Klyvna känslor och baksidan av en viktig fråga...

        DATUM: 2010-02-02 TID: 13:19:23
Usch, läste i tidningen i går att läkaren som var misstänkt att ha gett den lilla babyn Linnea en för stor dos av läkemedlet Tiopental nu blir åtalad för MORD.

Flickan var döende och föräldrarna hade gett tillåtelse till att stänga av respiratorn. När detta hade gjorts så skulle det dröja drygt 5 timmar tills att flickan nu skulle dö.
Timmarna gick och babyn hade svår ångest och enligt läkaren så injecerade hon endast koksalt i flickan för att lugna föräldrarna.

Mina tankar är så splittarade när jag läser om det här, då vi själva vet att Victor inte fick den smärtlindring som han behövde sina sista timmar. Allt på grund av detta!
Jag har även så svårt att förstå föräldrarna i det här fallet, eftersom att de tydligen hade bett läkaren att förkorta Linneas lidande så att hon inte behövde kämpa så, men det var i slutändan DE tillsammans med sjukhuset som anmälde henne för att felaktigt ha gett henne för hög dos.


"Barnläkaren berättar i förhör att Linneas pappa flera gånger bett henne förkorta Linneas lidande, men att hon svarat att det inte var hennes uppgift."


"Och i polisförhör säger mamman:
- Vid ett tillfälle bad jag dem (...) snälla kan hon inte få någonting så att hon sover när det händer i stället? Att hon inte ska behöva kämpa så som hon gjorde. Men då sade (läkaren) att (...) man kan inte ge hur mycket som helst. Men sedan vet jag att hon fick en spruta till efter det. Eller två, jag har faktiskt inte riktigt koll på det, hur många hon fick."




Det är här jag inte riktigt hänger med... Ville de eller ville de inte att flickan skulle få somna in lungt?
Tänk om Victor hade fått den möjligheten och vi som familj hade fått tagit ett värdigt avsked av honom... Det hade betytt ALLT för oss...

Så nu sitter alltså den här läkaren anhållen för mord... MORD... Det är ett stort ord och en tung börda att bära på sina axlar, men hon nekar in i det sista att det var hon som gav Linnea injectionen.
Samtidigt som jag tycker - OM det nu var hon som gjorde det - att det var helt mänskligt och kanske även det mest humana för flickan, så undrar man ju varför hon då ljuger.
Vore det inte bättre att så stå för att man faktiskt gav efter för föräldrarnas påtryckningar och lät hjärtat bestämma åt en?
Kanske skulle man bli sedd på ett mer sympatiskt sätt då?





Här kan ni återigen läsa om Victors artikel och om vilka konsekvenser detta faktiskt har på sjukvården efter åtalen.
 
http://www.expressen.se/1.1741951

Kommentarer
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Det känns som om föräldrarna vill skuldbelägga någon för deras dotters död, vilket man kan förstå... det är ju lättare om man har en verklig person att vara arg på. Men det är synd med tanke på vilka konsekvenser det kan få för sjukvården!!

2010-02-02 @ 14:00:01
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Sol och Måne

Det gör verkligen ont i hjärtat att läsa hur Victor led de sista timmarna, och att han inte kunde få mer hjälp för att stilla smärtan.



Fy så ångestladdat både för er som föräldrar och lille Victor, vilken maktlöshet ni måste ha känt! Hemsk situation att behöva vara med om det, hela resan från det att Victor blev sjuk till de sista timmarna.



När det inte finns någon väg tillbaka utan att döden är ett faktum, så kan man ju undra varför inte möjligheten ges till ett smärtfritt insomnade.

Så sorgligt så man blir alldeles tårögd!

2010-02-02 @ 14:04:23
Postat av: Emily ('v') Mamma till Vincent 11 mån

Åh :( En liten bebis som ska behöva ha svår döds-ångest.. Jag gråter ihjäl mig =/ FY FAN... snyyyft!!!

2010-02-02 @ 14:11:34
URL: http://emsiss.blogg.se/
Postat av: Annika

OBS! Läkaren åtalas för dråp vilket inte är lika starkt som mord. Tror inte man kan bli åtalad för mord i ett sånt här fall. Men i alla fall: jag läser återigen om victor och blir liksom tidigare när jag läste artikeln och boken helt förtvivlad över hans sista timmar och minuter. Både för hans skull och er skull. Det är för jävligt rent ut sagt. När det gäller den lilla bebisens familj kan man få känslan av att de vill sätta dit sjukhuset pga den tidigare felbehandlingen (flickan hade ju blivit felbehandlad vid ett tidigare tillfälle vilket lett till den beskrivna situationen). Jag håller med att det är så konstigt att de ju liksom ville att hon skulle få något som gjorde att hon somnade in men sedan inte kunde acceptera att hon fick det. Jag läste i en tidigare artikel i SvD (tror jag det var för några veckor sedan) där undermeningen var att vem som helst hade kunnat ge henne sprutan med tiopental, även familjen alltså. Den låg ju nämligen framme.

2010-02-02 @ 14:31:08
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tror också att föräldrana söker en syndabock för dotterns död!

Håller med om att det vore bättre om hjärtat fick bestämma men tyvärr så skulle väldigt många missbruka den biten...

Tror hon ljunger om hon nu är skyldig för att just slippa bli dömd för mord å få sitta inlåst i många många år framåt, för mycket tyvärr så skulle om hon bli det om hon erkände!

Usch jag bara gråter när jag läser expressens artikel, brukar läsa en annan mammas blogg, hon förlorade alldeles nyss din älskade son i cancer å även han hade ångest i flera timmar innan han slutligen tog sista andetaget... Vidrigt!

Trodde faktiskt att sjukvården var mer frikostig med läkemedel i den sista stunden i livet, speciellt om den är fylld av smärta å ångest.

När min dotter hade cancer, en mycket stor tumör i magen, hade hon väldigt ont å då fick hon morfin, den dosen ökade de bara tills de kunde ta bort tumören, trodde då att de var frikostiga! Förstår nu att den frikostigheten bara gäller till en viss gräns, usch!

Hoppas att detta samtalsämne verkligen kommer till debatt nu med den mordåklagade läkaren å att de ändrar sina dumma praxis om läkemedel, ge en döende individ vad som vebebörande behöver för att få avsluta sitt liv i frid!

2010-02-02 @ 14:32:37
Postat av: Caroline

Vidrigt på alla sätt och vis. Stackars läkare och stackars föräldrar, ingen part ska behöva fatta så ohyggliga beslut rörande små barn. Tycker dock att allt ska göras för att människor inte ska behöva lida sin sista stund i livet. Vi tar bättre hand om våra husdjur på den punkten...

2010-02-02 @ 16:11:34
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Moa

Jag blir också förvirrad...

Det känns ju som att den som faktiskt gjorde fel vad den sjuksköterska som tidigare gett henne för hög saltlösning så hon fick hjärnskador vad jag har förstått.

2010-02-02 @ 16:27:04
Postat av: Kristina

Känns som om familjen är i en del av sorgearbetet som består i att hitta en orsak eller någon att lägga skulden på. Blir förtvivlad när jag läser sådant.

Jobbar som sjuksyrra (dock inte med barn) men har fått frågan själv flera gånger om jag inte kan hjälpa till att påskynda döden ifrån anhöriga. Tufft men jag förstår känslan som anhörig - har även varit anhörig till döende förälder.

Men att anklaga någon för mord vid sådana förhållanden när föräldrarna själv begärt det.



Angående mamman ovan med dotter m cancer så kan man inte ge för höga doser morfin då det påverkar andningen. Men när det gäller i livets slutskede så tycker jag att man ska vara frikostig. Men det är en svår balans för oss sjuksyrror då det är läkarna som bestämmer och om jag ger mer så ryker min legitimation.

När en släkting till mig fick dödsångest gav sjuksyrran han stesolid så han somnade för att sedan somna in för gott i sömnen - kändes bra.



Hemskt ämne att behöva diskutera.

2010-02-02 @ 16:49:58
Postat av: Josephine

Jag har inte heller riktigt fattat hur allt hänger ihop,vem som anmälde vem etc. MEN av det jag läst så tycker jag att den som bär det största ansvaret för vad som hänt är sjuksköterskan som gav dropp med alldeles för hög koncentration av natrium,vilket därefter orsakade att flickan fick dubbelsidig blödning i hjärnan. Och det ENDA hon fick i straff var en varning!??? Frukansvärt!!! Helt obegripligt att hon får jobba kvar som sjuksköterska!?

2010-02-02 @ 17:32:14
Postat av: Helena

Jag tycker hela händelsen är fruktansvärd. Jag håller helt fullt med dig i det du skriver Sofie. Jag kan inte ens föreställa mig känslan av att se sitt barn lida i det sista. Panik!.Man måste ju som förälder i samråd med läkare få vara med och avgöra hur den sista stunden i livet ska få bli.Jag blir så ledsen när jag tänker på er och andra i den här situationen. En riktig mardröm!

Tänker på er varje dag.

KRAM Helena

2010-02-02 @ 18:37:00
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Det är en knepig fråga med "dödshjälp"...eller sk "mord"!!

Förstår att man inte bara kan trycka i folk starka medicicer hur som helst..Å att hitta en "syndabock" e nog ett ganska vanligt sätt för att mildra sin egen sorg för det man inte kan göra för sitt tex barn.. MEN ÄR MAN DÖENDE borde man INTE BEHÖVA LIDA,MAN borde INTE BEHÖVA HA ÅNGEST OCH DET SKA VARA EN MÄNSKLIG RÄTTIGHET ATT FÅ AVSLUTA SITT LIV PÅ ETT SÅ LUGNT SÄTT SOM DET BARA E MÖJLIGT!!

MEN LAGEN sätter STOPP FÖR DET.. mord,dråp..det är en känslig fråga..

en dr som kanske ger fel medicinering till en icke döende männsika kan få en varning..eller kanske mista sin leg.

Men när någon e döende FÅR INGA FEL BEGÅS..DÅ HELT PLÖTSLIGT FÖLJS ALLT EXTRA NOGA..å skulle en övermedicinering ske... då e det helt plötsligt mord..

Varför inte vara mer "generös" med smärtlindring hos en döende människa??personen kommer som sagt dö..men ingen vet när och hur..e det timmar?dagar??..

Ge extra lugnande till en döende är väl inte det samma som att trycka i en hästdos gift så personen dör knall fall??..å även den frågan e knivig.vad e rätt,vad e fel? personen kommer att dö...det man vet e att med extra lugnande kommer personen få somna stilla..utan lugnande... ja..ingen vet??Men ska det vara en chansning?Att stå maktlös som en förälder måste vara det värsta man kan utsättas för.. att se det käraste man har vara så rädd å må så dåligt och att stå som mamma eller pappa å att inte FÅ hjälpa..



Å en vuxen döende människa borde få bestämma över sitt eget avslut på livet.. å barn.. att fatta ett sådant beslut e nog bland det tuffaste men finns det ingen återvända ska även barn ha rätt att få somna tryggt..INGEN SKA BEHÖVA DÖ I PANIK OCH ÅNGEST!!!!



Tycker att hela fallet kring flickan e luddigt..

gav dr för mkt medicin??eller tryckte dr i en hästdos?? ...jag tycker allt verkar så konstigt..



Det kanske blev mkt svammel nu men du fattar nog ;D



Hoppas att ni får en fin kväll med lillskruttan =)))

Väntar på dom andra filmsnuttarna med victor..om dom ens e hälften så fina som den första kommer man garanterat drunkna i tårar..IGEN!!



kram till er alla <3

2010-02-02 @ 19:25:27
Postat av: Maria

Jag läste DN i morse och tyckte också att det var konstigt att mamman hade bett de ge henne något och sedan anmäler läkaren...



Och helt vansinnigt att det ska få konsekvenser för andra barn. Men man kan ju förstå vårdpersonalen - vem vill bli åtalad för dråp.



Man vet ju inte vad man ska tro - men om nu läkaren gav för mycket Tiopental så var det säkert av medmänsklighet.



Fruktansvärt att Victor inte fick somna in utan att ha ont. Jag läste precis boken och när du skriver om de sista tiden och att vaknade upp helt panikslagen så gör det ju ont i hela kroppen. Både Victor och ni borde fått slippa uppleva det.



Kram

2010-02-02 @ 20:19:39
Postat av: Lina

Jag råkar veta vilka föräldrarna till flickan är och jag är tyvärr inte förvånad...

Flickan hade inga som helst chanser att överleva och var väldigt svårt skadad. Vad är det då för mening med att sätta dit läkaren??

Men ibland går inte hissen ända upp.



Det är fruktansvärtt beklagligt att det blivit såhär! De stackars barnen ska absolut inte behöva ha ont!

Fruktansvärt!



2010-02-02 @ 20:25:01
Postat av: Elin

Blir alldeles gråtfärdig när jag tänker på Victors sista timmar, sista halvtimmen...det är inte värdigt! Hur ni tog er igenom den paniken och ångesten han uttryckte och tvingades hantera det utan hjälp, det är för mig en så smärtsam tanke. Det måste vara det absolut värsta en mamma o pappa kan uppleva. Det är helt förkastligt att ett litet barn inte kan få ett värdigare slut när han har kämpat så...som om det inte vore nog liksom! Ångestdämpande vore väl det minsta..något att få somna på...för att lugnt kunna invänta sista stunden..nej..detta smärtar så att tänka på! Vilka följder den här historien om bebisen har fått...När orättvisan för er var som störst, Victor var döende, så händer detta...stackars stackars Victor!! Och jag lider med er som har detta kvar som sista minne på slutet..Önskar såå att allt vore annorlunda! Att ni hade Victor kvar och att han fick vara en stolt storebror!!! Varma kramar Elin

2010-02-02 @ 20:56:09
Postat av: Nina

Ååh... Kramar om er!

2010-02-02 @ 21:51:41
URL: http://nina-livetistort.blogspot.com
Postat av: Ninni

Vi måste se med klara ögon på detta... Har någon gett en överdos till den lilla flickan, skall denna person självklart åtalas för detta. Det går att lindra smärta o ångest med rätt dos. En så stor överdos är ju dödande. Vi har EJ aktiv dödshjälp i Sverige. Det måste finnas klara direktiv om detta, annars kommer vi se mer och mer av sådant här. Sjukvårdens uppgift är att bota, lindra o trösta ända in i livets slut. Inget annat. Det är tragiskt det som hände, det var säkert inte uppsåtligt, men sådant slarv får Ej förekomma. Det skall markeras ordentligt...

2010-02-02 @ 21:57:19
Postat av: Meli

Det är en så sorglig historia. Jag vet inte vad jag tycker....men jag vet att jag inte tycker att ett barn, eller någon alls för den delen, ska dö på det vis lille Victor fick. DÅ är det bättre om dosen är lite högre så att de verkligen sover eller är helt lugna när det sker.



Jag försår ine heller föräldrarna i denna historia. Förmodligen är de chockade över att förlorat sin lilla....



Kram



PS så söta bilder på lilla Vilma. Hon är helt ljuvlig!!!

2010-02-03 @ 10:44:28
URL: http://hemivitt.blogspot.com/
Postat av: Emma

Jag vill inte verka okänslig på nått sätt, men jag skriver inte för att kommentera just det här inlägget. Jag vet inte hur jag ska skriva skriva för att det här inte ska låta konstigt heller.



Men jag har följt din blogg under en väldigt lång tid. Jag går sista året på gymnasiet och håller på med ett projektarbete som delvis är kopplat till din blogg och allt tufft och jobbigt som den innebär. Jag skulle bli jätteglad om du ville höra av dig till min mail så jag får chansen att förklara mer vad arbetet handlar om och kanske kan få ställa lite frågor!



Kram Emma.

2010-02-03 @ 14:27:57
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Helt sjukt att hon blivit åtalad för mord! Jag tycker det ska vara mer straffbart att INTE ge tillräcklig smärtlindrig. Att låta ett litet barn lida så fruktansvärt och ha sån förfärlig dödsångest... nä det är absolut inte humant. Skumt av föräldrarna att ändra sig me... Om dom skulle stå upp lite för vad dom har sagt, och haft för önskemål om flickans sista lidande, skulle det nog göra det lite lättare a att få igenom ett lagförslag som faktiskt ger läkarna rätten att smärtlindra mer än dom får idag, i livets slutskede. Djur kan man avliva hur som helst - friska som sjuka, men en människa som lider nåt hemskt och bara väntar på att få dö får man inte hjälpa... Helt sjukt.

Får en stor klump i hjärtat när jag tänker på vilken panik er stackars Victor tvingades uppleva i slutet p g a detta...



Kramar

2010-02-03 @ 15:52:46
Postat av: Jessica - mamma till Nova 4,5 år & William 8 mån

Jag har aldrig kommenterat din blogg men jag läser den. Varje dag! Jag har inte riktigt vetat vad jag ska skriva till dig! Vad skriver man till en fantastisk mamma som har upplevt det värsta???



Jag blir så rörd! Ni är så fantastiska, så starka, så underbara! Victor är en av de finaste änglarna nu, som ser ner på er och vakar över er...



Jag beundrar er... Fortsätt kämpa, det är ni som förändrar världen, med er inspiration och styrka.



Kram Jessica

2010-02-03 @ 19:15:52
URL: http://www.busnova.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback