Juletid, en stund då vi alla måste minnas...

        DATUM: 2010-12-17 TID: 12:39:04
Det börjar närma sig fjärde advent och det liksom känns i hela luften.

Runtomkring hör man stressande människor som ännu inte handlat klart julklappar. "Passa på!" erbjudanden lyser rött och starkt i sin närvaro och de är nästintill omöjliga att undgå.
Den här "julruschen" eller julstressen som jag föredrar att kalla den, är igentligen den traditionella julens värsta fiende och hotar att varje år tillitetgöra den grundande mening som julen står för.

Julen skall inte handla om vem som får mest eller vem som ger dyrast, nej det skall handla om gemenskap, värme och inte minst maten =)
Det gör det i alla fall i vår familj. Maten står högt på listan och förbereds tidigt dagen innan. Vi tar god tid på oss att äta och så fort Kalle Anka är slut i rutan så sätter vi oss till bords.


Barnen får öppna varsin julklapp på julaftonsmorgon så att de har något att pyssla med alltmedan vi vuxna står i köket och är tråkiga.
Ett till måste är julmusik som får stå på och spela i bakgrunden, den bidrar till stämningen och piggar till lite!
Ett roligt tips till er som inte vill lägga ned så mycket pengar på julklappar och dylikt, men som ändå vill att själva julklappsutdelningen skall bli rolig och ta lite tid - anordna en liten tävling om vem som kan hitta på det bästa rimmet!
Rimmet skall med fördel skrivas kvällen innan, och detta är också väldigt mysigt då alla - både barn och vuxna - sitter och tisslar och tasslar i varsit hörn, fnissandes för sig själv och sin påhittighet.

Det här blir en garanterad skratt fest på julafton då alla rim skall läsas upp och den som skall få julklappen desperat försöker att komma på vad det kan vara under allt papper.
Och var inte för självsäkra alla vuxna! Barnen brukar komma på de mest igenomtänkta rim med sin fantasi, som slår oss alla med hästlängder!




Den sista julen som vi fick tillsammans med Victor (-08) var den bästa julafton i mitt vuxna liv.
Allting kretsade omkring det här med livet, att vara tacksamma för varandra och att bara njuta av stunden. Inte visste vi att den lilla hårlösa pojken i tomtedräkt, 4 månader senare inte skulle finnas hos oss längre...
Den glädje som han hade den julen, och den gnistan som lyste i hans ögon - det är den grunden och meningen som jag talade om tidigare. Ja, ALLT det som julen handlar om och som vi inte får glömma bort.


Alla ni familjer som i år fattas någon, Ni som alltid kommer att vara en för lite... Låt oss tillsammans kämpa emot sorgen och istället välkomna värmen...



Dikten nedan är för alla de mammor, pappor, syskon, söner och döttrar som inte längre är här hos oss...





Jag finns inte, men ändå kan du känna mig
Jag syns inte, men ändå blickar jag ned på dig...
Du hör inte längre mitt skratt, men ändå ler jag
Du kan inte känna min hand på din kind, men ditt hjärta inombords, det rör jag...
Vi delar inte längre samma hus, men tillsammans bor vi i din själ..
Känner du att jag vakar över dig, att jag bara vill dig väl?


Jag kan inte längre känna vindens sus, men jag finns i det dånande havets brus.
Allt som är DU, det är JAG
Allt som var VI, det finns nu i dina andetag


Vid juletid, kommer jag med skrattet och med glädjen
Kan du se mig gnistra där bakom tomtesläden
I gröten är jag mandeln du söker
Och på trappen är jag den virvlande askan från cigarren som morfar röker
Jag har ingen inslagen gåva att ge till er i år, endast min kärlek och fina minnen av mig ni denna julen får
Ja min gåva är så mycket mer, ty min själ - ja hela MIG det giver jag till ER...


Endast en sak vill jag ha tillbaka...
Det är att ni tar hand om er sjäva, och fortätter att över varandra vaka...

Och när ni den starkaste stjärnan ser på himlen blänka
Lova då att ni på mig tänka....





Sprid lycka till alla som ni känner, till minne av de som inte lägre finns...







Julen -08


Kommentarer
Postat av: Malin

Otroligt vackert inlägg

Tack för att du fick mig att tänka efter en liten stund i denna stressiga juletid



Kram

2010-12-17 @ 13:09:01
URL: http://malinsweb.blogspot.com
Postat av: Marie

Det enda jag önskar mig till jul är att min mamma som fick besked malignt melanom i tisdag får vara frisk, för de tog bort födelsemärket som bara hade dykt upp, var stort,gjorde ont och var rött runtomkring, de fick bort all cancer när de tog bort födelsemärket, men för säkerhets skull så vill de ta lite mer runtomkring och på djupet...så jag hoppas och tror att hon är cancerfri. Men oron finns där, på lucia dagen fick vi reda på att min sambos morbror som är 54 år, hade också fått cancer, de hade hittat en pingisboll stor tumör i hans pung, han ska opereras på måndag, och förhoppningsvis får mamma också en tid före jul, då ska de bara lokalbedöva....vi står båda två väldigt nära så det var en dubbel oro och sorg att detta händer människor som står en nära.....men din blogg har inspirerat mig väldigt mycket, du är en stark och fin människa. Tack för att du delar med dig, ska ändå försöka ha en fin jul, jag älskar julen och allt som tillhör julen, men med alla dessa tråkiga besked ,så kändes det inte lika kul...

2010-12-17 @ 13:55:42
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Tårarna rinner...vilken otroligt fin dikt.Sänder många styrkekramar och önskar er en bra jul.

2010-12-17 @ 14:27:00
Postat av: Maria från Skövde

Det var den finaste dikt jag har läst på väldigt länge!

För mig fattas min mammas sambo som var en riktig glädjespridare , vi miste honom i cancer i slutet av februari i år...

God Jul önskar jag dig och din familj

/ Maria

2010-12-17 @ 14:35:11
Postat av: Nettan

Åh Sofie!

Tack för ett inlägg som verkligen berör en djupt i hjärtat och får tårarna att rinna.



Önskar dig och de dina en underbar jul trots att en stol står tom.

Kram!!!

2010-12-17 @ 15:47:49
Postat av: Hanna K

Väldigt bra skrivet och helt riktigt och sant!!

Den vackra dikten och ditt inlägg fick verkligen tårarna att rinna....Jag hoppas att ni får en riktigt fin jul trots att Victor alltid fattas!!!

Kram!!!

Postat av: Anna

Du berör så fruktansvärt, jag har inte mist någon i år, men även om åren gått finns det en person som fattas mig vid jul- min mamma var julen och när jag läser dikten trillar tårarna. Om man fick svära- skulle jag göra det, DUMMA canser :-(

GOD JUL till dig och de dina!



//Anna

2010-12-17 @ 15:54:47
Postat av: Johanna

tack för fina ord och underbar dikt!!!

Postat av: Kristina

Åh vilken vacker och tänkvärd dikt. Ja jag känner att julen är så uppchasad, att det bara e handla o handla och äta o äta.

Stopp, stanna till och tänk. Det var tänkvärda ord.



Varma kramar / Kristina

2010-12-17 @ 17:42:57
Postat av: Anna

Åh Sofie! Du skriver rätt in i själen på oss!!

Tack för du delar med dig av allt på denna vackra, underbara blogg!! Vilken vacker stjärna, Victor!!

Önskar att han vore hos er!!

En underbar helg till dig och din familj!! Victor finns i mitt hjärta och du får mig att sakta ner och leva här och nu! TACK!

Massor med varma kramar Anna

2010-12-17 @ 19:38:24
Postat av: Christina med Elliot och Isa

Finaste finaste du vilken vacker dikt!!!Underbart kort på viktor!!!Kärlek!!!

2010-12-17 @ 19:50:46
Postat av: Cecilia

Vilken fantastiskt vacker dikt. Fick tårar i ögonen... Victor ängeln är såå fin...

2010-12-17 @ 20:51:44
Postat av: margaretha dahlrot

Sâ otroligt vackert,Sofie!

Sânder tankar till er nâr vi firar julen i Frankrike

m barn o barnbarn!Hoppas ni fâr en fin jul!!

Ma

2010-12-17 @ 21:25:31
URL: http:// Oscars mormor
Postat av: sandra

du berör inpå djupet - varje gång!



jag önskar en riktigt fin och helt underbar jul.

2010-12-17 @ 22:35:13
URL: http://orginoox.blogg.se/
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Som så många gånger - berörd...



Kram / Yvonne

2010-12-18 @ 10:30:08
Postat av: Lena

Vilken vacker dikt! Jag önskar dig och dina nära och kära en underbar jul

Kram

2010-12-18 @ 10:38:53
Postat av: Sofia

Jättefin dikt!

Jag lånar gärna den och läser upp på jul.. Vi har många som fattas oss i år.



p.s. Du skriver tredje advent i början av texten, men det ska vara fjärde! d.s.

2010-12-18 @ 11:28:26
URL: http://sofiasfixide.blogspot.com
Postat av: En medmänniska

Så rörd..

Er älskade ängel och ni finns ofta i mina tankar.

Varma kramar Malin

2010-12-18 @ 12:57:44
Postat av: annicap

Du skriver så fantastiskt bra! Så äkta, så känslosamt, så gripande. Tack för att du delar med dig.

Jag hoppas att ni får en underbar jul!



Kram



Ps. Det är faktiskt 4:e advent som närmar sig med stormsteg... ;)

2010-12-18 @ 14:28:22
Postat av: Niklas

2008 var även Hannas sista jul. Det går inte att komma ifrån att julen är...känslosam....

"Massmis med"

Hannas pappa

2010-12-18 @ 22:47:38
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Lotta Nyström

En önskan om en fridfull jul och ett gott nytt år! Ni utav mig får.



Massvis av varma kramar till er från mig.



Lotta.

2010-12-19 @ 16:05:24
Postat av: Elisabeth

Åhh vad fint skrivit. Hoppas verkligen att ni får en underbar jul med Vilma i ert nya hus. Passa på att njuta så mycket ni kan, att ni tänker på Victor och att ni har honom i ert hjärta det vet vi alla som har följt din blogg......



Julkramar till er Elisabeth <3

2010-12-19 @ 16:35:28
Postat av: Helen rosén

Tänker på er varje dag! Själv förlorade jag min lillebror på 9 år för 4 månader sen!

2010-12-19 @ 19:36:13
URL: http://www.Niklasrosensminnesfond.se
Postat av: Helen rosén

Tänker på er varje dag! Själv förlorade jag min lillebror på 9 år för 4 månader sen!

2010-12-19 @ 19:36:46
URL: http://www.Niklasrosensminnesfond.se
Postat av: r som i rebecca

Hej, jag har precis startat en tävling i min blogg där man bland annat kan vinna en biobiljett.



Tävlingen går ut på att designa min nya header, mer info finner du på: http://morelle.se/2010/december/tavling.html#comment



Mvh Rebecca

http://morelle.se

2010-12-20 @ 18:02:34
URL: http://morelle.se
Postat av: Yvonne

Hejsan,det var jätteroligt att vi kunde samlas och ha en liten julafton tillsmmans.Vilma är ju underbar,så snäll och glad.Julen är härlig,men också en prövning när man saknar ett barn.Den 28/12 är det 19 år sedan Jonas gick bort,men smärtan finns där för alltid,även efter Victor...Ha en fin JUL hela familjen

2010-12-21 @ 12:24:14
Postat av: Carro

Tänkvärt och inte så lite plågsamt... I år är det vi som tvingas sitta och vaka, lyssna efter andetag och vänta på att det som vi bävat för så länge ska bli verklighet. Jag lider med er och skickar de varmaste tankarna jag förmår, med hopp om att cancer en dag ska upphöra att ta de vi älskar ifrån oss.

2010-12-23 @ 17:56:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback