Hår, hår, hår... Uerk!

        DATUM: 2010-03-23 TID: 14:45:06

Jag har alltid varit en hundmänniska, men det var inte förens jag var 13 som vi skaffade familjens första hund, en svart labrador som vi döpte till Nala.
Nala växte upp i familjen och fick oss alla att bli rejält hundbitna, så det kom inte som en chock när båda jag och Therese skaffade oss egna när vi flyttade hemifrån.

Om jag inte hade haft hund idag, så kan jag med största säkerhet säga att jag nog hade vägt ett par kilo mer, om man säger så...
Jag är igentligen en ganska lat människa, och om det inte vore för vovvisarna så skulle jag inte få mina två promenader om dagen i ur och skur.
Hundlivet är underbart för det mesta, även om det finns perioder där man önksar att det fanns avlivningspiller på burk att smyga ner till de små liven =)

Som alla hundägare vet, så är vintern och våren den värsta tiden på året att ha hund och det är med fasa som man bara går och väntar på det årliga momentet... "vinterfällningen".
När hundar fäller sin vinterpäls så är det aldrig någon vidare lyckad eller glad period och jag skyr den som pesten, men i år har detta vansinne tagit ett helt nytt begrepp och jag kan med största säkerhet kalla det den värsta tiden någonsin!!

Laban som tydligen är besläktad med isbjörn eller något, har en enormt tjock och ullig päls som jag inte ens visste existerade på en Mops.
Det kan vara kombinationen av valp och vinterpäls som promt skall av på samma gång, men det här är ju löjligt!
Hela hunden fullständigt släpper stora kockor med hår och han ser ut som en raggig, missbildad, shetlandsponny
Om man tar tag i en av de utstickande tovorna så bara släpper de taget som om de inte ens satt fast.
Det är alltså nävar med hår som kommer av på MITT golv varje dag! Varje dag!!

Eftersom att jag är fullkommligt allergisk mot hår i sängar, soffor och på golv så damsuger jag två gånger varje dag och nu har jag tagit utterligare ett steg längre och gjort något mycket elakt.
Nämligen... Införskaffat Hundförbud i sängen!!

Chocken var total, inte minst från Biffen som sovit i vår säng ända sedan han var valp, men jag är benhård.
Visst försökte de krypa upp första natten, men efter att jag shasat ut dem till sina korgar så har de nu förstått vinken.
Biffens blickar säger allt och jag är glad att hundar inte kan prata, för då skulle jag nog få höra ett och annat om svenskdjurhållning, diskrimination och djurplågeri =)


Till saken så har jag i alla fall funderat på att skaffa mig borsten Ferminator "jag vet, ur löjligt namn!" men då den kostar flera hundra så vill jag inte riktigt rusa iväg till närmsta affär innan jag fått lite fler åsikter om denna.
Så har du testat eller äger en sådan så kan ni väl berätta vad ni tycker ?
Även ni som har lite andra råd får gärna säga till =)



                                    
 
                                                                              En nypa hår någon??





                                     

                                                   De ljusa partierna sitter helt löst och bara faller av =(



                                      

                                                            Chockade och utlämnade små vovvar...


Kommentarer
Postat av: Cina

Kan ju säga att den borsten är värld varje hundralapp den kostar (395:-) här i Västerås.

Nu har jag inte hundar som fäller utan 3 st katter av rasen Helig Birma och dessa är långhåriga. Och de fäller oxå nu hår överallt. Men med denna borste så finns inte så mycket hår. (Denna borste finns till katter oxå den är bara mindre)



Så mitt råd är KÖP den!



Kramen//Cina

2010-03-23 @ 14:53:15
URL: http://heavenladyn.bloggplatsen.se/
Postat av: Louise

Oh jag säger bara köp den! Den är helt underbar, en världens bästa uppfinningar typ. Jag har använt tre olika varianter, både för katt, hund och häst, och den fungerar utomordentligt bra för alla! Schäfern fick jag av ALLT hår som skulle av på 2 dagar! Suveränt och den är värd vartenda öre!

2010-03-23 @ 15:04:06
Postat av: Annica

Hej hej,



Ingen info om hundborsten tyvärr men om du vill ge ut din bok och du får avslag har du ändå möjlighet i Vulkan.se. Vem som helst får ge ut vad som helst (med undantag av hets mot folkgrupp o.l). Låt inte ett förlag stoppa dig :)



Lycka till!

2010-03-23 @ 15:12:41
URL: http://annicajohansson.blogg.se/
Postat av: Jessika

Den är helt suverän. Jag använder den till min hund och får verkligen kanonresultat.

Måste även rekomendera ett schampoo från espree som heter "simple shed". Jag har inte testat det (men andra espreeschampoo och dom är sjukt bra) men min kompis tvättade sina hundar med det och dom fällde av sig allting som skulle av nästan på en gång, o sen var det klart! Kostar 159 på grizzlybutikerna tror jag men man spär det med 16 delar vatten så det räcker i en evighet.



Mina små tips. Har Laban lugnat sig m fisarna? annars rekomenderar jag aptus aptobalance mot det. Även aptus produkter är sanslöst bra. Jag har provat några av dom också. (jobbar i en djuraffär)

2010-03-23 @ 15:15:35
URL: http://tuffinghund.blogspot.com
Postat av: Elin A

Vad bra att du gett förbud mot hundarna i sängen:) Jag hade inte velat ha en bebis och hund i samma säng, inte nån katt heller för den delen.

Hoppas dom slutar fälla snart. Måste gå åt en del dammsugarpåsar hos er:)

2010-03-23 @ 15:59:26
Postat av: Kristina

Ferminator är ett måste när hunden / katten fäller. Så jag rekommenderar ett inköp.

Esprees schampoo rekommenderar jag däremot ej , det går ej att ha det blandade swchampot srå någon längre tid utan att det blir förstört :( Men att bada hunden oavsett schampoo sätter ju fart på att få bort all gammal päls . Själv använder jag Vellus som jag haft i många år , det är kanske inte det billigaste men luktar rent och gott ej som Esprees bara parfym.PÄlsen blir fräsch med härlig lyster.

Nu ska jag gå och ta en sväng med dammsugaren efter mina fyra hundar.

2010-03-23 @ 16:08:41
Postat av: Anita

Jag har en furminator och den är suverän!.. har två schäfrar som fäller som tokar och den funkar kanon.. jag har köpt min på tradera. Gav 215:- med porto för den största storleken. .antar att du behöver minsta strl.

2010-03-23 @ 16:33:17
Postat av: Linn

den borsten är den bästa jag har köpt! jag har en schäfer och jag har provat allt men den tar LÄTT rekordet! har en bild på min blogg där jag har borstat henne med den.



Jag har inget negativt att säga om den borsten eller... ja den är ju dyr. det enda man ska tänka på är att inte borsta när hunden har varit på sanden och har ett kilo sand i pälsen för det kan slöa ner borsten! Men jag säger KÖP den :D

2010-03-23 @ 16:36:58
URL: http://lindhe.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej. Jag skulle vilja få kontakt med dig angående att "låna" ett kort på din son. Jag läser min sista termin till sjuksköterska och har precis skrivit klart min c-uppsats. Min uppsats handlar om hur man kan kommunicera om döden och döendet med barn som har livshotande sjukdomar (cancer), i åldrar 0-18 år. Nästa steg för mig är att försöka sprida den kunskap jag fått fram i min uppsats och ska därför ut och föreläsa på barnkliniker. Jag hade nu tänkt göra en poster som jag kan ha med när jag föreläser, och skulle därför vilja ha ett kort på ett sjukt barn. Med vänliga hälsningar Therese

2010-03-23 @ 16:38:25
Postat av: Jessica

Ferminator - det bästa som finns! Använder den både på mina schäfrar och de långhåriga katterna! Toppen!

2010-03-23 @ 18:19:25
Postat av: Fia

Kolla på Tradera. Vi köpte vår furminator för bara någon hundring istället för hemska 300 kr. Eller så köper du Dogmans variant. Tror märket är Dogman i alla fall. Det finns i vilket fall en som är likadan fast ett annat märke. Helt underbar den också, fungerar lika bra.



Vi har Furminator till våra katter och ja jag känner igen det där med håret alltså. Det är vansinnigt...

2010-03-23 @ 18:40:19
URL: http://lusth.org
Postat av: Helena

Håriga men väldigt söta=)

Kram Helena

2010-03-23 @ 19:24:41
Postat av: linnéa

Hej Sofie! Hittade hit genom gruppen någon skapat på facebook om er. Mycket fantastisk blogg, men blir så berörd och ledsen när man läser dina inlägg, det är verkligen genom glädje och sorg man får vara med er! Har suttit ett par dagar nu och försöker läsa från första inlägget du skapade till det sista!

Eftersom jag är ny så undrar jag om du vill ha någon frågestund, om ni inte tycker det känns för privat?

Kram Linnéa

2010-03-23 @ 19:25:25
URL: http://linneauttman.blogg.se/
Postat av: Julia

Den är superbra :) Lätt värd varje krona man lägger ut på den :)

2010-03-23 @ 19:52:28
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Ida N

Har åxå en furminator till min Schäfer, säger som alla andra, köp den, den är helt suverän, bättre borste till en fällande päls finns inte!



Kram

2010-03-23 @ 23:44:48
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Ingrid S

Läs på Mopsportalens forum. Där finns några inlägg om några som använt Furminator. Själv har jag inte använt den till min mops.

2010-03-24 @ 00:10:25
Postat av: Annica

Hej!!

Borsten är jätte bra om man verkligen vill ha bort allt "dött" hår!



Samt...så vet jag vart du kan få tag på en mycket billigare...finns olika storlekar..S 200:- M 250:- L 300:- .

Hör av dig om du e intresserad :D

MvH Annica

2010-03-24 @ 06:32:36
Postat av: Emily

Vi har 2 bondkatter som nu fäller fruktansvärt mkt + våra lilla bebis melwin 5 månader. Jag tkr inte det är någon bra kombination för han ska ju äta på allt = hår i munnen. Äckligt. Men jag visste att furminator var bra, för provade min mammas sån. Men jag var lite snål, så jag köpte en för 200 kr på tradera i förpackning, alltså helt ny :) Jag har den minsta storleken, och det är även den du ska ha till dina mindre hundar :) Kramar från Emily, Melwin och hårbollarna!

2010-03-24 @ 09:08:05
URL: http://thesunshineblogger.blogg.se/
Postat av: [email protected]

Dra på dig en diskhandske och "klappa bort" håret. Den gummerade ytan på handsken gör att den lösa pälsen åker med. Kanske inte lika bra som furminator men är iaf ett billigare alternativ som funkat på våran korthåriga hund samt korthåriga katter:)

2010-03-24 @ 10:17:14
URL: http://justflippacoin.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej =)



Jag har tre stycken hundar, 2 långhåriga. Jag köpte furminator eftersom alla pratade så gott om den. Jag tycker inte alls den funkar bra. Riktigt usel. Pratade med anställda i en djuraffär and borste till mina hundar och fick en mycket bättre borste för 60 spänn.



Mitt tips är att om du vill köpa en furminator så prata med anställda i en djuraffär istället om vilken borste dom tycker du ska använda.



Om det skulle va så sedan att du vill köpa en furminator, så kan du få köpa min för en billig slant. Den är endast använd 1 gång då jag provade den! Självklart är den tvättad efter det och desinfekterad med desinfektionsmedel. Hade tänkt lägga ut den på tradera men om du är intresserad så kan du få den för en billigare slant.



Mejla mig om du är intresserad.



Tack för en jättebra blogg. Beklagar ang victor.



Med vänliga hälsningar

Malin

2010-03-24 @ 11:15:15
URL: http://mittlivsomblandrasenmalin.blogg.se/
Postat av: Jenny i Skåne(mamma till tre)

Åh jag känner igen det så väl...vår gamla Golden Retriever fäller mängder precis hela tiden, och även han har hysteriskt många såna där tussar som bara släpper. Borstade honom häromdagen och fick enorma högar med päls. Ska nog också försöka fixa en sån där borste som flera tipsar om här i kommentarerna.

2010-03-24 @ 16:52:10
Postat av: hanna

Vill bara säga,stackars dig! vi har två hundar, varav den ena långhårig, som inte fäller ETT ENDA hårstrå:). det är underbart, jag förstår nog inte hur lycklig jag är;).

stackars laban o biffen, du får ta upp dom i sängen i sommar igen, det är ju så mysigt:).

2010-03-24 @ 19:43:49
Postat av: Malin

Jag tycker Ferminator är suverän! Vi har tre fällande cockrar och alla lösa hår på deras rygg bara flyger av när jag drar över den! Håller med, det är hemskt med hår över allt, men vi har oxå hundförbud i sängen, gränsen måste ju dras någonstans ;-)...

2010-03-25 @ 08:11:21
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Cilla

Köp en Furminator, den är helt underbar, håret lossnar i stora schok!!!

Kammade ur min ena mops i förrgår och fick loss en handbollsstor tuss med hår, känns som jag fick med allt för hon hårar inte längre.

2010-03-25 @ 09:55:25
URL: http://www.skorbyglantan.com
Postat av: Emma

FURMINATOR ÄR EN RÄDDARE!!



Jag har fem hundar och när det är pälsbytningstider så har jag ALLTID gått i taket av allt hundhår. Visserligen har jag större hundar än dig, och större hundar är ju oftast mer hår. Sen jag skaffade Furminator så slipper jag dom bedrövliga pälstussarna..



Oj, det lät som värsta reklamen. Men ack, jag är frälst i mackapären!!!!!!!!

2010-04-14 @ 13:54:56
URL: http://emmawik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback