Varberg

        DATUM: 2009-07-26 TID: 00:08:12
Då var vi äntligen framme i vackra Varberg. Här skall vi stanna i en vecka och dela hus tillsammans med tre andra familjer som förlorat sina barn.
Det är både nervöst och på samma gång spännande att få dela sina upplevelser med andra i samma situation.
Tankarna far omkring under resan ner.  "Tänk om de inte vill prata" eller "tänk om dom tycker att man är påträngande med alla frågor."
Vissa människor är ju inte alls öppna med att prata om såna här händelser, utan håller det hellre inombords.
Men jag tror ändå att om man åker hit så måste man ju ändå ha något sorts behov av att träffa andra och prata av sig.

Huset vi anländer till är slående vackert. Det är en gammal villa från början på 1900-talet som grundades av en man som hette doktor Almer. Huset som vi bor i är den gamla "överläkarvillan".
Det ser ut som en liten herrgård med fyra olika lägenheter i.
Vi bor i Tant Grön som är den vänstra delen på nedrebotten.
Det består av ett stort sovrumm, ett badrum, kök, hall och ett stort mysigt vardagsrum med öppenspis. Allt inrett smakfullt i gammal sekelskifts stil.
Det finns också ett stort lekrum, ett gemensamt kök, allrum/matsal, en vacker vinterträdgård (punch veranda) och i källaren en relax avdelning med jacuzzi och bastu.



I morgon skall vi utforska området lite. Vi åkte igenom Varberg på vägen hit och vi gillade vad vi såg.
Hav, klippor och ständer är alla ingridienser som behövs för en lyckad sommarvistelse. =)

Kramar


Kommentarer
Postat av: Emma

Hoppas ni får en bra vecka trots allt.Kram

2009-07-26 @ 00:27:43
Postat av: Tess W

Kan nog vara skönt att prata med några som har liknande erfarenheter, vi andra har ju inte en aning om hur det känns.

Jag hoppas att jag ALDRIG kommer att hamna där.



Är så glad att det trotts allt finns ljusglimtar,H*n som bor i din mage t.ex. Och att ni har varandra!



Stora kramar Tess W

2009-07-26 @ 08:03:42
Postat av: Tess W

Kan nog vara skönt att prata med några som har liknande erfarenheter, vi andra har ju inte en aning om hur det känns.

Jag hoppas att jag ALDRIG kommer att hamna där.



Är så glad att det trotts allt finns ljusglimtar,H*n som bor i din mage t.ex. Och att ni har varandra!



Stora kramar Tess W

2009-07-26 @ 08:09:18
Postat av: Nen

Å vad mysigt. Varberg är riktigt fint. Glöm inte besöka varbergsfästning om ni gillar sådana saker för där är det riktigt fint.



Hoppas att ni får det trevligt.



Kramar

2009-07-26 @ 09:27:14
URL: http://nennr1.blogg.se/
Postat av: Helena

Vad härligt att ni fick komma till Varberg! Jag har själv varit där och för min del var det ovärderligt att få träffa andra som varit med om samma sak. Det hade gått ungefär lika lång tid sedan vi miste Linn då när vi var där, som det har gjort för er nu sedan er underbara Victor dog. Varberg är otroligt vackert och Almers hus ligger fantastiskt. Så passa verkligen på att njuta nu och ta hand om varandra.



Tänker på er väldigt ofta, även om jag inte skriver så mycket här så följer jag er! Önskar er en underbar vecka med massor av balsam för själen!



Kramar till er båda!

2009-07-26 @ 09:59:50
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Hoppas ni får en skön vecka i Varberg. Brukar tillbringa minst en vecka varje sommar i Träslövsläge, ett litet samhälle strax söder om Varberg. Där finns bl a Tre Toppar - ett glasscafé som kan vara värt ett besök. Att sedan promenera efter havet vid Kurorten är så härligt. Har cyklat förbi vid Almers Hus och det är så fint där.

Kramar till Er!

2009-07-26 @ 11:11:41
Postat av: bettygirl.blogg.se

detta tror jag är precis va ni behöver, prata med andra som vet exakt hur det är ! det gör mig glad att se o läsa att ni får det ni behöver ! tusen kramar elisabeth

2009-07-26 @ 12:01:38
Postat av: Caroline

Tror att denna vistelse kan vara precis vad ni behöver. Skönt att träffa människor i samma situation, som förstår vad ni går igenom på ett helt annat sätt. Håller tummarna att trippen till Varberg ska ge er nya krafter att orka kämpa vidare.

2009-07-26 @ 12:03:01
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Emma.

Vad roligt att ni gillar varberg. Hoppas folk är trevliga mot er :) Hoppas ni får en bra semester, trots att det hade vart bättre att ni inte behövde åka hit pga denna anledningen.

2009-07-26 @ 13:36:29
URL: http://aliceochwilma.blogg.se/
Postat av: Malin

Hoppas ni får en skön och bra vecka i Varberg....det är nog jättebra att få träffa och prata med människor i samma situation.

Tänker på er!



Kram Malin

2009-07-26 @ 15:12:21
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Helena

Varberg är underbart och jag tror säkert att alla som kommit dit är öppna människor som har lätt för att dela med sig av sina tankar, känslor och erfarenheter. Har du lika lätt för att prata som att skriva så blir det nog inga som helst problem. Du är ju en supertalang!!

Kram Helena

2009-07-26 @ 18:22:49
Postat av: VBG

Nämen skall ni hälsa på oss här nere vad trevligt. hoppas ni får det bra, det är ni värda.

klarar ni denna hemska upplevelse så klarar ni ALLT!!! Tänker på er...ni är helt fantastiska och gravstenen är sååå fin!

2009-07-26 @ 19:27:47
Postat av: Jessica

Hoppas ni får en skön vistelse i Varberg och kan njuta av omgivningarna. Och att ni får många givande möten med andra i samma sits som ni. Sköt om er!

Kramar Jessica

Postat av: Angelica Randelid

Ha de så trevligt i varberg ni har kommit till en fantastisk stad, om ni vill äta något riktigt gott så gå till Grappa fantastisk mat! Ligger i brunnsparken i centrum, glöm inte heller att gå en promenad på strandpromenaden fantastiskt! Trevlig vistelse i våran lilla stad! Kram från mig å lilla noel 9 månader.

2009-07-26 @ 20:24:16
Postat av: Lotta Nyström

Önskar er en riktigt härlig sommarvistelse i Varberg! Kramar i massor från Lotta Nyström.

2009-07-26 @ 21:17:15
Postat av: En medmänniska

Låter som ett väldigt fint ställe. Jag hoppas ni får en bra vecka och kanske rent av knyter nya kontakter för livet. Måste trots allt kännas "skönt" på nåt vis att få träffa och prata med andra som också förlorat ett älskat barn. Som Helena skriver och berättar hoppas jag också att ni kommer uppleva er vistelse där.

Varmaste kramar till er.

2009-07-26 @ 22:03:20
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Jag, som inte vet, kan bara stå bredvid och imponeras och beundra er för allt ni gör - hur ni ser till att gripa tag i alla de halmstrån av stöd som passerar längs er väg och ni tar ett stadigt grepp. Jag är inte så säker på att alla orkar göra det ni gör men jag tror att alla de som orkar kommer så småningom att landa på fastare mark.

Trots att jag önskar att ni besökte Varberg i något annat syfte så känns det ändå så bra att läsa att ni har ett behov av att få dela erfarenheter. Genom det tror jag att man kan få ett själsligt användbart vidvinkelperspektiv på sina egna - man får bekräftelse från någon som "vet", får kunskap om andras ringar på deras mörka vatten, kanske får man gråta med någon som fäller samma slags tårar - ja, jag tror att tusen goda saker kan komma ur det här mötet och kanske kommer ni som ”En medmänniska” skriver att knyta nya kontakter för livet.

Jag hoppas, jag hoppas att ni möter andra familjer med samma öppna tankar som ni så att ni efter veckan har fyllt hela kappsäcken full av "balsam för själen" som "Helena" så fint skriver. Varma tankar även till Helena och hennes familj och alla andra som mist det käraste av allt.



Tänker på er alltid.



Styrkekramar / Yvonne

2009-07-27 @ 11:47:07
Postat av: marie (en mamma med 3små barn)

Skrev ett inlägg igår här men datan krånglade å jag såg nu att det inte kom med :/

Men hoppas verkligen att ni får det bra i Varberg.Kommer nog kännas skönt för er att träffa människor som mest av allt precis vet vad ni går igenom å sitter med samma sorg å saknad..Å ni finner kanske nya vänner för livet!!

Victor sitter nog på ett moln å tittar stolt på er tappra föräldrar som verkligen kämpar för att hitta andra/nya vägar att gå.

Å som får allt runt honom att bli så himla ljust och vackert..



Jag beundrar er något så otroligt mycket!!



många många kramar // Marie

2009-07-27 @ 19:39:15
Postat av: FotobyDenise [O R D & F O T O]

Åhh Varberg, älskar den staden! Så fint!!! Jag och min syster var och tittade förbi där för några veckor sedan när vi va där, det såg riktigt mysigt ut. Undrade då vad huset var till för, men nu vet jag! Hoppas ni får en bra dag

KRAM

2009-07-28 @ 20:25:27
URL: http://fotobydenise.blogg.se/
Postat av: Jessica/mamma till 2

Låter som ett härligt ställe! Skönt att träffa andra som vet hur ni känner, eran enorma sorg och saknad.

Hoppas att ni får det bra och fin upplevelse!!

Fina söta Victor <3

Många kramar

Jessica, Filippa och kevin

2009-07-29 @ 01:14:19
Postat av: Caroline L

Hoppas ni har det bra nere i Varberg, ni kommer säkert uppleva många skratt och tårar. Framför allt är det nog jätteviktigt att träffa andra som vet precis hur ni känner, som också tvingats uppleva den ofattbara sorgen, och behöva leva med saknaden...



många kramar till er

2009-07-29 @ 13:13:39
Postat av: Lotta Månsson

Visst är det fint där på Almers hus!

Bor i Varberg och älskar att ta mig en promenad där nere. Jag önskar er all lycka med er nya lilla bebis som är på gång. Va rädda om varandra.



Kram Lotta

2009-09-13 @ 11:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback