Min största fobi....

        DATUM: 2010-01-29 TID: 16:53:39

Jag har en ganska konstig, eller rättare sagt annorlunda fobi.
Ända sedan barnsben så har jag haft en otäck fruktan för de mest äckliga, elaka, vidriga varelser som finns. Och de finns precis överallt, i alla sorters former och drar sig aldrig från att sätta tänderna i en.

Låt mig härmed presentera min största fiende, nämligen MYRAN...


Myror är vidriga, arga små saker som myllrar omkring där du minst anar det och som är experter på att lömskt pissa på dig, HELT utan anledning.
Det finns ingenstans som man kan undgå dessa monster och det finns en sort som är värre än de andra, nämligen den rödsvarta myran, även känd som "skogsdemonen".
Man kan lätt se att myror är elaka och arga, och när de planerar att gå till anfall.
De reser sig på sina knotiga smala bakben, för den svullna svarta baken framåt och kurar ihop sig i attackställning.
Och det slår aldrig fel, när du en varm härlig sommardag skuttar runt barfota i gräset hemma på tomten och trallar för dig själv, när det plöttsligt hugger till i ena tån.
Smärtan är omedelbar och vasst som ett nålstick och det slår aldrig fel vem som orsakat alltihop. Längst ner, ihopkurad och fastbiten finner du ALLTID en jälvla myra!!!
Och det är inte bara att vifta bort den, NEEj då... De satarna sitter ju fast!!
Huur kan ett sånt litet djur, orsaka så mycket smärta som sitter i långt efteråt? Men i mitt fall så är inte problemet att det gör ont, utan i stället det äckliga sättet de biter sig fast på. VIDRIGT!

Jag vet att ni tycker detta är otroligt löjligt, att vara rädd för myror alltså, och jag vet hur det låter. Tro mig.
Jag menar, jag är inte rädd för spindlar, inte för ormar, nej faktiskt inte ETT ENDA djur som så många andra finner vidriga.
Jag har frågat mina föräldrar om de någon gång har slängt mig i en myrstack som straff eller något när jag var barn, som därmed förklarar denna fobi, men icke.
Och tex. svart myror eller rödmyror finner jag inte alls lika äckliga. Svart myror kan jag till och med hålla i handen, jag menar de BITS ju inte.
Nej, det är skogsdemonerna som spökar, och jag ser dem överallt! Jag vet inte hur många annars underbara skogspromenader som de förstört med sitt ondskefulla myllrande, sökandes efter en tå eller något att bita sig fast i. Uäähh!!!!

Min syster Therese studerade under två år till fotograf i Australien, och kom hem med de hemskaste historier om den så kallade Bulldogsmyran som är giganstisk, mycket aggressiv, har stora käkar som kan ge mycket smärtsamma bett. Gaaah!!! Ge mig vilken giftorm eller hårigspindel som hellst, men för GUDS SKULL! Tala inte om sådana vidriga djur!

Jag fick en bok av min mamma när jag fyllde typ åtta år, som handlade om just myror. Jag vet inte riktigt om hon ville vara lite elak för att skrämmas, eller om det var rent pedagogiskt menat, men det var precis samma känsla som att kolla på en riktigt läskig film för mig.
Att vara så nära myrorna på bild, utan att de kunde göra mig någonting, var en sådan bisarr känsla och jag satt med stora ögon och bläddrade igenom sida efter sida.

Är det någonting som jag däremot har bestämt mig för nu, är att jag skall lära mig så mycket jag kan om dessa arter.
Det finns inget bättre tips än att verkligen lära känna sin fiende och ligga steget före. =)



Fil:Scheme ant worker anatomy-en.svg





Jag vill i alla fall avsluta detta hatinlägg med att jag absolut inte vill förgöra alla myror och att jag fullständigt respekterar dem, och att det är med en hatblandad facination som jag fruktar dessa små varelser.

Uppskattningsvis väger alla myror på jorden ungefär lika mycket som alla människor tillsammans. De är en stor del av vår planets ekosystem och har funnits här i miljontals år, de har till och med levt tillsammans med dinosaurierna. Det är inte dåligt det...

Om de bara kunde hålla sig borta från mina tår, så skulle vi nog kunna leva sida vid sida i frid...

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Ha, ha (ursäkta att jag skrattar) men det var verkligen rolig läsning! Du skriver med sån inlevelse om ditt passionerade myrhat.



Själv har jag fågelfobi också något som många tycker är konstigt. Precis som du så har jag ingen riktig förklaring till varför jag tycker de är så läskiga. Men min pappa och farmor är inte heller speciellt förjusta i fåglar.



Du gör helt rätt - bli vän med fienden.



I mitt fall har det faktiskt blivit aningen bättre med åren (jag är 35) men helt botad blir jag nog aldrig.



Lycka till!



Kram

2010-01-29 @ 17:12:33
Postat av: Therese

:O Inte visste jag att de hade en gadd på rumpan.



Däremot så tycker jag de där gula är värst av dem och tackar gud för att de inte är större.



nej myror är inte trevliga och de är många, men de fyller säkert någon funktion så jag håller mig ifrån dem.

2010-01-29 @ 17:23:40
URL: http://viskarpaminaxel.blogg.se/
Postat av: emelie

ojoj, helt bakvänt! jag blir jättelättad när det finns myror, då vet jag nämligen att det inte finns ormar som är min största fobi!!!

vår gräsmatta hemma i värmland kryllar av myror och där finns ingen orm alls. hos min mormor och morfar nån kilometer bort finns inte en enda myra men massor av ormar :S

så tyvärr måste jag säga att jag är en myrälskare ;) för dom älskar ormar :P



ha det bra!

2010-01-29 @ 18:18:12
URL: http://swedishstyle.wordpress.com/
Postat av: Fia

Ja när du lägger upp det på det viset så kan jag inte mer än hålla med...



Min bror när han var liten tittade på när vår andra bror, yngre än jag och äldre än den yngsta, lockade myror med socker och sen tände eld på de. Vi hade skiten i huset under en period... Efter det så var han fullständigt skräckslagen. Han var kanske två år gammal, inte ens det och låg sen och skrek som en gris på våra föräldrar om nätterna under en period. Han kunde inte ligga själv i sängen utan det var tvunget att det var på de.



Jag förstår din rädsla, faktiskt. Tycker inte heller de är så himla söta att titta på direkt och jag vill inte bli biten av de. Men är det något som är värre än din skogsdemon så är det flygmyrorna, de bits de jävlarna också och kommer dessutom uppifrån.

2010-01-29 @ 18:21:14
URL: http://lusth.org
Postat av: Malin

Jag håller helt fullt med dig Sofie! Myror är så jävla vidriga! Den största fobin jag har och har haft sen jag var mindre, då jag trillade i en myrstack med mördarmyror (skogsdemonen som du säger). Usch usch usch för dessa hemska djur!!

2010-01-29 @ 18:22:37
URL: http://moojliin.blogg.se/
Postat av: Amy

usch vad äcklig den såg ut på nära håll :P.. Men visst att dom där bits. Men rödmyran sprutar ju in gift och det gör FRUKTANSVÄRT ont. Så hur kan du tycka bättre om dom ? :D

2010-01-29 @ 18:35:56
URL: http://www.olimy.blogspot.com
Postat av: Fanny

haha vad söt du är!! :)

2010-01-29 @ 18:38:31
URL: http://fhakman.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Myrorna av Weber har du nog inte läst då? Jätteintressant bok annars om en myras liv i en myrstack... Men nåt djur som är värre än myran är ju ÄLGLUSFLUGAN, snacka om att hålla sig fast på en, burr! ;)

2010-01-29 @ 19:11:19
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Josephine

USCH! Det börjar klia på hela kroppen nu... :(



Min största fobi är råttor,möss och kackerlackor! HJÄLP!!!



Största kramen,

Josephine

2010-01-29 @ 19:29:08
Postat av: Emma

Först vill jag börja med att säga vilka fantastiskt fina barn ni har!!

Och sen, myror är väl inte löjligt att vara rädd för, jag är likadan:D Myror och fiskar Usch!! Dem är verkligen överallt.... Hoppas ni får en bra helg! / Emma

2010-01-29 @ 20:05:10
Postat av: Anonym

Håller med dig till 100% de är riktigt riktigt äckliga,vore det inte för dessa djur skulle jag gärna gå barfota i skogen=) Sen gör det inte saken bättre att min dotter inte tål myrbett,låter kanske konstigt men sant.Hon svullnar upp och får extrem klåda. Så myrhatet är du inte ensam om=)

Ha en trevlig helg!

2010-01-29 @ 20:38:06
URL: http://jenniemedie.blogg.se/
Postat av: Caroline

Usch, jag hatar spindlar. Kan verkligen relatera till din skräck. När jag var yngre avskydde jag fötter. Den fobin har avtagit en aning men jag tycker fortfarande att äckliga ovårdade fötter är urvidrigt.

2010-01-29 @ 22:34:22
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Linda

Usch jag e med livrädd för "skogsmyror", när vi är i vår stuga på gotland kryllar där av såna o jag e livrädd för jag har med blivit biten av såna så var gång jag ska gå o lägga mig där så kollar jag EXAKT överallt, under täcke, kuddar, på väggar, golv, ja allt. Kom ihåg en gång när vi stod ute o skulle tvätta oss så fick jag sun på en som klättrade på min hand så jag skulle slå bort den o drämde handen rätt in i bordet så min hand blev riktigt svullen haha

2010-01-29 @ 22:47:43
URL: http://www.metrobloggen.se/ilerstam
Postat av: Jenny

Hej Sofie! När jag sitter här och läser detta inlägg så känner jag mig verkligen träffad. Jag känner igen mig i vartenda ord du skriver. Känns skönt att veta att jag inte är ensam om denna fobi. Myror är egentligen den enda varelsen jag är rädd för. Som du sa. Ge mig en orm eller en spindel - inga problem. Men när det kommer till myror - Nej då är det stopp. När jag var liten så råkade jag stå för nära en myrstack i skogen. Detta resulterade självklart i att jag hade ett hundratal "skogsmyror" som bitit sig fast överallt på min kropp. Den paniken är ingenting jag vill uppleva igen. Min far, som hört mitt skrik, kom och slängde ner mig i ett vattendrag. Sen var det att göra ett tappert försök att så snabbt som möjligt gnugga bort dem. Inte det lättaste med alla dessa arga myror. Hoppas du kommer över din fobi! Bra att möta sina fobier. Själv håller jag mig på avstånd ett tag till! ;)



En sak till... Vill bara tala om hur mycket jag beundrar er! Önskar er all lycka till med lilla Vilma! Skickar underbara kramar till hela familjen - Även till kämpen Victor.



Ha det bra!

Med Vänliga hälsningar

Jenny i Dalarna

2010-01-29 @ 23:28:27
Postat av: Jessica

Haha...du kan slå ihop dig med min kompis Anna. Hon är också livrädd för myror. Hon springer all världens väg. Jag är inte rädd för dom, men jag gillar inte om dom kryper på mig. Men dom är lätta att borsta bort.



Jag såg ett reportage på Discovery, där just Bulldogsmyran var med och reportern gick med på att bli biten. Jag tror aldrig jag sett nån ha så ont av ett insektsbett. Han var fan grönblåvit av smärta. Fy...



Ha en trevlig helg!

Kramar

Postat av: Malin

Exakt så som du känner för de myrorna känner jag för spindlar. Usch fy. Jag förstår verkligen hur du känner.



Grattis till det nya fina lilla tillskottet =) Hon är underbart söt. Och vila i frid lilla söta Viktor. Vilkem kämpe den lilla påger var! Beundrar verkligen honom och er som föräldrar som klarar att gå igenom något sådant hemskt dvs en förälders värsta mardröm.



Kram Malin/ www.mittlivsomblandrasenmalin.blogg.se

2010-01-30 @ 00:28:30
URL: http://mittlivsomblandrasenmalin.blogg.se/
Postat av: Hanna

Uäck ja myror är inte roliga!! Men den värsta sorten tycker jag är rödmyrorna!!! Vi har tomten full av dem och tack vare de har inte Kiron kunnat vara ute så mycket som man önskat under sina första levnadsår, första året kunde vi inte ens ha honom på gräsmattan!! Diverse utrotningsförsök har misslyckats. De biter stora köttstycken och lämnar svidande sår efter sig, gör helvetiskt ont!!!! Vi kan aldrig gå barfota på vår gräsmatta!

Postat av: Ida, Ludvigs mamma

Haha ja du är inte den enda. Myror är en utav mina största fobier också. Fast jag klarar inte ens av svartmyran =)

2010-01-30 @ 11:00:56
URL: http://karastebarn.blogspot.com
Postat av: En medmänniska

Usch kan bara hålla med hemska kräk de där :-(

Hatar också allt va kryp heter. Av någon märklig anledning dyker det ibland fram nyckelpigor här hemma och de är det ända jag inte skriker över. Hellre dom än att få in spindlar det är ett som är säkert.

Kram Malin

2010-01-30 @ 13:38:59
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Jag har exakt samma fobi som dig! Pissmyror som jag kallar dom, är det värsta som finns. Jag hoppar runt i ren panik om jag får syn på några såna. Och det är verkligen så att även om man hoppar upp på en sten för att "ta skydd" och komma bort från dom, så springer dom där jäkla små liven och attackerar en med sina huggtänder! Målinriktade till tusen. Så jag förstår dig precis.



Det jag kan minnas som kanske skapade just min fobi är att jag blev biten/pissad på av en pissmyra i skogen när jag va typ 6 år. Jag minns så starkt just den händelsen. Jag kände hur det stack till på benet, och där satt en jäkel fast på mig! Den paniken jag hade då kan jag känna än idag bara jag tänker på det... ryser

Så jag tycker INTE du är löjlig som är rädd för myror!;)

Bra tips där om att lära sig om sin fiende för att kunna ligga steget före! Det ska jag komma ihåg!:)



Kram

2010-01-31 @ 19:48:13
Postat av: Linn

Jag vet hur de känns, hatar spindlar... fyy..

När jag va lite så gick vi ofta med skolan och tittade på dom stora myrstackarna och lären tog upp en myra som aggrsivt försökte bita och bespruta honom men de citronsyran dom spreyar, han håller i den islkna myran sen biter han av bakdelen, äter myran och säger: mmm gott, och vill att vi barn som står och gapar ska smaka, haha de gjorde inte jag iallfall. men jag fick hålla handen över myrstacken och sen smaka på fingrana och de smakade som citron...

2010-02-01 @ 10:28:06
URL: http://lindhe.blogg.se/
Postat av: en ny läsare

Vad roligt du skriver :) Känner igen mig så mycket! Har också fobi för dom där hemska myrorna och dessa myrstackar i skogen som kryllar av dom, usch hemska! Så du är inte ensam och absolut inte löjlig. kram

2010-02-08 @ 01:46:31
Postat av: Moa

Hej. Skulle du kunna skriva till mig vad den boken om myrorna hette? Jag har i uppgift denna delkurs att redovisa om myrans liv och samhälle. Vore supertacksam! /Moa

2010-09-09 @ 23:26:06
URL: http://mmab.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback