Slutet för 95A ???

        DATUM: 2010-02-07 TID: 17:53:06
Nu får det fan vara nog!
Jag fick ett upprörande mail av en av sjuksköterskorna som hade hand om Victor på Akademiska.

Jag skriver det här inlägget för att göra alla ER uppmärksamma därute om vad som håller på att hända på avdelning 95A, Barnonokologen.

Sjukhusledningen har kommit upp med en ny arbetstidsmodell som kommer att innebära mer arbete för personalen, men mindre betalt.
Det här har varit på tal länge men beslutet står nu fast vid ett möte som skedde på Akademiska sjukhuset här om veckan.
'
Det här får KATASTROFALA följder för den underbara personal och livsviktiga avdelning som 95A faktiskt är.
I samband med beskedet beslutade 7 sjuksköterskor att säga upp sig, och tre har redan slutat.
Många av de som har valt att avgå är några av de bästa och viktigaste stöttpelarna för både barnen och föräldrarna och avdelningen kommer inte att kunna ersätta dessa människor.
Det är i princip OMÖJLIGT att hitta kvalificerad personal som är kompetenta att jobba med cancersjuka barn.

VARFÖR händer detta? Varför dras det ner på resurser på såna här viktiga ställen??

Han berättar vidare att redan nu går avdelningen på knäna då det är svårt framför allt att täcka upp pass på natten. Arbetsglädjen och stämningen som alla vet har varit god, är som bortblåst.

Personligen tror han att detta är början på slutet för 95A och att barnen snart kommer att skickas till Stockholm för vård.


Jag kommer att starta upp en namninsamling här på bloggen, som protest mot detta och jag hoppas att så många av er som möjligt skriver under.
Detta är helt absurt!




Läs artikel i UNT.


http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=1012102,00.html?





Kommentarer
Postat av: Hanna

Helt sjukt! Skriv upp mig på namninsamlingen, barnonkologen i uppsala behövs! / Hanna Sallmén

2010-02-07 @ 18:00:19
URL: http://hannana.blogg.se/
Postat av: En medmänniska

Förjävligt :(

Självklart vill jag vara med i namninsamlingen.



Kram Malin

2010-02-07 @ 18:53:10
Postat av: Suzanne

Hur kommer man till namninsamlingen ??

Självklart ska 95:an vara kvar med all dess unika kompetens !

Barncancervård måste högprioriteras !!

2010-02-07 @ 19:15:54
Postat av: Jenny

Helt otroligt =( Sjukvården är väl det viktigaste att bevara speciellt den för cancersjuka!!!

Var skriver jag på??

2010-02-07 @ 19:48:50
URL: http://felixmamma.blogg.se/
Postat av: Malin

Självklart skriver jag och min sambo under! Barn MÅSTE prioriteras oavsett hur dålig ekonomi det är!

2010-02-07 @ 19:50:51
Postat av: Moa med två små

Fy tusan, läste om det i tidningen tidigare!

och då jag själv är sjuksköterska, som även har jobbat med cancersjuka barn tidiagre (men nu på en akutmott för barn) känner jag extra starkt för detta. Show me the namninsamling så skriver jag under!

2010-02-07 @ 19:52:31
Postat av: Caroline

Helt fruktansvärt!! Jag ska absolut skriva upp mig så fort en lista är uppe och jag ska säga till alla jag kan komma på att göra det samma!! Barnonkologen behövs!



kram Carro

2010-02-07 @ 20:10:09
URL: http://heartline.blogg.se/
Postat av: Jessica

Låter jättebra med namninsamling. Visa mig vart jag ska skriva på så gör jag det. Håller med om att det är förjävligt. Är det nåt som det ska läggas resurser på så är det sjukvården.

Postat av: Hannah

Det var en artikel ang detta i senaste nummret i vårdfackets tidning.



Jag skall försöka maila artikeln om jag hittar den!

Du berör.



MVH Hannah

2010-02-07 @ 20:55:51
Postat av: mimmi

Sign me up!! Mimmi från Malmö, du har min mail sen innan. KRAM

2010-02-07 @ 21:10:56
URL: http://mirakelmilton.blogg.se/
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Jag skriver självklart på! Hur kan dom ens göra nerskärningar på en så viktig plats??? Helt sjukt!

2010-02-07 @ 21:34:53
Postat av: mathilda

jag skriver under men berätta vart!

2010-02-07 @ 21:41:06
Postat av: Emelie

Hel sjukt!! Jag skriver naturligtvis på!

2010-02-07 @ 21:43:49
Postat av: Moa

Helt sjukt! HUR kan man dra ner på en avdelning för svårt sjuka barn? Sjukvård är väl fanimej det SISTA man ska dra in på. Det här är ju helt galet.

2010-02-07 @ 21:47:27
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: emelie

skriv upp mig på namninsamlingen också!! blir så fruktansvärt arg varje gång jag läser att personal ska dras in, folk inte får den vård dom behöver etc. etc.

jag beundrar de som jobbar inom vården idag!! jag själv vill gärna göra det men exempel som det ovan får mig att avstå..!

2010-02-07 @ 22:09:59
URL: http://swedishstyle.wordpress.com/
Postat av: Kristina

Självklart ska det finnas kompetent personal överallt men speciellt när det gäller små sjuka barn. Det är få som orkar, törs och är lämpade för att jobba med detta. Som mamma tycker jag att det är extra svårt att jobba med sjuka barn då man kan relatera det till sina egna.

Därför är det så svårt att finna personal till barnavdelningarna.

Att man väljer att dra ner inom sjukvården är helt sjukt, jag är själv sjuksköterska o jobbar dag/kväll o natt o röda dagar för att hjälpa sjuka människor men när det inte bara sparades ner på lönerna utan man fick sämre arbetstider, mer patienter vilket innebar en sämre vårdkvalitet. DÅ sa jag också upp mig ifrån landstinget.



Skriv på och skrik rakt ut. Kämpa för all vårdpersonal. Det är inte förrän man kommer i kontakt med vården själv som man inser hur värdefull den är.

Vi kan inte slänga runt patienter ifrån stad till stad för att få vård.



Grrrrr e upprörd nu.



JAG skriver absolut på (flera gånger.....)

2010-02-07 @ 22:13:11
Postat av: sandra lindberg

Självklart skriver jag upp mig..var är sjukvården på väg???

2010-02-07 @ 22:30:28
Postat av: Caroline

Jag skriver på, vilka idioter det finns, helt sjukt!!!

2010-02-07 @ 23:17:51
Postat av: Jessica

Hemskt, hur kan de göra så? :/ Vill självklart skriva på, hur gör man det?

/

Jessica : )

2010-02-07 @ 23:29:15
Postat av: Anonym

jag ska självklart stå med på namnlistan! Nina Pålsson

2010-02-07 @ 23:32:24
Postat av: camilla

Självklart skriver jag på! Vi har tillbringat många, många dygn på 95 A förra året med vår son Anton och vet hur viktig personalen är på den avd. Vad jag förstod tog dom inte in semestervikarier där för att det är så speciellt där (med specialkompetens skulle jag tro bla.)Hur ska det nu bli ? All personal vi träffat där har varit helt fantastiska. Det är nog väldigt tungt att jobba med svårt sjuka barn. Och när ens barn fått en sån diagnos krävs mycket stöd och råd, förutom den livsviktiga behandlingen.

2010-02-07 @ 23:48:48
URL: http://edlundcamilla6.blogspot.com/
Postat av: Anna-Lena H

Skriver på!

2010-02-08 @ 07:56:50
Postat av: Sofia

Hela min familj skriver på den insamlingen



Sofia Johansson

Oskar Johansson

Gunnar Johansson

2010-02-08 @ 10:07:55
URL: http://www.sofiajblogg.blogspot.com
Postat av: mamma/mormor

Vad ska man säga!

Personalen på 95A är livsviktiga för barnen och de anhöriga.



Jag som mormor har fått ett enormt stöd när jag varit där med Victor.

Deras glädje mitt i det allra svåraste betyder så mycket!



Jag önskar att de istället fick tusentals rosor för det de gör!!



Bra Sofie med namninsamlingen!!



Upprörd mamma/mormor

2010-02-08 @ 10:42:04
Postat av: Gnillib

Det är sjukt. Det här är min första kommentar hos dig och jag hade egentligen tänkt presentera mig efter att ha läst hela bloggen, men det här är så sjukt så jag måste kommentera ändå. Man får inte lägga ner barncanceravdelningar!! Man kan inte skicka barn som mår dåligt till Stockholm! De måste få vara så nära hemmet som möjligt när de mår dåligt!

2010-02-08 @ 11:44:28
URL: http://regnetsmat.wordpress.com
Postat av: Anonym

Ja skriv ner mig också - Sarah Johansson. Förjävligt! grrr

2010-02-08 @ 15:17:43
URL: http://pysiz.blogspot.com
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Det e fruktansvärt att det kan dras ner på något så viktigt!!! ARG

Vården har tyvärr aldrig varit prio 1... det e skrämmande att patienter tvingas kastas runt i olika Landsting pga nedskärningar på personal som arbetar "på golvet" dom som står närmast patienter å anhöriga e det som e lättast att flytta på..

Låt vården vara å dra ner på annat som kostar Sverige en förmögenhet varje år..

å om det så MÅSTES DRAS NER INOM VÅRDEN SÅ PLOCKA BORT ALLA mellanchefer ist.. chefens sk förlängda arm..

när till och med små oskyldiga barn blir drabbade så skäms man över att arbeta inom sjukvården(jag vet alltför väl vad nedskärningar innebär)



Fram med namnlistan bara så lovar jag att skriva på...å resten av Sverige oxå...

2010-02-08 @ 18:15:29
Postat av: Helena

Självklart skriver vi på! Det är inte sant!

Jobbar själv inom skolan och neddrgningarna märks alltmer även hos oss. Och vilka drabbar det värst. Jo självklart: de små liven som har extra svårt i skolan.

Bra att du står upp för de som verkligen behöver!

Man frågar sig hur fan (ursäkta) folk kan med!

Kämpa på. Vi är många vid er sida

KRAM Helena

2010-02-08 @ 18:38:23
Postat av: Anna Li

Jag blir så ledsen i hela hjärtat. Jobbar själv inom vården och ibland undrar man hur politikerna tänker??? Inte alls är mest troligt!! HELA tiden kämpar vi emot de besparingar som ska göras och ingen kan riktigt se var man ska kunna plocka personal och minska resurser. Överallt på sjukhus i Sverige går vårdpersonal på knäna. Och att göra så här på en barnonkologisk avdelning är fullkomligt bedrövligt och under all kritik. Där har de världens mest kompetenta personal med ett otroligt engagemang! Om de inte ändrar sitt beslut så är det nog som du säger att det kan bli slutet på avd 95A....:(

2010-02-08 @ 20:28:34
Postat av: Erika

åå man blir ju så upprörd ja skriver självklart på..

2010-02-08 @ 22:12:03
URL: http://www.metrobloggen.se/Amorficlya
Postat av: Lina

Varför ska dom som lider, behöva lida ännu mer??

Klart jag ställer upp i namninsamlingen, Lina Östlund!

2010-02-09 @ 08:53:25
URL: http://endellina.blogg.se/
Postat av: Therese

Fruktansvärt!!!!



Vart är Sverige på väg?



Jag skriver självklart på!!

2010-02-09 @ 08:59:15
URL: http://viskarpaminaxel.blogg.se/
Postat av: Lotta Nyström

Vart ansluter jag mig till namninsamlingen?



Kramar från Lotta.

2010-02-09 @ 09:05:27
Postat av: Maria

Jag såg ett reportage om det här på TV härom kvällen. Och tänkte förstås på Victor och sjuksköterskan Per som man ju fick se mycket av i Sjukhuset. Han verkade ju helt fantastisk. Det måste ju vara speciella människor med hög kompetens som jobbar där. de är ju så viktiga för barnen och deras anhöriga.



Jag skriver under!

2010-02-09 @ 16:11:35
Postat av: Emelie

Nä men fy fan vad dåligt ! :( jag har själv varit inlagd två gånger där i nästan två år och det där blev som ett hem, personalen blev mina vänner och nästan familj. Så jag liter verkligen med dom. Jag skriver självklart upp mej på din namnlista !



Var Pär en utav dom som slutade ? :(



// Emelie Johansson

2010-02-19 @ 20:20:49
Postat av: Sanna

Skriver på, 95A är grymt viktig, har haft en syster som låg inne där länge och fattar inte att dom gör såhär?

2010-03-02 @ 20:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback