Tävling!

        DATUM: 2010-03-29 TID: 21:08:17

Hej alla föräldrar därute.

Det är många av er läsare som precis har fått eller redan har småbarn och en av de mysigaste sakerna som förälder, i alla fall enligt mig, är att ta ett kvällsbad med sin lilla och sedan tillsammans gosa in sig i ett badlakan.

Jag skall nu ha en tävling på bloggen där du kan vinna fina babyprodukter från Apoteket.
Det enda du behöver göra är att dela med dig av dina bästa och mysigaste tips om hur du får din baby att somna för kvällen.
Det kan vara allt från bra babyvisor, vaggningsknep eller gamla hederliga husmorsrutiner.

Det bästa och fiffigaste tipset vinner !



Tävlingen håller på till och med den 4/4 och du får gärna tipsa om den i din blogg =)







 

Förstapris, ett härligt Babypaket fyllt med;


Apotekets Baby tvål, 
Apotekets Baby schampoo,
Apotekets Babyvåtservetter
Apotekets Bommulspinnar
Babyhandduk med huva
Apolivas Babybodylotion, oparfymerad




Andra och Tredjepris;

Apoteket Babyvåtservetter
Apoteket Bomullspinnar
Apoliva Bodylotion oparfymerad.




LYCKA TILL!!

 



Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Den mysigaste nattningen!



Jag tycker att det mysigaste som finns är att ligga bredvid den lilla, amma och känna närheten, ge trygghet.

Älskar att ligga bredvid å höra de mysiga snusningarna som kommer när hon somnar.

Jag tror att den lilla somnar skönast med mamma eller pappa liggandes nära och bredvid så det blir varmt och tryggt!

2010-03-29 @ 21:40:07
Postat av: Maria

Absolut mysigaste nattningen är att ligga bredvid sonen tills han somnat. Han är 5 år och somnar av att snurra med fingrarna i mitt hår det har gjort i 4 år nu. Detta gör honom trygg, på natten far armen ut ibland för att leta en hårslinga bara för att känna trygghet och kontrollera att mamma är kvar. Jag kan säga att hans pappa gör lika men då snurras det i mitt hår framför TV:n. Måste vara starkt nedärvd egenhet. Farmor säger att pappa snurrat i hår så länge de kan minnas. Så sonen kommer väl att fortsätta med detta hela livet. :)

2010-03-29 @ 22:26:20
Postat av: Annica

Ett bra nattningstips från mig:



Ligga bredvid babyn o sakta o sävligt sjunga den absolut bästa godnattvisan som finns: Trollmors vaggvisa! Sjunges om och om igen! Lycka till!

2010-03-29 @ 23:03:30
Postat av: Sara

Ett bra nattningstips:



En nybadad gosig bebis som får amma sig till sömns i sängen är bra mysigt dess värre somnar man ju själv lika fort när man hör hur den sussar....men det är bara mysigt! :)

2010-03-30 @ 07:05:13
Postat av: alexandra

här hemma badar vi våran dotter på 1 år varje kväll, sen ger vi henne babymassage.

efter massagen lägger vi ner henne i sängen och sjunger vaggvisor, och har inte inte somnat när repoaren är klar så sätter vi på en skiva med ytterligare med vaggvisor.. och då brukar hon alltid somna lungt och skönt.. så här har vi nu gjort i ca 9 månader och det fungerar för oss.. :)

2010-03-30 @ 07:46:38
URL: http://www.axdal.se
Postat av: linda

Ett mysigt bad med lite massage,sedan in smörjning och pjamas.Sedan sitta lungt och halvmörkt i våran säng medans lillen äter mat, lite gos och vaggvise sång och sedan hör man hur han andas tyngre och tyngre och då lägger vi han i sin säng med sin snuttefilt. Har gjort detta med båda barnen sedan dom var bara någon vecka gammla.Och båda barnen har sovit hela nätterna dvs 20.00-80.00 från att dom var 7 veckor gammla!! Skönt för en förälder att kunna FÅ sova! =)

2010-03-30 @ 10:18:38
URL: http://holen666.blogg.se/
Postat av: Moa med två små

All heder till rullande vagnar, vyssande vaggor, trygga bärselen och gumpande babysitter, men det som får min lille att somna allra bäst det är det naturligaste och närmaste som finns, bröstet. Vi ser alltid till att liten är trött och hungrig, sedan tar vi i lugn och ro på pyjamas, nynnandes på vaggvisor lägger vi oss i sängen och liten äter tills han somnar, så har vi gjort sen första början och idag är han 5 månader. Jag har kanske tur (det är ju inte alla som amningen fungerar för), men jag vill tro att han blir lugn och trygg av att få somna vid vad jag tror att han tycker är det bästa som finns!

2010-03-30 @ 12:19:25
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Först ett varmt bad tillsammans och sen över till sängen (allra mysigast när det är precis nybytta lakan) och så amning till sömns. Dock brukar mamman ofta somna också :-P Vi sover alltid tillsammans. jag använder mig inte av egen säng till barnen förrän de är något år gamla.

2010-03-30 @ 13:50:59
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Linda

Jag brukar lägga min son i sin säng och pussa honom gonatt och oftast somnar han, men mysigast är när han somnar i famnen och jag får snusa honom i nacken och stryka honom i håret och bara känna värme och närhet :) Jag hade inte turen att få kunna amma av olika anledningar, utan vi fick skapa andra sätt att mysa och att han fick känna närhet. Du har förövrigt en helt underbar blogg som jag följer varje dag! Kram Linda

2010-03-30 @ 14:09:02
Postat av: Susanne

När våran lill Vincent på 1½ månad ska sova så har han oftast varit med oss ut till hästarna innan antingen i bärselen eller i bilstolen får han vara med när det mockas och stökas på med hästarna när han följer med i selen så gungar han ju med i allt man gör, jag tror det är sövande att ligga mot mammas eller pappas bröstkorg och höra på hjärtat medans vi jobbar på. Andas in hästlukten och få friskluft. Sedan när vi kommit hem så är han oftast så trött efter bilturen att vi kan byta om till nattkläder koka välling och lägga oss i sängen och mysa tills han somnar då är det skönt och otroligt sövande att låta honom ligga kvar på bröstkorgen och andas och lyssna på det. Då sover både mamma och pappa med snart.

2010-03-30 @ 14:47:30
Postat av: Madde

Kvällsbad följt av kvällsvälling, lite bus och gos innan sängen, och när vi väl är i sängen ligger jag ofta brevid henne och bara kramas o pussas med henne tills hon somnat!

Är man lugn så brukar barnet vara lugn!

2010-03-30 @ 15:06:08
URL: http://tjockisbullen.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej,

jag har varit i Berlin i fem dagar och inte läst din blogg. Läste nyss inlägget om din födelsedag och kunde så känna med dig, blir så lessen för din skull och för Victors. Vi som följt dig på bloggen sen den där fruktansvärda dagen känner med dig så innerligt. Jag ska hämta min dotter hos dagmamman nu. Har inte sett henne sedan i fredags. Jag blir alldeles varm när jag tänker på det. Tack för att du delar med dig.

Berlin är för övrigt en stad som också gått igenom en hel del. Än id ag har jag svårt att förstå att staden var delad av en mur i 27 år. Helt galet och otroligt intressant att läsa om. En bit mur finns kvar också.

2010-03-30 @ 15:33:46
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Annika

Glömde att dela med mig av tips: vår dotter sover tyvärr fortfarande vid nästan tre års ålder superdåligt men nattningen går fint med egna, påhittade sagor.

2010-03-30 @ 15:35:36
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Angelica

Gud vilken bra ide. våran dotter hatar att bli blöt och vi har ingen rutin på kvällarna.När hon skall bada skriker hon så hon bli blå Å när hon skall sova skall alla lampor vara tända å tv:n på och hälst alla i samma säng! detta ska bli spännande

många kramar

2010-03-30 @ 16:09:54
Postat av: Amanda

Vilken kanonfin tävling! Vi vill absolut vara med.

Våran nattningsrutin är densamma varje kväll, vilket jag tror är det allra viktigaste för små barn.

Ludwig får varva ner framför tv:n och barnprogrammen en stund. Han har då alltid pyjamasen på och nappen och snutten och kudden. Efter ett tag (brukar vara en 15-30 minuter) visar Ludwig att han nu vill sova och då är det bara att hjälpa honom mysa ner sig i sängen och krama godnatt. Att lägga honom på kvällen har aldrig varit något problem, däremot att få honom att sova längre på morgnarna... :)

2010-03-30 @ 18:24:57
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag brukar ligga brevid våran lilla dotter i sängen, strycka henne lätt över håret och nynna på vaggvisan `nu i ro` har fungerat jättebra på båda våra barn, dom brukar somna på några minuter.

Kram Malin

2010-03-30 @ 21:12:36
Postat av: Hannele - Mamma till Kevin & Gravid igen ♥

Hej!

Jag är med och tävlar ^^,



Mitt bästa sätt att göra så att min son däckar är att han tar ett litet bad medans jag tittar på och leker med honom i badet osv och sedan så byter jag om på honom till sovkläder och ger han välling i soffan och tittar på teve.

Han ligger mellan mina ben och vi tittar på teve tillsammans medans han får vällingen efter han har ätit klart så brukar han klättra upp på mig och så kramas och myser lite extra en stund till och sedan så äre läggdags för honom och ibland så tar det en stund innan han somnar och ibland inte :)



Kram

H

2010-03-30 @ 23:56:44
URL: http://mammah.bloggplatsen.se/
Postat av: Tessa

Jag e gärna me och tävlar!!!



Tjejen våran (blir 3år i Juli) äter sin välling i sängen samtidigt som jag/pappa sitter brevid sängen och kliar henne löst under (!!!!) foten och upp på benet, hon somnar på två röda då =0)



Grabben våran (nyss 1 år) sitter vi tillsammans med i en fotölj på hans rum, i mörkret och ger välling sen lägger ner han, de e hans lilla mys stund så sover han som en gris.. =0)

2010-03-31 @ 12:05:50
URL: http://tessa84.blogg.se/
Postat av: care69

Jag är med!

Mitt tips är att gunga tillsammans tills den lilla somnar, detta förutsätter ju att man har en gungstol.

Det har vi och lillkillen älskar att sitta i vårt knä och bli gungad.



Har länkat:

http://care69.blogspot.com/2010/03/4-april-vinn-produkter-fran-apoteket_1944.html

2010-03-31 @ 21:14:09
URL: http://care69.blogspot.com
Postat av: Linda

Vill gärna vara med och täla i denna toppen tävlingen. Vi brukar efter ett varmt bad sätta oss i soffan inlindade i en varm och mysig filt. Sen ammas min lilla sessa tills hon somnar och då är det bara att lägga ner henne i sängen. Tycker det är underbart att få ha dessa mys stunder på kvällarna



Kram Linda

2010-04-01 @ 16:34:58
URL: http://familjengranberg.blogg.se/
Postat av: Linda - mamma till Lovina

Hej jag är gärna med och tävlar.



Vi hade det kämpigt med att få henne att sova ända tills hon var ca 10 månader. i fick sitta på sängkanten och guppa henne till sömns varenda kväll, och varenda kväll dröjde det ett bra tag innan hon somnade. Tillslut fick jag för mycket värk i ryggen och min läkare bad mig sluta med denna läggningsmetod. Vi sltuade tvärt och helt otroligt lätt gick det att få henne att somna helt själv, direkt man lägger henne. Vi fick börja öva med att lägga henne och gå ut... varenda gång hon blev ledsen eller orolig så gick vi in och höll handen på hennes kind. ut och in hela tiden. Tillslut somnade hon. Och nu behöver vi bara pussa henne godnatt oc lägga ner henne så somnar hon direkt. Från en hysterisk Lovina som vägrade somna om kvällarna till en jätte duktig Lovina som somnar helt själv om kvällarna. Jag är imponerad över hur bra det gick. Så vi har det enkelt nuförtiden om kvällarna=)



Kram Linda

2010-04-02 @ 09:29:20
URL: http://lindet.blogg.se/
Postat av: MammaTessan

Jag är med och tävlar.

Det mysigaste sättet tycker jag är när min dotter somnar i min famn.

Men det gör hon sellan nu.

Nu vill hon somna i sängen. Men vill gärna att jag lutar mig över och henne och pussar på hennes hals och kind.

Mysigt det också men man får ganska ont i ryggen.

2010-04-02 @ 10:55:53
URL: http://tjn.blogg.se/
Postat av: Christine

Jag deltar gärna i tävlingen även om mitt bidragande tips egentligen inte stämmer helt med kriterierna..



Det absolut BÄSTA tipset EVER, för att få hostiga, små barn att sova gott under natten är att hacka en eller två gullökar och lägga i en skål bredvid sängen. Gärna ovanför ett element om det är möjligt. Det kommer inte att lukta särskilt gott i rummet (mer som tåsvett), men det är OTROLIGT EFFEKTIVT. Fungerar på nästan alla typer av hosta och fungerar såklart lika bra på stora barn och även mammor och pappor..



Kram till en underbar blogg som har fått mig att bli en ännu bättre mamma genom att jag numer värdesätter mina friska barn på ett mer medvetet plan.

2010-04-02 @ 12:18:34
Postat av: Andreas

Hej!

Vi läser saga och sedan vrider jag upp lillans speldosa och tänder nattlampan. Hon har en jättefin lampa med en turkos skärm som snurrar så att det blir som en en liten film. Den ligger vi och tittar på tills vi somnar båda två!



Mvh Andreas

[email protected]

2010-04-03 @ 13:48:12
Postat av: Emma [ M i s s G r i m m ]

Att mysa tills bebis somnar (ofta brukar man ju somna själv också). Absolut skönast =)

2010-04-03 @ 16:48:30
URL: http://missgrimm.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag vill va med!



Det bästa tipset för att få bebisen att somna tycker jag är ett gosigt kvällsbad! Varmt och mysigt, gärna tillsammans med en av föräldrarna! Barnet blir trött, "pömsigt" och sover sen gott hela natten (åtminstone våran lilla Rasmus!).

Tror säkerligen att detta funkar på de allra flesta bebisar. Ett skönt bad har ju liksom ett lite lugnande effekt också. Sen lägger man sig i sängen, klär på pyjamas och ligger o kramas. 5 minuter, sen kommer John Blund krypande ;)

2010-04-04 @ 17:58:52
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback