Alla Helgonas Afton...

        DATUM: 2009-11-01 TID: 19:11:32

Alla helgons dag - eller Alla själars dag som låter lite finare...



Har spenderat mycket tid vid graven i helgen, rusta upp och planterat om inför vintern, tänt massvis med ljus, suttit hos Victor och pratat, gått på minnesgudstjänsten och vandrat runt och tittat på alla vackra upplysta platser.

Det är något väldigt speciellt att vara på en kyrkogård på Alla Helgona, nästan magiskt på något sätt.
Allt ser så varmt och ombonat ut, och överallt så är det människor som fixar och donar med sina kärastes platser.
Kyrkogården ser levande ut av alla ljusstrålar som bryter av det becksvarta mörkret och kastar långa mjuka skuggor på föremålen runtomkring.

Vi åkte tidigt för att göra i ordning vid Victors plats, ville plantera lite ljung och ta bort sånt som skall in över vintern. Hela familjen slöts upp med ljus och blommor och det dröjde inte länge innan det fullkommligt strålade om Laban och hans omgivning.
Den stackars graven bredvid oss hade inte ett enda ljus tänt, så vi satte dit två gravljus så att det inte såg så mörkt ut, hon är ju ändå Victors granne =)

När mörkret föll så stod vi alla tillsammans och bara betraktade det vackra i tystnad. Överallt runtomkring strövade folk omkring för att även de ta in stämningen och den magiska aftonen.
Kl sex var det dags för gudstjänsten där det bjöds på kaffe, kaka och godis.
Prästen hade satt ihop en oerhört vackert och meningsfull predikan som inte bara handlade om Gud, utan faktiskt om kärleken till de vi hade mist under året.
Kom så väl ihåg orden som hon läste upp. 

- Tala inte om Gud med mig, för jag vill inte höra... Tala istället om vilka goda vänner vi var, eller om kärleken mellan oss och om våra goda stunder! Gud är framtiden och den tiden kommer, men just  nu är jag i sorgen och i nuet, så tala inte om Gud med mig.


Det är precis så det känns för alla som nyligen har förlorat någon och det är en sådan predikan man vill höra.

Det spelades underbart vacker musik på flöjt och piano och vi grät alla i kör. Det kändes så tungt och sorgligt och som om något höll på att brista inom mig! Lilla prins...
Det tändes ljus för ca 40  personer den kvällen och allas namn och ålder lästes upp.
Rysningarna gick som stickande nålar längs min rygg när prästen högtidligt räknade upp allas namn ;

-Och vi tänker extra mycket i kväll på....

En massa olika namn och åldrar lästes sakta upp, och för varje namn tändes ett speciellt ljus. De flesta hade gått bort i 80 års åldern så det är inte så konstigt när man såg att människor runtomkring ryckte till när prästen sade;

 ...Victor Oscar Sundberg, 1 år och 7 månader gammal.

Det lät liksom så främmande och fel. Ett barn hörde inte hemma bland alla de andra åldrarna... En sådan tragedi...
Min servett som jag höll i min hand var så genomdränkt med tårar att den bara var en våt liten boll vid Gudstjänstens slut.
De anhöriga fick gå fram och hämta deras kärastes ljus när allt var över. Victors hade nummret 24...



Efteråt så begav vi oss i samlad skara tillbaka till graven för ännu en stund tillsammans och sedan åkte jag och Josse hem lite i förväg för att förbereda tilltugget som vi hade köpt kvällen till ära. Ca 40 min senare så befann sig de flesta i familjen hemma hos oss för umgänge, god mat och minnesprat.

Mamma och kompani åkte hem vid halv tio och då slog resten av oss ner i vardagsrummet för att titta på två läskliga filmer.
Det kändes skönt att skingra tankarna lite, och tanken slog mig när jag trängdes bredvid min stora syster i soffan, att utan familjen, vad skulle man göra då???

Allt som allt så har det varit en mysig, fin, sorglig, tragisk, vacker och minnesvärd helg som spenderats på allra bästa sett tillsammans med människor som man älskar.





Mormor Marie planterar






En liten fladdermus får dela träd med fjärilen =)







Moster Josse






Gammel mormor Elin









Laban i alla sin glans =)












Filmerna vi såg;

The Last House On The Left
The Uninvited






Väldigt brutal men sevärd rysare/thriller








Hyfsat läksig skräckis med oväntat slut

poster





Kommentarer
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Det låter verkligen som ni hade en trevlig All helgona-helg. Men förstår att det måste vara så jobbigt oxå...

Det är tur att man har sin familj. Jag undrar oxå vad man skulle göra utan dom.

Vad fint ni har gjort vid Victors grav! Den lyser så fint, som den starkaste stjärnan...

Ni är så omtänksamma å snälla som även tände ljus vid graven bredvid!



Många kramar!

2009-11-01 @ 19:33:30
Postat av: Amanda

såå fint ni gjort. hoppas verkligen att lilla victor såg hur fint ni gjort det från sin himmel. han finns med er för allid. Kramar <3

2009-11-01 @ 19:38:46
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Vad fint det var med alla ljusen vid gravstenen. Åkte förbi kyrkogården här i stan med bilen nu ikväll för att hämta min dotter från träningen och fortfarande lyste många ljus & det blir verkligen magiskt med så många ljus tillsammans. Åkte samma väg tillbaka bara för att visa min dotter hur fint det var. Förstår att det var många blandade känslor, men skönt att läsa att det var en ganska bra helg trots allt. Håller med Jenny, verkligen en fin tanke att tända ljus hos Victors granne.

KRAM

2009-11-01 @ 19:43:36
Postat av: Anonym

åh va mysigt ni gjorde vid Victor, tycker gravstenen är så mysig :) Förstår att gårdagen var en jobbig dag, en sådan liten kille ska inte behöva gå igenom allt det han gjorde =( Lycka till med Wilma :)

2009-11-01 @ 19:57:29
Postat av: Anonym

så fint ni gjort det:=) har idag läst igenom heeeela din blogg,kunde bara inte sluta..många tårar blev det när man läst om erat tragiska öde jag beklagar verkligen å tycker du verkar så stark. har beslutat att köpa kalendern. jag bor i varberg å har vart på almers hus då jag gick i skolan,vi hade någon insamling till barncancerfonden..

kika gärna in på min blogg www.knasgravid.blogspot.com som handlar om mig å mina två söner. började blogga nu när jag va gravid med alvin.. kämpa på å lycka till med lilltjejen /hanna

2009-11-01 @ 20:38:16
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Vad fint det lös på victors plats å runt om.. Det e verkligen nåt magiskt med alla helgonadagen/afton

omtänksamt av er att tända ljus på graven brevid :)

Förstår att det måste varit extra jobbigt när dom läste upp victors namn och ålder.. det känns mer "naturligt" att en gammal människas dagar tar slut..Dom är ju oxå älsakde och saknade,men många av dom som somnar då har levt ett helt liv å släpper taget själva..



Åkte oxå till kyrkogården(kalmar kyrka) även där lös ljusen vid gravarna..



å jag håller med.. det är tur att man har familjen..

herregud vad viktigt det är :)



många kramar till er alla

2009-11-01 @ 20:49:35
Postat av: Tess

Måste börja med att säga att du skriver så fantastiskt Sofie, känns som du målar upp det med bilder och man känner sej så närvarnade..

Otroligt vacker hos Victor, fina lilla lilla prins, tack för du delar med dej både med ord och foton.. Verkar ju som ni hade en bra präst vid minnesgudstjänst...

Och visst är det som du säger vad vore man utan/hur skulle man klara sej utan sin familj/nära & Kära.. Skönt att höra att ni fick en sån trevlig avslutning på en så tung dag...



Stor kram

tess mamma till 2 grabbar

2009-11-01 @ 20:52:59
Postat av: Anitha

Hej Sofie!!! Vill bara tala om, att jag ahr tänkt på dig o din familj hela dagen i dag.. varit inne o kollar på prinsen o bara beundrat hans mod.

Vad skönt att höra att nu fick en fin dag, trots att det är en svår dag. Skönt att höra, att prästen var bra. Fina ord som du har återgett.

Så fint ni har gjort vid Victors grav, o vilken omtanke att sätta ljus på graven, jämte Victors.

Jag beundrar dig, så Sofie!! du skriver så fint o alla dessa underbara kort som förmedlar så mycket kärlek o glädje..

Ha det ¨så bra, du kan!!!

Kramar i massor från Anitha

2009-11-01 @ 21:34:53
Postat av: Anitha

Hej Sofie!!! Vill bara tala om, att jag ahr tänkt på dig o din familj hela dagen i dag.. varit inne o kollar på prinsen o bara beundrat hans mod.

Vad skönt att höra att nu fick en fin dag, trots att det är en svår dag. Skönt att höra, att prästen var bra. Fina ord som du har återgett.

Så fint ni har gjort vid Victors grav, o vilken omtanke att sätta ljus på graven, jämte Victors.

Jag beundrar dig, så Sofie!! du skriver så fint o alla dessa underbara kort som förmedlar så mycket kärlek o glädje..

Ha det ¨så bra, du kan!!!

Kramar i massor från Anitha

2009-11-01 @ 21:35:20
Postat av: Malin

Vad fint ni har gjort hos prinsen...Det brinner ett ljus för honom i fönstret här i kväll...



Kram

2009-11-01 @ 21:35:41
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Jenny, (mamma till 3 men har bara 2 här på jorden).

hejsan sofie..



kan verkligen inte släppa er blogg eller er lilla prins. Han har fastnat i mitt hjärta! Vilken underbar liten kille. Har tittat på klippet från sjukhuset flera gånger när han säger buuuu!! och gråter lika mycket varje gång. Varför kunde han inte få stanna här på jorden och fortsätta sprida sin glädje.



Va skönt att ni fick en fin dag igår och att prästen va bra. Man orkar inte höra en massa om gud och att det finns en mening med allt..för att ett barn dör..det finns det absolut inte nån mening med!!! Håller med dig om familjen, vet inte vad jag skulle gjort utan min heller.. Ni verkar vara en otrolig familj och det försöker jag tänka på när jag ser er lilla Victor och fäller mina tårar. Att han va iaf otroligt älskad och aldrig ensam! och trots all smärta ser han så otroligt lycklig ut.



Grattis till lillasyster och det va himla magiskt att hon är beräknad till Victors namnsdag..



All lycka till er familj och jag är säker på att lillprinsen kollar ner på er och fortfarande är så glad över sin underbara familj som fortfarande gör så mycket för sin lilla kille...

2009-11-01 @ 21:40:30
Postat av: Jossan

Så vackert, så himla himla vackert!



Kram Jossan m familj

2009-11-01 @ 21:52:00
URL: http://jossanjosefin.blogg.se/
Postat av: ParadisFrida

Han har det såå fint lilla prinsen! Laban lyste upp alldeles extra men alla ljus..



Vad omtänksamma ni är som tände hos Victors granntant oxå :)



Jag har haft ljusen tända här ute under äppelträdet hela helgen, det lyser fint under dom kala grenarna. Även blåsbublor har blåsts såklart!!



Var vid 3 olika kyrkogårdar igår och tände ljus för mina kära.. Som du skriver sofie, hela kyrkogården blir magisk med alla ljus. Jag la en liten ljusrosa ros i dammen vid minneslunden till lilla Victor...



Att ni vågar titta på skräckfilmer..... brrrr, ryser bara jag tänker på det!! Tottade mycket på just skräck när jag var yngre, men efter jag sett Terror på Elm street så slutade jag... Fyy vilken otäck film!!!



Stora kramar



Victor för alltid i mitt hjärta....

2009-11-01 @ 21:53:16
Postat av: Kristina

Ja, det e ngt speciellt med denna helg. Har varit vid min pappas grav och gjort så fint inför vintern men går alltid omväg förbi ett barns grav. Mår dåligt bara vid tanken.

Mina tankar har varit vid er i helgen. Tappert kämpande. Jag skickar min varmaste styrkekramar till er i höstens mörker.



Kram

2009-11-01 @ 22:22:20
Postat av: Amy

Åh så fint han har det på sin grav <3<3

2009-11-01 @ 22:40:01
URL: http://olimy.blogspot.com
Postat av: Jenny i Skåne(mamma till tre)

Åh så fint ni har gjort vid Victors grav, det ser verkligen varmt och ombonat ut. Tänker på er alla, ni är så många som saknar Victor.



Många Kramar.

2009-11-01 @ 22:58:42
Postat av: Tessan

Åhh Sofie, mina tårar bara rinner när jag läser om i går. Så fint, så otroligt sorgligt och så fel! Vad skönt att ni kände att ni kunde ta till er det prästen sa. Jag tände ljus hemma för er i går också och tänkte på er. Victor gubben...



Stora kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-11-02 @ 07:54:44
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vilken härlig familj du har, så underbart att ni var tillsammans nästan hela denna dagen för Victors skull.



Jag förstår att du är stolt som har alla dessa fina människor omkring dig.



Så fint ni alla har gjort hos Victor och "Laban"... så varmt och kärleksfullt...



Hoppas du får en bra måndag



STOR KRAM

2009-11-02 @ 07:59:22
URL: http://grynisen.bloggsida.se
Postat av: Anna WWmor

Hej Sofie,

Ojoj, så fint och varmt ni gjorde det hos Victor!! Supervackert verkligen!!

Jag var kyrkogården och tände ljus för min mormor och morfar, men tände även 3 ljus vid minneslunden.. ett för Victor, ett för Elton och ett till en ytterligare liten pojke som cancermonstret tog.. De fick stå tillsammans, men i ett stort stort hav av ljus.. Helt underbart vackert och stämningsfullt !!



Victor har verkligen den bästa familjen, så omtänksam... det är stor tragik att han inte får uppleva den längre här på jorden!!



Massa kramar,

Anna, mamma till William och Wiktor

2009-11-02 @ 08:39:11
Postat av: linda

visade din blogg för min sambo igår. och berättade lite vad som hänt er han vart jätte rörd och hälsar ni har verkligen gjort fint på victors grav. vi lyssnade mycket igår på victors låtar just för victor och sen spec min sambos mormor som oxå gick bort i canser hon vart ej gammal.



ha de bäst

2009-11-02 @ 09:52:07
URL: http://www.nogg.se/lindasternmark
Postat av: Kersti

Hej!



Va fint ni gjort vid graven! Och vilken helg ni haft! Jag tände ett ljus för Victor i helgen då jag var i kyrkan på min morfars begravning, han fick leva i 103 år och hade ett rikt och fit liv, önskar så att lille Victor oxå kunde ha fått det!

Kramar och grattis till fina bilder på lillasyster!

2009-11-02 @ 09:58:59
Postat av: Hanna K

Åh vad fint Victor fick det runt sin grav! Och vad snälla ni är som tände hos "grannen" också!

Det var faktiskt vackra ord du skrev ner från predikan, och passande.

Bra att ni fick lite mys också denna helg.

Kramar!



PS: Jag vill supergärna se båda filmerna, men mest den övre....;O)

Postat av: Annika

Kan inte hålla tårarna tillbaka. Så fint ni gjort och så sorglig men ändå vacker stund i kyrkan.

2009-11-02 @ 10:48:03
Postat av: linda

vi kollade oxå på the last house on the left. den var bra...

tänkte även sett den andra ni såg, men vi orkade inte =) men får väl kolla den i veckan...



vad fin graven blev.

2009-11-02 @ 10:56:19
URL: http://lindaakaviggo.blogg.se/
Postat av: Sofija

Wow vad vackert ni gjorde det. Tillsammans är ni starka och det är så fint att se att era familjer finns där för er.

Jag tänkte mycket på Victor i helgen och hur ofattbart det måste vara att gå till sitt älskade barns grav. För mig är tanken så främmande men för er är det verklighet. Det är så orättvist!

Varma kramar till er alla

2009-11-02 @ 12:14:08
URL: http://metrobloggen.se/sofija
Postat av: Malin

Tänkte på dig Sofie och din familj i helgen..

Jag själv var på min pappas grav och gjorde fint o tänkte på dig och Victors otroligt vackra grav.

Det är så orättvist men jag är glad att du har din familj omkring dig som stöttar.

Du finns i mina tankar

Lycka till med lilla Vilma

2009-11-02 @ 13:00:44
URL: http://malinsweb.blogspot.com
Postat av: cecilia

Hej Sofie!

Ville bara säga att jag beundrar er, som orkar!

Jag och min sambo var förbi graven förra helgen.

Så otroligt fint Victor har fått det!



Kramar

cecilia

2009-11-02 @ 13:49:40
URL: http://www.ceciliasrallyfoto.weebly.com
Postat av: En medmänniska

Tack för allt ni delar med er, fantastiskt fint hos Victor och Laban!

Så tagen av allt du berättar om lördagens minnesgudstjänst, tänkte på er så och er Prins.

Jag var också och tände ljus för Victor och Elton och alla andra änglabarn och egna nära i helgen. Precis som du skriver det är en magisk känsla o syn att se alla ljus och annat fint smyckat, helt otroligt!

Tycker också det var fint gjort av er att tända ljus hos "grannen" bredvid Victor o Laban.

Ni är så otroligt fina människor. Ta hand om varandra, all min styrka till er.



Kramar Malin

2009-11-02 @ 16:34:10
Postat av: Josefine

Gud så fint det var vid hans grav! :)

Och det var verkligen den finaste gravstenen som jag har sett! Och det menar jag verkligen.. Hoppas allt är bra med lill*n i magen :)

Har länkat till din blogg från min blogg! :)



Många varma kramar från Josefine.

2009-11-02 @ 17:43:50
URL: http://josefinehofvander.blogg.se/
Postat av: Helena

Familj och vänner är ens ljus i mörkret. Tänker på er extra mycket denna tid. Hoppas ljus, vänskap och de vackraste minnen värmde er i mörkret. Ni är så fantastiska. Fortsätt kämpa.

Kram Helena

2009-11-02 @ 22:30:13
Postat av: Emmelie

Det var så himla fint hos Victor i lördags, jag stannade till där och tittade en stund.

Det kändes så väldigt fel, fel att en sån liten kille låg där.



Livet är inte rättvist..



Jag önskar er all lycka i framtiden.

2009-11-02 @ 23:47:58
URL: http://mammasthea.blogg.se/
Postat av: Jo

jag har gråtit och gråtit av texterna jag läst, dels för att det är otroligt hemskt men återupplevde min egen barndom som är nerfläckad av den hemska cancern. Det förjävliga monstret som man skulle vilja tortera lika mycket som mina nära och kära blev torterade av sjukdomen. Din son var en utav de vackraste barnen som satt sin fot på våran jord. synd att han inte fick tassa runt ännu mer. Hoppas ni mår bra och att bebisen i magen också mår bra. Han skulle nog ha blivit en mycket stolt storebror.

2009-11-03 @ 13:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback