Ramaskri

        DATUM: 2009-12-29 TID: 22:09:17




 


DE NYA SJUKA REGLERNA



Ramaskri, något annat än det kan man inte kalla det. Människor är uppriktigt sagt flyförbannade på Det Nya Hårda Sverige och hundratals kommentarer har redan strömmat in på tidningarnas hemsidor som publicerat artikeln.

För mig och Peter som är så vana vid att allt går åt fel håll, så har vi inte sett på detta på samma sätt. Man liksom rycker på axlarna och mer eller mindre tycker att "Ja ja.. Det var väl väntat". Jag menar, Varför skulle någonting fungera för en gåns skull??

Varför skall man ha rätten att sörja sitt döda barn? Om man gör det valet, att inte gå och anmäla sig till Arbetsförmedlingen samma dag, får man inte skylla sig själv?
Regler är regler vet ni! Glöm aldrig det !

Lägger in en länk till Expressens webb klipp;

http://www.expressen.tv/nyheter/1.1828961/sofie-nekas-pengar-det-ar-som-de-skrattar-at-en


Skall försöka få en god natts sömn i alla fall och hoppas att jag finner styrkan att fortsätta med detta, trots att oddsen ser dåliga ut.


Godnatt till er alla





 

 


Kommentarer
Postat av: Elin A

Hej! Såg dig nu kl 22 på tv4 nyheterna. Läste bloggen imorse och tycker med det är för jäkligt med dessa regler! Önskar dig all lycka med det fortsatta mot f-kassan!

Tänker på er och saknaden efter er Victor!

Många varma kramar Elin

2009-12-29 @ 22:25:18
Postat av: fraajs.blogg.se

åh vad ledsen jag blev när jag såg er på teven . Ni är så starka och jag vet att ni kommer att vinna över dom där jäklarna ..



Lyckokramar från mig !

Läser din blogg dagligen..

2009-12-29 @ 22:27:06
URL: http://fraajs.blogg.se/
Postat av: lilla u

Vad bra du var i inslaget (såg det som sändes kl 22:00 i 4:an)! Att slåss mot försäkringskassan är inte kul, men inte helt ovanligt...... Håller tummarna för er!

2009-12-29 @ 22:27:28
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Har nu sett er på alla tänkbara nyhetsinslag och kan bara hoppas att ni återigen får rätt över de här jäkla känslolösa typerna som fattar sådana här beslut. Jag som utomstående blir helt matt, vad ska då inte ni bli. Jag hoppas att ni orkar resa er igen och kämpa på nytt. Många kramar!

2009-12-29 @ 22:35:59
Postat av: Erika

Åh jag är så upprörd. Har precis sett reportaget om er på rapport. Har inte hunnit in på din blogg under julen och hade inte en aning. Jag kan verkligen för mitt liv inte förstå överklagan för något i hela världen. Jag tar verkligen åt mig rent personligt och blir så vansinnigt arg. Har en anställning på flera år hos försäkringskassan men efter mina föräldrarledigheter fanns det inte ens som ett alternativ att återgå i tjänst. Jag sa upp mig, hoppade rakt ut i luften trots barn och hus. Men jag kunde verkligen inte föreställa mig att arbeta under dessa iskalla förhållanden som nu råder, kunna utföra mitt arbete som strider mot allt jag står för som människa och sen möta min familj varje dag. Jag förlorade en fast anställning och trygghet. Men jag ångrar mig inte en sekund, och efter att man dagligen läser om fall som era är jag så glad att jag gjorde det. Kämpa på, någon måste få rätt och bevisa hur vansinnigt fel hela systemet är. Det finns verkligen ingen som helst logik i någonting. Att ni ens var tvungen att överklaga ett så felaktigt beslut från första början gör att jag häpnar, och allt detta...finner inte ord. Massa styrkekramar till er.



Erika

2009-12-29 @ 22:43:46
URL: http://www.alfridashem.blogspot.com
Postat av: Förbannad

Ber till Gud att varje människa på Försäkringskassan drabbas på ett eller annat sätt !!! Hoppas dom får ett rent HELVETE i sina liv. Så ska dom jävlarna få sig en tankeställare. Men dom har väl sina kryphål !? Man kan inte behandla människor hur omänskligt som helst. Jag är inte ensam om att tycka att Försäkringskassan är en bunt HJÄRNDÖDA, INBISILLA, IDIOTER, OMÄNSKLIGA VARELSER. Dom ska inte skydda sig bakom några paragrafer ! Det går visst att kringgå dom !!! SKROTA FÖRSÄKRINGSKASSAN OMEDELBART !!!!!!!!!!!!!! Dom gör mer skada än nytta för människorna. Det är inte regeringen som förstör för människorna utan det är FÖRSÄKRINGSKASSAN !!!

2009-12-29 @ 23:01:28
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Såg er både på svt och TV4. Hoppas att dom kommer låta er få rätt nu till slut! Nu har ni massor av människor bakom er. Jag håller verkligen tummarna och önskar att man kunde hjälpa till på något sätt!



Härligt att få komma iväg på bio. Måste va skönt att få komma bort och tänka på annat för en stund.



Kramar

2009-12-29 @ 23:02:57
Postat av: Therese

Jag såg inslaget på TV4 nyheterna i kväll och gick direkt och sökte efter dig på Google. Jag har aldrig varit inne på bloggen tidigare och jag blev verkligen starkt berörd av hela historien. Glöm aldrig att det finns massor av människor som tänker på er och står på er sida. Människor som precis som jag inte har någon relation till er men som tycker att ni är beundransvärda och fantastiskt starka personer. Jag hoppas att ni orkar att fortsätta kämpa mot systemet och jag önskar er all lycka.

2009-12-29 @ 23:08:42
Postat av: Johi

Fastnade här. Fastnade framför er fina blogg om er prins. Alldeles söndergråten... Vilken underbar liten kille ni har och jag hoppas att lillasyster kommer ge er många härliga stunder även då dagen är mörk. Mig har ni gett perspektiv. Måste gå upp och pussa extra på min lille pojk. Precis som du skriver så vet man ju aldrig. Även om man fött en frisk son så vet man aldrig... Kramar

2009-12-29 @ 23:31:06
Postat av: En medmänniska

Var sent hemkommen ikväll och missade det på tv, men har också fått se det nu tack vare att Josse länkat inslagen i sin blogg.

Gråtfärdig efter ha sett o hört er Sofie och Peter o Victors rum och alla hans saker, bilder m.m



Fan är så rasande =( ..önskar så att man kunde hjälpa till på något sätt.

Hoppas ni och morfar Christer orkar kämpa vidare.

Styrkekramar Malin

2009-12-29 @ 23:57:32
Postat av: Annelie

Såg inslaget på 22-nyheterna. Mycket bra! Och extra effekt när till och med nyhetsankaret bara skakade på huvudet åt försäkringskassagubbens kommentarer.

2009-12-30 @ 00:00:29
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: En medmänniska

Snällt du la upp den länken från Expressen också, vill inte missa något.



2009-12-30 @ 00:13:49
Postat av: Livet med tre, Maria

Åh herregud sofie.. Faaaan vad arg man blir. Hur fasen kan de med och sparka på folk som redan ligger ner? man ska inte önska andra olycka i sina liv men tänk, bara tänk om de hade fått gå igenom samma sak som ni.. jag önskar att de kunde få känna på den smärtan bara för nån sekund, då hade de säkert handlat annorlunda. alla dessa regler.. man får väl ändå inte glömma bort att vara medmänsklig?!

Näe.. FY vad ledsen det här gjorde mig.

Jag beundrar er nåt oerhört. tänker på er ofta ofta och önskar såååå att jag kunde göra något för att hjälpa. ALL styrka till er!! Kramar..

2009-12-30 @ 00:27:11
URL: http://livetmedtre.blogspot.com
Postat av: Stefan

Stå på er bara och ge dom jävlarna. Lite hjärta borde det finnas i dom, så inte dom överklagar till er som har fullt upp redan. Stå på er.



2009-12-30 @ 00:44:13
Postat av: Sofia

Det är helt GALET GALET& GALET hur dom får hålla på där på försäkringskassan. Hoppas att ni orkar stå på er!

Tänker på er ofta!

2009-12-30 @ 01:04:40
URL: http://www.sofiajblogg.blogspot.com
Postat av: Kristina

Såg er på tv och jag lider med er. Vart är det mänskliga Sverige på väg egentligen?

Jag har själv haft med f-kassan att göra och tyvärr så förstörde dom mkt för mig även om det inte kan mätas med det Ni går igenom.

Jag hoppas att Ni trots graviditet, sorg och juluppehåll orkar visa staten att den lilla människan har rätt och är stark.



Skickar många starka styrkekramar. You GO girl.

Kram



PS: Du var jättefin på tv.

2009-12-30 @ 01:37:16
Postat av: bella^^

Det är verkligen ledsamt och hemskt...

Jag hoppas verkligen att dom vaknar upp så fort som möjligt och ser in i verkligheten.

Ni är starka och klarar det här!

Tänker på er dagligen.

Många styrke kramar

2009-12-30 @ 02:09:52
URL: http://bellariiki.blogg.se/
Postat av: gelica

såg er på tv igår och man fick verkligen en klump i magen över hur ni har blivit behandlade och även fast ni känner att ni är vana att allt går fel så är det i så det ska vara och jag hoppas att ni får rätten på er sida.

2009-12-30 @ 07:27:01
URL: http://lillfrokengelica.blogg.se/
Postat av: jenny har något på hjärtat

hej



Först vill jag beklaga er stora förlust, finns inga ord för vilken katastrof det måste vara för er.

Jag blev så ledsen när jag hörde om er.

Sen blir det ju inte bättre när FK gör som dom gör, jag tycker det är bra att ni kämpar, vilket ni inte skulle behöva givetvis men, att dom ska fn inte vinna, helt j-a sjukt!

jag håller alla mina tummar för er.

styrkekramar till er från en mamma till en 3-åring.

2009-12-30 @ 08:41:04
Postat av: Anki

Hej! Vill bara säga att jag blev så berörd av er historia...Viktor (vilken otroligt söt unge!)...och ert helt ofattbara strul med Försäkringskassan:( Såg repotaget på flera nyhetssändningar, och blev så ledsen för er skull. Man kan undra hur någon sk normal människa kan sitta i TV och försvara deras regler!? Man blir så förbannad.

Min pappa, som gick bort i cancer, blev också ifrågasatt varför han inte kunde börja jobba heltid (var då sängliggande och vägde 50 kg:( ) Man blir minst sagt frustrerad av att behöva ta såna strider också, när man är drabbad av det värsta som kan hända en familj.

Hoppas nu att allt löser sig till det bästa för er :)

Varma Nyårskramar till er alla!

2009-12-30 @ 08:41:36
Postat av: Linda Svanberg

Det är verkligen bedrövligt att det ska behöva gå till på det här sättet.

Ni verkar ha en enorm styrka, som tar er igenom motgång efter motgång.

Jag hoppas att ni vinner detta och sen får njuta av lillan som är på väg!

2009-12-30 @ 08:55:51
URL: http://lindalorina.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag finner inte ord....



Styrkekram!

2009-12-30 @ 09:30:34
URL: http://tryfflan.wordpress.com
Postat av: elin

har sett nästan alla nyhetsinslag och läs alla artiklar om er. och man blir så himla förbannad, hur kan dom göra så? dem är ju helt dumma i huvudet och dom verkar ju inte ha något hjärta. jag hoppas och ber att ni får rätt till slut och det står hur många människor som helst bakom er och stöttar er. för ni ska få rätt till slut. jag vill bara berömma er för att ni är så starka och orkar kämpa och stå på er. och sen så jag önskar er all lycka till med skitkassan och med er lilla dotter. hoppas allt kommer gå bra med henne.



styrkekramar till er och sparkar i baken åt f-kassan

2009-12-30 @ 10:06:04
Postat av: Ewa

FK kommer att ge sig - ni har ju fått rätt i kammarrätten så då kan ni väl få det även i länsrätten och alla människor som kommer att morra på FK kommer att hjälpa er. Jag tror inte att 2010 kan bli värre än 2009 för nu kommer ju lilla Vilma alldeles snart och nu har ni fått uppmärksamhet så jag tror att FK kommer att backa. Om de inte backar förlorar FK anseende och förtroende. Stå på er. Gott nytt årkram till er alla.

2009-12-30 @ 10:15:20
Postat av: Yozefin

Vill börja med att säga jag beklagar. Har nyligen börjat läsa din blogg och ni har allesammans fått en plats i mitt hjärta. Jag beundrar er för att ni har varit och är så starka. Lille Victor var en sån fin liten pojk. Jag beundrar honom för att han var så stark. Det gör så ont i mitt hjärta att han inte finns hos er längre.



Kämpa på. Ni måste få rätt ännu en gång. Kan inte förstå på något sätt varför de överklagade. Eller varför de överhuvudtaget sa nej från första början. Vad är det för människor som arbetar där? Som inte kan ha medlidande?



Kämpa på. Tänker på er.

2009-12-30 @ 10:45:41
Postat av: tuija kostensalo

Hej Sofi!!Man blir ju bara sååå förbannad på på hur dom behandlar folk i en svår situation.Vi har en dotter som har haft leukemi.Hon var 2år och 7mån när hon blev sjuk.När vi fick detta besked så rasade hela världen.Hennes läkare sjukskrev oss båda,men när det var dax för utbetalning från f-kassan så uteblev den.F-kassan undrade vem det var som tog hand om våra barn(hennes bror var då 1,5 år)eftersom vi var sjukskrivna båda två!!!!!!!Vi fick kämpa länge för att dom skulle fatta vad det handla om,att vi har en cancersjuk dotter.Jag förstår på ungefär vad ni går igenom.KÄMPA PÅ så gott ni orkar.5mån efter beskedet om våran dotter insjukna min sambons systerdotter i leukemi!Hon fick 5 %överlevnads chans.Detta var 1997.19/2-2008 orkade inte hon längre utan somna in.Jag och min dotter läser din blogg flera gånger om dagen,jag fick din bok i julklapp.Det är mycke som man känner igen från tiden då våran johanna var sjuk.Hon är idag 15 år.Kämpa på!!!Vi följer allt om din familj hela tiden.Om du någon gång har tid att skriva till mig så vore det väldigt kul!Vi bor i Heby utan för enköping och flytta hit 1999 från upplansbro.Sköt om er.Ni finns i våra hjärtan hela tiden.Kramar från Tuija Kostensalo med fam

2009-12-30 @ 10:50:43
Postat av: Emma Persson

Jag är här varje dag och följer er och det gör mig så ledsen att läsa om era motgångar.

Kämpa på!

Vi är många som står bakom er!

2009-12-30 @ 10:55:10
Postat av: jessica

Hej Sofi,

Har följt er och din blogg sedan jag läste om Viktor i Aftonbladet när ni var mitt i kampen.

Drt man nu får läsa är helt ofattbart.

Mina kollegor läste aftonbladet på webben imorse och en sa: Ja, den här da´n började ju bra tyckte jag men det fick inte fortsätta så nej...



Det säger lite om hur det berör.

Jag hoppas innerligt att ni får rätt och du får din ersättning. Det är nog nu.

Fortsätt överklaga är mitt tips om ni orkar.

Vi har varit i liknande situation med f-kassan och fick rätt. Till slut.

Kram och lycka till med lillasyster som snart kommer!

2009-12-30 @ 11:16:51
URL: http://migochmitt.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kramar dig massor, ja hela familjen så klart. Victor är världens stoltaste att ha er som föräldrar!!!!



Hoppas ni får ett fint Nyår, ni är värda det bästa!



Många varma kramar Johanna

2009-12-30 @ 11:44:24
URL: http://grynisen.bloggsida.se
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Ni är verkligen starka som orkar! Det är hemskt att Försäkringskassan ska göra så här mot er! kramar

2009-12-30 @ 11:58:25
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: ParadisFrida

Klart att folk blir Vansinnigt arga!! Det här är ju som att sparka på någon som redan ligger ner....



Det där jävla Åke på FK, Han kan ta och stoppa upp sin överklagar i arslet >:(



( ber om ursäkt för att jag kan uttrycka mig lite grovt ibland, men har svårt att formulera mig sansat när jag blir förbannad)



Vi är många som står bakom er och som gärna vill hjälpa till på något sätt!



Du är jättefin Sofie och det är så sorgligt att du ska behöva stå ut med så mycket skit!

Lilla Vilma kan ju komma vilken dag som helst och sorgen och saknaden efter din lilla blåsbubbelprins måste vara så oerhört smärtsam och påfrestande... Han står vid din sida och håller din hand vad som än händer!!



STORA KRAMAR! till hela din familj



Victor för alltid i mitt hjärta....

2009-12-30 @ 13:14:48
Postat av: Sara

Jag fick tårar i ögonen, när jag såg er på tven. Det är lätt för mig att säga men ger er inte med kampen mot fk. Själv har jag en annan kamp med läkare etc... Vet hur jobbigt det kan vara.

Sänder styrkekramar till er verkligen. kram sara

2009-12-30 @ 15:50:05
Postat av: ak

Såg att ni var så modiga att ni ställde upp i TV igår, fantastiskt att ni orkar! Det ni behövt utstå finns det inte ord för - vart är vi på väg? Finns det nån protestlista nånstans som man kan skriva på? Skriv på din blogg vilken sorts hjälp du vill att vi läsare ska bidra med, om det finns NÅNTING vi kan göra!?

2009-12-30 @ 16:07:02
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

jag finner inga mer ord just nu än det jag skrev på förra inlägget...

jag hoppas så att ni orkar ... alla utom FK e bakom er!!!!



all styrka till dej å din familj sofie <3

2009-12-30 @ 19:24:23
Postat av: Therese

Läste artikeln i expressen om er idag...det är så fruktansvärt sjuk hur sverige fungerar... att försäkringskassan inte bara kan ge upp..! Många styrkekramar från mig!!!

2009-12-30 @ 21:24:25
URL: http://thereseandherfamily.blogg.se/
Postat av: Titti

Jag kan bara inte tro något annat än att ni ska få rätten på er sida.

DET ÄR HELT OCH HÅLLET SJÄLVKLART !!!

Det måste finnas folk med hjärta även på F-kassan.

Kämpa på och Bamsekramar till er

2009-12-31 @ 01:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback