Man ser ut som man mår =)

        DATUM: 2009-08-23 TID: 13:08:14
Usch, känner mig så seg och trött.
Som en smutsig, urvriden trasa som är grå och glåmig.
Har svårt att hålla mig i solen då jag blir yr, men nu är mamma här ett par dagar så vi försöker gå åtmistonde en lång promenad om dagen.

Jag mår inte dåligt pga graviditeten och jag har inga krämpor eller så, men jag är mycket psykiskt utmattad och det reflekteras i mitt ansikte. Känner knappt igen mig själv när jag kollar mig i spegeln. Ser nästan gammal ut...
Håret är risigt och glanslöst, hyn är förfärlig, extra kilon har redan börjat sätta sig lite här och där och jag är blek och grå. Mörka påsar under ögonen och torra läppar. Fy fan!
Behöver nog inte vara rädd för att stöta på någon jag känner, för ingen skulle känna igen mig =)

Vart är det där gyllende skimmret som folk påstår att gravida har, när hyn är perfekt och håret glänser? Har jag missat något eller??
Men det är väl så.... Man ser ut som man mår =)

Nästa Fredag är det Victors 2 års dag. Eller rättare sagt, det är den dagen han skulle blivit 2 år... Det kommer bli en tuff dag, men vi skall försöka göra den så positiv som möjlilgt. Blåsa ballonger, blåsbubblor, prata fina minnen, titta på film från när han föddes, och bara vara tillsammans allihopa.
För det var det han älskade. När hela familjen var samlad, då var han lycklig!!  Det ser man så tydligt på sista avsnittet av Sjukhuset. Ungen bara lyser av lycka!
Önskar att vi hade fått fira hans födelsedag med honom så som det SKA vara. Inte att gå till en gravsten och hoppas att han är där och hör oss. Det är SÅ FEL!!!! Så fel....

Hoppas att ni därute slipper uppleva det vi har upplevt och att ni får fira många, många födelsedagar med era små älsklingar. Ja, så som det SKA vara =)

Kommentarer
Postat av: Caroline

Usch vad tungt och trist att ha det framför sig. Hoppas att dagen blir så bra som den bara kan bli, med fint väder och många fina minnen att glädjas åt mitt i eländet.



Det där med gravidskimmer... det sägs ju att flickor tar skönheten från sin mor och i min omgivning stämmer det bra på de som fått flickor. Svullen, finnig, stripigt hår och knepig kroppsform är bara några av de små godbitar det bjudits på hahahah. Jag väntar ju också en flicka och jämfört med min sons graviditet och denna så kände jag mig som en supermodel med honom kontra övergödd julgris för tillfället. Tur att det försvinner när bebisen väl gjort entré. Tvivlar inte en sekund på att det även beror på att du är psykiskt utmattad men jag tror nog att lite av det kan skyllas på graviditeten och det försvinner ju som sagt om en tid. Hang in there, du får snart din skönhet åter, prinsessan lånar den bara en stund.

2009-08-23 @ 13:27:22
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: bettygirl.blogg.se

min dotter fyller 2 år på söndag om en vecka o jag hoppas vid gud att ja alltid ska få fira barnens födelsedagar tillsammans med dom ! det bästa som hänt mig är dessa tre ljuvliga barn som ja har vid min sida <3 den 4 september ska vi tända ljus för lille viktor...!



o på tal om fint hår o så vidare ! jag kan trösta dej med att under alla mina tre graviditeter sett ut som hej kom o hjälp mig, svintohår, glansig o finnig hy, o gått upp 35, 24 och 11 kg under 3 graviditeter vilken resulterar i en sammanlagd vikt på 70 kg !!!! jag har inte varit ett dugg sexig, eller snygg eller what ever ! MEEEEN inuti har ja nog aldrig varit så lycklig o det VISADES i mina ögon varje dag!!! <3 för ja älskade mina barn från den dagen ja höll gravtestet i min hand o då fick ja se ut hur bäst ja ville, men naturligtvis mår du inte bra av andra anledningar vilket gör det svårare för dej att njuta, men oavsett så kommer den tösen där inne att få världens bästa föräldrar o gud va det gör mig på gott humör !!!!!!



puss till er

2009-08-23 @ 13:47:54
Postat av: Thilda

Tänker på lille Victor.Hoppas det går bra på hans födelsedag!!

2009-08-23 @ 14:00:54
Postat av: Matilda - kampen ur en fobi

Det är både fel och orättvist att Victor ska behöva fira sin födelsedag i himlen istället för här på jorden, hos sin familj.



Jag skulle väldigt gärna vilja se avsnitten av Sjukhuset men har inte den kanalen som de gick på. Vet du om det går att se dem någonstans på internet?

2009-08-23 @ 16:30:25
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Jessica/mamma till 2

Sofie, när jag var gravid så kände jag mig väldigt trött, blek, mitt hår glanslöst och risigt.

Så att du känner så är nog inte konstigt men det finns mer varför du känner som du gör.

Allt du går igenom nu, lyckan att du väntar Victors lille syster och den enorma sorgen och saknaden efter eran fina prins. Så mycke känslor som är svåra att hantera.

Ja verkligen såg man att lilla Victor tyckte om sin familj, så glad och stolt..mycket kärlek.

Önskar så att han var hos er och att han skulle få fira sin 2 årsdag med sin fina familj. Hoppas att det blir bra dag på fredag, fint väder och så har ni mycket fina minnen att prata om.

Tänker på eran fina prins varje dag så på Victors 2 årsdag så ska jag tända ett ljus och tänka på honom extra mycket.

Ni finns i mitt hjärta.

Kramar

Jessica, Filippa och Kevin

2009-08-23 @ 16:38:46
Postat av: Anna

Jag såg inte sjukhuset när Viktor var med men hittade din blogg och gråter och gläds med er. Just detta inlägg fick tårarna att rinna extra mycket, då jag i sommar själv upplevt min dotters 2 års kalas, med ballonger och glass och allt vad det innebär. Vill bara önska lycka till med nya bebisen och visa att jag läser om er underbara Viktor!

// Stor kram Anna

2009-08-23 @ 18:26:37
Postat av: Jessika

Har läst din blogg i tystnad länge nu. Det första året efter att någon har dött är det så många speciella dagar som man ska fira första gången utan dom. Det kommer som en knytnäve i magen varje gång men på något vis tar man sig genom det o nästa gång blir det lite lite lättare. Jag hoppas att ni kan känna att det blir en fin dag i den otroliga sorgen.



Och vad det gäller hud o hår.. jag är gravid med en flicka o bara några veckor före dig. Jag finnar, påsar under ögonen, håret vill ingenting o jag ser hemsk ut! Jag undrar oxå vad gravidglöden bli av.. Kanske ser andra den bättre än vad vi själva gör?

Jag har för övrigt gått upp 16 kg redan.. Vi får väl tänka att vi har så mycket vackert i våra tjocka magar så det räcker helt enkelt inte till!

kram

2009-08-23 @ 19:32:07
URL: http://tuffinghund.blogspot.com
Postat av: Sandra

Det sägs att antingen ger bebisen i magen skönhet eller så tar den ens skönhet =)

Förmodligen tar den din så då kan du ju räkna med att hon kommer bli världens sötaste unge... hon tar ju iallafall skönheten från rätt person =)

2009-08-23 @ 20:22:23
URL: http://readmeto.blogg.se/
Postat av: Anonym

heja victor! heja peter, sofie. HEJA LILLESYSTER (L)

2009-08-23 @ 20:54:38
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Det är verkligen inte konstigt att du känner dig helt urlakad och "grå" efter allt ni varit med om. Och vilken graviditet som helst kan ju ta skönheten ur en för ett tag, men för din del är det ju så mycket mer som påverkar hur du känner dig (för jag tror till stor del att det är en känsla du har).



Kan föreställa mig att det är en pärs att ta sig igenom alla dessa speciella dagar, och allra helst första gången utan Victor. Jag tror och hoppas iallafall att ni kommer att få en fin dag tillsammans, och jag är alldeles övertygad om att Victor kommer att vara med er, på sitt speciella vis.



Kramar till er!

2009-08-23 @ 21:06:33
Postat av: annika

Känner så med dig när du skriver om Victors tvåårsdag. De senaste veckorna har jag tänkt på den dagen - firar själv flera familjemedlemmar just dagarna runt den fjärde september - och hur ni kommer att känna då. Jag hoppas ni får en ljus och fin dag fylld av kärlek mitt i all sorg. Jag vet inte hur jag själv skulle klara av det men jag antar att man gör det på något sätt.

2009-08-23 @ 21:32:56
Postat av: Sara Nordberg

En riktigt stor och go kram kommer här till dig!

2009-08-23 @ 21:34:26
URL: http://saranordbergs.blogg.se/
Postat av: elise

2009-08-23 @ 21:36:46
Postat av: lisa

jag gick precis in och tittade påå de sista pogrammet med viktor, fick rysningar , han va så glad när han körde motorsykel.



vill ge er all lycka till viktors lillasyster, och till er hoppas ni har de bra

2009-08-23 @ 21:38:55
Postat av: Malin

Ja, vi är många som önskar av hela vårt hjärta att ni skulle få fira Victors födelsedag så som det ska vara. Det är bara så fel att det blev så här. Lilla fina barn!



Det där vackra och strålande infann sig inte under någon av mina graviditeter heller....blev något bättre när jag kom lite längre i graviditeten. Men precis som du skriver så speglar det sig såklart hur du mår just nu och allt hemskt du har varit med om. Försök att komma ihåg mitt i allt jobbigt, även om det är svårt, att du är en fantastisk och stark människa Sofie som har påverkat så många människor och uträttat så mycket fint. Bara sättet ni orkar leva vidare på och sättet ni för Victors minne vidare är helt otroligt!



Många kramar



2009-08-23 @ 21:40:19
Postat av: Anki

Med tanke på allt som du/ni har gått igenom så är det inte alls konstigt att du känner dig som du gör. Tankar och känslor är säkert ett enda virrvarr för tillfället, sorgen över Victor men samtidigt lycka över att få ge honom en syster.



Jag tänker på er och eran fina Victor varje dag. Den 4 september fyller min son 1 år och jag ska tända ett ljus och tänka extra mycket på Victor då.



Massor med styrkekramar

2009-08-23 @ 21:45:46
Postat av: Amanda

aaaw, mina tårar rinner när jag läser ditt inlägg. tänker på mitt kusinbarn peder som nyligen fyllde 2 år. han var/är lika gammal som er älskade victor. hoppas dagen går bra ändå o vem vet kanske firar victor sin 2 årsdag tillsammans med sina vänner i himmeln? Styrkekramar!

2009-08-23 @ 22:05:38
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Tessan

Jag har tänkt så mycket på det senaste tiden - Victors tvåårsdag. Jag förstår att det måste kännas jättetufft! Det känns skönt att veta att ni alla i familjen kommer vara samlade och jag tror ni kommer göra dagen så fin för Victor. Jag säger samma sak, det är så FEEEEL!!!! Jag tittade på sista avsnittet av Sjukhuset i helgen igen, efter att jag läst boken. Jag tror aldrig jag har gråtit så mycket! Men tänk att han som var så sjuk ändå ser så lycklig ut. Han fick och får massor av kärlek. Lilla fina Victor!



Det är inte konstigt att du inte känner igen ditt utseende. En graviditet påverkar ju kroppen och dessutom denna mardröm ni varit med om. Det vore mer konstigt om du såg pigg och fräsch ut. Men det kommer. Tids nog kommer du känna igen dig själv igen, i alla fall till utseendet.



Stor kram,

Tessan, mamma till Ida och Tim



2009-08-24 @ 07:45:44
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: En medmänniska

Så ledsen och rörande att läsa dina rader inför Victors 2-årsdag =( Önskar Såå att Allt var annorlunda.



Lovar att hedra Victor här hemma 4 september på "mitt lilla sätt" som medmänniska.



Skönt att du och din mamma tar dagliga promenader tillsammans nu när hon är hos er.

Ha det så bra som ni kan. Tänker på er alltid Sofie och Peter.



2009-08-24 @ 14:31:22
Postat av: Caroline L

Jag har tänkt så mycket på Victors 2-års dag, vad man kan göra för att hedra honom, lilla hjälten. Det är ju så jäkla orättvist, så fel att han inte är här hos er.



Åh Sofie klart det sätter sina spår ni går ju igenom varje förälders värsta mardröm, jag tycker du/ni är så starka och beundransvärda.



många styrkekramar till er.



2009-08-24 @ 21:05:25
Postat av: Karin Back

Hej!



Jag ska tänka på er nästa fredag.



Hälsa Linnéa så väldigt mycket från mig. Jag saknar henne. Hälsa till Thea också.



Hälsningar från fröken Karin



PS Jag försökte att skicka med en bild av Linnéa vid Victors grav när vi var på skolresa, men det gick inte här.DS

2009-08-25 @ 12:23:09
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Å vad jag önskar att ni hade fått fira Victors födelsedag med honom..

Men han kommer vara vid er sida!



Å det med att vara gravid å utseende..hmm.. jag tror nog inte att det är så illa ;)

Du lyser jämt!!



kram kram

2009-08-25 @ 17:48:32
Postat av: Linda, ängeln Olofs mamma.

Känner igen ALLT du skriver! Precis så känns det men det är inte säkert att andra ser det vi känner. Förresten tror jag du är jättefin - du är ju gravid!



Kramar

2009-08-27 @ 20:51:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback