Det förflutna...

        DATUM: 2011-01-03 TID: 12:59:06
Mina tankar finns väldigt,  ja extra mycket i det förflutna nuförtiden.

Jag kommer på mig själv när jag sitter och tänker tillbaka på sjukhus tiden, inte bara en , utan ibland flera gånger om dagen.
Jag tänker så mycket på alla de händelser som ägde rum då vi bodde där, alla behandlingar vi gick igenom, all glädje vi kände mitt i allt elände men också den oro som byggde bo i våra hjärtan.

På avdelning 95A så finns det ett akvarium som står precis inanför dörren när man kommer in, och framför det så finns en liten träbänk som personalen ställt dit så att barnen lättare skall kunna titta på alla fiskar.
Jag minns som om det var igår, när vi varje morgon, dag och kväll, vandrade dit med Victor för att titta på de små söta djuren.
Han var lika fascinerad varje gång och tryckte outtrötligt sin lilla näsa mot det kalla glaset och utbrast "Titta!!"
På en liten hylla en bit upp på väggen så fanns det en liten lista, där alla barn fick skriva upp sitt namn om de ville mata fiskarna på någon speciell dag.
Listan var 99% av gångerna alltid fullsmetad med olika barns namn och det var sällan som man hann före och fick chansen, men ibland så gav lyckan med sig.

På de dagar som man fick äran att mata de små liven, så var både Victor och vi i extas, då det var en procedur som skiljde lite på det annars så strukturerade livet på sjukhuset.
- Naaam, naaamn!! tjoade Victor lyckligt när vi försiktigt hällde ned en liten skopa med färgglada flingor i vattnet. Genast kom fiskar från alla håll  och simmande snabbt uppåt för att få sig en liten smakbit.
Det var också vid detta tillfälle, och ENDAST vid denna procedur som den stora, fula fisken "Hubbe kom fram under sin gömma.
Hubbe var en vad jag tror man kan kalla en " tagg mal" dvs ful, slemmig och full med sladdriga taggar över hela ansiktet.
Detta som i barnens ögon var ett spännande "monster" höll sig ständigt osynlig genom att frenetiskt suga sig fast under en murken stock på akvariets botten. Där satt han stillsamt och snällt ända tills det blev matdags och de första flingorna dalade till marken.
Den mörka stora kroppen damsög sakta men nogrant rent den steninga botten tills all mat var borta. Då återvände han åter igen till sitt mörka hörn och sög sig fast med ny styrka, väntandes på nästa måltid kommande dag.


Tänk att jag minns allt detta SÅ starkt och med så många detaljer. Visserligen så var det här ju en återkommande aktivitet för oss under de 8 månader vi låg inne, men ändå.
Jag längtar tillbaka till vår fina avdelning och har bestämt mig för att nästa gång i åker dit på besök så skall jag sätta mig ner framför den färgglada undervattens världen och titta efter om jag ser vårt "monster".
Allting kommer att kännas och vara exakt likadant som för så länge sedan, denna gången utan Victor men istället med Vilma... 







Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej!

Vi förlorade vår nästan tvåårige Frank ungefär samtidigt som ni, Victor, och jag mailade dig några gånger för ganska länge sen. En gång skrev jag och frågade om du fortfarande säljer din teckning av himlen (Himlen för mig). Jag tror inte att jag fick något svar på det. Om du fortfarande säljer den är jag jätteintresserad. Maila mig gärna så vet jag. ([email protected])

Hoppas att ni får ett bra 2011! Kram Sandra

2011-01-03 @ 16:27:18
Postat av: Anna R

Hej Sofie!

Blir så rörd över vad du skriver! Så vackert, men ändå så sorligt!! Jag blir så glad för allt du skriver, för din blogg!!

Allt gott till dig fina Sofie och till din familj!

Victor finns i mitt hjärta <3

Varma kramar

Anna

2011-01-03 @ 19:43:12
Postat av: Anna R

En varm tanke till dig oxå Sandra!!

Hoppas 2011 blir ett fint år för er!!

2011-01-03 @ 19:44:28
Postat av: En medmänniska

Har svårt att hitta orden. Så himla rörd här. Precis som Anna R vill jag också vända mig till dig Sandra. Beklagar innerligt, blev så bestört när jag läste om er lilla Frank.

Jag hoppas så och tror att Victor och Frank har det bra där de är tillsammans med dom andra änglabarnen och en dag återförenas ni igen.

Detsamma från mig varma tankar till er och jag önskar att ni får ha det så bra ni kan 2011.

Styrkekramar Malin

2011-01-03 @ 21:08:08
Postat av: Felicia

Du kan också nå mig via min andra mail ([email protected])



Stor kram till dig!! :)

2011-01-04 @ 10:50:44
Postat av: Pernilla

Så härligt att du har såna klara vackra minnen av Victor! Håll fast vi dem!



Stor kram & må så gott!

//Pernilla

2011-01-05 @ 15:23:23
URL: http://www.ph-mittilivet.blogspot.com
Postat av: Annika ( Pontus mamma ) Nu 14 år

Hej Ska tänka på er nästa gång vi är där uppe och tittar på fiskarna.Är väldigt rofyllt och bara sitta där och titta och må en stund.Kram

2011-01-05 @ 18:27:28
Postat av: Junitjej

En tår kommer ur ögat. Tänk vad man kan minnas. Jag är glad att du delar med dig av detta.

2011-01-06 @ 09:49:00
URL: http://junitjejen.se
Postat av: frida

Rösta gärna i min blogg om vilken byxdress som är snyggast!

2011-01-06 @ 11:52:29
URL: http://bfrida.blogg.se/
Postat av: frida

Rösta gärna i min blogg om vilken byxdress som är snyggast!

2011-01-06 @ 11:52:30
URL: http://bfrida.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej. Så vackert skrivet om en sådan vardagshändelse som andra kan ta för given. Man ska ta vara på alla stunder! Vill till dej Sofie tipsa om en sång som är från en tecknad japansk film. sången heter "always with me" är sjungen på japanska men texten finns på engelska här: http://www.nausicaa.net/miyazaki/sen/song.html

Här är själva sången. : http://www.youtube.com/watch?v=CRWvIlDxB7Q&NR=1



Tycker den är så otroligt vacker och passande. Hoppas du tar dej ork att lyssna på den och läsa texten. jag blir själv väldigt berörd och varm i hjärtat när jag hör den.



Kram/Hanna

2011-01-06 @ 20:29:59
URL: http://fightingfish.blogg.se/
Postat av: anna-ett barn på jorden, en ängel i himlen & ett mirakel i magen

Minnen, Lova älskade att mata fiskarna där, de få gånger det fanns omatad tid.

Jag tror jag har svårt att idag besöka avdelningen i Uppsala ännu fast man har fina minnen med sig också.

Det är ju en bit från Åland också men vi kikade in på barnavdelningen här på Åland nyligen. Lovas rumsdörr stod öppen så någon hade nog haft rummet.



2011-01-07 @ 17:21:19
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Sandra

Du skriver fantastiskt bra ! Jag ryser om och om igen . Vilken stålkvinna du är !

2011-01-10 @ 22:08:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback