Sjukhuset och Försäkringskassan

        DATUM: 2009-06-04 TID: 23:18:49
Hej allihop, jag kom hem och såg att det var m,ånga som hade skrivit inlägg i kväll. Såg precis avsnittet nu och fick rysningar när jag såg hur förstörda kinder han hade, såg ut som en liten påskkärring =)
Lilla gubben, blev så glad de gånger han fick komma ut.
Stackars Per, han trodde verkligen att Victor skulle bli frisk, de trodde vi alla. Det kom som en chock för oss alla. Det är ändå tur att vi hade någon så underbar som Per, han brydde sig verkligen till 100 % hela vägen.
Det skall bli intressant och se vad de visar i sista avsnittet med Victor, hoppas det är det härliga materialet när han åker på sin motorcykel.

Lovade ju att jag skulle berätta om vad Försäkringskassan hade skickat för brev, här är det;

Sjukpenning

Beslut
Föräkringskassan har beslutat att du inte får sjukpenning för tiden 15 April 2009- 28 April 2009.

Beskrivning av ärendet;
Du har på blanketten "Försäkran för Sjukpenning" uppgivit att du är arbetslös och anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Du ansökte om sjukpenning den 15 April 2009 ( dagen efter Victor dog)
 
Du blev kommunicerad den 18 Maj 2009 för att föräkringskassan övervägde att inte betala ut sjukpenning till dig perioden 15 April 2009 -  28 April 2009.
Du har i telefon samtal den 25 Maj uppgett att du inte är anmäld hos arbetsförmedlingen och hade inga inbokade arbetspass perioden 15 April 2009- 28 April 2009. Du uppgav att du vårdat ditt sjuka barn under en lång tid, och då ditt barn avled hade du ingen tanke till att anmäla dig till arbetsförmedlingen.
Detta påverkar inte försäkringskassans beslut.

Försäkringskassans motivering 
Du får inte sjukpenning därför att du inte skulle ha arbetat de första 14 dagarna av din sjukperiod. Du var inte heller anmäld på Arbetsförmedlingen.





Visst är det trevligt. Jag har alltså inte rätt till ersättning bara för att jag inte pallrade mig iväg till Arbetsförmedlingen samma dag som Victor gick bort. Man skulle nästan kunna tro att det är deras privata pengar det handlar om.
Det enda råd hon hade till mig var att överklaga. Hur skall man orka det då?
Så bara för att jag arbetade som tim Vik innan Victor blev sjuk så skall jag straffas och förlora ersättning eftersom att varken mitt jobb eller Försäkringskassan vägrar att betala. Jag orkar inte ens tjaffsa med dom, tyckte bara att det var så roligt skrivet. Speciellt stycket ; Du uppgav att du vårdat ditt sjuka barn under en lång tid, och då ditt barn avled hade du ingen tanke till att anmäla dig till arbetsförmedlingen.
Detta påverkar inte försäkringskassans beslut.

Det finns nog ingenting som påverkar deras beslut. Deras regler och lagar är skrivna i sten.

Kommentarer
Postat av: Nilla

Ja dem borde skämmas. Som om det är de första man tänke rpå dagen efter man förlorat sitt kära barn, sitt allt.. "Jomen visst, ja går till amf så blir allt nog mkt bättre!" IDIOTER



Förstår om du inte orkar överklaga, deras lagar e som du skrev oreglerbara och skriva i sten =(

Undrar hur dem gjort om dem varit i samma situation!



Har sett alla avsnitt med eran lille prins, han e lika fin alla gånger och kämpar som få. Lider med er till tusen

Kramar om

2009-06-04 @ 23:23:36
URL: http://aprilbarnsmamma.webblogg.se/
Postat av: Victors Morfar Christer

SOFIE DET FINNS BARA EN SAK SOM PÅVERKAR DOM JÄVLA BYRÅKRATERNA PÅ FÖRSENINGSKASSAN!!!OCH DET ÄR PRESSEN..JAG KAN HJÄLPA DIG MED DET.. FY FAN FÖR DESSA RUTTNA IDIOTER RENT UR SAGT.. AFTONBLADET NÄSTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





KRAM

2009-06-04 @ 23:24:16
URL: http://mckillen.se
Postat av: Martin

Det är så hemskt att människor i dagens samhälle råkar ut för sådant här. Jag skyller inte på handläggarna på försäkringskassan, tror att dom flesta av dom helst skulle vilja ge andra beslut, men dom är ju tvungna att följa dom regler som beslutas på högre nivå. Men, människor som förlorar nära anhöriga MÅSTE ju få vara hemma en tid efter förlusten! Det borde vara en mänsklig rättighet att få sörja utan att behöva tänka på att gå till arbetsförmedlingen samma dag!



Jag hoppas verkligen ni orkar kämpa även mot det här, kunde jag så skulle jag utan att tveka hjälpa till på vilket sätt som helst!



Kram!

2009-06-04 @ 23:24:52
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Fy f-n säger jag bara. Man upphör aldrig att förvånas! Vilken situation skulle kunna vara värre och svårare än den här? När ska man då få sjukpenning?



Jag hoppas att du hittar kraft och ork att överklaga, eller att du har någon i din närhet som kan hjälpa dig, för så här får det bara inte gå till.

2009-06-04 @ 23:26:40
Postat av: Veronika

Kan verkligen förstå att du inte orkar tjafsa med fkassannu. Dom gör som dom vill och sparkar helst på dom som redan ligger.

Ta hjälp av din pappa, han verkar kunna stå på sig bra.

Sköt om er!

Kram

2009-06-04 @ 23:36:45
Postat av: Victors Morfar Christer

Ni får ursäkta mitt språkval.. men jag blir så förb....... på dessa människor..dom kan ändra sig om dom vill..och får press på sig... dom gillar inte att komma i rampljuset..

2009-06-04 @ 23:40:11
URL: http://mckillen.se
Postat av: Martina

Vad lever vi i för känslokall värld. Jag bara gråter när jag läser ditt inlägg. Hur har man ens mage att begära något dyligt av en mamma som just förlorat sitt barn. De borde skämmas och reglerna borde ändras. Blev förresten så glad när jag såg bilderna från mors dag ni verkade ha en sååå underbar dag det behövde ni verkligen och

2009-06-05 @ 00:04:11
Postat av: Henrik Lindberg

Sofie..



Ta hjälp av Christer i detta så kommer det att lösa sig på bästa sätt, jag har själv haft en del duster med FK och att jag skulle få min ersättning utbetald om ca två veckor fick jag till svar samma dag som jag skulle fått stålarna,



Dagen efter satt degen på kontot. Jag kan hjälpa dig om du vill men tror att Christer mer än gärna hjälper er, har pratat ganska mycket med din pappa och har vart med och bidragit på traveltrip :)



Vi ska nog till Bålsta till ett kompis par på 1 års kalas på deras dotter Alicia den 14:e Juni, vore trevligt att träffa er innan om ni orkar och har tid



Fam Lindberg

2009-06-05 @ 06:33:32
Postat av: Henrik Lindberg

Glömde..att vi skulle kommit i Söndags med hade ett barnkalas som vi tvugna att gå på, men som jag skrev innan vore trevligt att ses nästa söndag om ni kan/vill/orkar. kan kolla med Christer om han kan komma också. Vore väldigt trevligt.



Fam Lindberg

2009-06-05 @ 06:43:25
Postat av: Ida

Ja den där j**la myndigheten, fy vad arg man blir!!! att de har mage.... man slutar aldrig att förvånas. Undrar ju hur de mått själv om de varit i samma situation

Hejja morfar Christer på dem bara!!!

kramar från norr

2009-06-05 @ 06:56:53
Postat av: Felicia

Åå VILKEN SNYGG GULLIG SÖT BLOGG DU HAR :P

2009-06-05 @ 07:01:42
URL: http://fotoooo.blogg.se/
Postat av: Malin

Fy f-n vad arg man blir! Som sagt man upphör aldrig att förvånas....



Kram

2009-06-05 @ 07:43:46
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag har följt er blogg under en period nu. Blir så berörd för varje inlägg. Har en son själv som är 3. Säger bara fy f-n för det ni behöver gå igenom. Mitt hjärta blöder för er och jag önskar bara att det fanns nått man kunde göra för att lätta eran smärta om så bara för en stund. Men detta inlägg gjorde mig riktigt arg. Vem f-n skulle ens ha en tanke på att gå till af då ens finaste har försvunnit från en. Helt ärligt så undrar man ju om det verkligen sitter en människa av kött och blod på FK. Denna person kan inte ha en tillstymmelse till medmännsklighet och känslor. Önskar att jag kunde hjälpa dig och driva ärendet åt dej. Ni ska veta att ni finns i mina tankar och att ni hjälpt mej att uppskatta varje sekund med min son.

2009-06-05 @ 07:44:02
Postat av: Heidi

Vad arg jag blir! De måste ju förstå att man inte orkar gå till Arbetsförmedlingen när ens barn precis gått bort. VEM skulle göra det? Fy f-n vad förbannad man blir!! Jag önskar att de kunde ändra sitt beslut för så här ska det inte vara :(

2009-06-05 @ 07:52:08
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Oh, vad trött man blir...har länge misstänkt att FK har samma kassaterminal som McDonalds - en massa färgglada knappar att trycka på för olika "menyer" men inga nyanser däremellan...Så obehagligt fascinerande att de som sitter och trycker inte har förmåga att tänka själva - ett situation som eran borde gå med remiss och betalas ut direkt utan att ni skulle behöva lyfta ett finger.

Såg på Victor ikväll - vilken ljuvlig liten kille och så skönt att han fick komma ut en sväng. Och Per verkar vara en härlig person - önskar så att hans övertygelse kunde blivit sann...Tänker på er.

Styrkekramar / Yvonne

2009-06-05 @ 08:55:04
Postat av: Jessica

Hej Sofie,



Jag ska be min kompis på F-kassan att läsa din blogg ikväll (vi ska träffas) och se om hon kanske kan komma på nåt bra ni kan göra för att slippa bråka med dom. Skadar ju inte att fråga. =)



Sköt om dig!

Kram Jessica

Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Ja, man upphör inte att förvånas. Lite medmänsklighet skulle inte skada, hur kan dom ens skriva något sånt och skicka ut till en person som nyss förlorat sitt barn. Att uppsöka Arbetsförmedlingen är väl inte det första man tänker på i Er situation.

2009-06-05 @ 09:04:36
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Läser Yvonnes kommentar och måste skratta lite för mig själv. Vilken bra jämförelse med Mc Donalds! Det verkar inte bättre än att det är som du skriver

2009-06-05 @ 09:12:26
Postat av: annika

Ja, det är för jävligt. Men precis som Martin en bit upp skriver har ju F-kassan sina regler. Har själv jobbat på en myndighet och det som alltid gällde var INGA GLAPP. Då är det liksom kört. Däremot kan man ju undra över två saker:

1) varför måste handläggaren på F-kassan uttrycka sig på det sättet?

2) Borde det inte vara rimligt att en förälder som mister sitt barn automatiskt får fortsatt sjukskrivning åtminstone en månad? (sen kan man ju anmäla sig hit och dit och reda ut saker och ting) Det borde väl vem som helst begripa att det inte går att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande i den situationen.

Hoppas det löser sig för dig Sofie. Tycker absolut du ska testa att överklaga.

2009-06-05 @ 09:20:35
Postat av: Tessan

Jag brukar inte svära men FY FAAAN vad de borde skämmas! Har de ingen skam i kroppen. Vad tänker en människa som skriver en sådan mening. Vad pågår i huvudet på en sådan person?!?



Visst det är en myndighet, de är fyrkantiga och måste givetvis ha vissa regler men det måste ändå finnas undantag. Och om det nu verkligen inte gör det - då kan de väl i alla fall bemöda sig att ringa upp, beklaga att reglerna ser ut som de gör och med vänliga ord hjälpa till och berätta hur ni ska göra för att komma runt det. IDIOTER!!!



Ta hjälp av morfar Christer, gå till pressen. Det verkar vara det enda som hjälper, tyvärr. Häng ut personen som skrivit denna helt absurda mening. Nu när det är så många arbetslösa så kanske de kan passa på att byta ut de flesta av sin personal mot människor som faktiskt är människor.



Sofie, säg till om jag kan göra något, skrriva på en lista eller vad som helst!



Styrkekramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-06-05 @ 09:24:32
URL: http://tessanova.blogg.se.
Postat av: Kajsa - 2 barns mamma

Sverige i ett nötskal - känslokallt!!



jag förstår det inte, inte alls. Som om ni inte har NOG med problem, vad e det frågan om??? Jag skulle vilja se dem som kom på den "lagen" att pallra sig iväg till arbetsförmedlingen dagen då deras barn dog. Usch och fy.



Håller helt klart med Morfar Christer - något måste ju göras!!!



Drömde om eran Prins och er inatt. Jag och mina barn hade åkt till "pildamsparken" en stor park med en liten skö o sånt i malmö. Väl där ser vi en båt i den lilla lilla "vattenhålet" och längst fram på båten tjuter en liten kille högt av glädje, vid en närmare blick ser jag att det är Viktor, mitt hjärta slår volter och tänker för mig asjälv: "Han lever ju, jag måste bara ha drömt allt det där hemska" Ni kör in båten och Viktor går ut ur båten och i handen har en en påse med bröd, på skuttande ben går han bort till alla gässen och ger dem allt bröd...

Söta lilla killen!!



Ni är mina ständiga tankar....



Kram

2009-06-05 @ 09:25:17
Postat av: kajsa - 2 barns mamma

skö - sjö.. ursäkta :P

2009-06-05 @ 09:26:31
Postat av: Mamman från "byn"

FY FAN FÖR DENNA JÄVLA FÖRSÄKRINGSKASSA!!!!

ville bara säga det.

2009-06-05 @ 09:33:37
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Man blir ju helt chockad... men knappast förvånad..

Förstår att du inte orkar strida nu men du kanske har nån som kan hjälpa dej med det???

Rätt ska va rätt å F-kassan har ingen rättighet å neka dej detta!!!

Det låter heeeelt sjukt!!



Ja Per verkar vara helt underbar :) skönt att det finns såna som honom!!





kramar

2009-06-05 @ 09:53:44
Postat av: Johannah

Hej.

Jag har läst inlägget om och om igen bara för att försöka förstå om det verkligen är sant att det är så jävla illa? Är det ens Sverige vi lever i överhuvudtaget? Försäkringskassan är och kommer alltid förbli den värsta instans man har att göra med!

2009-06-05 @ 09:53:51
URL: http://johannahandersson.blogg.se/
Postat av: Tove

Usch.. Försäkringskassan känns ofta som empatilösa människor... Jag skulle inte vilja jobba där ;) Jag skrev i nyaste inlägget om att jag blev sur på Per för det han sa om Victors framtid. Han var säkert helt underbar under Victors sjukhustid, jag hoppas du/ni förstår vad jag menar med "sur". Och han kunde ju inte veta hur det skulle gå - egentligen. Det var ju det han hoppades på. Det gjorde ju alla. Ha en fin Nationaldag imorrn och en trevlig helg.

2009-06-05 @ 10:05:32
URL: http://www.prinsessbloggen.blogspot.com
Postat av: Caroline

Riktigt jävla svineri är vad det är! Fattar inte att det finns människor som kommer undan med att mygla i detta samhälle när de som verkligen är i riktigt behov allt som oftast får avslag. Håller med din pappa, aftonbladet nästa!

2009-06-05 @ 11:24:13
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Lotta

Ja vad säger man... F-kassan i ett nötskal!

Hoppas det löser sig för er!

Ha det så bra ni kan trots allt!Tänker på er!

2009-06-05 @ 12:00:52
Postat av: Jessica/mamma till 2

Vill bara säga att Fy f*n för F-kassan, dom saknar medlidande och empati. Dom är helt känslokalla!

Jag förstår inte hur dom tänker-helt sjukt.Tycker att ni har det tillräckligt med all sorg och saknad efter eran fina son Victor, så försök ta hjälp av nån som kan ta det här med F-kassan så ni slipper det nu.

Ni är mina tankar varje dag,ni och eran Victor!

Kram på er

2009-06-05 @ 12:33:13
Postat av: En medmänniska

Känner såklart samma som alla här, helt obegripligt

hur har dom mage!!! =((( Christer du behöver inte ursäkta ditt ordval, Vi känner exakt samma allihopa. Gör va du kan Christer på dom bara!! Super att fler ska försöka hjälpa, Vi måste iallafall försöka för Sofie o Peters skull.

2009-06-05 @ 12:46:50
Postat av: En medmänniska

Känner såklart samma som alla här, helt obegripligt

hur har dom mage!!! =((( Christer du behöver inte ursäkta ditt ordval, Vi känner exakt samma allihopa. Gör va du kan Christer på dom bara!! Super att fler ska försöka hjälpa, Vi måste iallafall försöka för Sofie o Peters skull.

2009-06-05 @ 13:08:54
Postat av: En medmänniska

Oj det blev visst två av samma inlägg..ursäkta

2009-06-05 @ 13:09:40
Postat av: Frida

Jag undrar bara hur den där människan på försäkringskassan mår när han/hon skriver på det sättet?!? Då ditt barn har avlidit!!?? FÖRBANNADE JÄVLA IDIOT! Vart sitter hjärtat på dessa människor. Dom ursäktar sig med en ynklig kommentar om att dom bara sköter sitt jobb, SÅ FAN HELLER! Har man ett jobb som innebär kontakt med människor i olika situationer ex: sjukdom, dödsfall eller något annat så måste man väl åtminstonde kunna sätta sig in i varje enskilt fall?! Förstår att ni själva inte orkar kriga om detta, men vi är väldigt många som står bakom er och som gärna skulle vilja hjälpa till på något sätt! Och morfar christer du behöver inte ursäkta något, jag själv använder samma uttryck ;) STOR KRAM till er alla!

2009-06-05 @ 15:22:24
Postat av: Mathilda

Det är förjävligt...



Finner inga ord för FK, som din pappa skrev i tidigare inlägg, kontakta pressen!



Glöm inte att hela sverige står på er sida, FK kan dra åt pipan. Hoppas verkligen ni får rätt!!

2009-06-05 @ 15:25:05
URL: http://mathildav.blogg.se/
Postat av: Michaela Axebrink

Hejsan!



Det är fanimej inte klokt, hur fan kan man begära att man ska gå och söka jobb dagen efter att ens barn har dött, har dom ingen skam i kroppen?, dom förstår väl själva att man inte orkar gå och jobba dan efter att sitt barn har dött.. Dom har ingen medkänsla.. Överklaga de tycker jag ni ska göra..



Ta hand om dig..



kramkram

2009-06-05 @ 15:35:19
URL: http://michaelaaxebrink.blogspot.com
Postat av: Therese

HELT SKRUVAT! Blir riktigt upprörd!



Ibland kan man verkligen ifårgasätta sveriges byråkrati.Piss.Orka orka överklaga!!





Många kramar till DIG!

2009-06-05 @ 16:28:58
URL: http://familjelivet.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag blir så arg när jag läser om hur försäkringskassan behandlar människor..Jag bråkar med försäkringskassan fortfarande ang min sons sjukdom och att jag inte får ersättning när vi är på läkarbesök.. Han ska klara sig sjölv har det sagt.. Hoppas ni får rätt till slut...bamsekramar till er../anna

2009-06-06 @ 14:35:11
Postat av: T r o l l i s



Heeeej!



Vill bara skicka en stooor portion styrka till er! Eran son är världens finaste ängel! Jag fick inte godkänt min sjukskrivning när jag var gravid med vår yngste pojke, men vi överklagade hela tiden och sen gick det till Länsrätten och där vann vi! Ge inte upp, överklag och lägg alla kort på bordet! Argumentera! Ni kommer vinna!



Stoooor kraaam!

2009-06-06 @ 19:25:01
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Elisabet

Ja vad säger man?? Fk i ett nötskal.. att de inte kan se från "fall" till fall man kan inte alltid gå efter det som står i boken.. Ledsen för er skull.. Om ni orkar kämpa vidare ni måste ju få rätt i detta

2009-06-07 @ 20:46:06
URL: http://elli76a.blogg.se/
Postat av: Moa

Är det ett anställningskrav att man ska arbeta bort all form av empati för att få jobba på Försäkringskassan eller? Man undrar ju... Kram!

2009-06-08 @ 00:49:01
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Ia

Jag blir så illa berörd av den ofattbara brist på empati som FK visar!

Jag driver just nu själv en kamp mot FK men den är ingenting med det Ni utsätts för....hur ska man mitt i sorgen också tänka på detta?!



Hoppas det reder sig för Er på bästa sätt!



Vill också beklaga Er enorma förlust...<3

2009-06-09 @ 10:21:57
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej Sofie. Jag vill först och främst beklaga er sorg.



Jag känner inte er men jag har upprörts fruktansvärt över FK:s behandling av ert fall. Jag såg dig på morgonsoffan och jag hörde FK:s representants s.k försvar och kan bara konstatera att det är djupt beklagligt att man tror sig har juridiskt och politiskt stöd för att bete sig omänskligt.



Det hon sa var och är helt enkelt ren lögn. Som förvaltare har man ramar för lagen att röra sig inom, hur man väljer att röra sig inom de ramarna är upp till förvaltaren och myndigheten själv. Det finns absolut inga ursäkter för människor som gömmer sig bakom lagar och regelverk för att slippa bemöta omvärlden och mänskligheten.



Jag förstod att ni fick ett negativt besked i rätten sist, men jag hoppas att ni inte ger upp utan fortsätter kämpa för upprättelse. Förstår att det måste vara fruktansvärt tungt att uppleva det ni har och dessutom behöva kämpa för en självklar sak, men du ska veta att du har stöd i befolkningen och hos dina medmänniskor, så jag hoppas du orkar gå så långt du bara kan med detta.



Kan bara hoppas att du har en enormt nätverk av stöd runt dig som hjälper dig igenom denna svåra tid. Sköt om dig och kom ihåg att du inte är ensam i detta...



Kram

Rebecca

2010-03-12 @ 17:31:00
URL: http://rebeccaamiri.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback