Victors minut

        DATUM: 2009-05-14 TID: 14:13:01
Idag vaknade vi kvart över åtta, gick upp ,tände en brasa och satte oss sedan i Victors rum. Jag, Peter och min mormor, samlade för att under en tyst minut tänka på Victor när klockslaget blev 08.45.
Vi pratade fina minnen, tände ljus, och bara satt omgiven av allt det som en gång varit han. Hans mjukisdjur, favorit böcker, leksaker och den lilla motorcykeln står tomma och orörda, och vittnar om det som en gång varit.
Vi blåste så klart blåsbubblor och sjöng en sång.
Tänker samtidigt på alla de barn som fortfarande kämpar vidare på avdelningen. Snälla Gode Gud, låt det gå väl för dem.
Vid elva åkte vi in till Bålsta och köpte Marguriter, en solros, och en rosa pelargon som vi planterade på jorden. Det blev så fint.


Några goda vänner till oss skall göra en akut MRT på sin lilla son idag. Har haft ont i magen hela dagen och är så orolig att allt inte ser bra ut. Han har en hjärntumör som inte går att operera, och de är oroliga att den kanske har börjat växa igen.  De skulle ringa när de var klara, så jag sitter med telefonen redo.
Snälla Victor, be Gud att bilderna ser bra ut och att lilla Melwin får komma hem idag.


Kommentarer
Postat av: Tessan

Mina allra varmaste tankar till er idag den 14:e! Låter som ett jättefint hedrande. Kan tänka mig att hans rum är som en liten tröst mitt i allt. Det är ju hans!



Håller tummarna för era kompisar att allt ser bra ut. Och för alla sjuka barn.



Vila i frid söta lilla Victor!



Måste bara säga en sak. Jag har tittat på Victors film flera gånger. Den är så fin och tårarna rinner varje gång. Under hans "resa" så förändras hans ögon så, hans utseende också av medicinerna, men det är något med ögonen. Först är det ett litet barns glada, sorglösa ögon, men på de sista bilderna där han är riktigt sjuk så är hans blick så vuxen på något sätt. Den är lugn men erfaren och sorgsen. Jag vet inte hur jag ska förklara med ord riktigt, så det kanske låter konstigt... Världens snällaste och finaste ögon hade han, Victor!



Stor kram

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-05-14 @ 14:40:44
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Tina

Helt otroligt tiden går så himla fort.. Redan den 14:e redan en månad sedqn det ofattbara inträffade..Hoppas du har det bra där du är Victor och åker motorcykel hela dagarna långa:)

2009-05-14 @ 14:44:08
Postat av: Malin

Kan bara hålla med Tessan, så fina ögon, går rakt in i hjärtat.

Låter som ni gör jättefint vid graven!



Tänker extra på er i dag den 14:e, och håller tummarna för era vänner!



Hoppas du har det det bra där du är nu lilla Victor!



Kram Malin

2009-05-14 @ 14:50:31
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Christina

Kan inte sluta tänka på er..

Följer din fantastiska blogg.

Jag och mina två barn tänker åka förbi Victor i helgen och titta på de fina blommor du planterat och självklart blåsa lite såpbubblor. :)



Kämpa på!



Vila i frid Victor.

2009-05-14 @ 14:55:10
Postat av: Kajsa

I mina tankar finns ni alla lite extra idag. Tänk, allas vår hjälte- Viktor har nu varit ängel i en hel månad!

2009-05-14 @ 15:22:39
Postat av: catarina

Jag håller mina tummar jag också.



Ville bara säga att ni har världens finaste lilla viktor. Jag ser på bilden under era sista timmar tillsammans och mitt hjärta värker verkligen.

Jag kan inte föreställa mig hur den situationen måste ha varit för er. Fruktansvärt. Det gör så otroligt ont i mig. I samma sekund ser jag i ögonvrån på min son som sover så gott i sin babysitter. Jag blir så otroligt tacksam för vad jag har men samtidigt så bitter och arg på livet som tog viktor ifrån er så tidigt.

Usch så orättvist.



Viktors bortgång är iaf långt ifrån förgäves. Om det ger er någon tröst. Hans historia öppnar mina ögon och många fler med mig.



Från den djupaste vrån i mitt hjärta så önskar jag er all lycka och all frid i framtiden.

Jag önskar så att jag kunde göra det annorlunda för er.

2009-05-14 @ 15:23:51
URL: http://catarinasjoqvist.blogg.se/
Postat av: annika

VAd fint med en tyst minut. Precis som Tessan sa, Victors blick rakt in i mig, den som finns i Aftonbladet. Kan inte säga det nog med gånger. Det var den som fick mig fast. Så sorgsen och med någon slags visshet som ett barn bara inte ska behöva ha.

Önskar er all styrka under resten av denna dag och alla kommande dagar. Nu ska jag hämta min lilla tjej och vi ska ut i parken. Jag är så himla tacksam över varje minut med henne.

2009-05-14 @ 15:37:34
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Det är precis som Tessan skriver, att Victors ögon förändras under filmens gång. Dom är vackra och fina men han får någonting "sorgset" i blicken allt eftersom filmen går. Kanske inbillar jag mig, vet inte riktigt. Vilken fin stund ni hade imorse, tänk att det redan gått en månad sedan Victor somnade in. Jag bor i samma lilla stad som pojken du skrev om, han som skulle göra en MRT. Känner inte familjen, men efter bl a ett reportage i vår lokaltidning så vet jag om också deras kamp. Hoppas, hoppas att dom fick ett positivt svar. Som vanligt många många styrkekramar till Er

2009-05-14 @ 15:39:48
Postat av: Matilda

Usch, det är hemskt att ännu fler barn ska behöva drabbas av denna hemska sjukdom :(

2009-05-14 @ 16:21:38
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Jag har något till dig på min blogg:

kaeladug%25C3%25B6rmig" rel="nofollow">http://blogg.passagen.se/pgrrr/entry/tackkaeladug%C3%B6rmig



Kram Gunilla

2009-05-14 @ 16:59:59
URL: http://blogg.passagen.se/pgrrr/
Postat av: Martin

En månad... känns som det var igår man läste det hemska i tidningen o på eran blogg, men förstår att för er måste ju den här månaden varit väldigt lång. Låter som en jättefin sak ni gjorde o jag tror att er kämpe tog en paus från sina änglavänner o tog en tur ner till er...



Som andra redan skrivit, hans ögon hade en vishet på slutet som inget barn ska behöva ha, men den visheten fanns kanske där för att lugna två älskade föräldrar...



Jag hoppas verkligen att familjen du skrev om får bra besked, liksom alla andra drabbade. Tänk om vi bara kunde besegra den här eländiga sjukdomen snart!

2009-05-14 @ 17:03:00
Postat av: Helen Rosén

sitter och lyssnar på Jag fick låna en ängel- shirley clamp. Tårarna bara rinner. Jag tänker bara på Victor. Det är orättvist att han inte får vara med oss längre. Tänker på Han varje dag. jag förstår inte varför sånt ska hända små vackra barn. Jag hoppas han har det bra där han är nu. Hade aldrig träffat Victor men känns ändå som om man hade träffat honom när man ser alla bilder på honom. Han är verkligen en jättefin ängel! Tårarna rinner för honom.

2009-05-14 @ 17:27:42
URL: http://metrobloggen.se/mammahelen
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

en tyst minut låter hedrande för er lilla solstråle!!



Det är läskigt att tiden kan gå i rusande fart men samtidigt stå helt stilla...

Att livet fortsätter att gå men ändå kommer man ingenstans..att kärleken å saknaden kan växa nå så otroligt.. å att det finns plats för så mkt!!



Jag hoppas era nära fått pos besked om lilla killen..

(Vi ska iväg med ena sonen för att ta stamcellsprover för han haft värk under lång tid..å jag fasar så otroligt mkt.!!Förhoppningsvis har allt sin förklaring )



sänder styrkekramar till er alla

2009-05-14 @ 18:10:11
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Sofie och Peter, ni är så beundransvärt starka - ni gör allt så ljust och vackert kring Victor. Vet inte om jag skulle ha styrkan att göra det ni gör om jag var i samma situation. Och du, Sofie, du gör verkligen skillnad med din blogg. Du påverkar så många att tänka om - om livet, om att vara tacksam, om att "fånga dagen". Det jag också känner efter att jag börjat läsa din blogg är att om jag någon gång får det tragiska nära inpå så kommer jag våga vara "där" för den som drabbas - ingen rädsla finns längre för att göra fel, ingen handlingsförlamning för att situationen är så känslig. Tack för att du vill dela med dig av er vardag.

Jag har tänkt på er och er lille kämpe extra mycket idag. Ta hand om er. Och jag hoppas att det går bra för lille Melwin.

Styrkekramar från Yvonne

2009-05-14 @ 19:47:07
Postat av: Anonym

Hej!



Vad fint ni hade det idag, och vad trevligt att ni gör det tillsammans så du ej behöver känna dig ensam, det är så orättvist att små barn måste gå igenom denna hemska sjukdom, innan de ens har börjat leva ordentligt, håller tummarna för dina vänner och deras lilla son.Mvh.Marie

2009-05-14 @ 20:42:15
URL: http://metrobloggen.se/marie8
Postat av: Marie

Hej!



Vad fint ni gjorde idag och att ni gjorde tillsammans så att du ej behöver känna dig ensam, du skriver så fint och med så mycket känslor, det berör mig väldigt mycket. Håller tummarna för era vänner och deras lilla son, det är så orättvist att små barn måste gå igenom denna hemska sjukdom innan de ens har fått börja leva ordentligt, det är hemskt att någon överhuvudtaget måste gå igenom denna cancersjukdom......Mvh.Marie

2009-05-14 @ 20:44:23
URL: http://metrobloggen.se/marie8
Postat av: Veronica (med 3 små)

Va fint ni gjorde idag med tyst minut och att ni va i hans rum. . . Skulle vilja åka förbi någon dag vid graven och se hur fint det är i verkligheten. Bor utanför Sthlm men på södra sidan. . . Kan kanske bli i sommar när vi åker upp till Sälen. Låter jättefint med de blommor ni köpte.



Har ägnat er extra mycket tankar idag på Victors månadsdag. Tiden går verkligen fort.

Ska titta på filmen du gjorde om Victor, men jag måste samla lite styrkekraft först. Känner att jag förmodligen kommer att börja gråta.



Hoppas ni fick ett bra besked om era vänners son.



Många kramar Veronica (med 3 små)

2009-05-14 @ 21:35:29
Postat av: Anonym

Har tänkt på er många gånger idag. Det värmer i hjärtat att läsa att ni tar hand om varandra. Det är precis vad Victor vill. Det går inte en dag utan att jag tänker på Victor. Kan heller inte skriva här utan att börja gråta. Det har verkligen tagit hårt. Å det verkar som att Victor har påverkat många. Fina killen. Så fruktansvärt orättvist att han inte fick vara kvar hos er.



Håller tummarna för era vänners son.



Många kramar från Camilla (Grillby)

2009-05-14 @ 22:06:20
Postat av: annika

Läste om ditt inlägg nu och kände plötsligt en sån tomhet. Att allt detta som skulle vara hans bara står stilla. INgen använder det. Så helt fel. Ta hand om er och fortsätt skriva. Det ger mig och många andra styrka och nya insikter.

Tände ett ljus idag för Victor i kyrkan.

2009-05-14 @ 22:09:16
Postat av: En medmänniska

Ja det är så hemskt att det finns fler stackars oskyldiga barn som är drabbade!!! Säger detsamma som alla andra hoppas ni fått ett gott besked om era vänners lilla Melwin.



Tänkt på er och Victor då det varit hans månadsdag. Va fint ni verkar gjort hos Victor idag. Känns skönt att veta. Styrka och kraft till er alla!

2009-05-14 @ 22:11:24
Postat av: En medmänniska

Fick ej med...



Jättefint det ni gjorde på Victors minut!!

2009-05-14 @ 22:14:14
Postat av: Camilla (Melkers mamma)

Mitt tidigare inlägg verkade inte vilja komma med här.



Jag vill bara skicka styrkekramar till er en dag som denna. Värmer i hjärtat att ni tar hand om varandra. Victor finns ständigt i mina tankar. Kan knappt titta på min egen son utan att tänka på Victor. Tänker ofta på vår mysiga dag i Enköping förra sommaren. Tänk om man ändå fick tillbaka den tiden.



Kramar från Camilla

2009-05-14 @ 22:16:41
Postat av: Veronica (med 3 små)

Jag tittade på filmen - vilken fin film du har gjort!!! Tårarna började som sagt att rinna, men inte på samma sätt som när jag har läst i bloggen utan på ett annat sätt, som att allt bara var så fint.



Innan jag skulle stänga ner bloggen så tittade jag på Victor på startsidan. Högg till i hjärtat och jag vill bara slå på något - hårt!!! Varför är det så orättvist. . . Vet att jag tror på änglar och en himmel, men jag tror inte att jag tror på någon Gud. En Gud hade inte tagit bort en så fin kille som Victor. . . Kramar Veronica (med 3 små)

2009-05-14 @ 22:20:28
Postat av: Frida

Till Victor

Nu sover lilla vännen min

i skuggan av en lind

med silkeslena handen

intill sin rosenkind



Du plaskar glatt i bäcken där

i skuggan av din lind

kisar med små ögon blå

och rufsigt solblekt hår



Sov så gott du lilla pris

den tappraste i världen

2009-05-14 @ 22:25:08
Postat av: Linda

Vet inte vad jag ska säga, det gör så ont i mitt hjärta och mina ögon tåras så fort jag tänker på Victor eller går in här och läser, ändå måste jag fast jag vet att jag knappt klarar det. Om det känns så här för mig som aldrig träffat er vill jag inte tänka på hur ni måste känna det. Ni verkar så starka och jag önskar er allt gott i framtiden. Tiden läker sår javisst, men jag ser det nog mer som att man lär sig att leva med sin sorg i vardagen.

Victor var en mycket söt liten kille och vad jag förstår så hade han väldigt många runt sig som älskade honom. Hans korta tid här var fylld av lyckliga stunder med bad, blåsbubblor, bu och motorcykeltur. Han har säkert fullt upp nu med att busa och skräma andra änglar i väntan på att få göra det med er igen så småningom...

Ta hand om er och om jag hade kunnat skulle jag gett er Victor åter men det ända jag kan ge nu är stora styrkekramar.

Kram / Linda mamma till 2 små pojkar

2009-05-14 @ 22:41:12
Postat av: Caroline

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, Victors och erat öde har etsat sig fast i mitt hjärta sen artikeln i tidningen och sjukhuset och nu bloggen. Tårarna kommer så fort jag tänker på er son att något så fint så underbart måste lämna platsen här, att livet är så orättvist. Jag ska inte påstå att jag vet vad ni går igenom för det vet jag inte, men bara tanken att något av mina barn kan tas ifrån mig får mig att må oerhört dåligt. Victor har fått mig att vakna upp och leva här och nu. Jättetack för att du orkar dela med dig av tragedin och sorgen som drabbat er. Jag vill sända jätte kramar till er alla. Kram Caroline

2009-05-15 @ 09:02:49
Postat av: Madeleine

Såg filmen och den berörde mig fruktansvärt djupt. Vet att det säkert inte hjälper att säga att jag är otroligt ledsen men. Ni är otroligt starka. Ni har redan hjälpt mig kan jag bara säga. Många Kramizar

2009-05-17 @ 02:09:49
Postat av: Shadi

Jag kan ärlig talat inte ens tänka mig vad ni går igenom .. jag hade aldrig pallat trycket och ensamheten. Jag har liksom varit med om missfall, och är bara 15 år men de är inget jämnfört med vad ni varit med om och fortfarande går igenom =/ önska verkligen jag kunde göra NÅTT, eller bara säga nått för att få er må bättre! allt jag kan säga är att jag hoppas att de är eran sista förlust någonsin, och från och med nu förtjänar ni bara de bästa! såren är säkert fortfarande "färska" men jag hoppas verkligen ni mår bättre snart. Massor av kramar!

2009-05-18 @ 22:37:06
URL: http://placef0rmyhead.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback