, blodförtjockande, fett dropper och allt vad man nu kan stoppa i någon, varje dag under en sex veckors period. NÅGON effekt måste det väl ha på levern som får ta hand om allt skit!
Usch, jag skulle bara vilja ta vår lilla prins under armen, packa väskorna och sticka någonstans långt bort från alla sjukhus, nålar och medeciner... Men vi vet ju alla att det inte går...

/Sofie



Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej hej!

Skönt och höra att han har blivit bättre med bajset :) Får även hoppas att det inte är något allvarligt med levern! Ni får komma hem snart va?!

Då får vi ta och träffas tycker jag, så fort ni mår bättre och orkar... Kramar från oss

2009-02-28 @ 15:43:29
URL: http://readmeto.blogg.se/
Postat av: morfar Christer

Ja nu jäklar får det vara slut på alla eländiga "följd sjukdomar" och ni får åka hem i lugn och ro. Bra att ni ställer ordentliga frågor till läkarna och var INTE rädda för att ställa dom "mot Väggen" det tål dom och har betalt för att svara. Dom ska göra sitt 100 % bästa åt Victor vilket man hoppas dom gör.



STORA Kramar

pappa

2009-03-01 @ 22:08:37
URL: http://mckillen.se
Postat av: carina

kära lilla Sofie.

Jag läser din blogg så fort du skrivit någonting, jag ber o tänder ljus för den underbara lilla kämpen Victor.

Jag kan inte i min vildaste fantasi ens försöka förstå hur du som mor känner dej, när du sitter vid Victors sida varje kväll innan han ska somna.

Det ryser i hela min kropp, o det känns som att jag skulle vilja krama dej hårt, o säga att allt ordnar sig Sofie, jag kan inte det, o det gör mig så ledsen.

Men jag kan tänka på Victor o be vår herre se till att han kommer med er hem snart.

Så Sofie, kämpa på o försök att få några djupa andetag nånstans där du kan hämta energi, o ge dej fan på att ni ska lyckas.

Finns inget i hela världen som betyder så mycket som en mors kärlek.



Med all respekt

Carina

2009-03-02 @ 21:11:16
URL: http://annaKamelia.se
Postat av: morfar Christer

Ovanstående är skrivet av en god vän till mig från Eskilstuna...

2009-03-03 @ 08:19:12
URL: http://mckillen.se
Postat av: carina

fick höra av Christer att Victor mår bättre...underbart....känns som att jag vill springa ut i vårsolen o krama om alla jag möter...men det kan jag ju inte göra...ler

nu hoppas vi alla på att det bara går framåt för lilla Victor o att han snart kommer hem.

ge honom en kram från tant Carina

kramar om er båda också.



carina

2009-03-04 @ 15:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback