Insamlingarna 2008

        DATUM: 2009-10-13 TID: 12:09:17

Ordet Barncancer har fått en helt annan mening för vår familj än vad det betydde innan.

Ordet känns väldigt nära, personligt och får mig att rycka till varje gång jag ser det.
Reklamerna som Barncancerfonden har på TV, där man ser de små bebisarna som sitter i sina matstolar är värst då barnen verkligen är i Victors ålder då han blev sjuk.
Men visst är det bra att de finns och jag tror artt det verkligen får människor att haja till och tänka.

Förra året så var det mycket pengar som samlades in till Barncancerfonden, men tyvärr inte lika mycket som året tidigare. Vad alla som bidrar måste veta är att det inte bara är forskningen som man hjälper till att hålla vid liv utan så mycket annat.
Nedan följer några exempel på vad pengarna som samladesin under 2008 gick till.

  • Barncancerfonden bidrog med 111 mkr till forskningen.
  • Tio nya forskartjänster beviljades.
  • Inom ramen för forskningsnätverket NBCNS lades grunden till en biobank, två forskarmöten med cirka 80 deltagare ägde rum, en webbplats skapades och en rehabiliteringsgrupp inrättades.
  • Ett nytt behandlingsschema för leukemi lanserades och togs i bruk under 2008, tack vare systematiska register, biobanker, nationellt och internationellt erfarenhetsutbyte samt idog forskning som Barncancerfonden finansierat.
  • Sex vistelser på temat barncancer anordnades på kompetenscentret Ågrenska utanför Göteborg och över hundra drabbade familjer fick avkoppling från vardagen på Almers Hus i Varberg.
  • Barncancerfonden arrangerade och finansierade utbildning i barnonkologi för sjuksköterskor.
  • Beslutade om fortsatt finansiering på lång sikt av de tolv konsultsjuksköterskorna.


Som ni ser så går pengarna till mycket viktiga saker, även utanför forskningen. Vistelserna på Ågrenska och Almershus är tex, en otroligt viktig del i rehabiliteringen för de drabbade familjerna och det behövs nya leksaker till avdelningar osv.

Så ni som kanske funderar på att skänka eller bidra på något sätt, tveka inte! Det är era barn och kommande generationer som får ta del av det förhoppningsvis stora framsteg och förbättringar som kommer att ske =)

Varje människa kan göra något, så låt oss göra det tillsammans!


                                                                  


                                                                   











Kommentarer
Postat av: Tessan

Jag vill uppmama alla som läser bloggen att i morgon den 14 oktober - på dagen sex månader sedan Victor inte orkade kämpa mer - hedra Victors minne och skänka pengar till hans fond! Lite, mycket, det som plånboken tillåter. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Kom igen nu alla!!!



Underbart söta Victor, du har för alltid en plats i mitt hjärta! Varje gång jag tittar på bilderna på dig, du fina prins, börjar tårarna rinna.

Sofie och Peter, all styrka till er!



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-10-13 @ 13:52:03
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Cattis

Vill verkligen understryka vad mycket bra barncancerfonden gör för de barn som drabbas (samt deras familjer). Våran dotter har en hjärntumör och är inte medicinerad eller opererad för den. Den sitter så himla "dåligt" till. Tilläggas skall att den inte har vuxit sedan den upptäcktes och att den inte stör/påverkar henne. (ständiga kontroller)



Hon fick förra sommaren möjligheten (genom barncancerfonden) att åka till Ågrenska för att under en vecka umgås med andra ungdomar med liknande sjukdomsbild. Där de bara kunde umgås och ha roligt eller om de ville prata med kunnig personal/ledare (psykologer, läkare osv.) så fanns den möjligheten.



Denna vecka var för henne helt fantastiskt och lärorik. Nya vänner och att de får känna att de inte är ensamma med denna hemska sjukdom.



Så pengarna kommer verkligen till nytta!



Vi är så tacksamma att våran dotter fick ta del av Era gåvor.



Tack även kära Sofie och Peter för att ni orkar sprida kunskap om barncancer. Jag avgudar eran styrka!



Kram kram



2009-10-13 @ 15:48:20
Postat av: Anonym

go for it girl!

2009-10-13 @ 15:59:23
Postat av: Elin

Jag kan inte forklara sorgen jag kanner for dig och din familj... Min dotter ar precis lika gammal som Victor, och jag kan inte forsta hur det kanns att mista nagon sa tidigt, sa liten, sa osyldig...



2009-10-13 @ 16:08:04
Postat av: Ida

Så rätt, så rätt.... helt klart ska man skänka de man kan... mycke eller lite spelar ingen roll, bara man ger något, många bäckar små. Det finns mycke viktiga saker man kan skänka pengar till... men precis som du skriver... detta handlar om våra barn, finns det något viktigare än de?! Som du skrivit tidigare så vet man inte vem som drabbas, tänker inte längre att "de händer inte oss".

Åter igen Tack för att du öppnat våra ögon...

massor med kramar från oss i Norr

2009-10-13 @ 16:34:19
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Anna

När jag ser reklamen om barncancerfonden, så tänker jag på Victor. Och såklart alla andra barn som drabbats av denna otäcka sjukdom.

Jag skänker pengar så ofta jag kan, tycker det känns så bra när man kan göra något för alla som har det svårt.



Många kramar, Victor för alltid i mina tankar!

2009-10-13 @ 19:12:30
URL: http://trasanna.wordpress.com
Postat av: En medmänniska

Ingen kan göra allt men Alla kan göra något!



Kram Malin

2009-10-13 @ 21:26:19
Postat av: Mamma

Jag tror många fler skulle vilja ge pengar till olika hjälporganisationer men när man läser och hör att cancerfondens, röda korsets osv högt uppsatta personer har förskingrant pengar, ja då är det förståligt att man drar sig för det. Tyvärr.

2009-10-13 @ 23:11:39
Postat av: mamma

Jag tror säkert att många fler skulle vilja ge bidrag till olika hjälporganisationer men pga att man läser och hör om högt uppsatta personer som på cancerfonden, röda korset mm mm förskingrar pengar så avstår man ifrån det. Tyvärr.

2009-10-13 @ 23:16:00
Postat av: Anonym

Jag tror säkert att många fler skulle vilja ge bidrag till olika hjälporganisationer men pga att man läser och hör om högt uppsatta personer som på cancerfonden, röda korset mm mm förskingrar pengar så avstår man ifrån det. Tyvärr.

2009-10-13 @ 23:20:28
Postat av: Moa

Jag håller med, klart man ska skänka pengar. Om alla skänker något så blir det ju mycket i slutändan... Lite av problemet tror jag är att många är negativt inställda till hjälporganisation och t.ex. cancerfonden/barncancerfonden. Dels när man hör om förskingringar (som röda korset är det väl nu) men också att man inte vet vad de gör för nytta. Jag fick en gång för ett litet tag sen förklara för en person att cancerfonden forskar och att det inte är samma sak som att ge pengar direkt till en som är sjuk. Sen kommer ibland "men vad har de gjort för nytta"-kommentarer när folk inte vet hur överlevnadsstatistiken förbättrats de senaste 10, 20, 30 åren...

Kram!

2009-10-14 @ 12:43:06
Postat av: Moa

Rädda barnen menade jag förstås, inte Röda korset

2009-10-14 @ 17:24:29
Postat av: ett fd barn med cancer

hejsan! sitter här och gråter! jag drabbades av cancer som barn, tur nog lever jag nu, men det var nära!tanken på att min familj skulle ha gått igenom det som ni gör....vill inte ens tänka på tanken. jag förstår hur du reagerar när reklamen kommer. jag gör detsmma, trots att det ganska precis på månaden var 11 år sedan jag insjuknade. så fort barncancerfonden nämns känns det som om någon säger mitt namn... vi är många som tänker på er! lycka till med den nya bebben!:) stor kram på er

2009-10-21 @ 19:36:07
Postat av: angelica

jag har själv startat en insamling/försäljning av ett halsband som heter HOPE..där alla vinst pengarna går till barncancerfondens forksning.

Jag har en systerson som heter Nell som har leukemi.

De tror att han inte kommer att överleva cancern men han försöker att vara stark pojken.

han är cirka 4 år nu.

www.besegracancern.blogg.se

2010-10-24 @ 17:33:13
URL: http://besegracancern.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback