Tre till final i Barncancerfondens journalistpris

        DATUM: 2010-02-07 TID: 18:05:34









Från tråkiga nyheter till något roligare.


Victors artikel som skrevs i våras angående bristen på hemsjukvård har blivit en av de tre som är finalister i Barncancerfondest journalistpris.
Grattis Kerstin Nilsson på Aftonbladet som skrev de underbart gripande texterna om Victors kamp för att få dö hemma!




För femte året i rad delar Barncancerfonden ut journalistpriset. Prissumman är på 25 000 kronor och går till den journalist som har gjort det bästa reportaget om barncancer. I år är tävlingen utökad och omfattar, förutom tryckt media, även teve-, radio-, bildreportage samt webbartiklar. För första gången finns ett radioreportage med bland finalisterna.



 

Följande tre är finalister;

Radiojournalisten Ylva Mårtens tillsammans med kollegorna Lollo Collmar och Anna Iversen har gjort en programserie i tre delar, som handlar om hur det är att leva med cancer. Programmen har sänts i programmet ”Barnen” i Sveriges Radio P1.

Kerstin Nilsson på Aftonbladet följde 1,5-årige Victors sista kamp. I fem artiklar fick vi följa hur familjen kämpade för att få vårda Victor hemma hans sista dagar i livet. Trots kampen fick Victor dö på sjukhus.

Journalisten Annette Melin på Hallandsposten har följt cancerdrabbade Hanna som genom föräldrarnas mejl till redaktionen skildrar familjens kamp mot sjukdomen. En kamp de slutligen förlorar.




Vinnaren presenteras på Internationella Barncancergalan den 15:e Februari.
Jag, Peter och Vilma skall dit och håller tummarna för Kerstin.




HAR INTE MÅNGA DAGAR KVAR Gustaf Ljungman, chef för barncanc


Kommentarer
Postat av: Annika

Hej Sofie,

läste ditt inlägg här under om 95A och tänkte på det redan häromdagen när jag läste om det i SvD eller om det var DN. Tänkte på er då. Det är för jävligt.

Eftersom jag numer själv jobbar och även tidigare har jobbat som journalist läser jag också fackets tidning journalisten och har då också reflekterat över Kerstin Nilsson artiklar som bidrag till Barncancerfondens journalistpris. Hon är en värdig representant.

2010-02-07 @ 18:14:53
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: ParadisFrida

Tycker det är jättebra att journalister belönas med en utmärkelse, särskilt när dom skriver om viktiga saker som cancer. Vad gäller 95A kan jag bara hålla med dig Sofie, Fan att dom ska hålla på att skära ner och spara in där det behövs mest resurser! Det är ju våra barn det handlar om, dessutom svårt sjuka barn som kämpar för sina liv. Då om någonsin är det väl väldigt viktigt med personal som är utbildad och kunnig!! Jag blir bara så förbannad och ledsen, var är vårat Sverige på väg??



Ta hand om er!

Kramar



Victor för alltid i mitt hjärta....

2010-02-07 @ 18:49:45
Postat av: En medmänniska

Va fint av er att ni ska dit och hålla tummarna för Kerstin!

Jag lovar att också hålla tummarna då.



Er älskade lilla Victor♥ bilden skär så i ens hjärta. Vi glömmer dig Aldrig.



Kram Malin

2010-02-07 @ 19:11:50
Postat av: Fanny

Fint av er! Jättefint verkligen :)

2010-02-07 @ 20:06:03
URL: http://fhakman.blogg.se/
Postat av: Anna

Var ett tag sedan jag kommenterade. Grattis till lilla Vilma, en alldeles ljuvlig flicka.



Bilden på Victor säger verkligen allt, en underbar liten kille som för alltid finns i våra hjärtan.

Jag kommer aldrig glömma denna fina lilla kille som kämpade för att få leva.

Tänker på er, många kramar.

2010-02-07 @ 20:08:30
Postat av: Moa

Jag håller också tummarna för Kerstin :) Tyckte artiklarna om Victor var väldigt bra.

Hoppas man kan leta upp de andra reportagen också. Ylva Mårtens hade vi som föreläsare i skolan för ett tag sedan faktiskt.

Kram!

2010-02-07 @ 21:42:19
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Sol och Måne

Självklart är även jag med och håller tummarna!

Bilden på Victor får det verkligen att hugga till i hjärtat, liten skall inte behöva gå igenom det han fick göra. Lille snuttungen, som finns i mina tankar varje dag!



Nu blev det för mycket känslor igen och tårkanalerna svämmar över.

2010-02-07 @ 22:01:53
Postat av: Anonym

oj vad jag gråter.. Vilken fin underbar liten kille Viktor var. Har en son som är nästan lika gammal som Viktor skulle varit i dag, han fyllde två i oktober. Att något skulle hända honom vågar mina tankar inte ens snudda vid.. När jag ser bilder på lille Viktor med nappen i munnen så ser jag sådana likheter, små oskyldiga lyckliga små pojkar med glimten i ögat.



Ska gå och pussa på min lilla ros nu när han sover, önskar så att allt vore annorlunda så att du också fick göra det..

Men nu får du pussa på en lite lillasyster i stället. han är nog väldigt stolt över henne!!



Kramar till er!! (Var bara tvungen att skriva några rader, jag blev så oerhört berörd.. men vem blir inte det)

2010-02-07 @ 22:10:54
Postat av: Tessan

Den bilden kommer alltid ta andan ur mig. Lilla, söta fina Victor!!!



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2010-02-08 @ 07:53:04
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Malin

Håller oxå tummarna!

Den där bilden på Victor är helt otrolig....Lilla gubben!



Kram

2010-02-08 @ 10:51:20
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Jag håller oxå tummarna för kerstin!!!



Denna bild griper tag i en.. den säger så mkt å det spelar ingen roll hur många ggr man sett den.

fina,fina,fina victor



kram

2010-02-08 @ 18:05:26
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Håller med Tessan - den bilden på Victor tar verkligen andan ur en. Den berör ända längst in i hjärteroten. Hoppas, hoppas att Kerstin Nilsson vinner.



Kram / Yvonne

2010-02-08 @ 19:10:46
Postat av: Therese

Victor är så fin på den bilden <3



Jag håller också tummarna för Kerstin Nilsson!



Kramar från Therese och liten Gustav

2010-02-09 @ 08:57:30
URL: http://viskarpaminaxel.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag håller tummarna för Kerstin! Och bilden på Victor... ja vad ska man säga - en bild säger mer än tusen ord eller hur var det nu.



Kram

2010-02-09 @ 16:06:21
Postat av: Fride - Gravid

Man kan bara inbilla sig hur det ska kännas att förlora ett barn. Jag förlorade en lillasyster i bebisålder. Man blir helt chockad hur sådant kan få hända. Råkade bara snubbla in här och det tog verkligen andan ur mig.

Tänker på er! En massa kramar till er och grattis till Vilma!

2010-02-09 @ 18:00:41
URL: http://inutimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback