Glögg

        DATUM: 2009-11-13 TID: 16:07:47

När mörkret börjar lägga sig utanför så kommer min julkännslor krypande.
Är ganska sugen på att börja ställa fram lite vinter prylar så som,
lyktor, ljusstakar, nya dukar, filtar och plädar och så vidare.
Just nu går det mesta i vitt och grönt och det börjar kännas lite fel med tanke på årstiden.
Jag är lite osäker om det är för tidigt dock, vill ju inte bjussa in julen riktigt än.. eller ?


Hur brukar ni göra, NÄR är det OK att börja jul/vinter pynta hemma??









Skulle behöva införskaffa ett mysigt litet glöggset också. Jag ÄLSKAR glögg och peparkakor men saknar något att avnjuta det i =)











Peter fick det här glöggsettet med årens olika maker i present av grannarna, men jag får ju tyvärr inte smaka eftersom att det innehåller alkohol =(
Typiskt!!!!
Det är dock ett väldigt bra julklappstips eller bara bra att själv ha hemma och bjussa på vid besök.

Själv får jag nöja mig med blossas Alkoholfria saft glögg i år.













Detta underbara bedset från Hemtex ligger högt på önskelistan =)






Kommentarer
Postat av: Hanna

är oxå väldigt sugen på å bjuda in vintern å julen trots att jag egentligen inte e så mkt för jul av vissa skäl men kom just på att sommar gardinerna e uppe i sovrummet d känns ganska fel men beställde nya påslakanset å säng kappa på hm home avd så d blir nog å tjuvstarta lite snart men advents sakerna får vänta t fredagen innan 1a advent...

ps hoppas du får riktigt trevligt på galan..vilken klänning blev det?? jag köpte en sån röd du provade sååååååå snygg till dopet

2009-11-13 @ 16:58:39
URL: http://knasgravid.blogspot.com
Postat av: Hanna

ska det vara glögg ska det vara alkoholfri, så drick o njut! =)

vad gäller julpynta är det absolut förbjudet tills första advent;). vinterpynt med ljus o filtar var välkommet redan i början av oktober när kylan började lägga sig över uppsala=) (och resten av landet såklart!)

dock är ju julkänslorna här, och trots förbudet smygstartar jag lite med "koppången" vilken enligt mig är den finaste adventssången! mys på i höstmörkret!! =)

2009-11-13 @ 17:03:33
URL: http://hannana.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag julpyntar alltid sista helgen i november då det är julskyltning i byn jag kommer från den helgen. Den traditionen har jag tagit med hemifrån. Julgranen åker vi hela familjen och handlar Luciahelgen. Mitt motto är att julen ska vara så länge som möjligt hahaha. Jag rekommenderar blossas romglögg med isbitar i nästa år när du får dricka alkohol. Här står den högst upp i topplistan över goda glöggsorter, men den ska vara kall. Förra året gjorde jag även amerikansk äggtoddy och det var supersmarrigt, ny tadition här hemma kanske?!?! Tror jag la receptet i min blogg om jag inte missminner mig?! Ha en bra kväll!

2009-11-13 @ 18:32:57
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Sissi

Ja, vi har redan grilljerat en skinka och druckit glögg, det var nu i veckan.

Lite tidigt kanske, men guuud vad gott det var.

Ha en trevlig helg



Kram

Sissi

2009-11-13 @ 20:55:26
Postat av: Jonelin

Jag längtar också till julen! Börjar sätta upp ljusslingan i slutet av nov, tror jag.. Så mörkt ute nu.

Däremot gillar jag inte alls glögg.

Ha en trevlig helg!

2009-11-13 @ 22:41:48
URL: http://jonelin.wordpress.com
Postat av: Marie

Jag samlar på tomtar och har väl över 75 st nu, så jag brukar pynta i mitten utav november, tycker ej att det är för tidigt, för julpyntet får ju ändå vara uppe en kort stund, så varför inte sätta upp det lite tidigare, älskar julen och pynt...ska börja imorgon.....Kram

2009-11-13 @ 23:08:13
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Amanda

kikar in för att önska er en fin helg. jag kan inte riktigt förstå att det snart är jul igen, tycker inte alls det var länge sen som det var det. men konstigt nog så går tiden jätte fort. men självklart är julen en mysig tid. bäddsättet var jätte fint :D Kramar!

2009-11-13 @ 23:08:43
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Amanda

kikar in för att önska er en fin helg. jag kan inte riktigt förstå att det snart är jul igen, tycker inte alls det var länge sen som det var det. men konstigt nog så går tiden jätte fort. men självklart är julen en mysig tid. bäddsättet var jätte fint :D Kramar!

2009-11-13 @ 23:09:15
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag samlar på tomtar och har väl över 75 st nu, så jag brukar pynta i mitten utav november, tycker ej att det är för tidigt, för julpyntet får ju ändå vara uppe en kort stund, så varför inte sätta upp det lite tidigare, älskar julen och pynt...ska börja imorgon.....Kram

2009-11-13 @ 23:10:39
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Amanda

kikar in för att önska er en fin helg. jag kan inte riktigt förstå att det snart är jul igen, tycker inte alls det var länge sen som det var det. men konstigt nog så går tiden jätte fort. men självklart är julen en mysig tid. bäddsättet var jätte fint :D Kramar!

2009-11-13 @ 23:10:39
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag samlar på tomtar och har väl över 75 st nu, så jag brukar pynta i mitten utav november, tycker ej att det är för tidigt, för julpyntet får ju ändå vara uppe en kort stund, så varför inte sätta upp det lite tidigare, älskar julen och pynt...ska börja imorgon.....Kram

2009-11-13 @ 23:11:15
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Marie

Jag samlar på tomtar och har väl över 75 st nu, så jag brukar pynta i mitten utav november, tycker ej att det är för tidigt, för julpyntet får ju ändå vara uppe en kort stund, så varför inte sätta upp det lite tidigare, älskar julen och pynt...ska börja imorgon.....Kram

2009-11-13 @ 23:11:27
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Marie

Jag samlar på tomtar och har väl över 75 st nu, så jag brukar pynta i mitten utav november, tycker ej att det är för tidigt, för julpyntet får ju ändå vara uppe en kort stund, så varför inte sätta upp det lite tidigare, älskar julen och pynt...ska börja imorgon.....Kram

2009-11-13 @ 23:11:41
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Hanna K

Ja man längtar litegrann efter att pynta...men jag väntar iallafall tills första advent!!! (Tills dess brukar gardiner vara bytta och adventsstakar framme...sen dyker pyntet upp lite allt eftersom...) Vi har smakat glögg och pepparkakor redan, men allt annat sparar jag så man inte hinner tröttna innan jul! =)

Jag skulle oxå vilja provsmaka årsglöggarna, vi gav bort ett sånt set i fjol också...men hann aldrig smaka själv, hehe! Blir ju saftglögg för mig med.

Stor kram!

Stor kram!

Postat av: Jennie

Hej!

Skulle bara tipsa om att dom har jättesöta glöggmuggar på Åhlens...bara 25:-/st..inte så farligt..;)!



Ha det bra och måste säga att du har en helt underbar blogg!

Kram

2009-11-14 @ 10:24:50
Postat av: Tessan

Tidigare år har jag adventspyntat dagen före första advent och julpyntat den 23:e. Eftersom vi alltid tillbringar julen hos min familj, 50 mil härifrån, har vi de senaste åren inte haft någon egen julgran då vi ändå är borta över julen. I år tänkte vi faktiskt starta en ny tradition och julpynta och klä granen på luciahelgen. Det känns mysigt att ha en egen "pyntartradition" hemma för barnens skull. Jag tycker du ska pynta hemma redan nu om du känner för det. Det är så mysigt med julstämningen och ni behöver lite extra mys i år.



Glögg - jag älskar glögg! Mest av allt Blossa lättglögg. Den man kan köpa på ICA. Har dock en regel. Endast vit glögg innan första advent! Därefter är det fritt fram för alla former.



Hoppas vi ses i morgon!



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-11-14 @ 12:23:21
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Nen

Om jag fick bestämma skulle jag också ta fram julgrejerna redan nu. Men De får vänta till första advent annars blir gubben galen. Men för att få den ultimata julkänslan så är ett besök på jul på Liseberg nödvändigt.



Jag viste inte att blossa hade alkoholfri glögg. Eller menar du den vanliga blossaglöggen man köper i affären? För den är ju inte helt alkoholfri. Själv letar jag efter ett helt alkoholfritt men dom smakar bara utspätt. I vart fall dom jag testat.



Ha en trevlig helg



2009-11-14 @ 12:40:53
URL: http://nennr1.blogg.se/
Postat av: sofie

Sorry, jag menar Herrljungas Orginal glögg, inte Blossa.

Det blir ju lite saft varning på den, men jag tycker den var helt ok i alla fall =)



Sofie

2009-11-14 @ 13:23:45
Postat av: Frida

Så fort du får julkänsla! så pynta bara :) Folk säger att de är tidigt men de är bara för att de inte har känslan än!! Dessutom är redan julen så kort! de känns alltid som om den är slut nästan redan på juldagen och det är bara 5 veckor kvar.. :S

Prova blåbärsglöggen!! så god! den är alkoholfri! men kommer itne ihåg vart jag köpte den! tror systemet hade en.. eller om de var någon lite julbod! :) Ha en underbar helg!

2009-11-14 @ 14:04:59
URL: http://skogsbar1.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Igår satte jag upp utebelysning på fram å baksidan.. e så mörkt å trist nu när mörkret lägger sej så tidigt över husen å man inte ser ett smack!!

Blev superfint..å såå mysigt =) Men adventsstakarna får vänta tills den 27e (advent e ju den 29e på söndagen)samtidigt byter jag gardiner å dukar å pyntar lite ;)

å granen blir nog veckan före jul.. (när man var liten var det alltid dagen före den åkte fram,men efter kidsen kom har det blivit så =)



glögg har aldrig varit min grej.. ;) men drick på du!! =D



må så gott så länge.. äcket å kudden såg inte helt fel ut... hoppas att tomten är snäll :)



kraaamar

2009-11-14 @ 14:37:23
Postat av: ParadisFrida

Jag börjar pynta vid 1 advent. Hos mig är det mesta vitt, men jag plockar in mycket grönt i form av mossa och lingonris vid jul. Och en julgran oxå såklart... men jag håller pyntet ganska diskret annars med några små gråa tomtar och mycket levande ljus! Det glöggsetet som var på bilden tyckte jag var snyggt, stilrent!



Vad gäller blossas glögg med havtorn och kanel så var det inte någon favorit. Måste hålla med Caroline om att romglöggen är riktigt god... även nån äppelglögg, kommer inte på vad den heter just nu bara för det:(



Varma kramar!



Victor för alltid i mitt hjärta........

2009-11-14 @ 20:13:42
Postat av: frida

man kan inte bjuda in julen för tidigt tycker jag... själv har jag satt upp lyse i mina granar idag.. allt för att jaga bort mörkret lite grann.... det e ju helt hur man själv känner...

kram

2009-11-14 @ 22:42:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback