Victors stora dag, som aldrig kom

        DATUM: 2009-10-18 TID: 22:30:58

Victor hade som så många barn, vissa favorit saker som upptog hans intresse mer än andra. 
I hans fall var det sjukhusets Helikopter.


Han älskade att titta på när den startade och landade från plattformen uppe på sjukhustaket.
Han kunde ligga lungt och djupt sovandes i sin säng sent på kvällarna, då helikoptern plöttsligt kommer flygandes förbi utanför, följt av det välbekanta ljudet av roterande propellerblad. * Flaf flaf flaf flaf *

På mindre än två sekunder så kastade sig den lilla sovande kroppen sig upp i sittande läge, och hans ögon spärrades upp!
- Däär!, Deen deen!! ropade han upphettsat och pekade ivrigt med sitt lilla knubbiga finger mot fönster rutan.
- Koppe!!

Att han var fullt kopplad med 20 olika sladdar till sin pump, det fattade ju inte han. Inte heller att klockan var sent på natten och att han faktiskt skulle sova nu.
Nej, på något sätt så var den där lilla stunden då han fick trycka näsan mot rutan och följa helikopterns resa mot skyn magiskt för honom. Han tröttnade aldrig, hur dålig han än var.


Den 28 April så hade Min Stora Dag ordnat så att Victor skulle få åka till Barkarby Flygfält, för att få se en *Koppe* på nära håll, och om han var frisk nog, kanske åka en kort tur.
Vi såg så fram emot den dagen, då vi visste hur glad hans skulle bli.

Tyvärr så vet ni ju alla så här i efterhand att det datumet aldrig kom för Victor. Han gick bort 14 dagar tidigare och hans lilla dröm fick aldrig bli verklighet...

Moster Josse köpte en leksakshelikopter till Victor på Påskhelgen som plåster på såren. Den lilla leksaken blev det närmsta han fick komma sin Stora Dag, och jag glömmer aldrig lyckan i hans trötta ögon när han öppnade paketet och såg presenten.




Därför är det en speciell känsla varje gång vi hör det välbekanta ljudet i skyn och blickar upp mot molnen. Kanske sitter han där inne brevid piloten och skrattar, vinkandes ner till oss... =)

Vår lille ängla pillot =)










Ligger vaken i min säng mitt i natten och drömmer om dej
Jag har kännt att mina drömmar sviker mej
Fyger ensam i mitt rum bara längtar och tänker på dej
och jag vet vad jag vill, jag vill upp tilll himlen en gång till


I en rosa helikopter ska jag flyga hem till dej
I en rosa helikopter ja då flyger jag till dej varje dag
I en rosa helikopter hela vägen hem till dej



I en rosa helikopter ja då flyger jag genom stjärnorna till dig...




Peaches - Rosa Helicopter












Kommentarer
Postat av: En medmänniska

Åå..som alltid när du knappar på tangentbordet grips man och blir så rörd när du berättar om er älskade Victor!

Förstår att ljudet av det välbekanta i skyn får er att känna en speciell känsla.



Så ofantligt sorgligt, tänker på er och er älskade lille ängla pilot.

Vilken fin dikt och jag minns du berättat han älskade rosa.



Käraste lilla Victor för Alltid i Allas våra hjärtan.



Styrkekramar till er Sofie o Peter



Malin

2009-10-18 @ 22:54:58
Postat av: Kristina

Må en liten Victor sitta på ett moln och få sin stora dröm uppfylld.



Styrkekram

2009-10-18 @ 23:12:24
Postat av: pappa Christer

Jag undrar såå vad Victor gjorde den påskaftons dagen, istället, det har jag och många andra tyvärr helt förträngt, hoppas han hade trevligt med något annat istället...



morfar

2009-10-19 @ 00:54:19
URL: http://mckillen.se
Postat av: Malin

Lilla gubben....

Å vad jag önskar att Victor hade fått flyga helikopter på sin stora dag...

Dina ord träffar som vanligt rakt i hjärtat och jag kan riktigt se framför mig hur ivrig och lycklig han var när han hörde och såg helikoptern på sjukhuset.

Fint ändå mitt i all sorg att han blev så glad över sin present...



Tänker på dig Victor och hoppas att du får flyga hur mycket du vill där du är nu...



Kramar

2009-10-19 @ 08:12:31
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Tess

Fina Victor vad jag önskar att du hade hunnit flyga helikopter... Kankse va det så att du fick flyga helikopter upp till himlen, det hoppas jag!!!

Tänker på dej så ofta lilla gubben..

Fina Victor..

Kram Tess mamma till 2 grabbar

2009-10-19 @ 08:37:00
Postat av: Tessan

Åhhh, kära fina Victor! Precis som Malin skriver - vad jag önskar att han hade fått uppleva sin Stora dag!!! Säkert finns han där uppe i himlen och med sitt busiga skrattande åker med helikoptrarna som flyger förbi.



Det värker i hjärtat när jag läser dina ord och ser bilden, en av hans sista dagar. Lilla hjärtat...



Många kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-10-19 @ 08:41:21
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Även jag önskar att han hade fått uppleva sin Stora Dag. Som vanligt skriver du så fint. Hoppas - som Malin skriver att han får flyga hur mycket han vill där han är nu. Presenten från moster Josse verkar ha varit väldigt uppskattad, det ser man på bilden.



I går hörde vi en helikopter här hemma. Min minsta, sa "kopp". Vi hörde den bara, såg den inte. Sen gick vi ut på promenad för att han skulle sova och för att leta efter helikoptern. Tyvärr sov han när jag hörde den igen, jag såg den aldrig. Det första han sa när han vaknade var "kopp"...

2009-10-19 @ 09:05:10
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Åh lilla Victor! Ögonen tåras, som så ofta när jag läser om er lilla prins. Kan verkligen känna igen den där entusiasmen som bara ett litet barn kan ha! Önskar, precis som alla ovan, att Victor skulle ha hunnit med sin stora dag, och på något sätt har han säkert gjort det, där han är nu.



Många Kramar!

2009-10-19 @ 09:21:04
Postat av: Ida

Lilla söta Victor, å vad jag önskar att han hade fått uppleva sin Stora dag och många dar därtill... som alltid trillar tårar nerförmin kind...

Min största pojke som är tre berättade en dag att en flicka som går på samma dagis hade förlortat sin hund, den hade blivit gammal å hamnat i hundhimmlen. Vi pratade en stund om vart himlen var, sen funderade han och sa att hunden nog hade flugit helikoppter dit....



kramar i massor från Norr

2009-10-19 @ 09:32:02
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

som vanligt greppar dina ord tag om hjärtat..

Lilla gubben vad man önskat att han hade fått uppleva den dagen.. men som sagt,han åker nog hur mkt helikopter han bara vill nu!!

De gör så ont att veta att ni inte har honom hos er,å jag vill bara ta bort er smärta!!

Jag tror och hoppas att victors syster ger lite fler ljusglimtar i tillvaron för er när hon väl anländer!!Även om sorg å smärta alltid kommer finnas där så har ni ännu ett mirakel att orka kämpa för!!



många kramar

2009-10-19 @ 10:03:11
Postat av: Sofija

Återigen så sitter jag här med tårar i ögonen. Du skriver verkligen rakt i i hjärtat och det gör, ursäkta språket, så jävla ont! Lilla fina Victor! Varför kunde han inte få bli frisk? Då hade han fått möjlighet att uppleva alla sina drömmar. Det är så orättvist och skrämmande hur en elak sjukdom kan förstöra för en hel familj!



Många varma kramar till hela eran familj.

2009-10-19 @ 10:10:48
URL: http://metrobloggen.se/sofija
Postat av: Annika

Gråten stockar sig i halsen, får nästan andnöd när jag läser dina ord. Lilla fina vännen, allt han inte fick uppleva. Men så glad han blev över presenten. Jag fattar inte hur ni orkade hålla er samman de där sista dagarna. ATt veta att han var döende men ändå orka fylla dagarna med allt han tyckte om.

2009-10-19 @ 10:43:52
Postat av: Amanda

sååå fint skrivet sofie o mina ögon tåras verkligen när jag tänker på allt det som victor inte fick uppleva. men kanske är det som du säger att han är en liten pilot någonannanstans nu...han finns med er för alltid <3 kram Amanda

2009-10-19 @ 12:45:57
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Åh, vad det gör ont att Victor inte fick uppleva sin Stora dag. Bilden griper tag om hjärtat och tårarna rinner. Precis som Annika skriver så förstår heller inte jag hur ni orkade de där sista dagarna - alla bilder och filmer vi fått se är ju så fyllda av ljus trots att mörkret väntade runt hörnet. Fantastiska ni!



Kram / Yvonne

2009-10-19 @ 15:27:24
Postat av: Hanna

Vad fint att han fick en liten helikopter i present endå. Att han kunde glädja sig åt den. Barn lever så mycket i Nuet. Det är helt fantastiskt. Jag tror att Victor hade en mycket fin sista tid endå med er omkring sig. Det ett barn behöver. Närheten av de som älskar honom mest på jorden.

Gråter när jag läser det dus kriver om lilla V. Kämpen! Herregud.

Ni har iallfall ett litet stjärnbloss innuti dej som kommer att skänka er lycka i framtiden. Inte som en ersättning utan en helt ny liten person att lära känna. Det måste kännas väldigt spännande!



Varm kram

/Hanna

2009-10-19 @ 22:20:27
URL: http://alltisvart.blogg.se/
Postat av: ParadisFrida

Åhh eran lilla ängla pilot, så fin!! Så sorgligt bara att han aldrig fick åka i sin "koppe" under sin tid här på jorden...



Jag kan bara hålla med vad dom andra skriver, när du berättar om Victor kan man nästan ta på känslan hur ni hade det då, hur lill killen flög upp ur sängen och satt där i fönstret med sin lilla näsa mot rutan och kikade! Du har en otrolig gåva Sofie, ditt skrivande!!



Jag blev väldigt rörd över brevet som Linnéas fröken skrev till henne... Och bilden under var så fin, syskonkärleken måste ha varit extra stark mellan Victor och hans syskon, det måste ha varit tufft för dom att veta att deras lillebror skulle dö! Jag hoppas iallafall att dom kommer glädjas åt en ny liten syster, precis som Victor kommer att göra!



Stora kramar!



Victor för alltid i mitt hjärta....

2009-10-19 @ 23:38:33
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Tårarna bara rinner... Kan inte ens få fram nånting vettigt att skriva... Så jag skickar en MASSA kramar till er!

2009-10-20 @ 11:50:05
Postat av: Jessica/mamma till 2

Fina Victor, vad jag önskar att du kunde få uppleva din Stora dag och alla andra dagar. Så fin och glad är du lilla Victor, jag tänker på dig så mycket och du har en plats i mitt hjärta.

Kramar och kärlek

Jessica

2009-10-21 @ 09:47:33
Postat av: Anna wwmor

Hej!! Åh vad det värker i mitt hjärta och det bränner i mina ögon när jag läser om er lilla Victor. !! Självklart sitter han i en rosa helikopter där uppe och busar med alla andra små änglar..!!



Har också en liten son som heter Wiktor och som nu är 1år + 22 månader! Så du förstår att er lille Victor ofta dyker upp i mina tankar...



Ger er en styrkekram på distans..

/Anna med William och Wiktor

2009-10-21 @ 13:19:42
Postat av: Lisa

Det är första gången jag läser din blogg idag. Har kollat igenom lite olika inlägg och alla är otroligt gripande. Fastnade särskilt för detta, så otroligt sorgligt att Viktor aldrig fick åka sin helikopter. Fällde en liten tår när jag läste om det.

Kämpa på! All kärlek till din familj och speciellt till lilla Viktor som finns där uppe någonstans bland alla andra små änglar. Kämpa på!

2009-10-21 @ 19:45:49
Postat av: Anna-I kampen mot barncancer

Fina lille pojken er. Hoppas han får åka mycket helikopter nu och vaka över alla andra sjuka små barn som åker i den.

2009-10-25 @ 23:03:32
URL: http://bambinidolce.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback