3D ultraljud

        DATUM: 2009-09-21 TID: 14:36:40
Jag har bokat ett 3D ultraljud till den 30 October på Tittut i Sthlm. 

I vanliga fall så hade jag nog inte gjort en sådan onödig undersökning, barnet kommer ju när det kommer, men det känns extra viktigt just nu att sätta upp lite olika morötter framöver.
Att ha olika saker att kunna se fram emot, olika datum att rikta in sig på. Det är ett måste just nu för att orka blicka framåt.

Det är väl en psykologisk grej som uppkommer när man är i en kris situation och djup sorg. Har man inte några mål så känns framtiden väldigt mörk och avlägsen. Inget att leva vidare för.
Så tack Victor för att du gav oss det nya som växer i mig, ljusglimten som för tillfället är det enda som påminner om varför jag måste kämpa vidare.


Är det någon som har gjort ett sånt här ultraljud, skriv och berätta er upplevelse. Var det bra/dåligt osv.

Ha en bra dag!











Kommentarer
Postat av: johanna

Vi var på ett 3D ultraljud och det var jättehäftigt, att man faktiskt kunde se bebisens drag och miner där inne nästan som att den redan var ute i verkligheten.. vi tog åxå reda på könet i samband med vårat 3D-UL.. Vi kunde åxå se hur lik han var sin storebror och hur han sög på tummen och höll på med tungan, det var en upplevelse man aldrig glömmer. Dom filmade åxå lite så nu har vi han på klipp på en cd från min mage, bara det e ju tufft. Tror ni kommer bli jättenöjda..



Fortsätt kämpa, ni e så fina människor och Victor kommer bli en stolt ängla-storebror..

Victor har etsat sig fast i mitt hjärta och jag tänker på er var dag.. Vilken liten kämpe.. Det ska ni vara stolta över.



Lycka till med allt ni har framför er..

Kramar Johanna

2009-09-21 @ 15:02:14
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Har inte gjort 3D-ultraljud men det vore häftigt. Vilka fina bilder det blir. Ville bara kommentera det du skrev - att Victor gav er något att kämpa vidare för. Just så tror jag att det är, barnet som Ni väntar är Victors gåva till Er och en hyllning till livet! Vilken gåva!

Kramar och lycka till i tävlingen, men oavsett om du vinner eller ej så är du i alla fall en vinnare!

2009-09-21 @ 15:08:55
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Jag har inte själv gjort 3D-ultraljud, men jag vet flera som har gjort det. Och dom säger att det är det häftigaste å bästa dom nånsin gjort! Dom ångrar det absolut inte!

Att ha olika delmål att se fram emot låter väldigt smart. Tror oxå att det är vad som behövs just nu.

När vi väntade vår andra dotter upptäcktes avvikelser på ultraljudet som kunde innebära allvarliga kromosomfel (b la såna man inte ens kan leva med). Så vi gjorde fvp för att få svar. Vi fick som tur var ett positivt svar efter 9 långa jobbiga dagar (först rädslan för mf efter provet och sen oron att något skulle va fel va grymt jobbigt). Men efter det glada beskedet bokade vi in ett könsUL, för trots att man hade fått svar på att allt va bra ville vi se barnet en gång till och få veta könet oxå. Att göra det där extra ultraljudet gjorde resten av graviditeten mycket bättre, och man va mer lugn och harmonisk. Så känner man att man vill och behöver se barnet igen, gör det! Gör allt ni kan för att må så bra som möjligt säger jag!:)



Kram

2009-09-21 @ 15:22:00
Postat av: Annika

Håller helt med föregeånde. Har inte själv gjort 3D men att sätta upp delmål är helt rätt tror jag. JÄttebra tänkt.

2009-09-21 @ 15:27:06
Postat av: Anna

Hejsan..

Spännande med 3D. Blir superfina bilder. Jag vill bara säga att jag följer din blogg varje dag och varje gång sprutar tårarna lika mycket. Har även köpt din bok och röstat på dig för årets mama hjälte. Det ni har gått igenom önskar jag inte ens min värsta fiende. Måste vara det det mest fruktansvärda en människa kan vara med om. Jag ser verkligen upp till er, finns inte många som är starka som ni är. Och lilla Victor, vilken hjälte. Vilket litet mirakel. Fantastiskt söt.. Mina tankar går till er många gånger per dag.

Har själv en dotter på 10 månader så jag relaterar mycket av det som Victor vad med om till henne.

Så efter att jag börja läsa din blogg har jag berättat om er tii många runt omkring mig och uppmanat dom att ge bidrag till barncancerfonden. Man tror inte det ska hända en själv men så är det inte. Det kan hända vem som helst. Så jag har börjat skänka ett bidrag lite då och då.. Många bäckar små, som man säger.. Ni som skänker hjälper till att rädda liv.. Borde vara en självklarhet. Men jag tror att många inte öppnar ögonen förens det händer nån som står dom nära, men då kanske det är försent.



Ville bara säga det..

Super stora kramar till er Sofie.. Tänker på er =)



2009-09-21 @ 15:37:26
Postat av: Anna Spiik

Har inte själv gjort ett 3d ultraljud, men det verkar häftigt. Victor gav er en gåva så att ni skulle orka kämpa vidare.



Victor kommer för alltid finnas i mina tankar, och det går inte en dag utan att jag tänker på er.



Hoppas du vinner mamatävlingen, det är ni så värda.



Många kramar

2009-09-21 @ 15:40:25
URL: http://fruspiik.blogg.se/
Postat av: Jema

Vi gjorde 3D-ul på Tittut och det var jättekul. Jag kände nog också då att jag behövde något att se fram emot med den nya graviditeten och jag ångrar det inte.

Kram!

2009-09-21 @ 16:10:03
URL: http://jemaochlivet.blogg.se/
Postat av: Petra H

Häftigt med 3D ultra ljud! Hoppas ni får en underbar upplevelse, bara fyllt av kärlek och längtan! Det är bra att planera in små morötter så där, det får en verkligen att orka mera. Har du inte flera saker du drömt om att göra? Eller alltid funderat på men aldrig vågat eller tagit tag i? Sätt dig ner och fundera och skrev ner Allt du kommer på. Allt från att resa till en viss plats, gå en viss kurs, ringa en gammal vän, göra en tatuering, måla en tavla eller ja allt du kan komma på! Sånna små saker kan ge en stora kickar att orka mera ibland. Kramar från mig!

2009-09-21 @ 16:56:27
URL: http://petrajanina.blogspot.com
Postat av: Elisabet

Sv: Hej! Oj, vilken ära att du besöker min blogg! Tack så jättemycket för dina snälla och fina ord, men det är väl jag som ska tacka för alla tankeställare du ger mig och för att du berör ända in i själen.

Självklart får du länka! Det behöver du inte ens fråga om. :-)

Ta hand om er,

kram Elisabet

2009-09-21 @ 19:13:18
URL: http://pojkeniglaskulan.blogspot.com
Postat av: Caroline

Helt rätt att du planerar in lite att se fram emot mitt i allt det trista. Själv har jag aldrig varit på ett 3D, har däremot varit väldigt sugen med de två sista barnen...

2009-09-21 @ 19:40:34
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Jessica

Jag hoppas att du vinner Mama-tävlingen, min röst har du i alla fall fått. Kämpa på Sofie, du är värd att få uppleva många lyckliga stunder framöver i ditt liv. Sorg har du tillräckligt av ändå.

Kramar Jessica

Postat av: Jessica

Förresten Sofie, glömt fråga. Hur gick det med tjafset kring Victors plats? Jag hoppas verkligen att ni inte kommer att behöva röra någonting där, utan snarare kunna utsmycka Victors plats ännu mer.

Postat av: Jessica

Vi gjorde också 3D ultraljud, men våra bilder blev inte så bra eftersom min moderkaka låg i framvägg och vår lilla dotter lutade ansiktet på den, som om den var en kudde...:D

Vi fick komma dit en annan dag, och då hade dottern flyttat sig lite, men halva ansiktet var fortfarande dolt av moderkakan...men jag är ändå glad att vi gjorde det, det är ett så fint minne!

Om din moderkaka ligger i bakvägg, så kan det bli strålande bilder!



Kram!

2009-09-21 @ 20:26:20
URL: http://www.minneslund.com/blog
Postat av: En medmänniska

Tänker på Victor och er. Förstår verkligen att ni behöver ha saker att se framemot Sofie och Peter.

Kämpa vidare kära ni, tänk vilken gåva från Victor!!



Glöm aldrig Vi finns här för er varje dag.



Ljusen lyser här för Victor er Älskade Prins som berör oss Alla så oerhört!



Hoppas verkligen att du vinner Sofie håller mina tummar för dig. Du representerar alla kämpande mammor därute på ett makalöst fint sätt. Styrka och tankar till er Allihopa.



Många kramar Malin

2009-09-21 @ 21:43:26
Postat av: Anna

Vad mysigt med 3D. När min mamma dog i cancer blev jag gravid med min son 2 månader efteråt. Han föddes 5 dagar efter hennes födelsedag 9 månader senare. ( 5 dagar efter bf, han hade bf på hennes dag) Det kändes som om han var hennes gåva till mig då hon var min allra finaste vän förutom min dotter. Nu kämpar min dotter mot sin hjärntumör, tänkte på er då vi var på avd 95 a sist. Kram

2009-09-21 @ 21:48:46
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Tror verkligen att ni gör rätt i att sätta upp en massa positiva mål för er själva. Det har jag själv ett stort behov av, även utan en så stor sorg i mitt liv.



Har själv aldrig varit på ett 3D-UL men jag kan tänka mig att det måste vara väldigt speciellt!

2009-09-21 @ 23:11:00
Postat av: Maria

Hej! Jag har varit på Tittut och det var jättekul, men SÅ KORT! Det gick så fort allting fast vi tog super megastora paketet inkl. hela kittet. Så njut av varje sekund! Jag fick se min dotter hålla på med allt möjligt där inne och har nu ett minne för livet, så klart. Och man såg så tydligt hur hon såg ut, att när hon väl kom så kände jag liksom igen henne :D För mig var det viktigt för jag hade en tuff graviditet och höll på att föda från ca 4 mån o framåt. Jag struntar fullkomligt i om folk tycker det är onödigt el inte (fick höra det hela tiden), jag ville se henne, jag ville göra allt jag kunde för att vara säker på att hon mådde bra osv. Så njut, det här är er stund. Massa lycka till, du kommer älska det.

2009-09-22 @ 08:52:22
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Det låter jättebra att göra ett sånt UL.Har bara hört positiva saker från folk som gjort det :)

Har själv inte varit på 3D men fick göra många tillväxt-UL med tredje knodden då varken jag eller magen ökade nå i omkrets ;)

Å det e häftigt att se dom när dom e så "stora".



Ni är värda alla positiva ögonblick som ni bara kan få.Å victor lämnade efter sej en stor del av sej själv...ett litet syskon!!



Jag tror på dej Sofie,tror på er!!

mÅÅÅNGA KRAMAR

2009-09-22 @ 10:16:21
Postat av: lina

3D-UL verkar jätte trevligt. någon jag själv vill göra när d e dax =0)



har faktiskt en liten fråga, vad kostar d?? självklart får d kosta va d vill, men kan va bra å veta vad man ska räkna me =0)



kram kram

2009-09-22 @ 10:49:38
URL: http://lainajohansson.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej! Vi var på tittut när vi väntade sonen, det var en helt underbar upplevelse! Att få se en glimt av hur han faktiskt såg ut han som bodde därinne. Fick jättefina bilder och en film med oss hem så vi kunde se om & om igen när väntan & längtan blev för stor. Trevlig personal och allt var super! Ni kommer inte bli besvikna!

2009-09-22 @ 16:20:31
URL: http://liamojag.blogg.se/
Postat av: Erika

Hej, jag gjorde 3D-ul på tittut när jag var gravid, superroligt speciellt att han var väldigt lik när han föddes och faktiskt fortfarande nu när han är sju månader. Förstå vad fantastiskt att kunna se hur man såg ut redan när man låg i mammas mage när man blir stor sen :)



Ville bara säga att jag har läst din blogg och tycker du är fantastiskt stark. Dessutom har den givit mig en helt annan bild av barncancer. Jag skäms lite över att säga att jag efter att ha fått barn själv inte riktigt kunnat ta till mig sådant här för att det har blivit för nära. Exempelvis barncancerfondens reklam med stolarna - jag klarar inte av det och reagerar inte med att vilja ge pengar utan genom att ignorera det för att det blir för jobbigt - usch vad hemsk jag låter. MEN du har lyckats ändra på det för självklart beror det inte på att jag inte bryr mig utan min egen svaghet. Du har lyckats ge barnen och föräldrarna ett ansikte - det går inte att skjuta bort det när man ser de riktiga människorna. Er son var (alldeles säkert) en fantastisk människa när han levde och han fortsätter vara det nu genom dig och alla människor han berör.

2009-09-22 @ 23:32:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback