Mors dag, en överaskning

        DATUM: 2009-06-01 TID: 11:12:32
Igår var ju som alla vet mors dag. En dag som jag berättat att jag fasat över, efter omständigheterna. Så när min pappa bjöd in oss på grillning så¨tänkte jag att "Why not!" då slipper jag i alla fall fira det. Då blir det bara en helt enklel middag med familjen.
Vaknade ganska tidigt på morgonen och tittade ut genom fönstret. Solen sken och man såg verkligen hur varmt det redan var.
"Kan vi inte åka ut med båten idag?!" ropade jag till Peter medans jag drog på mig kläderna.
" Kan vi väl, men då tar vi med oss ungarna va? det blir ju kul för dom att följa med" sade han och gick ut i köket.
Vi ringde till barnens mammor och frågade om det var OK. Det var det självklart, men plöttsligt så hörde jag en röst ropandes från köket.
" Skall ni ut med båten nu på förmiddagen. Men vi skall ju till pappa och grilla klockan ett!" Det var min syster Josse som jag helt glömt bort att hon hade sovit över hos oss.
"Klockan ett? Men jag har bestämt för mig att det var kl fem vi skulle komma dit. Det är väl ingen som grillar kl ett på dan. Det blir ju stek hett! " utropade jag och tog upp mobilen. Jag var tvungen att ringa och kolla.
Mycket riktigt så var det klockan ett som vi skulle vara hemma hos pappa, så vi fick ändra planerna med barnen och åka ut en kortis själva innan vi skulle dit.

När vi anlände till det stora tegelhuset på Lukas väg så var pappa, hans flickvän Giselle och Josse i full gång att förbereda maten.
Pappa gav oss varsit glas och visade ut oss på verandan där det var uppdukat och lövat överallt.
" Vad många stolar det står runt bordet", sade jag och tog en klunk.
" Det är Josse som har haft besök i går, så vi har inte hunnit ställa bort alla" svarade han. Men vi tar det snart, nu måste maten förberedas klart.
Josse kom ut och satt sig vid bordet. Hon tittade förnurligt på oss och drog bak sitt långa blonda hår över axeln.
"Det är nåt lurt på gång", sade Peter och spärrade ögonen i henne. Annars skulle han aldrig dra hit oss mitt på dagen så här. Säg vad det är Josse!
"Vadå? Det är ingenting! Varför tror du det ?" sade hon och himlade med ögonen.
" Jag vet! Dom skall gifta sig, eller hur." väste han.
Hon sade ingenting utan log bara retsamt och gick in. Nu var vi båda helt säkra, dom kommer berätta det, att dom skall stadga sig.
Hjälp! Min pappa gifta sig, han är ju liksom, 63 typ. Nej det kan inte stämma. Vi inbillar oss bara, man gifter sig inte i den åldern. Tankarna snurrade vilt nu.
Efter ett stund så var det någon som knackade mig på axeln. Det var Peters äldsta dotter Linnea.
"Men vad gör du här gumman" utbrast jag och gav henne en stor kram. Längre bort kom Thea skuttande också. "Va kul att se er" sade vi och såg frågande på varandra.
"Visste du att dom skulle komma" frågade jag Peter.
"Nej jag hade ingen aning" svarade han och ställde sig upp. Vi gick tillsammans ut på trappen för att prata med deras mamma. Samtidigt som vi står där och pratar så börjar det dyka upp mer människor. Våra grannar och bekanta Kattis, Hasse och Ida, två kompisar vi inte sett på jätte länge, Tjomme och Bella, peters son Cazper, rara lilla Sandra som har bloggen "readmeto" , våra nära vänner Anna, Pärne och deras småttingar Ängla och Wille. Ja vi blev helt tagna på backen. Vad är det här ????
Många kramar senare så får vi tillslut förklarat för oss att det är min käre far, tillsammans med Sandra och Josse som lycklats fått hit ett gäng av våra närmaste vänner för att umgås och ha trevligt.
" Men gud vilken överaskning !!" ropar jag. Va roligt!!!
Undrande tänker jag för mig själv, när jag kliver ut på verandan, att vad konstigt att han har bjudigt hit mina vänner när dom skall berätta en sån här privat grej. Men ja ja, han slår väl två flugor i en smäll.

Festen fortsätter på baksidan och jag är i fullt sjå att prata med alla när pappa utropar från terassen.
" Kan alla samlas här. Jag har något att berätta!!"
"Nu kommer det", tänkte jag nervöst, nu skall dom berätta.
"Jag är inte så bra på att hålla tal, men jag gör det ändå... " Han vänder sig om till mig. " Har du någonsin hört talas om webbsidan Travel Trip?
"Nej, svarar jag.." Vad fan har det här med allt att göra? tänker jag för mig själv. 
Pappa förklarar högtidligt hur många av våra vänner, familj och även folk från bloggen som vi aldrig ens träffat har varit med och samlat in pengar till en resa till mig och Peter. Vi står som två fån och bara gapar. Vadå pengar till oss?
Är det DET allt det här handlar om, OSS ?!?? 
Pappa håller upp en tavla med en fin vit ram och en bild på en strand. Längst ner finns en lista med namn på alla de som varit med på insamlingen. "Men Gud" utbrister jag och tårarna börjar rinna. "Vad ni är snälla allihop!"
Peter får ett kuvert med ett kort innehållande ofattbara 13000!!!!! det är ju inte sant!!! Vi fattar verkligen ingenting!
" Det här är ni värda!"   "Det är klart ni skall åka"  " Unna er det här! "  Kommentarerna haglar från alla och jag känner mig alldeles skakis, finns det så här snälla människor??

Pappa tar även fram två askar och ger oss varsin.  Det innehåller varsit jätte vackert silversmycke och på min står det " Sofie Världens bästa förälder"   Tårar igen... Tänker i tystnad på Victor, tänker på oss som familj, allt vi gått igenom... Det finns inga ord men just nu är jag så otroligt tacksam att jag blir alldeles varm.

Efter detta serveras det mat, och stämningen är hög. Vädret är underbart och det kunde inte bli en bättre dag. Efter ett par timmar börjar folk skingras och vi som blir kvar bestämmer oss för att ta våra båtar och åka ut för att bada. Och vilken kväll det blir! Gummiringar och Kneeboard efter båt, och mycket skratt. Kl nio avbryter vi allt och beger oss tillbaka. Då är alla helt slut men nöjda.
Klockan elva åker jag Peter och barnen till Victors grav och tänder en massa fina lyktor. Dom kastar vackra, magiska sken över korset, trädet och blommorna. Jag och barnen går en bit bort och plockar nya buketter med vit vildros, hundkex och jasmin. Jag står i tystnad och ser ner på alla nallar, blommor, hjärtan och kort och ber tyst till Gud. Jag ber att Victor har fått varit med oss på denna underbara dag idag och att han fått sett sina föräldrar le.

Älskar dig gubben!!!!!!!





Ett stort tack till alla er som varit med och bidragit till vår resa som vi nu äntligen får åka iväg på!!!!! Ni är helt underbara och vi är sååå tacksamma!!! God Bless You!

Kommentarer
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Ha en underbar resa vännen :)



Låter som en bra mors dag till en underbar mamma!!

Va skönt å höra att det blev så lyckat igår!!

Skriver lite mer senare..



Många kramar

2009-06-01 @ 11:22:39
Postat av: Victors morfar Christer

Ett fel i texten.... haha jag är bara 58..INTE 63 gumman..hihi..bara barnet...

Det var länge sen jag hade så trevligt med er..



En underbar dag fick vi som ni var så väl värda..



kram

pappa

2009-06-01 @ 11:25:44
URL: http://mckillen.se
Postat av: Tessan

Åhh, vad kul att det blev lyckat!

Jag blir så glad att höra att ni hade en bra dag och att ni kunde le. :-) Önskar förstås att Victor fått vara hos er!!!



Tänker på er idag, som alltid!



Stor kram,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-06-01 @ 11:40:14
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Mimmi

2009-06-01 @ 11:43:28
URL: http://smulaaan.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Det är ni verkligen värda!

2009-06-01 @ 11:43:43
URL: http://smulaaan.blogg.se/
Postat av: frida

vad kul att ni blev glada, hoppas ni får en skön semester. komma bort lite och tänka på annat :)

det känns skönt att kunna hjälpa er på något sätt :)

2009-06-01 @ 11:44:32
URL: http://fritchen.blogg.se/
Postat av: annika

Vilken härlig Mors dag ni fick. Får tårar i ögonen. I kväll ska jag kolla på Sjukhuset.

2009-06-01 @ 11:47:29
Postat av: Frida

Det är ni verkligen värda!! Hoppas att ni får en underbar resa :) kram

2009-06-01 @ 11:47:39
Postat av: Caroline

Vilken härlig överraskning och VILKEN omtänksamhet ni har omkring er. Låter som att det var precis vad ni behövde! Härligt med en resa!

2009-06-01 @ 12:10:08
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: [ lilla fru werner ]

Ha en underbar resa!!!! Det är ni verkligen värda!!!! Klart att man vill vara med och bidra!!! Det är lite att ge för den enskilde men blir mycket när man gör det tillsammans!!!

2009-06-01 @ 12:18:17
URL: http://lisawerner.blogg.se/
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Vilken bra dag det blev! Så glad för er skull.

Kram / Yvonne

2009-06-01 @ 12:18:50
Postat av: Camilla (Melkers mamma)

Vilken härlig dag ni hade. Kul att så många kunde komma. Önskar att jag visste om insamlingen. Hade gärna bidragit. Hoppas att ni får en trevlig resa.



Många kramar

2009-06-01 @ 12:23:46
Postat av: Tove

Hej! Jag visste inte om insamlingen, för då hade jag kastat in en slant ;) Men va bra att ni får komma iväg. Jag blev alldeles tårögd när jag läste inlägget. Ha det så bra på kommande resa. Hälsningar från ett soligt Sala.

2009-06-01 @ 12:43:19
URL: http://prinsessbloggen.blogspot.com
Postat av: Ida

Å vad glad jag blir för eran skull, vilken fantastisk familj och vänner ni har!!! hoppas ni får en underbar resa



kramar från norr

2009-06-01 @ 13:00:22
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Sandra Åström

Vilken härlig mors dag du fick - trots allt!

Hoppas att ni får en härlig semester när ni väl kommer iväg..



Tänker på er!

kram

2009-06-01 @ 13:01:50
URL: http://www.familjenastrom.se
Postat av: Mia J.

Önskar er en underbar resa vilket ni verkligen är värda. Med både nya intryck och tid att stanna upp tillsammans.

Man kan säga att man förstår vad ni gått igenom men tror ingen som inte upplevt det kan sätta sig in i den enorma saknad ni måste känna. Tycker ni varit så starka i det ni gått igenom så det är inte konstigt att liten Victor visade sig vara en sådan kämpe.

Kram

2009-06-01 @ 13:08:46
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Skönt att läsa att Mors dag ändå blev en bra dag! Du är världens bästa förälder, skönt att du nu fått det i skrift i form av ett smycke att ha runt halsen. Det var en väldigt fin gåva. Ni är verkligen värda den där resan, så det kändes som en bra sak att kunna bidra lite grann. Tack Ni som ordnade med insamlingen, en superbra idé!

2009-06-01 @ 13:27:57
Postat av: Malin

Vad kul att det blev lyckat och att ni hade en mysig dag:-)Jag är säker på att prinsen fanns med er hela dagen. Ni är så värda det här och jag hoppas ni får en härlig resa.



Tänker på er!



Kram Malin

2009-06-01 @ 13:31:34
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Victors morfar Christer

För dom som önskar läsa..titta på några bilder och har facebook..eller ni kan gå med där om ni vill.



Sök på vänner "Stödsida Traveltrip"

Den är öppen nu..



Christer

2009-06-01 @ 13:52:06
URL: http://mckillen.se
Postat av: Veronika

Åk iväg, njut av varandra för det är ni verkligen värda!

Ni glömmer inte för att ni åker, men vardagen kanske kan kännas lite lättare för en stund ialla fall. Samla krafter, prata minnen och skåda stjärnorna på himlen. Victor kommer att följa er.

Du skrev att du fasade för Mors dag, jag skrev ett meddelande till din pappa en stund innan ni skulle komma dit och meddelade honom att ge en stor kram till er från min familj, en STOR kram till de starkaste föräldrar vi någonsin hört talas om. Hoppas att du har fått en liten annan uppfattning om Mors dag... Du ÄR verkligen en otroligt stark mamma Sofie!

Kände att vi ville bidra med en liten slant så ni kunde få komma iväg, vi önskar er en riktigt trevlig resa!

Vi tänker på er och även Melwin och hans familj.

Många varma kramar

Veronika m familj

2009-06-01 @ 14:03:34
Postat av: Christina

Vilken toppendag ni fick igår! Önskar jag visste om insamlingen, då hade självklart hjälpt till.



Hoppas ni får en super resa!!



Kram till er.

2009-06-01 @ 14:27:58
Postat av: Heidi

Vilken härlig överraskning! Både att alla nära och kära samlades, att ni hade fantastiskt fint väder och att ni fick en resa :) Det är ni verkligen värda efter allt ni gått igenom. Hade jag vetat om insamlingen hade jag bidragit med en slant! Bamsekram!

2009-06-01 @ 14:39:38
Postat av: Lotta

Vilken underbar familj och fina vänner du har i din närhet. Jag blev så glad att tårarna rullade ner för mina kinder, här på jobbet, när jag läste vad de gjort för er i er stora sorg. Ni förtjänar allt och mer där till och jag hoppas innerligen att ni får det så bra man bara kan ha det när ni åker bort. Jag önskar er all lycka till med era liv. Tack för en tänkvärd blogg som fått mig att öppna ögonen för att man inte ska ta allt förgivet.



Många varma kramar, Lotta

2009-06-01 @ 14:41:42
Postat av: bella

tack för en underbar dag med många skratt. <3

hoppas eran resa blir lovely!

tänker på er!

hoppas vi ses någongång snart igen =)



massa kramar

2009-06-01 @ 14:42:56
URL: http://bellariiki.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hittar inte sidan på facebook?

2009-06-01 @ 16:24:45
Postat av: Sofia

ohhh.... vad roligt att få komma hemifrån lite... det är ni väl värda efter allt ni har fått gå igenom med lilla Victor....



Ha en underbar resa, vart det än för er...



Kramar från Sofia (mamma till Josefin 3år o 4 mån..)

2009-06-01 @ 16:57:09
URL: http://tjoflanta.blogspot.com/
Postat av: Cattis & Hasse

Ni är värda att få åka iväg och få lite nya intryck. Ett fång härliga blommor till Christer, Giselle, Josse och Sandra som hade fixat iordning grillparyt. Tack för en underbar eftermiddag! Kram Kram

2009-06-01 @ 18:25:01
Postat av: E-K

Hej, kära ni vilken underbar gest, det är ni verkligen värda.

Kram

(När kommer dokumentären på TV?)

2009-06-01 @ 18:33:21
URL: http://www.steeperz.com
Postat av: Johanna

Åh, så underbart!!! Trevlig resa!!

2009-06-01 @ 18:54:10
URL: http://skuggis.blogg.se/
Postat av: Anette

Oh,vilken lyckad dag det vart:O)

Åk nu iväg på en underbar resa och rå om varandra,det behöver ni...

Kändes så bra att kunna få vara med i insamlingen,ni är värda allt ni kan få..

Kramar om

2009-06-01 @ 19:16:22
URL: http://edinge.blogspot.com
Postat av: Therese

Åh vilken underbar mors dag.För att trots att Victor inte är med er/dig här så har och är du fortfarande en mamma, hans mamma.



Klart Victor satt och kikade ner och log åt sin fina mamma.



Många kramar till dig!

2009-06-01 @ 20:13:31
URL: http://familjelivet.wordpress.com
Postat av: Susanne - 19 år och nybliven mamma

Åh, blir helt till mig när jag läser detta.

Vilken underbar morsdag!



Hoppas ni får det fint på resan.



Kram

2009-06-01 @ 21:09:35
URL: http://ultrapid.blogg.se/
Postat av: Victors Morfar Christer

För er som inte hittar till sidan..

id=79897073308#/profile.php?sid=be2bbe77bb58f86b243fd7fba78873af&id=1705501376&hiq=st%25C3%25B6dsida%252Ctraveltrip&ref=search" rel="nofollow">http://www.facebook.com/note.php?noteid=79897073308#/profile.php?sid=be2bbe77bb58f86b243fd7fba78873af&id=1705501376&hiq=st%C3%B6dsida%2Ctraveltrip&ref=search

Hoppas den här länken hjälper er dit..annars sök på mailadress:

[email protected] när ni är inloggade på facebook.

Stödsida Traveltrip



mvh

Christer

2009-06-01 @ 21:11:03
URL: http://mckillen.se
Postat av: Jenny

Jag blev så glad för eran skull så t o m jag började grina här. Kunde känna din/eran glädje. Ha det så underbart på eran resa när ni gör den och ta hand om varandra! Kram

2009-06-01 @ 21:15:38
Postat av: Jennie Johansson

Hej!

Har läst din blogg ett tag å måste bara beklaga sorgen men även säga att ni är fantastiska människor..väl värda en resa! tårarna bara rinner när jag läser din blogg, mycket fin.!..Hoppas att ni får en underbar resa och jag är alldeles säker på att Victor kommer att vara med er på er resa på ett eller annat sätt!



Många kramar Jennie

2009-06-01 @ 21:37:50
Postat av: Amanda

ni förtjänar denna resa jätte mycket sofie. mer än någon annan. många styrkekramar Amanda

2009-06-01 @ 22:38:36
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Maria

Fick tårar i ögonen av att läsa att ni hade de underbart igår!! Kändes ännu bättre då att veta att man bidragit till något STORT för er!! Hoppas att er resa blir den bästa! Kram från Linköping!!!

2009-06-01 @ 23:01:10
URL: http://marko0filip.blogspot.com/
Postat av: En medmänniska

Rörande och så fin läsning om er Mors dag. Det känns verkligen i hjärtat och jag är så glad att Vi Tillsammans kunde hjälpas åt att ro i hamn denna "gåva" åt dig och Peter. Jag tror säkert att Victor strålade ikapp med er alla igår och såg till att vädret var på er sida.

Varma kramar från mig, tänker på er!

2009-06-01 @ 23:18:46
Postat av: Hanna K

Åh vad härligt att du fick en bra dag ändå! Kändes självklart att vara med och bidra och hjälpa er på det sätt man kunde...Jag hoppas verkligen att ni får en riktigt bra resa! Stora kramar från mig!

/Hanna K

Postat av: Moster Josse

Du och Peter är värda allt. Vi gör allt vi kan för er. hoppas att ni alltid vet er. Älskar ju er av hela våra hjärtan!



<3 <3 <3 lillsyrran

2009-06-02 @ 09:23:54
URL: http://josiek.blogg.se/
Postat av: Louise

En sådan underbar present, förstår att ni blev varma inombords. Jag såg sjukhuset igår också & det är en pärs att bara TITTA på den kamp er son förde mot skit-sjukdomen, fattar inte hur det var att vara med om den som ni var men förstår ju att det var hemskt.



Kram på er.

2009-06-02 @ 10:11:51
URL: http://lollo71.wordpress.com
Postat av: Emma

jag bidrog med en liten slant, för att ni förtjänar det. Det finns nog många andra som är i samma situation som ni som jag inte vet om, men jag fick chansen att göra något för er och då tog jag den. Hoppas ni får en underbar resa, du får skriva om resan sen och berätta vart ni åkte :)

2009-06-02 @ 14:11:24
URL: http://aliceochwilma.blogg.se/
Postat av: Jessica/mamma till 2

Åh vilken underbar morsdag och dela den med familj och vänner. En sån fin present, det är ni verkligen värda. Ni är värda allt i världen.

Victor var säkert glad över att se sina förädrar glada, han vill att ni ska ha det bästa som finns. Ha en underbar resa.

Som alltid finns ni och eran lilla prins i mina tankar.

Massor av kramar

2009-06-02 @ 14:25:14
Postat av: Linda, mamma till 2 barn

Gud vad underbart med en resa! Jag önskar bara att jag vetat så att även jag kunnat bidra...

Jag har just sett "morfars film", när Victor åker motorcykel. Så underbart det måste varit för alla att få se honom så lycklig och så hemskt att han bara ett par dagar senare inte längre finns här. Han var så söt och stark den lille killen och återigen undrar jag varför?

De fina tatueringar på Peter och Josse med Spöket Laban var så otroligt vackra och halsbanden ni fick hade världens viktigaste budskap.

Underbara ni jag är så glad över att ni har världens bästa "nära och kära" och att du fick en så bra mors dag Sofie.

Nu räcker inte mina ord till att förmedla allt jag känner så jag kan bara säga att jag tänker på er och Prinsen dagligen.

Kramar till er

Linda

2009-06-02 @ 20:49:03
Postat av: Anja Knoll

Hej på er bägge !



Har följt er sedan jag såg er på aftonbladet, så jag är en sån där anonym person.

Vill bara säga ........... vilken underbar familj o vilka fina vänner ni har.

Sitter här med tårarna när jag läser er blogg.

Är ju själv mamma och känslorna är obeskrivliga.

Jobbar även själv inom onkologin och ser detta mörker dagligen, jobbar dock med vuxna.

Hoppas ni får tag i en fin o oförglömlig resa, kan ni verkligen behöva efter ALLT ni gått igenom.

Skött om er.

Kram Anja

2009-06-03 @ 08:19:05
Postat av: Victors morfar Christer

Det är flera här som inte kommer in på facebook sidan men om ni registrerar er med ett konto (helt gratis) och går till knappen högst upp:

Vänner - sökvänner, där längre ner på sida står:

Sök personer. I den rutan kan ni skriva in [email protected] glöm inte, ett (1),så ska sidan "stödsida traveltrip" komma upp. Sen kan ni om ni vill bli mina vänner där. Titta på foton och filmer när Victor åkte mc.



kram

morfar Christer



2009-06-03 @ 09:31:37
URL: http://mckillen.se
Postat av: Ingrid

Tårarna bara rinner nu efter jag läste hur fint å trevligt ni hade det på morsdag.

Både du och Peter förtjänar verkligen resan.

Ni Behöver tid för varandra.

Många hjärtan finns hos er.

Ta hand om varandra. Stooor Kram..

2009-06-04 @ 18:09:58
Postat av: Finnpajsaren

Det var rörande fint ordnat.

Jag beklagar verkligen att ni förlorade er prins. Jag sitter här och är ledsen med er men kan aldrig förstå er smärta. Ha det fint. /Jonna

2009-06-04 @ 19:40:08
URL: http://finnpajsaren.blogspot.com
Postat av: Nakenhunden

Sååå otroligt fint gjort!!

Hoppas det blir en kanon resa! :)

Kramar

2009-06-05 @ 09:01:09
URL: http://nakenhunden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback