Höst

        DATUM: 2010-10-11 TID: 16:43:50

Hösten är allt härlig trots allt.


Färger som får landkapen att se ut att brinna i alla sin prakt, värmande sol och ren, klar luft.
Överallt runtomkring så står människor i sina trädgårdar och förbereder inför vintern. Vissa krattar löv, några klipper sina häckar och längst bort på gatan så eldas det för fullt.


Dofter av förmultnade löv, svamp och skog ligger tung i luften, men inte på ett obehagligt sätt, utan mer som det skall vara, ja en doft som hör hemma denna årstid. 
Djuren har börjat leta upp sina ställen där de skall övervintra för vintern och högt upp ovanför mitt huvud flyger ett v av sommarfåglar mot varmare bräddgrader.

Med hösten och vintern kommer ju också mörkret, och det är väl inte någon favorit direkt, ialla fall inte för min del. Försöker dock att utnyttja och vända situationen till det bästa - och tänder drivor av ljus hemma. I de flesta fönster, på bord och i fina lyktor som är placerade på olika ställen runt om i huset.
Graven är också finast just nu, med röda löv som täcker marken, mörktgrönt gräs och djuplila blommor. Med mörkret så följer även här, en stor uppgift - och det är att se till att det aldrig är släckt i de olika lyktorna som står runtomkring hans viloplats.
För när mörkret faller så skall det lysa där, det bara är så, och det finns inget mer fridfullt än att stå en bit bort och se värmen och ljuset som bildar ett "rum" mitt i allt det svarta.

Nej, jag har aldrig varit en höst människa förens på senare år, utan har tvärtom avskytt när kylan invarderat vårt land. 
Är dock oerhört fascinerad utav den enorma process som pågår, helt i tystnad och år skall jag ta in alla färger och njuta av allt som sker runtomkring. Iakta hur modernatur sakta men säkert förbereder sin långa vila och låter sig läggas till ro, för att så småmingom bli övertäckt med ett tjockt vitt täcke av snö, och sedan stillsamt sova tills vårens första varma strålar väcker henne.

Den som ändå fick gå i idè =) Hi hi...



                                   


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Sofie!

Om jag hade bott nära hade jag hjälpt dig

att hålla lyktorna tända på Victors grav!!

Ska tända ljus för honom på vår minneslund istället!

Hoppas er helg var bra!

Kram på dig



2010-10-11 @ 19:32:48
Postat av: Sophie mamma till Nellie

Vad fint det låter när du beskriver det!

Jag älskar att vara ute i naturen på hösten, fota alla vackra färger! Och när man kör förbi kyrkogårdarna så är det ju så himla vackert med alla brinnande ljus. Kramar

2010-10-11 @ 22:40:26
URL: http://beylejd.blogg.se/
Postat av: En medmänniska

Tänkte precis skriva det som Anna redan skrivit.

Åh, om man ändå inte bodde så långt bort som jag tyvärr också gör, så hade jag mer än gärna hjälpt er att sköta om hos Victor. Förstår er verkligen hur viktigt det är att det alltid lyser hos er prins och att han och Laban har det fint hos sig.

Kramar Malin

2010-10-12 @ 16:33:02
Postat av: Gardeli

I like your website. Good job.

2011-07-04 @ 10:30:33
URL: http://gardeli.blogetty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback