Barnvagn

        DATUM: 2009-11-22 TID: 20:50:30











Har stora funderingar angående vilken sorts barnvagn vi skall ha till lille bebisen. Den vi använde till Victor när han var liten, är så pass gammla och trasig så den skall vi slänga.
Nu behöver vi få tag på en bra stabil terängvagn som passar bra på grusvägar samt är lätt att packa in i bilen.

Vi har ju en relativt ny vagn som vi kommer att använda när hon blir större, men just nu i vinter så vill vi ha tag på en 4-däcks med bra mjuklift/hårdlift.


Den som jag har hört bra om är Emaljunga City Cross, som skall vara relativt liten men ändå stabil, men sen vet jag inte av så många fler.


Om det är någon av er som har något tips på en bra vagn, så kan ni väl skriva till mig och berätta era åsikter, behöver verkligen hjälp=)


Kramar


Kommentarer
Postat av: Maria

Hej

Vi har en teutonia prius som har hängt med i snart 5 år. Tror inte den finns som modell längre. Den har iallafall lufthjul. Och jösses så nöjd jag varit med vår teutonia, rejäl stabil och lätt att fälla ihop även när liggdelen är på.

Lycka till med barnvagnsköpet!



Kram Maria

2009-11-22 @ 21:22:01
Postat av: Amy

Vi hade Brio Happy. Den är liten och smidig för att vara 4 hjuling och lätt att köra, falla ihop och bära i och ur bilen. Mycket nöjd med den som liggvagn! Brio har ju dessutom fått in många modeller de senaste :)

2009-11-22 @ 21:23:33
URL: http://olimy.blogspot.com
Postat av: Johanna

Hej!

Vi har köpt en sådan som är på bilden.

Tycker om Emmaljunga pga att det är rejäla och inte så himla stora.

Plus på denna vagn är att det INTE är lufthjul som kan gå sönder.

Lycka till med barnvagnsköpet =)

2009-11-22 @ 21:29:06
Postat av: Annica

Hej!

Vi har en Emmaljunga Edge Duo Combi. En rejäl vagn med liggdel + sittdel. Är inte så jättesmifig att fälla ihop när man har liggdelen på, men med sittdelen är den det.

Duo Combi vagnen är enormt varm.. rekommenderas om man får barn vintertid. Liggdelen är rymlig, man får lätt i en varm åkpåse till om man skulle behöva, stadig och rubust att gå med, du drar den med överallt, i skogen, på grus, i sand osv.

Vi valde mellan Duo Combi vagnen och City Cross, vi valde bort City Cross vagnen pga av att vi tyckte den blev så "öppen" och kall när man bara hade en hård/mjuklift till, till en liten bebis. Upplevde att det även drog underifrån på city cross vagnen. Inte kul då barnen blir ngn månad och inte mera ryms i liften!

Lycka Till!!

2009-11-22 @ 21:41:47
URL: http://fameliasson.blogg.se/
Postat av: DJ

Vi har Emmaljunga Edge duo (tror jag den heter), men den är ganska stor och klumpig. Bra för långa promenader, bekväm och stabil. Jag tror att de flesta Emmaljunga är toppen! Min kompis har City cross och de är grymt nöjda.

2009-11-22 @ 21:46:52
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Emmaljunga citygrossen kan jag varmt rekommendera. Stabil, ordentlig och lätt att lyfta/fälla ihop. Brio happyn är också en lätt vagn med mycket fjädring, bra om man går i skogen.



Lycka till, det är en djungel jag vet :)

2009-11-22 @ 21:57:11
Postat av: Johanna

Vi har oxå kollat in denna vagnen och mer el mindre bestämt oss för att köpa den. Vi har även kikat på Cresent Classic vilket vi oxå gillade.



Tror du gör ett bra val med Emmaljunga



Kram på dig

2009-11-22 @ 22:00:08
URL: http://grynisen.bloggsida.se
Postat av: Marayah

Tycker att du gör rätt i att köpa en city cross. Smidig och suverän vagn. Bra utrymme och smidig ihopfälld. Vi har en emmaljunga nitro city. Ett smidigare chassi, men samma sittdel. Vi har bara en sedan bil och den ryms rätt okej i bilen. :) Sitt delen är rymlig även när barnet blir större. Min son e 1½ och sitter som en kung. :D Bra val helt enkelt! Ha det!

2009-11-22 @ 22:07:53
URL: http://marko0filip.blogspot.com
Postat av: AnnSo.

BRIO HAPPY MED LIGGKORG! Finns inget annat alternativ! Snygg, liten och smidig, men ändå stor för bebisen och så är den grymt stabil!

Vi hade den röda liggkorgen, och jag LÄNGTAR tills jag blir gravid och får ta upp den ur källaren igen!

2009-11-22 @ 22:10:58
Postat av: Hanna

vi hade en emmaljunga duo combi första månaden sen köpte vi en brio happy med lättvikts chassi å den e helt underbar.. sen finns vanliga brio happy som när du fäller ihop den åker hjulen ihop mot varandra å tar väldigt liten plats..



emmaljunga vagnen var riktigt skön att köra men brion e ännu skönare.. å vi valde med 4a fasta hjul för att oxå kunna ha i terräng...(finns en hel del brio happy på blocket å tradera till å från om du e intr av begagnat)

2009-11-22 @ 22:24:21
URL: http://knasgravid.blogspot.com
Postat av: Hanna

å det är inte luft hjul på den jag har å d va viktigt för mig för vagnen blir så tung så fort d gått ur pytte lite luft.. jag har duo combi men den finns ju i alla möjliga varianter å färger...

2009-11-22 @ 22:26:40
URL: http://knasgravid.blogspot.com
Postat av: josefine

Jag kan varmt rekomendera Emmaljungas Edge Duo. Det är en rejäl och stabil vagn. Ett plus är de luftpumpade däcken som gör att det blir bättre fjädring och lättare att köra på krusvägar. Har bara pumpat mina däck en gång på ett och ett halv år. Lycka till i barnvagns djunglen

2009-11-22 @ 22:29:16
URL: http://mywerner.blogspot.com
Postat av: Malin

Vi har en city cross och har varit jättenöjda med den. Om ni bestämmer er för en sån så har jag en city korg (som används första tiden) som bara är använd i ca 4 månader, jättefin i rött och grått som ni kan få. Jag var inte så nöjd med mjukliften vi köpte till när vi fick våran dotter, därför köpte vi till city korgen som känns lite rymligare.

Skicka ett mail om du är intresserad av att kika på den....om ni nu ens köper en city cross =)



Kram

2009-11-22 @ 22:39:44
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej!



Vi är jättenöjda med våran CityCross och lillen har alltid älskat att sova i den. Den är ganska lätt för att vara en så stabil vagn så man orkar själv lyfta i och ur den i bilen, knuffa den uppför backar osv. utan att bli helt slut! Kanon som terrängvagn också, man kan köra över det mesta :)



Vi hade en quadrolift men den växte lillen ur rätt fort, annars var den jättesmidig!



Kramar från oss

2009-11-22 @ 23:29:45
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Hade just en Emmaljunga CityCross till mina två första, och en Brio Happy (med compact chassi) till lilla trean. Har varit jättenöjd med båda. Brion var superfin - hallonröd sittdel och svart hårdlift, men jag föredrar nog Emmaljunga ändå eftersom det är bättre svikt i den, tycker jag. Vi promenerar också mycket i skogen och behövde en rejäl vagn. Nu när Vilmer blivit lite större (15 mån) så har vi köpt en Emmaljunga Scooter och är verkligen supernöjda! Den här nyaste modellen har nämligen liggläge också! Men nu var det ju bebisvagn du ville ha tips om, och då skulle jag verkligen rekommendera den du har på bilden!

2009-11-22 @ 23:46:09
Postat av: Karin

Jag skulle köpt en emmaljunga citycross, helt klart den bästa vagnen jag haft (och jag har haft en del)Den är både snygg, lätta att fälla ihop, tar inte så stor plats och väger nästan inget - helt perfekt!

2009-11-23 @ 00:14:48
URL: http://liamojag.blogg.se/
Postat av: alexandra

hej.. jag rekomenderar starkt den emmaljunga vagnen du har på bilden.

jag har haft en teutonia och en bri happy samt en babytravel från babyproffsen.

efter alla dessa barnvagnar köpte vi en emmaljunga och den är toppen.. skulle aldrig köpa en annan barnvagn..

2009-11-23 @ 07:48:54
URL: http://www.axdal.se
Postat av: Annika

Vi hade en begagnad emmaljunga city cross. Tycket den var lite för stor, men vi bor i lägenhet och då känns det mesta för stort. Däremot var den väldigt stabil och med skönt gung. Lufthjul hade vi och det kan jag inte rekommendera. Om man har punkteringsfria däck måste man tänka på att den ändå ska ha bra fjädring. Vi har en Teutonia rocky nu som jag inte är så nöjd med men däremot tycker jag övriga, nyare teutnoia verkar jättebra, små men ändå stabila. Jag skulle köpa en sån i dag men så har vi också superliten hiss. Min kompis som också är ute väldigt mycket har en brio happy hon är nöjd med. Svår att få in i bilen dock.

2009-11-23 @ 08:13:58
Postat av: Maria

Jag rekommenderar Brio Happy! Den är toppen - lätt och smidig men ändå "rejäl". Lätt att fälla ihop. Har både liggdel och sittdel och är supernöjd. Köpte min på Babyland Uppsala - personalen där är jättetrevliga och hjälpsamma.



Lycka till med barnvagnsshoppingen!



Kram

2009-11-23 @ 08:29:24
Postat av: linda

hej inte för att skrämmas men vi vad med om en grej visserligen så är det en 05 men ändå emmaljunga. våran vagn köpte vi ny och det var bara fel på den det började när vi skulle gå över vägen då gick bromsen ner och var svår att få upp och det finns ju galningar som skiter i en så dom bara kör vi var tvungen att lyfta vagnen annas hade inte jag och linus klarat oss. affären var som dom var och ville ej byta ut den utan dom lagade den efter ett långt samtal med emmaljunga. kan meddela att vagnen fortfarande har samma problem.

men vagnen du visar på bilden kan jag bbara säga gott om vi lånade en sådan av några bekanta den är verkligen bekväm och som det står i andra kommentarer den tar inte stor plats och lätt att fälla ihop.

mvh linda

2009-11-23 @ 09:18:28
URL: http://www.nogg.se/lindasternmark
Postat av: Emma Persson

Vi hade en Emmaljunga City Cross till vår första och var helnöjda! Supervagn verkligen!

Till tvåan köpte vi en Emmaljunga Cangaroo och den rekommenderar jag verkligen! Det är en trehjuling som är superstabil. Lättkörd i stan och i skogen, vi har själva hundar (modellen större, schäfrar) och det har varit kanon att ha en trehjuling ute i skogen med hundarna eftersom man enkelt rattar vagnen med en hand!

2009-11-23 @ 09:30:58
Postat av: Tessan

Vi har haft sju vagnar till våra två barn. :-) Just nu står det fyra st i garaget. Lite vagntokig kanske... Vi började med en Emmaljunga city, därefter avverkade vi två Teutonia, sedan två st Urban Jungle, en syskon och en enkel. Dessa båda har vi kvar samt två paraplyvagnar. Jag hade från början sagt att jag inte skulle köpa Urban Jungle för att man betalar för namnet, men efter att ha använt dem tycker jag att de helt klart är bäst. Men kanske inte till riktigt små bebisar. Personligen tyckte jag bättre om Teutonia än Emmaljunga. Vi valde Emmaljunga först för vi ville ha en stabil vagn för promenader i olika terränger, samt en bra varukorg. Anledningen till att vi bytte till Teutonian var att jag tyckte Emmaljungan var för klumpig, stor och tung. Visst den är stabil men man vill även ha en vagn som är relativt smidig att köra. Särskilt om man går i skogen. Där vann Teutonian. Men detta var några år sedan, den vagnen på bilden ser smidigare ut´än den vi hade.



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-11-23 @ 09:31:37
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej igen!

Köp en Brio Happy med hårdlift.

Vi hade och har fortfarande det. Den är toppen! Välj chassit som viker in hjulen mot mitten när vagnen är ihopvikt och med vändbart teleskophandtag. Du kan då välja åt vilket håll du vill köra vagnen beroende på var solen är och hur det blåser och regnar, så inte Vilma blir blöt eller bländad av solen. Tror chassit heter compact.

En stabil och säker vagn med rejäla helgjutna däck - ingen punktering. :-)

Den fungerar lika bra hos oss här på landet som i stan.

Vår dotter bara älskar sin vagn!



Lycka till!



Kram Therese

2009-11-23 @ 10:19:49
Postat av: Kamila

Hej igen =) Jag har en "gammal" variant av Emmaljunga, en sån där med vita hjul (vad dom nu heter :/) och den har jag kunnat använda till båda mina barn, året runt i precis ALLA väder och är skitenkel att slå ihop och lägga in i bilen! Självklart är det ju ett stort plus att man har en kombi hihih.. Det finns liggdel och sittdel till den så ungen kan vara med ett bra tag i den ;D

Så en liten parentes är ju att rekommendera dom äldre modellerna med stora vita hjul på för dom håller längst! Finns faktiskt riktigt snygga också =) Blocket är en bra sajt ju! hehehe, kram milla

2009-11-23 @ 10:34:36
URL: http://milley.blogg.se/
Postat av: Malin

jag har haft den på bilden och har varit jätte nöjd,men jag tyckte att den var lite lkumpig att gå med,tung att köra ibland..

Jag kan annars rekommendera treutonia Spirit s3 den är dock med trejhul men det är helt underbar!

Jag har gått på grus,skog,asfalt och i snö och den är perfekt, om man låser hjulet så blir det som en vagn med fyra hjul fast mycket smidigare!!

kram malin

2009-11-23 @ 12:22:32
URL: http://trasselmaline.blogg.se/
Postat av: lotta

har precis läst hela din blogg! du är otroligt stärk. jag har gått igenom samma med medicin som din son. idag är jag precis fyllda 23 år, har en liten dotten på 2½ år. Jag överlevde och mår kanon bra idag!



Ta vara på allt. kram lotta

2009-11-23 @ 12:33:40
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Hej!



Vi har samma färg på vår vagn som den på bilden!:) Fast vi har en Emmaljunga edge duo kombi. Den är större och tyngre än city crossen, men jag är nöjd! Men jag har oxå hört massa bra om just citycrossen. Relativt liten och smidig, men ändå bra i terräng och snö. Jag tror även att Crescent har en bra vagn. Vet inte vad den heter, men den har hårdlift tror jag och vändbart styre.



Hoppas du fått många bra tips och att det är till någon hjälp!:)



KRam

2009-11-23 @ 12:51:25
Postat av: åsa

Jag rekomenderar Babytravel jogger.. fast då är de ju en 3hjuling! den tar inte mkt plats ibilen och den är lätt körd..

Lycka till med sökandet efter barnvagn! ta hand om er! kram

2009-11-23 @ 17:05:41
URL: http://aerikes.blogg.se/
Postat av: Nilla

Vi hade Emmaljunga city cross till vår lille son och älskade den!

2009-11-23 @ 19:13:32
Postat av: Milla

Vi hade först en crescent classic vilket jag inte alls rekommenderar. Nu har vi en Emmaljunga City Cross och den är kanon. Hade en quadralift eller vad den nu heter när flickan var liten.

2009-11-23 @ 23:11:38
URL: http://mysanior.babyblogg.se
Postat av: Anna

vi har en city cross å jag tycker när barnet e litet så ligger h*n väldigt långt ner. Den e väldigt låg. Jag gillar inte d riktigt märkte det efter vi köpt vagnen att vi inte va super nöjda men vi gjorde inget återköp. Men kommmer använda den även till nästa barn. Det e ju en djungel d där med barnvagnar :)

Hoppas ni hittar en bra som ni vill ha å trivs med. Men för övrikt e city crossen jätte bra.

2009-11-24 @ 07:24:52
URL: http://annaholmros.blogg.se/
Postat av: marlén

håller med åsa! Köp en babytravel jogger. super lätt o smidig, speciellt om man ska ut med hundar med =)

2009-11-24 @ 09:09:50
URL: http://marlensblogg.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag har en city cross och är jättenöjd. Den är välanvänd i nästan två år men det märks inte. Det enda som kanske var en nackdel var att när bebisen är liten så är det ganska öppet in, hade en cango nizza först och där var "hålet" mellan liggkorgen och sufletten mycket mindre. (cangon är skit förresten)

2009-11-24 @ 12:09:06
URL: http://theomylove.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej! Har precis vagnen som är på bilen den är kanon!

2009-11-24 @ 21:54:07
Postat av: Sandra

Jag har en Emmaljunga Scooter till min kille, men det är ingen combi, vilket du ju ska ha. men den du namngav har jag också hört varit bra. :) emmaljunga är ju bra modeller, en smidig och precis som du skriver lätt vagn att fälla ihop och lasta in i bilen osv. jag älskar min emmaljunga - scooter. men det är ju en smaksak. :) passar bättre när barnet endast behöver en enkel sitt/lutningsbar vagn <3 kramis*

2009-11-25 @ 11:16:51
URL: http://orginoox.blogg.se/
Postat av: Emilia

Barnvagnstokig som jag är så har jag haft de flesta märken till mina två barn är uppe i 13 st totalt :)

Mina rekommendationer: Brio (kombi) har bäst fjädring av de märken jag har haft, Emmaljunga (cerox, city cross) är mest stabil & teutonia (mistral) är lätt & smidig. Alla dessa har fyra hjul & går att få lufthjul till. Mina barn är födda på vintern & det jag kan minnas var att liggdelen från babytravel & Urban Jungel blev fort för liten då man har mycket kläder denna tid... så jag skulle välja en vagn med en ordetlig liggdel eller att man har hårdlift/mjuklift i & blir då mer användbar...

Ngt du inte ska köpa är cresent, cango, då de har fått mycket klagomål i butik... Urban Jungle & babytravel är bättre när barnet blivit lite äldre & kan sitta framåt för har barnet växt ur liggkorgen måste du ha barnet ifrån dig & det känns inte så bra för tidigt! Annars är de båda otroligt smidiga & fungerar lika bra på skogsstigar som på stranden eller i stan.. Lycka till i barnvagnsdjungeln!!!

2009-11-28 @ 22:23:21
URL: http://barnpalatset.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Jag har Emmaljungas City cross och jag älskar den! Enda kravet jag hade var att vagnen skulle va lätt att gå med och att den inte skulle väga så mycket och då var det bara city crossen som föll oss i smaken :) Och så är den otroligt fin! :) Så den kan jag rekommendera! Lycka till i barnvagnsdjungeln och med den lilla i magen :)

2009-11-29 @ 22:19:14
URL: http://mockalela.blogspot.com
Postat av: Malin - Mamma till Elise

Vi har en emmaljunga city cross med mjuklift och jag är då jätte nöjd med den. Det enda är väl att "packgrejen" under vagnen skulle ha varit lite längre upp då vi bor där det är mycket snö under vintern.

2009-12-09 @ 13:46:19
URL: http://malinmedk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback