Work shop

        DATUM: 2011-05-31 TID: 16:05:51

Idag har jag varit på en workshop på Barncancerfonden, där vi i en grupp skall framställa och ta fram material till en bok som skall finnas till hands för föräldrar med cancersjuka barn.
Tanken är att man skall kunna läsa om andras upplevelser, tips och råd och ha denna att ta stöd ifrån när man känner sig lite vilsen.


Det är alltid intressant att sitta och brainstorma som vi gjorde idag. Blir lika förundrar varje gång över hur olika alla är, men hur lika vi ändå upplever saker.
Hoppas nu att våra erfarenheter kan komma till nytta och att boken kan hjälpa andra i kris.



Blir mer och mer sugen, för varje dag som går - att dra i hop någon/ett gäng lämpliga föräldrar som drabbats av det jag gjort - och sedan starta en konsultgrupp, där vi kan åka runt till familjer och samtala om allt som händer.

Jag hade verkligen velat att det fanns när vi låg inne. Att någon insatt och med egen erfarenhet kom och berättade om alla de där känslorna man kände, och som man fick ställa alla förbjudna frågor till.
Ja någon som förstod...
Och för de som förlorar sina barn efter sjukdomstiden. Att det fanns en person som kom hem dit man bor -dagarna efter dödsfallet - som ett bevis på att man kan överleva.

Det finns även ett tydligt behov (anser iaf jag) att åka runt till sjukhus och föreläsa för läkare och vårdpersonal, om hur man vill bli behandlad som familj, samt på vilka ställen komunikationen brister på avdelningarna.
Jag skall försöka klura ut något, och återkomma om det vid ett senare tillfälle.



Hoppas att ni alla har haft en underbar dag i solen. Vilma är lite hängig - märkte jag nu på eftermiddagen - och det verkar som att hon kommer att bli sjuk.
Typiskt, hoppas bara att det är kortvarigt, den lilla stackaren. =(


Kommentarer
Postat av: hannas pappa

Konsultfunktionen låter intressant...

Imorgon är Victor bjuden på 9-årskalas. Tillsammans med Simon, Pontus, Adrian, Anthony, Lova, Moa, Evelina, Tilda med flera, med flera....

Massmis med

Niklas

2011-05-31 @ 19:37:14
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Mia

Hej, Sofie!

Jag har jobbat med precis de frågorna när jag var aktiv i gyncancerföreningen. Vi utbildade kontaktpersoner och for runt och föreläste för sjukvårdspersonal och de kvinnor som var intresserade....Du är verkligen inne på rätt spår, jag upplever också som du att det du beskriver är precis det som behövs! Vill du spåna, så hör av dig!

Kramis Mia (Hälsa P och W!)

2011-05-31 @ 20:28:06
Postat av: Kia

Jättebra Sofie,vi har igår haft besök av Året Runt som kommer att skriva om vår Simon och "Simonloppet" som har inbringat en del pengar.Livet fortsätter ju för oss och det bör kommenteras att det inte går vidare för då låter det som om allt är ok igen.Saknaden efter våra älskade ungar kommer alltid vara ett sår som aldrig läker.Lycka till med hönor,kycklingar och söta Vilma

Kram Kia

2011-05-31 @ 21:09:57
Postat av: Maria R

Verkligen en bra idé! Jag har precis förlorat min mamma i cancer och det känns som om jag "törstar" efter "likasinnade".



Krya på lilla Vilma.



Kram

2011-06-01 @ 10:18:06
URL: http://mrsros.blogspot.com/
Postat av: Sia

Hej!

Kunde inte låta bli att skriva till dig...

När programmet "Sjukhuset" visades på tv, blev jag väldigt gripen av Victor och hans sjukdom. När eftertexterna kom, där det stod att han inte orkat kämpa längre så grät jag. En hemsk klump i halsen fick jag. Han verkade så charmig, glad och busig.



När jag nyss såg reprisen av det avsnittet, så hann jag inte mer än se Victor så började tårarna rinna. Ni har fått gå igenom nåt fruktansvärt, som ingen ska behöva gå igenom.



Vet egentligen inte vad jag ville få sagt, mer än att Victor verkade vara en underbar unge, och hans historia har verkligen bitit sig fast hos mig.



Önskar er all lycka i framtiden!

2011-06-01 @ 13:40:28
Postat av: Linn

Det låter som en toppenide! Och jag som arbetar som sjuksköterska skulle tycka att det var ovärderligt att få en "föreläsning" av er som tyvärr vet vad ni pratar om.

Go for it!!

/Linn

2011-06-01 @ 14:07:31
Postat av: En medmänniska

Tycker också allt du berättar om låter väldigt bra och framförallt så himla viktigt. Jag hoppas allt blir genomförbart för jag tror helt säkert att det skulle vara oerhört betydelsefullt.

Kram Malin

2011-06-03 @ 08:21:08
Postat av: Josefin

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-12 @ 23:59:38
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback