En dikt till Victor

        DATUM: 2009-05-08 TID: 23:29:32

Din vardag var inte som andras, ditt liv var aldrig ok,
Men trots det hade du en styrka, en glöd att kämpa, och den glöden slocknade aldrig inom dig
Nu står vi här, ensamma, tomma och trötta

Ty den som hållt oss uppe vad ju du!
Vem skall vi nu få hålla och stötta?
Låtsas bli rädda när du kikar fram och ropar "Bu!"

Du var en stor förebild för oss
Och vi kommer aldrig mera klaga
På saker som ej betyder nåt
Materiella ting går alltid att laga

Det är värre för en mammas sorgsna hjärta
Som för alltid brustit, och får leva med denna smärta
Det är hemskt för en ensam pappa
Som gråter sig till sömns, hans själ går aldrig att lappa

Så jag ber dig snälla rara barn
Ge oss en bit av din styrka
Låt oss känna din värme och få oss att överleva dan
Låt din stjärna lysa stark,
Och led på oss vägen till stadigare mark

Vår kärlek till dig vi aldrig glömmer
Den djupt i vårt hjärta vi omsorgt gömmer
En sådan oändlig kraft
Går aldrig att dölja, du är det bästa vi haft!


Kommentarer
Postat av: Caroline

jättefint....gud vad jag lider med er....

2009-05-08 @ 23:54:41
URL: http://carolinekratz.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Mina tårar kommer aldrig att torka.. Viktor e en sann ängel, den starkaste stjärnan - han har berört mig mer än någon annan. han e det sita jag tänker på innan mina ögon stängs för natten och det första jag ser när jag vaknar! Jag hoppas han har det underbart där han e nu, att han leker och skrattar bland alla andra änglabarn. Nä, er lilla Viktor han en plats inom mig, nu och föralltid!

2009-05-09 @ 00:08:41
Postat av: Martin

Sådan vacker dikt! Eran prins är så stolt över er, sina älskade föräldrar! Jag slår vad om att han med glädje berättar den för alla sina nya änglakompisar där uppe och att han kramar er så hårt han kan i natt när ni sover!

2009-05-09 @ 01:10:15
Postat av: Ottilia Fernlund

Skickar en tanke till er. Finns inga ord som lättar upp. Kom ihåg att ni har varandra och att eran gosse alltid är hos er.

2009-05-09 @ 01:32:41
URL: http://[email protected]
Postat av: En medmänniska

Så vacker dikt! Den säger allt. Känner mig så maktlös att sitta framför skärmen här hemma och läsa. Känner så med Er och eran Älskade Victor.

2009-05-09 @ 06:27:43
Postat av: veronica

Å vilken vacker dikt!!, helt underbart säger allt. tårarna rinner från min kind när jag läser detta. tänker på er.

2009-05-09 @ 07:12:11
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Så himla vacker dikt. Även jag känner mig maktlös, vill så gärna hjälpa, trösta och göra allt bra.... Låt Victor ge Er styrka, hoppas marken där ni står snart känns lite stadigare. Tänker på Er!

2009-05-09 @ 08:01:19
Postat av: Linn

ååå vad fin dikt!

2009-05-09 @ 09:04:52
URL: http://lindhe.blogg.se/
Postat av: Peter

Man vet knappt vad man kan säga. Med tårar i ögonen sitter man ändå tyst.

/ Peter åström

2009-05-09 @ 09:13:44
Postat av: Mathilda - Mamma till Elliot 16 månader!

Som så många andra skriver så känner man sig så maktlös och förstummad!



Om det fanns något jag kunde göra för att lindra er smärta, för att kanske till och med ta lite ev er smärta för att avbelasta er, så skulle jag göra det!



Tårarna rinner efter att ha läst den fina dikten.



Vet egentligen inte vad jag ska skriva, vill nog bara visa att jag tänker på er...

2009-05-09 @ 09:14:38
URL: http://mathildav.blogg.se/
Postat av: annika

Himla fin dikt. Läste att victor tyckte om när ni sjöng och dansade. det gör min dotter också. musik och dans är helande. vad skönt att han kunde koppla av till det även i de svåraste stunderna.

2009-05-09 @ 09:49:38
Postat av: Storasyster Linnea

Jag älskar dig victor det har jag alltid gjort.Du är min ängel.jag pratar ofta om dig och tänker på dig.puss

2009-05-09 @ 09:57:45
Postat av: Anonym

så fint.





Just det ,jag kollade precis på "sjukhuset" känns så konstigt när man vet att han inte lever längre, såklart man börjar gråta då :'(... jag beklagar än en gång.(L)

2009-05-09 @ 10:04:49
Postat av: Tessan

Vilken underbart fin dikt! Det bara värker i hela kroppen. Söta lilla Victor, du tappra kille!



Många styrkekramar till er

2009-05-09 @ 10:56:07
Postat av: Yvonne

Så vacker och känslosam dikt. Jag tänker så mycket på er alla tre. Jag önskar, jag önskar att det fanns något man kunde göra för att lindra er smärta.

Kramar från en mamma i Handen

2009-05-09 @ 11:53:36
Postat av: Sofia

Ohhh, vilken fin dikt...... :)



Kan inte förstå vad ni måste gå igenom..... lider verkligen med er.....



Styrkekramar till er......



Kram från en mamma i "Peking"

2009-05-09 @ 12:02:23
URL: http://tjoflanta.blogspot.com/
Postat av: Tessan

Jag önskar det fanns något som kunde lindra er smärta, och ge er tillbaka er fina kille! Den här har ni säkert hört men den är så fin. Till Victor!



Du log mot mig,

En sista gång

Du var så lugn

Som om du redan gett dig av.

Du såg på mig,

Att jag var rädd



Hur kan man nånsin' va' beredd?



Jag fick låna en ängel

Som spred sitt ljus i mitt liv

I varje andetag

Du togs bort från mig,

Alldeles för tidigt

Jag fick låna en ängel,

För en stund



Du gav mig allt,

Ett hjärta kan

Du lever kvar i mig

Så länge livet ger mig tid

Du sa till mig:

'Var inte rädd'



Hur kan man nånsin' va' beredd?



Jag fick låna en ängel

Som spred sitt ljus i mitt liv

I varje andetag

Du togs bort från mig

Alldeles för tidigt

Jag fick låna en ängel

För en stund



Min ängel...



(Jag fick låna en ängel)

Du spred ditt ljus (i mitt liv)

I varje andetag

Du togs bort från mig

Alldeles för tidigt

Jag fick låna en ängel

Jag fick låna en ängel

För en stund

2009-05-09 @ 12:37:37
Postat av: bella

vilken fin dikt gumman.



tänker på er <3



massa kramar

2009-05-09 @ 12:44:30
URL: http://bellariiki.blogg.se/
Postat av: anna

Vilken fin dikt.. jag läser här varje dag och tårarna rinner..Stora bamsekramar till din familj/ AnnaK

2009-05-09 @ 13:05:02
Postat av: Johanna

"jag fick låna en ängel som spred sitt ljus i mitt liv i varje andetag"



2009-05-09 @ 18:13:06
URL: http://jschonstrom.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej!

Ja har nu följt din blogg,läst vartenda inlägg du har skrivit om eran kamp. Jag kan ALDRIG någonsin tänka mig vad ni har och vad ni går igenom. Jag kan inget annat än att säga att jag beklagar verkligen sorgen... Fortsätt att kämpa, ni fixar detta, det är tufft just nu.... Vilken underbar son ni har.. han kommer att vara eran skyddängel..nu och föralltid! Styrkekramar Emma

2009-05-09 @ 18:14:55
URL: http://emmatss.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Du skriver så fint om er lilla kille :)

Han kommer alltid finnas med er,inom er å i halva Sveriges befolkning!!

Den lilla killen har verkligen fått vartenda hjärta att blöda å varenda tår att trilla som sett eller läst om honom!!



Ni är dom bästa föräldrarna han någonsin skulle kunna ha å det var därför han somnade så tryggt,å stod ut med så mkt.. Ni är helt oslagbara å jag kommer forsätta följa er genom bloggen å genom nära å kära!!



Måååånga varma kramar Marie

2009-05-09 @ 18:54:32
Postat av: En medmänniska

På pricken det du skriver Marie! ( en mamma till 3 små barn)



2009-05-09 @ 19:16:39
Postat av: nezira

varje gång jag går in & läser här, så fylls jag med smärta. saknaden måste vara enormt stor. det finns ingen som kan lindra Eran smärtan. Styrke kramar, till Er!

2009-05-09 @ 20:10:20
URL: http://neziraselava.blogspot.com
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Jag tror verkligen det hjälper att skriva mkt.. när pappa dog alldeles för ung i cancer skrev jag en hel diktbok... Jag vet hur förbannat tufft det var att mista en förälder men jag kan inte tänka på det som måste vara tusen ggr värre... att förlora ett barn!!

här e en av det jag skrev när han gått bort å jag tycker det e lite likt hur du känner dej nu







Förr tog man det mesta för givet,inte visste man att du snart inte längre skulle finnas i livet.

Inte visste man om den bördan du snart skulle bära..

den bördan som skulle drabba alla nära och kära.

Den tunga väg du skulle bli tvungen att gå,för att till livets slut nå.



Se dej försvinna dag för dag,man kände sej så hjälplös och svag.

Inte visste man då att det skulle va just jag som satt vid din säng..när du reste vidare till din blomstrande äng...

Att jag skulle hålla din hand,när du försvann

från detta land.

Inte visste man då att du kämpade och väntade på mej,

tills jag tryggt och lugnt satt hos dej.



Du kämpade så starkt på,men din kropp var slut

och ditt hjärta slutade att slå.

Inte visste man då att jag skulle få se din kropp

ligga så lugnt och stilla,se att cancern

gjort dej så fruktansvärt illa.



Det jag fortfarande inte vet är hur det kommer gå

att leva utan dej.

Du var ju en del av mej.



Men trots att mitt liv bitvis för alltid kommer kännas tungt å grått så vet jag att himlen en helt undebar ängel fått!





Jag vet att du/ni kommer att så småningom lära er att hantera er sorg!!

Det e verkligen fruktansvärt men victor kommer att hjälpa er,han kommer att finnas vid er sida,i era hjärtan och då å då kommer ni att märka det..att han faktiskt finns kvar..även om ni inte ser honom!

2009-05-09 @ 20:11:35
Postat av: nezira

JAg ber dig att inte publicera denna kommentar. jag undrar bara om det skulle vara okej, att jag skrev en dikt om Er & lilla victor. & deltog i en dikt tävling på skolan? ( självklart bli ni den första att läsa dikten, när jag skrivit den ) & självklart kommer en del av vinst pengarna gå till Er fond. ( om jag vinner vill säga) Kramar Nezira. ( ni kan skicka mejl till [email protected] eller höra av er i min blogg. )

2009-05-09 @ 20:15:23
URL: http://neziraselava.blogspot.com
Postat av: MAria Johansson

Vilken vacker dikt... Skrivit lite om victor vid två tillfällen i bloggen senast idag. Tänker mycket på er.

Ha det bra //Maria

Postat av: morfar till Victor..

Jag har varit till graven ikväll, och solen gick precis ner bakom det vackra trädet där Victor vilar, och koltrasten sjöng en kärlekssång för honom.

Någon hade hängt ett silversmycke på hans tillfälliga kors där det stod inristat "Victor Sov Sött"

Jag kände så tydligt att han fanns närvarande och att han mådde så bra och var glad..

Mina blommor dom växte så vackert fortfarande, och det är av kraften som Victor ger dom...

puss lilla gubben..älskar dig



morfar

2009-05-09 @ 21:35:53
URL: http://mckillen.se
Postat av: nathalie

underbar dikt. tänker på er!

2009-05-09 @ 22:09:10
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Maries inlägg ovanför håller jag också med om det är just så, precis som en medmänniska skriver. Ni är dom bästa föräldrarna som Victor någonsin kunnat få! Tack vare Er var han trygg in i det sista. Dikten som Marie skrivit är också väldigt fin och passande. Kämpa på & ta hand om varandra. Tänker på Er

2009-05-09 @ 22:11:54
Postat av: Veronica

Vilken fin dikt! Tårar rullar ner på min kind. Kan inte sluta tänka på er. Har upptäck att man kan gå in på bloggen via mobilen. Bra eller dåligt vet jag inte, kan inte sluta läsa - om och om igen. Victor, se efter mamma och pappa så de orkar ta sig igenom den största sorgen. Många kramar / Veronica

2009-05-09 @ 22:14:01
Postat av: En medmänniska

Åå dina rader morfar Christer! Kommer alltid önska att solen ska lysa hos Er Victor varje dag och fåglarna sjunga för honom!

2009-05-09 @ 22:36:27
Postat av: Hanna K

Fortsatt följa er kamp för att orka, ni och Victor var faktiskt det första jag tänkte på när jag vaknade idag... Man får verkligen perspektiv på sina egna problem.

Vet inte om jag skulle sagt till innan jag bloggade om er? Gjorde iallafall det i förrgår och lite mer sen dess...säg ifrån om det inte är OK. Tänker som sagt på er!

Stora kramar! /Hanna K

Postat av: Hanna K

Underbar dikt!

2009-05-09 @ 23:24:18
Postat av: ulla-brita lundin







Kära Älskade Föräldrar.det finns inga ord som kan trösta men jag tänker på ER varje dag när jag vaknar och jag lider med ER.Jag har ER älskade Son ovanför min säng så jag kan prata med honom å jag vet att han hör mej.Kramar Farmor











2009-05-09 @ 23:39:33
URL: http://Viktor
Postat av: Jessica/mamma till 2

En sån vacker dikt! Viktor e en underbar ängel,starkaste stjärnan! Han har berört mig så mycket, tänker på eran stjärna och er hela tiden! Jag lider så med er,önskar att det fanns något som kunde lindra er smärta, och ge er tillbaka eran fina Viktor! Han är hos er hela tiden och när ni sover kramar han om er. Ta hand om er! Många varma kramar

2009-05-10 @ 00:26:37
Postat av: Kajsa (mamma till 2)

Viktor har berört mig på ett sätt, som ingen tidigare gjort. Jag lider verkligen med er och känner en sån stor sorg. Ni e verkligen guld värda. Har sett alla 3 avsnitter på sjukhuset, och herregud vilken fin kille ni hade! Även om ni inte kan ta i honom fysiskt längre, så finns han där hos er, hela tiden och vakar över er. Jag har skrivit ganska mkt om Viktor och hur han berört mig i min blogg, hoppas de e ok!

Styrke kramar

2009-05-10 @ 00:45:14
URL: http://kaaisaaa.blogg.se/
Postat av: anna

hej har äntligen hittat hit! det gick lite bättre när man skrev rätt adress:) verkligen en fin sida! tack för allt ikväll! jag var jätte glad att jag fick komma! ring om det e nåt!!! annars hörs vi imorgon många kramar

2009-05-10 @ 01:14:55
Postat av: Malin

Vill bara att ni ska veta att jag, som många andra, tänker på er och Victor i dag oxå (precis som alla andra dar). Jag förstår att ni inte vet hur ni ska orka gå vidare...men jag är helt övertygad om att Victor hjälper er på vägen...han är ju er stjärna. Fina lilla killen!



Kram

2009-05-10 @ 07:16:47
Postat av: Emma ~ Crazyangel [mamma till Milton]

Ursh jag lider så med er.. Har gråtit till tidningsrtiklar, tvprogram och nu även din blogg. Min son är så fruktansvärt lik din..



Det är så fruktansärt fel att ett barn ska behöva lida så. Att inte få uppleva livet som alla andra.

Han har det bra nu, han ser ner på er och ler.



Ni är starka. Kramar.

2009-05-10 @ 08:55:21
URL: http://crazyangel.blogg.se/
Postat av: Tina Lillevold

Sänder en tanke till er, har själv en pojke på 18 månader skulle inte kunna tänka mej att leva utan honom..Ni måste vara starka.

Ta hand om varandra.

Kramar från Dalarna

2009-05-10 @ 15:04:57
Postat av: Tessan

Kära Sofie och Peter,

Jag såg precis anledningen till varför jag har blivit så gripen av Victor. Jag såg honom första gången i en artikel i Aftonbladet. Jag sparade länken för att senare gå in och skänka pengar. Nu såg jag länken jag sparat. Det är den artikeln med en bild av Victor där han sitter i sin vagn och tittar rakt in i kameran. Hans ögon är så bedjande. De skjöt rakt in i mitt hjärta! Det är en sådan underbart fin bild! Påminner också mycket om min egen lilla kille som är lika gammal. Denna bild fick mig fast och när jag läste om att han skulle vara med i Sjukhuset var jag tvungen att titta fast jag aldrig tittar på det annars. Jag hittade också denna blogg.



Fast jag aldrig träffat er så känns det som om jag känner både er och Victor. Du skriver så otroligt gripande och personligt, Sofie. Jag har läst inlägget "Sista timmarna" flera gånger, bilden är så fin. Lilla Victor ligger så lugnt och fridfullt på mamma. Tårarna bara sprutar. Av någon anledning kan jag inte låta bli att läsa, fast det smärtar mig så. Det gör ont i varenda millimeter av kroppen. Det känns som jag ska gå av. Hur känns det då inte för er? Ni är så otroligt starka! Den styrkan gav ni också Victor som var så liten men ändå så tapper. De bästa föräldrarna har han, som fick honom att känna sig så trygg.



Victors morfars kommentar under inlägget "Sinnesrummet...", där han skriver "Hej då Victor". Det gör så ont så jag vet inte var jag ska ta vägen. Åhh, vad jag önskar att jag hade makten att ge er er underbart vackra och fantastiska lilla kille tillbaka!!! Inget barn ska behöva genomlida något sådant här och inga föräldrar ska behöva vara med om detta tragiska! Jag blir både arg och ledsen över hur orättvist livet kan vara. Varför???



Jag fyller år på lördag och har bett mina föräldrar och min sambo att skänka pengarna de skulle lagt på presenter åt mig, till Victors fond. Jag vet att det inte hjälper er eller Victor, men förhoppningsvis andra barn i framtiden.



All styrka till er!

Stora och många kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-05-10 @ 15:08:39
Postat av: annika

Tack tessan för att du satte ord på hur jag också känner. Det är bilden på victor i vagnen, de där ögonen, som att se in i hans själ. Den är så otroligt gripande och den lämnar mig inte. Det känns också särskilt mycket eftersom vi alla vet att han då bara hade dagar kvar att leva. Det är en otroligt tung men samtidigt stark bild. Ibland säger bilder mer än tusen ord även om det verkligen är en sliten klyscha. Jag hoppas att han ändå fick det lite lugnare mot slutet även om han hade väldigt ont.

2009-05-10 @ 16:13:35
Postat av: Malin

Jag känner oxå precis som Tessan och Annika....Den bilden säger mer än 1000 ord och har fastnat hos mig, gick rakt in i hjärtat. Lilla vän...

2009-05-10 @ 17:53:22
Postat av: Mia Fridh



Hej Hittade er sida via Aftonbladet

Skickar här många tankar till er

2009-05-10 @ 18:45:58
Postat av: Christina

Hittade er länk i Aftonbladet och har även följt er lilla guldklimp i "sjukhuset", tårarna rinner och jag skickar här många många varma tankar till er.

2009-05-10 @ 19:40:41
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Känner precis som Tessan, och kan av någon anledning inte sluta läsa i bloggen även fast jag vet att jag blir ledsen varje gång. Ville så gärna att det skulle gå bra, nu hoppas jag bara att ni ska "komma på rätt köl", vet förstås att det inte kommer att bli lätt utan jättejobbigt och kämpigt men som många andra skriver, Victor kommer att hjälpa er på vägen, som den starka stjärna han var och fortfarande är. Många tankar och beundran till Er.

2009-05-10 @ 19:41:23
Postat av: Johanna<3

Vilken fin dikt! <33

2009-05-10 @ 19:52:37
URL: http://nana.blogg.se/
Postat av: Emilia Larsson

Sörjer verkligen med er, och ni är starka och kollar klara av detta! har sett avsnitten på tv, och man ser hur pigg han va även fast han va så sjuk.

cancer ska besegras!

2009-05-10 @ 20:10:10
URL: http://emilialarsson.blogspot.com
Postat av: Fanny

Att någon så liten ska behöva lida,

känna smärta och inte någonting kunna säga.

Himlen har dock fått sin vackraste stjärna,

kolla upp mot himlen,

och stjärnan lyser lika klar som ett barn tidigare gjort.

Ett barn fyllt med energi och lycka,

offra sitt liv har fått gjort.

Livet är inte rättvist,

och man undrar alltid varför.

Det är aldrig lätt att förstå varför dessa hemska ting händer,

men att veta att smärtan är över kan vara en lättnad.

Saknaden och smärtan är någonting som alltid finns kvar,

men någon gång kommer man ses igen,

låt bara ödet bestämma,

man träffas alltid igen.

2009-05-10 @ 20:45:25
Postat av: En medmänniska

Har läst din dikt Sofie till Victor flera gånger. Den är så vacker kära du. Tänker på Er alla!



Fanny! Din dikt var också jättefin!

2009-05-10 @ 22:06:33
Postat av: Veronica

Hej! Jag vill bara säga att jag är jätteledsen för det som har hänt er, det måste vara det värsta som kan hända. Jag har följt dom senaste avsnitten av sjukhuset och det är så att man får tårat i ögonen, när man ser på han förstår man inte riktigt att han är i himmelen. Man vill inte tro att det ska hända ett litet barn, varför i hela friden drabbas barn av cancer? Jävla sjukdom!

Ha det så bra ni kan, jag tänker på er!

/Veronica

2009-05-10 @ 22:21:51
URL: http://vejoniicaa.blogg.se/
Postat av: Linda

Så otroligt jäkla orättvist. Er lilla fina, glada och lekfulla kille orkade inte längre. Efter att ha sett på sjukhuset, artiklarna i Aftonbladet och nu ha läst i Din blogg, känner jag mig alldeles tom. Känner att jag måste älska och vårda mina nära mer.



Håller med andra som skrivit att det känns som man lärt känna er och jag kan inte låta bli att tänka vad jag skulle gjort i er situation. Men det är Er son. Han kommer alltid att leka runt er och skratta. Han har inte ont längre, han är lycklig och önskar nog detsamma för sina föräldrar och syskon!



Victor ligger begraven nästan bredvid min mormor och morfar. Jag ska be morfar att hålla ett vakande öga över Victors grav.



Många varma styrkekramar till Er. Han var en riktig kämpe, det ska ni vara stolta över!



Mvh Linda

2009-05-11 @ 10:25:55
Postat av: Andrea

Det finns så mycket man skulle vilja säga, men finner inte de rätta orden. Jag skulle vilja finna de där rätta orden som gör att ni får ett litet leende på läpparna när ni läser det här, eller iallafall att det drar lite i mungipan. Men hur ska man kunna skriva något sådant, å vad ska jag skriva!!!...jag finner inte orden.

Jag har följt ert liv sen den dagen jag läste om Victor i tidningen, att han inte fick komma hem och somna in hemma....å jag har ännu inte kunnat läsa något om allt som skrivits utan att tårarna rinner ner för min kind.

Idag skiner solen å jag vet att Victor har det varmt där han bor. Det är många strålar som nuddar hans plats vid trädet.

Ta hand om er i framtiden!!! Ni och Victor finns i mina tankar...många varma kramar

2009-05-11 @ 11:52:43
Postat av: Charlotta

Ååå vad fin dikt.

Tårarna rinner.

Ta hand om varann.

Kram Lotta

2009-05-11 @ 14:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback