Regler...

        DATUM: 2009-06-05 TID: 22:56:03

Såg att ni hade tittat igenom det här Jessica och vill först tacka för engagemanget. Visst jag vet att försäkringskassan visst har alla regler i världen att luta sig på, men det stoppar inte reglerna från att vara FEL.
Det borde finnas kris regler och undantag för svåra situationer som hidrar människor från att kunna agera enligt boken.
Det måste finnas något som heter  "moraliskt undantag". Att det finns vissa saker som man bara inte skall vara tvungen att göra när man befinner sig i svår shock och kris.
Det här är ju inget påhittat och det var inte en själ varken på sjukhuset eller runtomkring som informerade oss om det . Vår kurator hade aldrig hört talas om det förut.
Visst som jag sade, de har säkert inte gjort något fel, MEN, reglerna borde fortfarande ändras.

Jag såg också att det precis var någon som ville starta en insamling, men jag vill först säga att tanken är underbar men vi klarar oss alltid. Är så glada att ni bara finns och stöttar, mer än så behövs inte.
Så återigen! Tack så jätte mycket, men vi grejar det här.


Kommentarer
Postat av: Victors Morfar Christer

Hej Sofie..hoppas ni haft trevligt ikväll hos Sandra..bla,,tror jag att ni var.... Vi fixar det här..



kram och sov så jätte skönt inatt..



alla är med er..



kram pappa

2009-06-05 @ 23:01:32
URL: http://mckillen.se
Postat av: En medmänniska

Så klokt och så sant det du skriver Sofie!! Reglerna borde verkligen ändras.



Jag hoppas du kommer kunna sova inatt.

Som din pappa skriver..ja.. Vi är Alla med Er!

Styrka och kramar till dig, din Peter och Er älskade Victor.

2009-06-05 @ 23:18:16
Postat av: Tessan

Regler som försätter människor i sådana här ohållbara situationer måste bara ändras. Men det värsta av allt tycker jag ändå är hur människan som skrivit brevet utrycker sig! Det finns inga ursäkter för detta!



Kram,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-06-05 @ 23:34:16
URL: http://tessanova.blogg.se.
Postat av: Jessica

Hej Sofie,



Vi håller med dig. Vi pratade om det direkt efter att jag skrivit mitt meddelande till dig, att det borde finns en undantags klausul till den lagen som säger att om man förlorat ett barn så skall man ha full ersättning från dag ett. Så vi håller båda med dig fullt ut. Man kanske skulle lägga fram det som en motion till riksdag om ett tillägg i lagen...? För som du säger, det borde verkligen finnas.



Sköt om dig och hoppas du haft en bra kväll!

Kram Jessica

Postat av: mamma till oliver

håller verkligen med dig,det borde kunna ändras. det är så sjukt hela jäkla systemet!

borde inte ens finnas någon regel kring sånt här..=/

det ska vara så självklart tycker man och att man ska kunna få ta den tiden man behöver

för alla är vi olika hur vi hanterar sorg osv..



Får man fråga vilken stad ni bor i? hade så gärna velat åka och hälsat på lille victors grav!



som dom andra skivit,vi är alla med er och det kommer vi alltid vara!

ni berör mig ända in i själen,du,peter och hela din familj!



nej undrar om man ska försöka sova snart,go natt med er och hoppas du får sova något inatt!

hoppas victor kommer och strör lite sömnsand i ögonen på dig så du får sova riktigt djupt och gott..

massa varma kramar



2009-06-05 @ 23:54:17
Postat av: sussi

Försäkringskassan brukar INTE alltid få sista ordet. Jag råder er att lämna in överklagan. Ni skriver att ni inte är nöjd med beslutet och skickar till försäkringskassan med egna ord varför ni inte gjort som de anser ni skulle ha gjort. Ni var ju i både sorg och chock! De vidarebefordra sen till länsrätten och de tar beslut. Men de gäller ju att orka. Och ni har de ju tungt nu.

2009-06-06 @ 00:06:29
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: Victors Morfar Christer

JAG ÄR HÄR!! allihop ni vänner ovan,..och jag ger mig ALDRIG.. ligger i min natur.. haha... hjälper till så mycket jag kan..



//Ch

2009-06-06 @ 00:42:13
URL: http://mckillen.se
Postat av: Anonym

Hoppas att det löser sig för er Sofie.

Som jag skrev tidigare är dags att lagar och regler ses över och att man börjar se till den enskildes individ och inte efter vad en text säger. Alla är inte lika, alla drabbas inte av samma saker, alla lever inte lika liv...

Vad livet vore lätt om man hade en mall att gå efter hela tiden.



Tänker på er och ta hand om varandra.

Många varma kramar

2009-06-06 @ 00:57:28
Postat av: annika

Ett förslag är ju att vända sig till någon politiker i kommunen man kanske känner lite eller känner till och har förtroende för. Man kan prata med den personen och berätta om dilemmat och förhoppningsvis påverka den vägen. Eller skriva till någon riksdagsledamot i socialförsäkringsutskottet. Press kan ju också fuhkar. Genom era artiklar från akademiska fick ni ju självaste socialministern att reagera. Det var bra gjort.

2009-06-06 @ 07:53:56
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Håller med om att det värsta är nog hur den personen som skrev brevet uttryckte sig. Det finns inga lagar & paragrafer som ursäktar det! Så himla okänsligt! Och som någon skrev, det borde finnas en undantagsklausul för "fall" som det här.

2009-06-06 @ 08:03:34
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Ja F-kassan har så luddiga å konstiga regeler..å krånglar till allt mer än nödvändigt.. bara en sån sak som å lämna in en havandskapspenning är sjukt krångligt.. men när det gäller dödsfall så borde dom verkligen kunna ändra sina regler..det e ju inte humaniskt att man först ska förlora det käraste man har å sedan få slåss för sin rätt!!

Tur att morfar-christer finns.. han kommer säkerligen lösa detta =D



Ni kommer fixa detta!!



kramar om

2009-06-06 @ 08:55:56
Postat av: Jessica/mamma till 2

Hej!

Hoppas att det ordnar sig med F-kassan, såna konstiga regler. Man måste ju se på situationen tycker jag, tur att du har din pappa till hjälp.

Hoppas att du har fått sova i natt!

Sofie, Peter och Victor ni finns mina tankar.

Kram på er

2009-06-06 @ 09:14:24
Postat av: En medmänniska

Ja den som skrev brevet kan inte va frisk i huvudet, fruktansvärd! =(



Hoppas du fått sova bättre inatt Sofie!

Varma kramar!!

2009-06-06 @ 09:32:49
Postat av: Mamma till 2

Hej Sofie och Peter! Har själv erfarenhet av försäkringskassans regler och dom är ej bra!!När våran dotter hade leukemi så tyckte dom att vi kunde inte vara sjukskrivna båda två,vem skulle då ta hand om barnen?Vi är inne och läser varje dag.Jag beundrar eran styrka!!Du skriver så fint om Viktor så det känns som jag kännt honom på riktigt. Jag förstår att ni har det jobbigt men ni ska veta att ni finns i tankarna dagligen hos väldigt många!! Livet är j.... orättvist.

Försäkringskassan vet inte vad dom pratar om,de e ju helt sjukt!!!

Sköt om er!!Varma kramar till er alla

2009-06-06 @ 19:02:19
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Självklart måste det kunna finnas undantag även i ett stramt regelverk! Man undrar verkligen hur personen som formulerat brevet tänker, om han/hon nu överhuvudtaget gör det. Hur kan man uttrycka sig så klumpigt och okänsligt, oavsett om man har tydliga ramar att hålla sig till. Jag hoppas verkligen att ni orkar överklaga, och som någon skrev ovan så kommer det in andra som också gör sin bedömning. Ni verkar ha gott stöd i familj och vänner, och Victors morfar verkar mycket engagerad även i detta. Jag tror absolut att ni kan fixa detta men förstår verkligen att varje nytt nederlag sänker er ytterligare nu när ni har fullt upp mer er sorg. Styrkekramar från Skåne!

2009-06-07 @ 21:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback