Bitterfittan, med rätt att städa =)

        DATUM: 2010-09-12 TID: 22:20:58
Ännu en helg har gått, men till skillnad från andra helger så har denna kännts tråkig och seg.

Syrran har sovit här, så förvisso så har det varit trevligt och jag har kommit iväg till stallet både Fredag och Lördag - men ändå.... Känslan av att inte riktigt få något gjort ha innfunnit sig och det gillar jag inte.


Barnen har varit här och det är alltid standard att samma sekund som de små liven stiger innanför dörren så  är det som en bomb har slagit ner i hela huset!
Det ligger saker överallt. Allt från tidningar till små prylar i div storlekar och form. En strumpa här, två byxor där, en slängd mobilladdare i ena hörnet och tio halvdruckna glas med vatten, lite utspritt överallt. På soffan växer det  obligatoriska berg utav kläder som jag för tredje gången viker ihop och placerar tillbaka där de skall vara.

Folk som kommer hem till oss brukar alltid berömma mig för hur städat och iordning allting är, trots barn och hund - och det stämmer förvisso till stor del, för vi har väldig ordning hemma, i alla fall för det mesta.
MEN ! Och det här är ett stort MEN... Det är ENDAST på grund av att jag ständigt går och plockar, städar, ställer i ordning, hänger upp, sätter tillbaka osv... Dagarna i ända, timme ut och timme in...
De skall inte tro att mitt hem ser ut så av sig självt, nej nej... Det är många inövade timmar av strategisk småstädning bakom ytan.

Jag har nippran på att ställa tillbaka saker om de står fel, och jag vet att ni säkert undrar hur tusan jag orkar, men det är så jag vill ha det.
För gud förbude om jag skulle vara borta en dag, och Sofie inte skulle finnas där med hökögat. Då skulle vårt hem på 10 sekunder, vara förvandlat till ett mindre kaosartat kollektiv där ingen skulle ha koll på någonting.

Ni förstår - och nu överdriver eller ljuger jag inte - det är faktiskt, och tyvärr om jag får uttrycka mig rätt, jag som håller denna skuta flytande om ni förstår vad jag menar...
Det är jag som städar, plockar, lagar mat, handlar, tvättar (Ok Peter, ibland så överaskar du mig faktiskt i den frågan), är uppe med Vilma på nätterna, går ut med hundarna och ser till så att allt flyter på som det ska i vardagen.
Peter är super duktig på övriga saker som att bygga, betala räkningar, skjutsa barnen osv, men när det kommer till hemmet så är jag tyvärr den där typiska hemmafrun som urklippt från en gammal tidsskrift från 50-talet.

Det är inte så att jag skulle neka att själv få släppa kontrollen ibland och bara få krypa upp i soffan nån kväll.
Tänk bara att få göra som Peter. Att få somna framför TV;n, och att vakna på natten, lite stel i nacken, klia mig i skrevet och bara gå vidare till sängen och lägga mig för att ostört sova vidare resten av timmarna som är kvar.
Självklart så har ju han då förberett nattens välling, diskat allt och plockat undan det vi ätit under kvällen, lagt Vilma, bytt blöja och plockat i ordning ungarnas kläder inför morgondagen och sett till så att allt är färdigt.
Mmmm, underbara tanke =)


Men, jag klandrar inte Peter, så ni får inte missförstå mig, för det är ju ändå jag som vill ha en viss ordning och det är ju ändå jag som har noja på att städa, men ändå...
Jag tror faktiskt att det skulle bli lite jobbigt att bo ihop med någon som är exakt likdan som en själv också.
Jag menar, man kompleterar ju varandra, och det räcker med ett hököga i familjen. Eller?


Nej, det här blev ett riktigt Bitterfitt inlägg, och jag vill inte se mig själv som en sådan. En väldigt positiv Bitterfitta i sånt fall =)




Kommentarer
Postat av: Carin

Ja ett hököga brukar räcka, fsat å andra sidan är de jobbigt när den ena alltid skall behöva hålla koll på saker och ting.

2010-09-12 @ 22:52:32
URL: http://nursen.blogg.se/
Postat av: Moa

Känner igen mig, är likadan.

Tänk om man kunde släppa lite på det, skulle vara skönt. Fast jag har jätte svårt att tro att jag skulle trivas när det är rörigt.



Kram

2010-09-12 @ 23:03:31
URL: http://moasprinsar.blogg.se/
Postat av: Syster Therese

Passa dig så att du inte bränner ut dig Sofie, jag har sett hur det går längre fram i livet för sådana som du, inte så skoj alla gånger. Träna på att ha det stökigt och slappna av. Hellre lite skit i hörnen men ett harmoniskt hem :)



kram

2010-09-12 @ 23:39:05
URL: http://feie.blogg.se/
Postat av: Hm...

....eller "lite skit i hörnen hellre än ett rent helvete" ;)

2010-09-13 @ 00:17:12
Postat av: Hm..

Det blev visst lite fel sist. Det rätta ska vara

" hellre lite skit i hörnen än rent helvete".

2010-09-13 @ 00:19:51
Postat av: josefinkan

Bitterfitta får man va, men försök att släppa det som går ett tag!!! Inte bra att ta på sig allt...

2010-09-13 @ 08:41:19
URL: http://josefinkans.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag var precis som du för några år sedan. Det är nog fortfarande jag som går runt och plockar och städar men nu råkar det vara så att vi har så mycket prylar att de inte har någon egen plats. Det är svårt att städa då. Sedan gjorde jag som så när jag flyttade ihop med min nuvarande sambo för cirka fem år sedan att jag bara släppte taget. När jag släppte taget så gjorde jag det med råge...



Däremot så har jag fortfarande hököga när jag är på topp. Det var till och med så en bekant till mig häromdagen frågade om hon fått tillbaka sin Harry Potterskiva och jag talade om för henne att den låg på nattduksbordet hennes. Då hade jag varit hemma hos henne några dagar tidigare och sett den där...



Konstiga saker man kommer ihåg.

2010-09-13 @ 08:55:48
URL: http://lusth.org
Postat av: Marie (en mamma med tre små barn)

Oj det var som å läsa om sig själv... ASG



Du e inte ensam ;D

Tror inte att man kan ändra sig så mkt men kanske försöka se lite annorlunda på saken.. jag vet ju oxå att inte jorden går under om jag inte skulle dammsuga 3ggr om dagen eller att någon skulle komma å tycka att det var hemskt för att det låg någonting framme..MEN.. det där stora MEN finns där. Människor som inte e så kan aldrig förså den tiden man ägnar åt att plocka å förbereda!För det e ju ett jäkla jobb,konstant jobb. Får samma kommentarer som du.Tror inte man bränner ut sig för att man e så MEN man skulle ha betydligt mer tid om man struntade i sina alldeles egna "MÅSTEN" Men med 3 barn å hund så vet jag oxå att hemmet inte städar sig självt :P

Men det finns inget bättre än att lägga sig när ALLT e klart... LOVELY!! =)))



Skrattar lite när jag läser... du e underbar :)



Kramar om dig

2010-09-13 @ 09:53:05
Postat av: annika

Mycket intressant inlägg som jag går igång på.

Ja, du, problemet är väl vad som händer när du också börjar jobba. Ska du ta hand om allt även då? Det obetalda hemarbetet. Kvinnor som dubbeljobbar finns det alldeles för många av. Nej, då får ni nog ändra lite på rutinerna tror jag. Prova att inte städa på en vecka redan nu:-)

2010-09-13 @ 10:50:05
Postat av: linnéa

jag känner igen mig så otroligt! skönt att höra att det finns fler än jag ;)

2010-09-13 @ 16:17:15
URL: http://linninea.blogspot.com
Postat av: En medmänniska

Känner också igen mig väldigt mycket. Önskar man kunde släppa på det lite men jag kan inte =(



Malin



2010-09-13 @ 18:53:23
Postat av: Sara

Ha, ha! Ser ut som en exakt beskrivning av mej och vårt hem!!

2010-09-13 @ 20:29:28
Postat av: Emma

Är precis likadan! Skönt att höra att man inte är ensam:) När jag klagar på att jag inte hinner med allt jag vill brukar min sambo säga att det bara är att städa mindre... Han kan inte förstå att jag inte kan slappna av och njuta av det andra om det är stökigt :P

2010-09-13 @ 21:31:13
URL: http://arrogantdogs.blogspot.com
Postat av: Kimsan

Jag är också lite så att det ska vara ordning och reda och sakerna på sin plats och ren åtminstone på golven!! Eftersom vi har 5 barn så är det viktigt att det är ordning för att allt ska fungera... det jag gör i motsats till dig är att jag kräver att alla hjälper till, även om kanske jag gör det mesta så får var och en ta reda på sina saker och barnen får lära sig att hålla reda på sina saker!! De får städa upp leksaker på rumen varje dag och hänga upp sina kläder, ställa skorna på skohyllan, lägga smutsiga kläder i rätt tvättkorgar, packa sina gympakläder, ta fram nya kläder till morgondagen, packa ur gympapåsen när de kommer hem, gå ut med hundarna, gå med sopor, komposten och liknande! Både jag och barnens pappa hjälps åt med matlagning nattning av barnen, gå upp på kvällar och nätter, även där gör jag kanske större del men han får minsann hjälpa till! Allt går snabbare då och så får man mer tid över till det som är roligt och mysigt!! Men som sagt det är också skönt att få göra allt det där ibland när man har tiden och inte känner sig stressad för att annat också måste göras samtidigt... jag känner att jag verkligen kan slappna av och njuta när jag vet att det är nystädat och bortplockat i köket, att vakna med en tom, ren och fräsch diskbänk på morgonen är befriande!!!

Kräv lite mer av barnen och gubben så slipper du jobba ihjäl dig + att barnen har nytta av det när de blir äldre!!!

Gillar verkligen dig som person, den uppfattning jag får av dig när du skriver, du skriver väldigt bra också!

Kram

2010-09-13 @ 21:47:25
URL: http://mammanochtrollungarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback