På besök i Fagersta

        DATUM: 2009-05-17 TID: 01:20:06
Har haft två underbara dagar här i Fagersta. Vi har ätit god mat, skrattat, suttit i allvarliga disskusioner, tjafsat, skrattat lite till och bara varit. Ja sådär härligt hemtrevligt som man bara kan ha det hos någon som man känner sig riktigt hemma hos. Vi har ju inte känt varandra sådär jätte länge, Anna och Tonys familj och vi, men vi träffades iaf på sjukhuset i början när Victor insjuknade.
Som ni säkert redan vet så har de legat inne på samma avdelning som oss och behandlas fortfarande intensivt.
Vi fann varandra redan från början, en härlig stor högljudd familj med underbara barn, samma åsikter, värderingar och situationer som vi. Det behövs inte så lång tid för att bli nära när man går igenom samma helvete som vi gjort. 
Vi har tyvärr inte träffat varandra sedan en vecka innan Victor gick bort, och det var både läskigt och trevligt att ses igen.

Varken jag eller Peter visste hur vi skulle reagera eller känna oss när vi kom dit, det är ju trots allt förtsa gången vi ens träffar några andra barn så intensivt sedan det hemska. Redan när vi körde upp bilen på gårdsplan så kändes det genast lättare. Vi blev mötta av barnen som vinkandes sprang jämsmed husbilen och på  trappen stod lilla sjuka Melwin och log. Jo, det här var inga problem, tänkte vi och klev ur bilen.
Det tog inte många minuter innan de fick en att känna sig hemma och trots många minnen som dök upp så känndes det ändå skönt att vara där. Äntligen någon som visste. Någon att prata med.

Anna och Tony har varit underbart gästvänliga och verkligen tagit hand om oss under dom här dagarna. Visst har känslorna kommit vid ett flertal tillfällen men det har ändå fungerat bra. Tycker de är så underbart starka och duktiga som med fyra ungar ändå klarar av vardagen mitt uppe i sjukdomen och allt. Vet ju hur tungt de är.

Sitter just nu i husbilen och skriver. Vi har precis kommit in från en super kväll med Melodifestval, massvis med goda tilltugg och trevligt umgänge. Var bara tvungen att skriva några rader. Har precis pussat kortet på Victor Godnatt och skall nu hoppa i sängs. Läser en liten godnatt bön...

Det värker i hjärtat så det gör ont och vi saknar dig så.
Mer än du någonsin kommer att förstå.
Sitt vid min sida och kyss min kind.
Viska i mitt öra som den mjukaste vind.
Godnatt min buse, sov gott min prins
Dags att blunda, drömma,
att du hos oss finns...

Sov Gott




Kommentarer
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Nyss hemkommen från en 40-års fest går jag in på din blogg & läser jag den fina bönen. Brukar kalla vår son för Busen. Roligt att läsa att ni haft bra dagar hos era vänner! Tänker på Er ofta och beundrar Er mycket.

2009-05-17 @ 02:09:57
Postat av: Anonym

Vad fint att ni fick både skratta och prata och framför allt vara med människor som kanske är de som bäst förstår vad ni går igenom.sånt här så otroligt viktigt. Helande på något sätt. Ta hand om er och fortsätt göra sånt som får er att må bra.

2009-05-17 @ 07:57:09
Postat av: annika

Vad fint att ni fick både skratta och prata och framför allt vara med människor som kanske är de som bäst förstår vad ni går igenom.sånt här så otroligt viktigt. Helande på något sätt. Ta hand om er och fortsätt göra sånt som får er att må bra.

2009-05-17 @ 07:57:56
Postat av: Malin

Vad härligt att höra att ni har skrattat och haft en mysig helg mitt i allt. Har skrvit det förut, och jag skriver det igen, tycker ni är så starka och jag beundrar er verkligen.

Tänker på er och Victor!



2009-05-17 @ 08:34:26
Postat av: zandra

fagersta! coolt jag bor där.....

2009-05-17 @ 09:39:30
URL: http://zlove.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

vad härligt att höra att ni hade en fin kväll..

å att få tillbringa några dagar med människor som verkligen förstår en..

Victor fanns säkerligen vid er sida... å hjälper sin kompis melwin :)



Det var en underbar vacker dikt du skrivit.. jag beundrar dej å dina nära så otroligt mkt.. du e nog den starkaste människan jag vet..visst måste man orka..finns väl inget annat alternativ..men på sättet du skriver,berättar å tar fram så mkt positivt i något som är fruktansvärt tragiskt. det gör dej oslagbar å så beundransvärd!!

Alla människor ni hjälper att öppna ögonen,alla barn som drabbats av den hemska sjukdom som victor.Å alla andra där ute ..

Att ni får fram budskap till alla som läser..



Victor är garanterat sååååå stolt.



Många varma kramar till er alla!!!

2009-05-17 @ 09:45:11
Postat av: Therese

Jag tänker på er och er lille Victor varje dag.Skönt att ni haft en trevlig helg.

2009-05-17 @ 09:46:02
Postat av: Kajsa

Har lyckats hålla mina tårar tillbaka dem senaste gångerna jag varit här inne, men idag brast det igen. Vilken underbart fin dikt, Viktor måste vara extremt stolt över sin mamma o pappa - sina starka föräldrar. Vad skönt för er att ni har vänner som ändå förstår er, på riktigt. Tänker på er hela tiden!

2009-05-17 @ 10:19:10
Postat av: Maria

Jag har läst hela din blogg nu, har försökt sätta mig in i situationen, men det är obegripligt svårt. Jag sörjer med er så mycket jag bara kan, mina tårar rinner av rädsla och sorg.

Jag önskar er all lycka i livet och jag ber en bön för er vackra son. Ta hand om er / Maria i Härnösand

2009-05-17 @ 10:50:30
Postat av: Cazpers moster Heidi

Vilka underbara människor ni har lärt känna! Det måste kännas skönt att prata med någon som VET hur det känns! Bamsekram till er!

2009-05-17 @ 10:55:39
Postat av: annika

Jag kom och tänka på en av bilderna från Victors film. Ni står hela släkten och tittar in i kamerat. Ni var så många som älskade Victor och ni tog hand om varandra. Han var lyckligt lottad som fick ha så fina föräldrar och släktingar under sitt korta men intensiva liv. Jag tänker på det mer och mer att kärleken är ju det absolut viktigaste. Försöker tänka på det när det blir strul med släktingar, farmödrar, mormödrar, svägerskor osv. Att inte försöka krångla till och göra saker värre. utan tvärtom. VI behöver varandra. I med och motgångar. Det tycker jag ni stå starkt förmedlar.

2009-05-17 @ 11:58:17
Postat av: madde

viktor måste ha varit stolt över att ha er som föräldrar!! ni är så fruktansvärt starka.. tänker på er.. kram

2009-05-17 @ 12:26:52
URL: http://madeleinesaraandersson.blogg.se/
Postat av: amanda w

såg filmen på victor, fyfan va söt den va. Så synd om er tycker jag. Va starka och kämpa vidare. Kram.

2009-05-17 @ 12:28:10
URL: http://mandawinqvist.blogg.se/
Postat av: Stina

Jag hittade länken till filmen om lilla Victor på ellamarie.blogg.se, jag grät genom hela filmen och gör det fortfarande.

Jag har en systerdoter som föddes samma år som Victor, hon har ej haft någon såhär hemsk sjukdom, men jag kan inte tänka mig hur mitt liv skulle kunna fortsätta om det här hemska hände henne.

Jag tycker så synd om er, men kämpa på.

2009-05-17 @ 12:37:04
Postat av: Tess

Hej!

Jag kollade precis på filmen om Victor, tårarna bara sprutade ut, jag kan inte ens tänka mig hur hemsk det måste vara att förlora sitt barn, jag önskar att det fanns nått som kunde fått Victor frisk och att han varit mer er idag.

Jag beklagar verkligen! Och jag beundrar att ni har ork att fortsätta, fast det inte är lätt! Tusen rosor till er familj och Victor!

/Therese och dottern Nellie som även är en -07a Victor finns i våra tankar

2009-05-17 @ 13:35:29
URL: http://rejment.blogg.se/
Postat av: Jessica/mamma till 2

Ååå blir så rörd när ja läser din blogg..Du skriver så fint om eran Victor, som vanligt kommer tårarna både för att jag blir ledsen för Victors skull och er. Alla närståendes skull och för att livet ibland är så himla orättvist! Jag som inte känner er, men som tagit Victor och er till mitt hjärta. Tänker på eran söta ängel och er hela tiden.Ta hand om varandra!Victor är hos er hela tiden! Många kramar till er och sötnosen Victor

2009-05-17 @ 14:32:12
Postat av: En medmänniska

Blev så glad när jag läste att ni haft en sån trevlig helg med era nyfunna vänner. Dom vet ju precis, måste va skönt för er alla att prata med varandra. Skönt för oss läsare att ni och dom..att ni har varann så att säga. (Blev mkt skönt men du ser jag o mitt ordföråd)

2009-05-17 @ 16:38:32
Postat av: Anonym

vilken kämpe. Finns inga ord för sånt här.. tänker på er. kämpa på! / Hanna

2009-05-17 @ 17:07:56
URL: http://hannana.blogg.se/
Postat av: anna

Ni är starka. Det är sånna som ni som jag beundrar. Jag tänker på er och er Victor.

2009-05-17 @ 18:15:26
URL: http://annaingvarssonfoto.blogg.se/
Postat av: åsa

Vet inte om ni kommer ihåg oss men vi har bott samtidigt på avd 95 A i omgångar sedan februari.Våran son Emil blev sjuk i leukemi i februari.Vill att ni ska veta att vi har er och Victor i våra tankar varje dag,Emil frågar efter Victor varje gång när vi kliver in på avd 95 A.Har tänkt skriva tidigare men har inte fixat det,nu tog jag mod att skriva.Jag har nyss tagit adjö av Magnus och Emil, Emil ska få sin hög dos kur för tredje gången i morgon.För mig är det jätte tungt just nu men vet att jag får träffa och krama Emil i veckan och hur är det då inte för er. Vill bara säga att ni är otroligt fina och goda som föräldrar.

Livet är otroligt orättvist....

Många kramar från Åsa,Magnus och Emil + Emils 3 store brorsor

2009-05-17 @ 18:50:17
Postat av: lambisoft

Kan inte annat än hålla med, otroligt skönt att höra att ni har lite ljusglimtar i er tillvaro. Jättefin dikt du har skrivit! Det knyter sig i magen varje gång jag kikar in här, alla fina ord, minnen och fotografier. Beundrar er och alla andra kämpande familjer i samma sits.

2009-05-17 @ 19:13:07
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: En medmänniska

Många varma tankar till dig Åsa m fam och eran Emil. Smärtar så att läsa vad du skriver. All kraft och styrka från mig till er.

2009-05-17 @ 19:35:36
Postat av: Sara

Kan inte sluta gråta när jag läser inläggen.



Ni är så otroligt starka. Tänker på er.

2009-05-17 @ 19:39:17
Postat av: Git

Varma kramar till er. Så fint du skriver, så rakt och med värme. Ikväll ska jag gå ut på balkongen och sända en puss till den starkaste stjärnan på himlen.

2009-05-17 @ 19:47:43
URL: http://gitemanuelsson.blogg.se/
Postat av: Linda

SÅ underbart ni verkar haft det. Blanda skaratt och allvar med några vänner som vet precis vad ni gått igenom. Tror inte ni kunde haft en bättre helg :-)

Jag förstår inte vart ni får all er kraft och styrka ifrån men jag misstänker att det är Victor som ger er det lilla extra för att komma framåt. Jag beundrar er så samtidigt som mitt hjärta är fyllt av samma smärta som ni måste känna 1000 gånger om.

Nu sitter jag här igen och tittar på bilder och läser med tårarna forsande nedför kinderna. Åååå lille Victor, du var så söt och så älskad av alla de dina. Varför varför??? Livet är så orättvist och skört men jag är glad över att du inte längre känner någon smärta.

Ikväll skall jag titta efter Victors stjärna-

Kram kram

2009-05-17 @ 20:22:51
Postat av: Anna-Maria

14 april är ett hemskt datum.. Vi förlorade vår älskade son den 4 jan men han skulle ha födds den 14 april, så den dagen var minnesstund för oss..

Vi sa då att hellre att Willaim gick bort nu än när man hade lärt känna honom..

Jag beglagar.. Jag vet att det inte finns ord!



Men jag lovar dig att William och andra andra änglabarn tar han om lilla Viktor.. Och han har inte längre ont..



Massa styrke kramar Anna-Maria



2009-05-17 @ 21:14:27
URL: http://finatapeter.blogg.se/
Postat av: Emma

Ojoj, många tårar på en timma. Jag hamna nu på din blogg och läste den från början till slut! En saga med fel slut. Jag blev så starkt berörd av detta & du skriver verkligen så vackert! Ni är starka, ni klarar detta! Och till dig söta lilla Victor, hoppas att du har kul & orkar leka med dina nya små ängel-vingar. /emma

2009-05-19 @ 17:14:33
URL: http://fanfuckintstick.blogg.se/
Postat av: annirene

jag får helt ont i magen och klumpen i halsen växer sig allt större när jag läser din blogg. Jag tycker världen och ödet är orättvist som inte låtar små barn växa upp och uppleva alla saker som en människa ska uppleva i livet.

2009-05-19 @ 17:35:11
URL: http://annirener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback