Plantagen...

        DATUM: 2009-06-10 TID: 23:07:28
Usch vilken regning dag. Har varit förbi Plantagen och köpt på mig lite perenner och buskar. Måste komma igång med tomten känns det som, har ju varken haft ork eller lust men nu känns det som att jag måste få något att pyssla med.
Köpte även 15 säckar blomjord som vi knappt fick in i bilen. Det kommer bli jätte roligt att bära som upp för vår branta backe upp till huset. =)

Fasten det små duggade så kändes det skönt att ha något att pyssla med och få stå utomhus och arbeta.
Jag har suttit inne så länge och bara mått dåligt så jag nästan glömt bort hur gott det luktar i naturen när det regnar.
Håller på att göra i ordning en liten "minneslund" på baksidan där man kan sitta i lugn och ro och bara tänka på allt. Har hittat en jätte fin sten som jag tänkte måla eller skriva en fin dikt på och det skall även finnas lyktor så att man kan tända ljus.

De  tre sista dagarna  har jag börjat må lite bättre med illamående, huvudvärk och yrsel. Nu kan jag gå korta promenader, läsa tidningen, köra bil och allt sånt som jag mådde för dåligt för sist. Hoppas det håller i sig.

Kommentarer
Postat av: mathilda

du och peter är två perssoner som fast jag inte känner er kan fylla mitt hjärta med framtids tro och hopp.du skriver så vackert. Ta hand om varandra och njut av varandras närvaro och även viktor som finns där närmare en ni tror i allt ni gör och i den vackra naturen som faktiskt omger oss. stor kram

2009-06-10 @ 23:17:35
Postat av: Bella

Va bra att du mår bättre! Hoppas precis som du att allt håller i sig! Ingen ska behöva må så som jag föreställer mig att ni mår!! (och mina tankar är säkert inte ens i närheten av hur det är egentligen)



Massa styrke kramar från Bella i Örebro :)

2009-06-10 @ 23:19:19
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Vad skönt att du mår lite bättre. Kan tänka mig att det känns skönt att få vara lite fysiskt aktiv som avkoppling från all sorg och alla tankar. Låter jättefint med din planerade lilla minneslund.



Varma kramar till er!

2009-06-10 @ 23:19:55
Postat av: Anna

Skönt att det börjar ge med sig lite med illamående och yrsel! Det gör nog gott för både kropp och själ att vara ute i friska luften och få pyssla lite.. När sänds nästa gång av sjukhuset då victor är med? Tänker på er, hoppas ni får sova gott!!

Kramar från Anna, mamma till Lova

2009-06-10 @ 23:23:04
Postat av: Annica

Finaste Sofie,



Större människa får man leta efter. Styrka. Hamnar jag någonsin i lika smärta, gud förbjude, hoppas jag att jag kommer besitta samma styrka och insikt som dig. Jag hittade bloggen av en slump men har sedan dess läst lite då och då. Alltid när jag läser har jag Run på i bakgrunden. Trots det sorgliga budskapet inger den hopp, precis som du gör. Jag har själv svårigheter som jag går igenom precis nu, dock inte på samma nivå som er men låten spelas även då och ger mig hopp. Precis som du gör.



Må så väl du kan och ta vara på dig. Du är det viktigaste du har och du för en kamp som jag inte tror du ser själv hur stor den är. Tack du ljusa människa. Tack!

2009-06-10 @ 23:42:10
URL: http://annicajohansson.blogg.se/
Postat av: Camilla (Melkers mamma)

Skönt att du mår lite bättre. Hoppas verkligen att det håller i sig.



Låter jättemysigt med planerna för minneslunden. Är säker på att det kommer bli jättefint.



Kramar

2009-06-11 @ 00:26:45
Postat av: Anonym

hittade denna blogg nyss, så fort sidan kom fram började tårarna rinna. Jag vet hur det känns att förlora någon så nära, som man fått så lite tid med. Jag hoppas Victor har det bra i himmlen och leker glatt med min Milton !

2009-06-11 @ 00:49:10
Postat av: mamma till 2

hittar inga ord ......vill bara kramma er!!

gråta!!! hmmm som sakt ni är helt underbara!! ge mig lite a er styrka...!!!

2009-06-11 @ 01:00:24
Postat av: Ida

Skönt att du känner dig lite bättre!



Kramar till er båda från Norr

2009-06-11 @ 01:47:57
Postat av: Johanna

Skönt att du mår bättre! Bra idé med minneslund. Den kommer bli så vacker så! )

2009-06-11 @ 07:00:27
URL: http://skuggis.blogg.se/
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Det låter som en toppenidé, det där med minneslunden och att påta i jorden är bra terapi. När vädret är så trist som det har varit de senaste dagarna är det bara att klä på sig bra kläder och sen ut och trotsa vädergudarna - man kan bara bli blöt... Som alltid tänker jag på Er & på Victor. Många kramar!!!!!!!!

2009-06-11 @ 07:18:40
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Glömde skriva att det var skönt att läsa att du mår bättre. Hoppas, hoppas verkligen att det håller i sig!

2009-06-11 @ 07:20:02
Postat av: Tessan

Vad vackert det kommer bli med minneslunden!



Sofie, du skriver så fint så till och med när du "bara" skriver om att göra iordning i trädgården får jag tårar i ögonen. Du är så stark!!!



Jätteskönt att du mår bättre. Håller tummarna för att det håller i sig.



Till Peter: det känns som vi peppar Sofie mest, det blir ju så eftersom det är hon som skriver. Men all styrka även till dig, du finns ju också med där som en ljus och stark människa, och Victors bästa pappa!



Stor kram,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-06-11 @ 07:40:19
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Malin

Vad fint det låter med minneslunden! Härligt att du mår bättre och känner att du vill ut och göra något, att du orkar.

Ni är verkligen beundransvärda!



Stor kram till er och fina Victor



2009-06-11 @ 08:00:44
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Jessica/mamma till 2

Hej Sofie!

Skönt att du mår bättre och att du känner lite ork att göra nåt!

Minneslunden är en jätte bra ide, kommer bli så vackert fint!

Eran Victor finns hos er hela tiden.

Ni är underbara!

Mina varmaste tankar till er, Sofie, Peter och prinsen Victor

Kramar

Jessica, Filippa och Kevin

2009-06-11 @ 08:28:52
Postat av: caroline L

Åh vad skönt att du mår bättre och orken så sakteligen kommer igen...



hoppas ni får en fin dag och att Victor tar bort molnen så ni får sol idag.



ännu mer styrkekramar till er

2009-06-11 @ 08:40:43
Postat av: johanna jordgubbe

vad bra med en liten egen minneslund hemma. tänkte ge förslaget när jag så att du varit och köpt jord och grejer.. men du hade kommit på det själv :)



ha en toppen dag nu!



http://jojordgubbe.blogg.se

2009-06-11 @ 09:07:26
URL: http://jojordgubbe.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

´Jag slutar aldrig å förvånas över ditt mod Sofie å din positiva å varma syn till livet...trots det ni är mitt uppe i!!!

Du är en stark förebild för många.



En minneslund låter som en väldigt bra ide'

Tänk bara vad fint du kommer göra.



Vad skönt att du börjar bli lite piggare...men en tanke slog mej..Gå å ta prover på sköldkörteln..lätt att struma bryts ut i krissituationer..å det brukar börja så som du beskriver..ett litet tips bara :)



ha en så bra dag ni kan å Victor sitter förmodligen å ler över sina stronga föräldrar å syskon!!

Jag tänker på er som vanligt!!!



många varma kramar

2009-06-11 @ 09:47:50
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Så sant det Annica skriver - "du ljusa människa".



Skönt att du mår bättre nu. Så vacker idé med minneslunden - härligt att kunna sitta och meditera och samla kraft med Victor. Vi skulle nog alla må bra av att ha en lugn plats öronmärkt för "bara tankar". Påta i trädgården är välgörande för själen, sägs det. Jag blir så imponerad av dig, Sofie, att du tar tag och gör saker. När man hamnar i kris är det så förrädiskt lätt att man gör tvärtom men du är så sund i dina tankar och du verkar ha siktet inställt på att livet ska bli så ljust som det bara kan. Du är ett föredöme att "förvalta livet" på det bästa sätt och utan att du vet om det så hjälper du andra (inklusive mig) som läser.

Och Tessan, va bra att du skrev till Peter. Självklart så är du Peter med i alla tankar som tänks.

Solen bryter precis fram söder om stan - hoppas ni får en bra dag i trädgården!

Stor kram / Yvonne

2009-06-11 @ 09:49:06
Postat av: Annika

Hej!

Låg och läste magasinet mama i går och tänkte på att du, Sofie, borde bli årets mama. Fast då måste man visst vara kändis:-) Varför nu det skulle vara en definition på en bra mamma.

Du och alla andra mammor och pappor som i det dolda kämpar vid era barns sida borde verkligen bli uppmärksammade. Fast just nu tänker jag mest på dig förstås eftersom det är dig och din familj jag följer. En ung mamma som förlorar ditt första och hittills enda barn. En liten pojke som bara gläntat på dörren till livets alla gåvor. I stället drar en slöja över hans ögon. Ocn ni föräldrar som tillbringar hälften av hans korta liv på sjukhus. Stor del av tiden isolerade. Och som nu bara påbörjat resan att överleva för att så småningom börja leva. Under tiden orkar ni ge Victors korta liv en mening. Inte bara för er familj utan för alla andra som kämpar mot barncancer. Oerhört starkt och beundransvärt.

2009-06-11 @ 10:38:16
Postat av: Kajsa - 2 barns mamma

Åhh, kära Sofie!

Det känns så härligt att läsa att du börjar må bättre nu, du starka fina människa.

Vad mysigt med en liten minneslund, du kommer säkert att göra det jätte fint där och lilla Viktor kommer att bli ännu stoltare ( om det är möjligt ) över sin mamma. hennes oändliga kärlek till honom.



Ständigt i mina tankar!

2009-06-11 @ 10:54:30
URL: http://kaaisaaa.blogg.se/public
Postat av: Jessica

Hej Sofie,



Känns positivt att läsa att ni tar er för saker, det är balsam för själen. Bli inte rädd bara om dåliga dagar kommer tillbaka, för dom kommer gärna och går lite som dom vill. Utan att ni för den sakens skull är tillbaka på ruta ett, ni kommer bara få fler och fler dagar då ni mår bättre.



Minneslund på tomten tycker jag låter jättefint. Vill du ha några kort på Victor laminerade att sätta upp ute så maila dom till mig så kan jag skriva ut, laminera åt er och skicka på posten.



Sköt om er båda!

Kramar Jessica

Postat av: Jessica

Hej Sofie,



Känns positivt att läsa att ni tar er för saker, det är balsam för själen. Bli inte rädd bara om dåliga dagar kommer tillbaka, för dom kommer gärna och går lite som dom vill. Utan att ni för den sakens skull är tillbaka på ruta ett, ni kommer bara få fler och fler dagar då ni mår bättre.



Minneslund på tomten tycker jag låter jättefint. Vill du ha några kort på Victor laminerade att sätta upp ute så maila dom till mig så kan jag skriva ut, laminera åt er och skicka på posten.



Sköt om er båda!

Kramar Jessica

Postat av: Jessica

Ursäkta det dubbla inlägget, blev nåt fel. =(

Postat av: Sofia

Jag har läst igenom det du berättar om eran lille prins vad som hände och skedde ! Jag måste säga att du/ni är starka och att jag blir berörd utav detta.

Jag skickar miljoner styrke kramar till er ! //Sofia

2009-06-11 @ 11:25:54
URL: http://sarasofiawistrom.blogg.se/
Postat av: Camilla (Melkers mamma)

Härligt med en sån angagerad pappa. Precis vad ni behöver just nu, när ni inte orkar själva. Fortsätt kämpa Morfar. Jag håller helt å hållet med... Får starta en protestlista om det gör någon skillnad.



Kramar

2009-06-11 @ 11:53:46
Postat av: tilda

det kommer nog vara så ganska länge.. att man skiftar ganska radikalt från dag till dag med hur man mår och fungerar..

Tycker det låter som en jättebra idé med en minneslund i er trädgård.. Hade jag också velat ha om vi hade bott i hus (: Det är bra att ha något att sysselsätta sig/pyssla med..

kram från en annan änglamamma

2009-06-11 @ 12:05:06
URL: http://tiiiildas.blogg.se/
Postat av: annika

Ville också bara tillägga att din minneslund låter jättefin. Att påta i trädgården lär vara lugnande för själen. Själv har jag köpt en japansk Zen-trädgård. En miniträdgård som står i fönstret. Där kan jag sitta och dra med krattan i sanden och flytta stenarna precis som jag vill. Att bara få sitta och titta på något fint, tänka på något fint, låta tankarna vandra. Det är precis vad vi stressade människor behöver.

2009-06-11 @ 13:31:59
Postat av: mamma till oliver

åh,vad skönt att du börjar må bättre,skönt att komma igång och får lite annat annat att tänka på ändå mitt i allt! för det måste man få tillåta sig att göra..

kan verkligen hålla med om vilken bra ide med minneslund!

Beundrar dig sofie,verkligen..hela din familj också!!

tänker på er,som alltid,varje dag!!

stor kram

2009-06-11 @ 16:39:51
Postat av: Kristina

Härligt att du/ni mår bättre och jag tror att det kan vara bra att du nu gör ngt kreativt som du strävade efter förr.

Kämpa på tjejen...

Vi är många här som tänker på er.

Hur tar syskonen det???



Kram

2009-06-11 @ 17:40:50
Postat av: Cattis

Det kommer att bli en jätte fin plats på baksidan.

Va glad jag blir att du verkar må lite bättre! Tänker på Er! Kram Cattis

2009-06-11 @ 17:50:51
Postat av: Milla

Känns skönt att läsa att du har en bra dag. Låter som en toppen ide att ha en plats i trädgården som en minneslund. Det blir säkert jätte fint. Tänker på er! Kramar Milla

2009-06-11 @ 19:31:19
Postat av: Helena

Skönt med ett ställe där man kan sitta och minnas, tänka och känna ro.

Skönt också att höra om att du känner dig fri från yrsel och annat trist.

Skönt också att du orkat lite extra idag , som trädgårdstankar och plantagen.

Jag blir glad=) Kämpa på!!

Styrkekramar Helena

2009-06-11 @ 19:45:43
Postat av: Linda

Tänker på er. Hittade en sån fin dikt..Vet inte om ni redan läst den el om nån annan lämnat den här..

Hoppas bara att den kanske ger lite tröst.



Mamma min mamma, se vad jag kan

Jag går nu och hoppar lite grann

För mina vingar dom bär mej

varthän jag än vill

Flyger dit du är

och följer ditt liv



Fast du inte ser mej

Så är jag alltid där

Någonstans runt om dej

I universums stora sfär

För jag färdas över ängar

Bärs upp av en vind

Tittar till dej och flyger ner

och ger en puss på din kind



Jag samlar dina tårar och

fyller på vår brunn

Vars vatten blir till regn

som landar på din mun

och tränger in i din själ

för att läka de sår

som gör så ont av saknaden

av att du inte får



ha mej intill dej

närhelst du än vill

ge mej allvärldens kramar

Vad jag än vill och lite till

för du vill visa din kärlek

ge mej allt så fint

men mamma, din kärlek

känns från jorden och ända hit



Jag säger stolt till de andra

små änglarna som är här

-Titta! det e min mamma

och hon håller mej så kär

Jag lyser utav stolthet

som blir till stjärnans ljus

som du ser om natten

när det släcks i varje hus



för jag är den stjärna

som lyser stark och klar

jag är ljuset inom dej

som alltid stannar kvar..

2009-06-11 @ 20:51:08
Postat av: En medmänniska

Så skönt att läsa du mår lite bättre nu och har sluppit må så där illa. En "minneslund"..låter fint och bra att du kommer ut i friska luften och kan pyssla och greja med det Sofie!



Linda: har läst den här tidigare men det gör inget, den är så fin!

2009-06-11 @ 22:01:04
Postat av: En medmänniska

Förresten till dig Anna som undrade, den 18 juni är Victor med i Sjukhuset igen.

2009-06-11 @ 22:34:21
Postat av: Diana

Av en slump hittade jag er och bloggen om er lille Victor. Det är svårt att läsa och har berört mig oerhört mycket. Det gör verkligen ont att läsa och tårarna vill aldrig ta slut.



I samma veva som jag stötte på er blogg höll jag också på med ett musikprojekt, vilket resulterade i en visa skriven med er lille Victor i tankarna. Sången kommer att finnas med i ett häfte och har även spelats in för att ges ut på cd. Jag vill gärna komma i kontakt med er för att skicka ett ex av cd och häfte, när de kommer ut (runt 1 augusti). Maila er adress så skickar jag ett ex till er om ni vill.

Det finns ett litet smakprov om ni vill lyssna. Sången heter; På en gungande gren. Man kan lyssna på en lite snutt av sången på: http://nyanzen.noxshop.se/



Jag tänker ofta på er och den oerhörda sorg ni gått igenom. Att inte få behålla den som man burit så nära sitt hjärta, ingenting kan vara värre!

2009-06-11 @ 22:43:47
Postat av: Frida

jag tänker på er varje dag! Och till Lilla fina Victor kommer det blåsbubblor varje dag :) Det står en liten burk i ett av äppelträden!! Och Pionen som står under börjar blomma ut, precis som du Sofie!



STOR KRAM

2009-06-11 @ 23:49:47
Postat av: Reneth

Hittade hit av en slump och kan inte gå utan att lämna ett litet tassavtryck. Det är så vackert det du skriver om er lille Victor. Jag har själv fött fem barn och de är alla myndiga nu. Jag har många gånger tänkt att något som du nu går igenom det kan man bara inte klara. Du gör det i alla fall och din familj med dej. Att kroppen mår dåligt det är måste vara alldeles normalt tänker jag. Att hitta vägar att leva i vardagen verkar du vara riktigt duktig på. En liten minneslund låter som en utmärkt idé. Rättvisa finns det ju som bekant inte någon, men vackra minnen att vårda det måste det finnas gott om hos er. En så söt lite kille som ni fått låna en stund.



När en blomma bryts av i sin vackraste blom, då blir marken så trist och så fruktansvärt tom

men kanske ändå att det någonstans finns, en äng eller undangömd skreva

dit blommor som brutits för tidigt en gång, får komma och fortsätta växa och leva.



Stor Kram

Reneth

2009-06-12 @ 01:48:25
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Jag hoppas att ni hade en bra dag i solskenet igår och att ni kom en bit på väg i Victors lund. Tänker på er alla dagar och jag önskar er en fin helg - ni är så värda att ha lugna och ljusa dagar även om jag förstår att tillvaron gungar ibland.

Styrkekramar / Yvonne

2009-06-12 @ 10:50:33
Postat av: Sofija

Min älskade pappa.

Min starka älskade pappa.

Jag ser hur du biter ihop om din sorg och din saknad.

Jag ser hur du är stark för mammas skull.

Jag ser hur du skrattar högst och mest, trots att ditt hjärta blöder.

Jag ser hur du envist putsar på den fasad du byggt.



Men jag ser också den sorg du bär.

Jag ser hur dina axlar tyngs av all smärta du kämpar för att bespara andra.

Jag ser också hur du ibland gråter i duschen där ingen annan ser.

Min älskade pappa.

Min älskade pappa som alltid ska vara stark.

Älskade pappa, våga vara sårbar och svag.

Att våga vara svag, är att verkligen vara stark

2009-06-12 @ 10:54:52
URL: http://metrobloggen.se/sofija
Postat av: annika

Ja, vilken härlig försommardag vi plötsligt fick. Det var nog Victor som hörde om mammas regniga dag i trädgården:-)

Jag klipper in en dikt jag skrev ned i en liten krönikebok jag skrev för tio år sen ungefär. Jag tycker delar av den på något sätt symboliserar hur ni, sofie och peter, tar er i genom dagarna. Kanske känns den som om den mer handlar om en vuxen person som gått bort men den är fin. Jag tror inte jag sett den här på bloggen tidigare.



Döden är ingenting alls

Jag har bara fortsatt vidare till nästa rum

Jag är jag, och du är du och vi skall förbli vad vi alltid varit för varandra



Kalla mig vid mitt vanliga namn, tala till mig sådär som du alltid gjort

Förställ inte rösten, inga påtvingade miner av högtidlighet och sorg



Sluta inte skratta åt våra gemensamma små skämt, skratta som vi alltid gjort

Le och tänk på mig, önska något, en önskning för min skull



Låt alltid mitt namn finnas med er där hemma

Uttala det som om ingenting hänt, sorglöst, utan spår av skuggor



Livet går vidare med samma innebörd som tidigare

Det går vidare

Livet är en obruten kedja

Att jag försvunnit utom synhåll innebär inte att jag försvunnit ur era sinnen

Jag väntar på er, under ett intervall, någonstans väldigt nära



Allt är väl



Harry Scott Holland

2009-06-12 @ 11:02:47
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Har nyss kommit hem från skolavslutning i kyrkan. Tände ett ljus för Victor & ett för Er. Hoppas ni får en bra helg!

2009-06-12 @ 11:18:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback