Lite blandat...

        DATUM: 2010-04-29 TID: 12:45:53








Ja det är rätt fullt nu.
Tiden räcker inte till och mitt schema är fullspäckat. I morgon är det ju Valborg, och eftersom att både jag och Peter är ordförande i föreningen här i krägga, så har vi ansvaret för firandet som håller till i båhamnen i morgon kväll. Det bjuds på öl, vin, korv, läsk och trevligt umgänge vid brasan, så vi hoppas på fint väder.

I går var jag hos veterinären med Laban för hans ett års spruta. Det gick kanon och i väntrummet träffade vi lilla mops valpen Uno, som Laban blev väldigt förtjust i.
Uno ägs av Cecilia Röndell som driver en mopskennel i Bålsta och vi har haft kontakt förut via bloggen men aldrig träffats personligen.
Här är en länk till hennes hemsida; http://www.skorbyglantan.com/




Monica Stavenborn, vår veterinär är en erkänd mopsuppfödare, och det var därför väldigt viktigt för oss att få veta vad hon tyckte om Laban.
Till min stora glädje så blev hon mycket inponerad och kallade honom för "ett mycket fint exemplar" och "att det är roligt att se att en import blivit så fin".
Laban skötte sig exemplariskt och charmade alla, ända tills det var dags för KLOKLIPPNING:

Det var nu helvetet släpptes lös och en brutal kamp mellan Laban och Monica ägde rum.
Laban skrek, Monika vrålade, jag och sköterskan såg storögt på medans de brottades omkring på stolen på golvet. Labans ögon var så uppspärrade och han var nästan i trans, SÅ upprörd var han. Han vägrade ge sig och gav ifrån sig de mest vedervärdiga läten, men Monica var lika envis hon och vägrade släppa taget om hans klor.
"Nu för i HELVETE lugnar du ner dig!!" skrek hon alldeles högröd i ansiktet.
En efter en, blev de klippta, och när hon slutligen hade kommit till baktassarna så lugnade han ner sig.

När kampen var över, och allt var klart så märkte vi någonting blött på golvet.
Laban hade kissat på sig....

Två minuter senare hade han dock glömt bort hela händelsen och var lika glad som tidigare och sprang omkring och nosade. Jag kan bara tänka mig vad de andra patienterna tänkte, när de satt utanför i väntrummet och hörde alla läten som ljöd inanför rummet. Ha ha, de måste trott att vi mördade hunden lr nåt !


Det skall bli roligt att se hur det går på Lördag på utställningen, han är ju inte så bra på gången än, men det är ju mest för träning.



Nej nu kommer Peter hem snart och jag skall dra till stallet. Ha en bra dag så hörs vi senare !!


Kommentarer
Postat av: Cilla

Vad söt du är som la ut vår länk!

Vill du ha hjälp med kloklippningen kan jag hjälpa dig på hemmaplan istället, det brukar vara lugnare.



Vi kommer med största sannolikhet också befinna oss i Krägga i morgon :-)

2010-04-29 @ 13:12:14
URL: http://www.skorbyglantan.com
Postat av: Amy-mamma till Oliwer & Elliot

Hehe stackars lilla hund :).. Att man kan vara så rädd för det :D

2010-04-29 @ 13:21:59
URL: http://olimy.blogspot.com
Postat av: Ida♥

Haha, stackars hund, hihi =))

Shiet vad Vilma är gullig! Med sin små babyhänder, det mörka håret. Guud.

Kram

2010-04-29 @ 13:29:49
Postat av: Ingrid S

Mopsar och kloklippning är ett kapitel för sig! Min uppfödare har köpt en typ av slipmaskin som heter dremel. Man kan se och läsa om den på Mopsportalen, tips och råd.--- Jag skulle verkligen behöva en dremel till min mops!

2010-04-29 @ 15:19:48
Postat av: En medmänniska

Stackars Laban :( skönt han verkade glömma bort det snabbt igen :) Förstår att Laban blev förtjust i Uno :) otroligt så söt.

Kram Malin

2010-04-29 @ 15:34:57
Postat av: paulina♥

gud vilken söt blogg :)

2010-04-29 @ 15:47:16
URL: http://paulinabladh.blogg.se/
Postat av: Anitha Leidefors

Hej Sofie!! Synd att du inte kunde höra mig skratta när jag läste vad som hände hos veterinär.. Lilla, söta Laban!! Tur att han glömde traumat så fort!!

Vilka fina bilder du har lagt ut, de är så söta tjejerna!!

Har du en ansiktsbehandling på gång?? Läste för en stund sedan att man kunde mosa avoccado med ev lite naturell yoghurt. Det ska verka en stund och sedan sköljer man bort det och huden blir mjuk och len står det..

Hoppas att ni får en trevlig kväll och att solen visar sig..

Ha det gott!

Kram Anitha

2010-04-29 @ 18:01:30
Postat av: Y

En veterinär som stressar upp en hund så pass att han kissar på sig....? Blir säkert kul för honom nästa gång att gå till samma ställe. Nej kan inte tycka det varken är kul eller proffsigt, sen får hon vara hur mycket uppfödare som helst! Hon borde nog börja plugga istället.

2010-04-29 @ 19:16:44
Postat av: Kristina

Håller helt med Y om veterinären. Jag trodde mer gott om Monika Stavenborn som veterinär. Hur kunde du tolera att han skriker och svär så till din hund !?! Jag förstår inte. Det enda rätta hade varit att talat om att detta betende tolereras ej och klivit ut genom dörren.Hur skulle du gjort om en läkare behandlat ditt barn på samma sätt som ej ville göra en behandling ? Du har dessutom mage till att lägga till ett haha när du berättar om detta. Du sjönk i mina ögon nu .

2010-04-29 @ 19:41:09
Postat av: Cilla

Kristina du bör nog försöka klippa klorna på en mops själv innan du yttrar dig...

2010-04-29 @ 19:44:29
URL: http://www.skorbyglantan.com
Postat av: Y

VERKLIGEN sorry. Tror både Kristina och jag glömde att man endast måste vara puttinuttig på vissa bloggar och inte komma med någon kritik eller egna åsikter utan hålla med om allt. Men det är ju skönt att det finns olika meningar här i livet.... lr...?

2010-04-29 @ 20:10:07
Postat av: Kristina

Svar till CILLA- Ett sista inlägg från mej i denna fråga.Vad du nu inte vet är att jag klippt flera mopsars klor utan att varken behövt skrikit mej högröd i ansiktet och utan att använda ord som HELVETE och inte heller har dessa hundar blivit bemötta så de kissat på sej. Bara beklaga att även du tycker att sådan behandling av hundar är rätt och tillika är du tydligen uppfödare.

2010-04-29 @ 20:48:11
Postat av: Cilla

Det jag menade var att det finns olika sätt att utrycka sig i en blogg.

Mina mopsar varken skriker eller bråkar vid kloklippning, MEN det är vanligt att det är problem med dessa hundar .pungt.



2010-04-29 @ 21:04:14
URL: http://www.skorbyglantan.com
Postat av: sofie

Lugn nu allihopa.



Som ni alla kanske vet som har hund så låter det oftast mer än vad det är, och speciellt mopsar kan ge ifrån sig väldigt konstiga ljud när de blir upphetsade.



Självklart så var det ingen misshandel som pågick, jag menar, det var ju lite därför jag skrattade åt det. Att det kanske lät som det, men att han bara var väldigt envis.

Och angående Monica, så är det inte så konstigt att hon blev högröd i ansiktet, då det inte är så lätt att försöka hålla tassarna stilla så att hon kan klippa, samtidigt som man har en sprattlande mops i knät.



Som sagt, ingen tog skada, och jag stod inte direkt och skrattade bredvid under kloklippningen, utan det gjorde jag när jag skrev inlägget och tänkte tillbaka.

Och angående svordomen, så vitt jag vet så förstår i alla fall inte min mops vad "helvete" betyder.

2010-04-30 @ 00:14:34
Postat av: Frika

Det lät ju inte som en vidare bra veterinär, i mina ögon. Jag rekommenderar er att klippa(eller om det inte finns något att klippa, låtsatsklippa) en klo om dagen. Han kommer då vänja sig vid det och inse att det inte är så farligt. Däremot så får du nog vara beredd på en värre brottningsmatch nästa gång ni försöker då han kommer att förknippa det med den "hemska" händelsen, för även om det "inte var så farligt" så kommer hunden garanterat tycka det och speciellt med tanke på att han kissade på sig. Skriker man och visar att man är upprörd så blir detta bara värre för hunden.



En hunds intelligensnivå är ungefär likvärdigt med ett 1-årigt barn. Hade du behandlat ett barn på detta sätt vid nagelklippning så kan man lätt räkna ut vad konsekvenserna blir och hur barnet hade reagerat nästa gång.



Detta gjorde mig upprörd, och ovasett ras så är detta inget sätt att behandla en hund på. Jag har en hund som det aldrig har varit några problem att klippa klor på. Han ligger i mitt knä på rygg och sover. Men min bror har en hund som de hade mycket problem med från början och rasen har nog mycket att göra med det. Det gick ens att klippa en klo, och denna hunden är något större och svårare att hålla fast. Efter 1 år av träning och bara fokus på att förknippa kloklippningen med lugn och positivitet så är det inte längre några problem.

2010-05-07 @ 19:44:56
URL: http://yellon.blogg.se/
Postat av: Emma

frågan är ju om sådana som skrattar åt detta skall ha hund och förstår hundar över huvudtaget??

måste säga att den veterinären verkar skit kass och dum i huvudet man skriker inte åt en hund dom förstår ju fortfarande röstlägen. det enda hon gjorde var att skapa mer obehag för hunden i en obehaglig situation!



mops eller ej de finns fan så många sätt att göra detta till en positiv upplevelse.



skulle du skratta om du tänkte tillbaka på en situation där du e så rädd att du kissar på dig när någon försöker klippa toppen på ditt finger!!?



Dagens hundägare...

2010-05-08 @ 00:56:24
URL: http://www.te-ki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback