Drömmar

        DATUM: 2009-11-24 TID: 13:32:03

I natt hade jag ännu en dröm om Victor.

Vi befann oss längst bort på avdelning 95A där lekrummet med den stora ruschkanan finns.
Den är inbygg i ett stort trähus med små fönster där du kan kika in och se små vardagsrum och magiska figurer som Sven Nordqvist har designat.
Victor älskade den här delen av sjukhuset, eftersom att det överallt fanns figurer, färger och leksaker. Alltför sällan fick han dock leka där, då han oftast satt fast i droppställningar, var nyopererad eller rent ut sagt portad, p.g.a hans magvirus han hade i slutet.

Men i drömmen befann vi oss i alla fall där.
Jag kom ihåg att jag satt vid ett av borden och hade Victor i knät.

Jag ställde ned honom på golvet, buffade kärleksfullt till honokm på rumpan och sade
- Spring i väg och lek du gubben! Du har ju inga slangar eller någon pump nu.
Jag kom i håg att jag såg honom rusa i väg till lekhörnan på starka bärande ben, och jag tänkte att "Oj! Han har lärt sig gå =)!"

Långt bortifrån avdelningen närmade sig andra patienter och deras föräldrar. De var så glada men förvånade att se oss.
- Men.. Är inte Victor??! Lever han???! utropade de.
- Jag vet, vi måste ha fått en andra chans, för nu sitter vi ju här på sjukhuset igen, och han lever!!

Victors kom uppkrypandes i mitt knä igen och jag kände sådan fövirring men oerhörd glädje. Jag menar, jag visste ju vad som hade hänt, och kunde inte förstå varför vi då satt här på avdelningen igen, tillsammans prinsen och jag.

Ganska snabbt kom insikten att allt bara var en dröm. Men den dröjde sig borta något längre den här gången än vad den brukar göra.
Annars brukar jag förstå det med det samma...
Trots detta så kände jag återigen glädjen att bara få hålla i hans varma lilla kropp, och att se honom le igen. Han var såg glad över att få springa fritt med de andra barnen, och hans lilla vita, tunna sjukhusrock fladdrade till när han sprang förbi.
...Det var då det slog mig... han såg precis ut som en liten ängel... =)


Jag vaknade med en tung kännsla i bröstet och kunde inte somna om. Jag låg länge och funderade på vad jag hade sett och upplevt. 
Samtidigt som jag var ledsen att det inte hänt på riktigt, så var jag glad över stunden vi återigen fått i drömmarnas värld.
Och kanske är det så nu framöver... Att jag får göra mig beredd på våra små "möten" i det undermedvetna och att det är allt vi får.

Skall jag då känna glädje eller sorg? Att behöva förlika mig med tannken att bara få träffa mitt barn när jag drömmer känns så skrämmande att det hugger till i hjärtat.

Är det så här mitt liv har blivit?













DSC01320

DSC01328


    DSC01310

Bus i lekkojan 2008-08-26


Kommentarer
Postat av: Lotta

Det är nog då Victor vill hälsa på dig,när du inte är stressad och ledsen utan när du sover och har öppna sinnen för att möta honom.

Han vill visa dig att han har det bra,det tror jag till 100%



Kramar

2009-11-24 @ 13:55:28
URL: http://tenderee.blogg.se/
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi - gravid igen! ♥ ♥ ♥

Jag måste bara säga att du påminner mig om att ta vara på varenda minut med min son, eftersom man vet aldrig vad som kan hända.

2009-11-24 @ 14:06:33
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Tessan

Vilken fin dröm! Det huggger i mitt hjärta att det bara var en dröm. Om det nu var det... Ibland får jag känslan av att det är något mer än drömmar. Att hans själ/ande på något sätt verkligen kommer på besök. Det verkar som han vill säga något, att han har det bra nu... Hoppas det är så.



Du beskriver så målande som vanligt. Att hans lilla vita sjukhusrock fladdrar - orden berör så...



Så underbart fina bilder på Prins Victor!



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-11-24 @ 14:20:32
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Anna WWmor

suck

Önskar ju såå att du inte behövt drömma om Victor, utan att du haft honom hos dig i verkligheten, men hur mycket jag än skulle vilja ändra på det, går det ju inte.. men oj, vad jag ryser när jag läser detta inlägg.. Jag är HELT säker på att det ÄR Victor som hälsar på och vill kommunicera med dig.. så var GLAD! Glad att ni möts i drömmarna egen och att lillpojken.. eller stora pojken, skrattar och har skoj!! kramar om Han är ju allas våran ängel.. eran Victor!!



Kram kram

2009-11-24 @ 15:01:28
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Vilken fin dröm! Jag ryser och tror absolut att det finns något mer där bortom drömmarna! Er lilla ängel, det är ju klart! Jag vill iallafall tro att det är et litet tecken på att han har det bra, var han än är.



Många kramar!

2009-11-24 @ 15:24:50
Postat av: Tess

Underbar dröm...fina Victor....

Tänk att ni möts igen..även om det är i drömmarna..fantastiskt..



Stor kram

Tess mamma till 2 grabbar

2009-11-24 @ 15:40:19
Postat av: Annika

Vilken fin dröm. Även om jag förstår att det känns tungt och sorgligt när du vaknar och du inte längre är hos honom. Jag läste artikeln i mama i dag och tänker nu på att du där säger att det är först nu det riktigt sjunkit in att ni förlorat honom. Att sorgen blir värre för varje dag. Kanske är det därför han kommer på besök så ofta. Du har börjat bearbeta det som hänt. OCh då kommer också drömmarna tror jag.

2009-11-24 @ 15:50:24
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Amanda

så underbar fin dröm sofie, han kommer alltid att finnas med er. alltid oavsett vad som än händer<3 Kramar

2009-11-24 @ 16:10:38
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Tessa

Underbara killen, så fin!

Livet är så orättvis....

2009-11-24 @ 17:02:40
URL: http://tessa84.blogg.se/
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Vilken fin dröm. Som Annika skriver så är det kanske som så att du nu har börjat bearbeta det som hänt, kanske undermedvetet, och då kommer drömmarna och Victor till dig oftare. Är ledsen för att du "bara" får möta honom i drömmarna. Tänker på Er!

Kram ♥

2009-11-24 @ 17:21:35
Postat av: Ida

Tänker på er!



Kram

2009-11-24 @ 17:58:13
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Kristina

Fina underbara. Vilken dröm. Stanna upp och njut av den en stund. Njut av lyckan så mycket du kan.



Styrkekram

2009-11-24 @ 17:59:48
Postat av: Ammi

Vilken vacker dröm även om den samtidigt är väldigt sorglig. Jag tror också att det är så Victor vill visa att han alltid,alltid är med er och att han har det bra, att han finns med er nära hela tiden tills den dagen ni kommer att ses igen.

Många varma styrkekramar!

2009-11-24 @ 20:01:55
Postat av: Caroline

Lille killen... så himla söt! Tänker på dig Sofie!

2009-11-24 @ 20:10:32
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Piggelina

Jag tror också att drömmen betyder att Victor vill berätta för dig att han har det bra. Han kan springa nu, leka fritt, vara stadig på benen, krama om sin mamma som också kan känna det i drömmarna. Jag tror han vill att du ska veta att han har det bra och att ni kommer att ses igen. Men jag tror samtidigt att han vill att du ska leva livet fram tills ert kommande möte. En person som höll en seans en gång för en vän till mig hade tydligen sagt att i "den världen" existerar inte tidsbegreppet på samma sätt som här...för Victor är det kanske bara ett ögonblick innan han träffar dig igen. Men för oss här kvar är det ett långt liv. Men om den tanken stämmer så är det så mycket positivt för Victor...han blev frisk, kan springa och snart träffa sin mamma och pappa igen! Hans lidande är i den bemärkelsen verkligen slut! Så kämpa på här och njut av de korta stunderna med Victor i drömmarna...snart kanske du vaknar med en härlig känsla istället, att nu fick jag träffa Victor inatt igen. Undra om vi ses imorgon natt också!

2009-11-24 @ 20:15:22
Postat av: stina

du är helt fantastisk.

KRAM

2009-11-24 @ 20:56:52
Postat av: Meli

Vilken fin dröm. Men så orättvist att det ska vara det enda sättet för dig att hålla i Victor. Jag tror dock på en fortsättning efter döden. Kan inte tro annat, och jag tror att det är små hälsningar till dig. Hälsningar där Victor visar dig hur han har det nu. Nu har han inga slangar, mediciner och behandlingar längre.



Ser att din gravidklocka tickar ner med snabba steg. Snart har du ditt andra barn hos dig och får vara som en lite mer vanlig mamma igen, dvs med ditt barn hos dig, som det ska vara. Tänk vilken änglavakt din lilla flicka kommer att ha.



Många styrkekramar till dig, Sofie!

2009-11-24 @ 20:59:46
Postat av: Malin

Låter som en fin dröm som jag så önskar vore verklighet. Jag kan riktigt se eran fina lilla kille framför mig, du skriver så målande Sofie.

Tror att drömmarna är möten och fina stunder mellan dig och Victor, tror han vill visa dig att han har det bra....lilla gubben <3



Tänker på dig Victor!



Kramar

2009-11-24 @ 21:09:45
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Vilken fin dröm...men samtidigt så sorgligt!!

Att behöva drömma om saker som man ser som självklara mitt i det vardagliga och stressiga livet.. Man måste verkligen stanna upp och ta tillvara på dessa små stunder med sina nära!!



Jag tror verkligen att ni möts i drömmen,när kroppen e mer mottaglig,Victor vill visa att han mår bra,är lycklig å att han ändå finns hos er..

Å du kommer alltid att känna både glädje och sorg när du drömmer om prinsen!...precis som när du är vaken.. det är 2 känslor som på något vis måste blandas ihop så inte sorgen tar över helt.. å strös ut i lagom mängder.. tyvärr finns inget facit på HUR.. ??

men jag är ganska övertygad om att victor såg till att ett litet syskon ska hjälpa er en bit på den tunga vägen..



å jättefina bilder på sötnosen =)



alla kramar till dej

2009-11-24 @ 21:17:16
Postat av: En medmänniska

Rörd och tagen. Vill så innerligt tro och hoppas att ni verkligen möts igen såhär i drömmarnas land

och att Victor visar dig att han har det bra och att

han finns vid er sida hela tiden.

Er älskade lilla Victor, vi är så många som tänker på dig. Ljusen lyser för dig varje kväll.



Kramar Malin

2009-11-24 @ 23:02:18
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Åh, vilken vacker dröm! Om det bara kunde va på riktigt... Men att ni iaf får träffas i drömmarnas värld är väldigt fint. Han vill nog visa dig att han har det bra nu.

Sååå söt han är på bilderna!



Varmaste kramarna till dig!

2009-11-24 @ 23:22:03
Postat av: Hanna K

Vilken vacker dröm...så orättvist att det bara är i drömmarna ni får träffas, lilla killen...

Kramar!

Postat av: Hanna

Som någon sa så tror jag de är viktor som kom till dej i natt och visade hur han har det. Att du inte behöver oroa dej längre. Att du ska le så mycket du kan åt hans minne. han leker och är fri och trygg nu. Han har dej som trygghet även om han är på andra sidan. För den sidan är liksom sammanflätad i vår anser jag även om de upplever tiden på anat vis. Så han känner sig trygg i din stora mammakärlek till honom och är inte rädd eller ensam utan varm trygg och fri.



Helt underbart att ni ses i drömmarna. Ta vara på det och glädj dej om du känner att du vill det. Den bistra verkligheten som vi jordliga lever i är väl endå nog påtaglig.



Lyssnar på en julsång som bara påminner mig om Victor. "Julen är här med Amy Diamond." Det är en textrad där som griper tag i mig och för tankarna till er och julen som ju kommer.



"Och jag vill tända en stjärna till

Den som har frusit

Och gått vill i världen

För den som inte finns hos oss

Tänder vi nu ett bloss

Brinner en låga klar

Kom hit, här är den"

2009-11-25 @ 10:35:39
URL: http://alltisvart.blogg.se/
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Vi vet egentligen så oerhört lite om vår undermedvetna del av livet. Ibland undrar jag hur det är möjligt för oss att regissera våra drömmar - de mest underliga och fantastiska saker händer i ett oavbrutet flöde. Så är det verkligen bara påhittat eller är det inte så att vi har ett undermedvetet som är länkat till något större? Jag väljer att tro att vår själ har större frihet än vad vi någonsin skulle kunna föreställa oss. Och därför tror jag att det verkligen är Victor du möter i drömmen och jag önskar att era undermedvetna möten kan ge dig lite tröst om än uppvaknandet känns blytungt. Önskar att det vore som du sa i drömmen - att ni kunde få andra chans.



Kram / Yvonne

2009-11-25 @ 12:25:32
Postat av: Johanna

Jag vill bara säga att jag hittade denna blogg på englas showroom idag och jag blev helt tagen och så ledsen över din lila son! det gjorde så ont i hjärtat att läsa detta och tårarna gjorde sig påminda hela tiden! Jag önskar att du kunde byta din börda och sorg med mig så att jag kunde bära den åt dig ettag. Mvh Johanna (en till som bryr sig)

2009-11-25 @ 22:57:05
Postat av: ParadisFrida

Underbara bilder på er båda!



Det smärtar i mitt hjärta varje gång jag tänker på lille Victor, men jag tror att han har det fint där han finns nu.



Jag är säker på att han alltid finns vid din sida och kramar din hand, men att han kommer till dig i dina drömmar ibland så att ni får vara tillsammans en liten stund!



Skickar mina varmaste kramar!



Victor för alltid i mitt hjärta.....

2009-11-26 @ 22:18:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback