Öland

DATUM: 2010-07-18 TID: 21:25:21

Så nu är vi hemma igen. En vecka senare sitter man här, än en gång och smattrar på tangenterna samtidigt som minnen och ord fladdrar förbi innanför pannan.

Eftersom att jag inte har varit inne på datorn, så har jag tyvärr missat alla inläg om era bra tips på kroppkakor, och sevärdheter. Attans också. Men tack ändå!!

Skall berätta lite om veckan som varit.

Vi anlände till Böda strand, vid två tiden i Måndags. Vi fick en perfekt plats i skuggan under några träd, och de täta grenarna försåg oss med välbehövlig svalka både på morgonen och mitt på dagen.

Till kvällen fick vi ändå njuta av den sköna kvällssolen som med sitt röda sken gav lagom med värme.

Vilma hade sin lilla lekfilt som hon kunde sitta och underhålla sig på, medans jag och Peter tex. dukade fram frukosten eller gick och diskade.

Vi var inte ensamma på resan, utan var i sällskap med Jenny, Johnny och deras dotter Joline som är 2 år "tror hon stavas så?" samt Jennys bror Micke och hans käraste Mia.

Första kvällen gick vi ner till After Beachens restaurang som låg precis vid havet och beställde in underbart god mat. Läget vid de vita sanddynerna gjorde lika gott i själen, som maten gjorde i magen =)

Dagen efter så var det havet och stranden som gällde, och det packades upp badhanddukar, filtar och parasoll och solkrämerna smörjdes in för fullt. Böda som brukar vara känt för sitt kalla vatten, bjöd denna vecka på nästan ljummen svalka i det blå.

Det salta vattnet var precis så härligt som jag mindes det från förra sommaren och Vilma tyckte det var stört roligt i vågorna. Hon fick dock inte vara i någon längre stund då vi inte hade inhandlat någon soldräkt än, och i det här laget var endast klädd i en stor t-shirt.

Med sol och bad dagtid, och grillning på kvällarna - rusade de första dagarna iväg och vips så var det Onsdag.
Denna morgon hade vi bestämt oss för att skippa stranden och i stället bege oss till en glass restaurang som vi spottat på vägen när vi anlände.

Eftersom att solen sken och värmen var - ja, ganska så stark - så var det välkommnande att sätta sig i en AC sval bil och vila huden lite.
Väl framme så anlände vi till en liten gård som påminde lite om en ranch. Vid entrèn satte det stora skyltar med tips på "Dagens Glass Menyer". Bilderna bådade gott och vi förväntade oss alla att få glassbehovet fyllt =)

Medans vi vuxna beställde in stora, lyxiga glassmonster, så lekte Joline och Vilma i lekrummet intill. Kan fortfarande inte fatta att Vilma blivit så stor att hon kan "leka" själv =)

Jag beställde in en Kola special, och Peter ett stort lass som till mestadels bestod av laktris.

Detta trodde jag var lunchen, och var självklart proppmätt efter allt jag hävt i mig - men det var fler i sällskapet som tyckte annat.
Vi satte oss därför i bilarna och begav oss en bit tillbaka där vi kommit ifrån och besökte fina Böda Hamn.

I Böda Hamn har de ett eget rökeri, där man kan köpa rökta räkor, fisk, olika röror - ja igentligen allt som havet har att bjuda på.
Efter en liten kortare promenad ut till piren, så satte vi oss ner utanför hamnens Pub hus och beställde in lite smått och gott.
Jag och Peter delade på 1kg räkor med Aioli dipp till, detsamma gjorde Mia och Micke, och Johnny och Jenny bestämde sig för fiskburgare.

Gud så gott det var, trots att de sista räkorna nästan fick tvingas ner =) Oj oj oj....

Trots denna bukfylla så hade vi ändå ännu en trevlig grillafton när vi kom tillbaka till campingen. Men det hör till när man har semester =)

Resten av veckan ägnades åt lite olika aktiviteter. Förutom att bada så spelade vi även minigolf en kväll, där det nästan blev bråk ett tag, och alla var så kaxiga så jag har aldrig varit på maken.
Peter fick ett mindre utbrott på en stackars sten och började slå vilt på den med klubban, Mia blev mer eller mindre hatiskt mot Micke som retades och jag själv tycktes ha ett enormt oflyt i början och svor mest hela tiden.

Stackars höggravida Jenny som fick agera domare och poängräknare, höll sig på säkert avstånd i fall att saker och ting började spåra ur.

Den slutliga poängställningen räknades ihop och det stod klart att vi hade två segrare i topp med samma poäng, tätt följt av mig (åh, är såå stolt), sedan Mia och slutligen förloraren Peter.
Jag är mest glad över att jag slog Mia som var så enormt stor i truten innan =) Hi hi, eller hur gumman!

Hittade föresten en sån där solskyddsdräkt till Vilma på campingens butik, så efter det så fick hon plaska i vattnet bäst hon ville.
Hon fick även testa Jolines badgrej med sits i "trots stora protester från den unga damen" - och den var faktiskt bra, så en sån skall vi inhandla. =)

Veckan började närma sig sitt slut och sista kvällen åkte vi till Löttorps pizzeria, där det uttlovades "Ölands Bästa Pizzor samt Plankstekar för endast 89 kr.

När vi kom dit så konstaterade vi snabbt att priserna inte riktigt var så billiga som det lovades, utan att det bara var Husets Planka som kostade så, och de andra var betydligt dyrare. Ja ja, det slutade med att jag beställde in en laxplanka som var helt OK, och den enda Pizza som åts av Jenny - kunde mycket väl ha varit Ölands bästa. Det vet inte vi, för det var den enda Pizzan som åts den semestern!

Mias cider smakade för övrigt prutt och kemikalier, men annars var vi nöjda=)

Sista dagen for allihopa till Borgholm i ösande regn. Meningen var att jag, Peter och Vilma skulle bege oss hemmåt på eftermiddagen direkt därifrån.
Vi strosade omkring en liten stund bland smågatorna, besökt torget, tittade in i någon liten butik, åt en glass, men sedan var det inte så mycket mer.

Efter en timme kom regnet tillbaka som vi kört ifrån tidigare, och vi gick stressade tillbaka för att leta upp en restaurang med tak över uteserveringen.
Till slut hittade vi ett fint ställe och klämde alla ned oss vi bordet. Vi passade på att beställa in lunch och lite dricka medans regnet öste ner utanför.
Det blev en bakad potatis för mig, och en räkfylld spättafilè för Peter. Den var dock iskall innuti, så den lämnades tillbaka till köket.
Han fick in en ny fisk, som vi konstaterade - var precis lika kall.  Irriterad, slängde Peter i sig allt utom just -spättafilèn - och det hela slutade att han slapp betala för sin mat.

Rätt skall vara rätt!

Skönheterna har invarderat Borgholm=) Ja alltså, de övre skönheterna...

Resan hem gick iaf bra, Vilma var lika exemplarisk som vanligt, och min röv skavde precis lika mycket som resan ner.

Vi var hemma vid tio tiden och konstaterade att vår sovrumsdörr varit stängd hela veckan, och luften där inne stod fullkomligt still.
Med fönstret på vid gavel så vädrades det dock ut tillslut och vi kunde utmattade stupa i sängs... Skönt ändå att vara hemma igen =)