Varför?

        DATUM: 2009-11-30 TID: 16:44:56

Varför var ditt liv så fyllt med smärta, varför slutade det såhär?
Varöfr tog GUD vår pojke som vi så länge hållit kär

Varför skapade vi en prins, som vi inte fick ha kvar
För att bara utsätta honom för smärta, under så många många dar...

Vem sitter och bestämmer, vilka barn som får ha det bra
och vilka som får utstå sitt eget helvetet, och som får kämpa vareviga dag.


Jag önskar att det skulle vara MITT hjärta som slutade slå
Att det var luften i mina lungor som tog slut, att det var jag som var tvungen att gå!

Nu ligger det en vit liten Kista, långt under tungen jord
I kyla, regn och mörker, står din gravsten med några tungt inristade ord.

*

Hemma står en tom liten säng, i ett tomt litet rum...

I ett hörn ligger en ensam liten boll...

Här saknas det värme

Här saknas det ljus

Som man vanligtvis känner, i en normal familjs hus...





 




Kommentarer
Postat av: Helena

Fint skrivet, tårarna rinner ner för mina kinder. Många kramar från en mamma som alltid läser din blogg.

2009-11-30 @ 16:49:16
Postat av: Anitha Leidefors

Hej!! Håller med Helena.. tårarna bara trillar o trillar nerför kinderna.Det är så fint skrivet.önskar bara att du skulle få ett svar oxå.

Kram i massor från Anitha

2009-11-30 @ 16:52:36
Postat av: Malin

Lilla killen...finaste Victor!



Varför??? Det är ju så fel....



Tänker på er och Victor varje dag och önskar att allt vore annorlunda....frågar Varför? Men det finns inga bra svar...



Massor av kramar



2009-11-30 @ 17:06:13
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag följde ert öde i tidningen om er kamp för smärtlindrig till er lille son.Det du skriver berör mej mycket.Victor är så fantastiskt söt på bilderna så man bara smälter.Och även jag ställer mej frågande - varför ska det bli så här för barnen som skall vara friska och fulla av liv och lek.

2009-11-30 @ 17:47:57
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Det finns många varför men inget bra svar....

Du skriver som vanligt rakt in i hjärtat och berör på djupet... allt är så himla fel..



Men victor har inte ont längre,han behöver inte kämpa för att få luft i sina lungor,och jag tror att som någon skrev i ett tidigare inlägg att tiden på "andra sidan" bara är som ett kort ögonblick.. det är tiden på jorden för er som är lång.



Om inte alltför lång tid kommer en liten syster å sprider glädje i huset på samma vis som Victor gjorde.Även om en liten person ALLTID kommer att saknas och ALLTID kommer att fattas er så kommer Vilma göra så att tomheten krymper och kan fyllas med ännu mer villkorslös kärlek..



Jag tror på er Sofie.. Å victor kommer hela tiden finnas runt er!!



jag sänder all styrka jag bara kan!

kram// marie

2009-11-30 @ 18:21:31
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Lilla fina Victor. Han ser så lugn och trygg ut på bilden. Du skriver så fint, som vanligt Sofie. Jag tror precis som Marie skriver ovan att när Vilma kommer så minskar den här enorma tomhetskänslan lite grann, även om saknaden efter Victor naturligtvis finns kvar. Er lilla tjej kommer att få ta emot all den mammakärlek som svämmar över hos dig nu.



Många kramar!

2009-11-30 @ 18:34:32
Postat av: Ammi

Du skriver så fint..det går verkligen rakt in i hjärtat...tårarna bara strömmar nerför kinderna. Önskar såå att verkligheten hade varit annorlunda, att ni haft er lille prins kvar, lille gubben...

Jag vill också tro att tiden på andra sidan inte är som vår tid utan precis som Marie skrev tidigare; bara ett kort ögonblick...och att Victor alltid finns med er, nära. Snart kommer lilla Vilma, och jag är säker på att hon kommer att sprida både sin och sin storebrors ljus och värme hos er



Styrkekramar i massor!!

2009-11-30 @ 19:56:36
Postat av: Elin Thor

Så fint skrivet!

2009-11-30 @ 19:57:40
URL: http://elinthor.blogg.se/
Postat av: Paulina

Vilka vackra rader....blir som vanligt väldigt berörd och tagen när jag besöker dig/er.

Varje dag med mina barn tänker jag på att njuta nu och älska dem som bara jag kan, man vet aldrig vad som kan hända...

En dikt jag hittat



"Liten sa:"Men vad händer när vi är döda och borta, kommer du att älska mig då, lever kärleken vidare?"

Stor höll Liten intill sig medan de såg ut i kvällsmörkret, på månen och de klart lysande stjärnorna. "Titta på stjärnorna, Liten, se så de lyser och glittrar. Det var länge sedan somliga av dem dog. Men de lyser fortfarande på kvällshimlen, för du förstår, Liten, likt stjärnljus dör kärleken aldrig...."



Många kramar Paulina

2009-11-30 @ 19:57:41
URL: http://mitthopp.blogspot.com
Postat av: Piggelina

Ja, ordet "varför" är det ordet man tänker på när man tänker på Victors lilla korta liv. Varför ska ett barn tvingas utstå den smärta som verkligen är orättvisast av alla smärtor? Att ett barn ska drabbas såhär är orättvisast av alla orättvisor! Men som en klok person sa till mig en gång "att försöka ägna tiden åt att lösa meningslöshetens gåta är meningslöst och bara energikrävande." Ändå kan jag inte låta bli att låta ordet varför gnaga i mig när jag läser om barn som tvingas utstå denna hemska sjukdom, eller när jag på annat sätt läser om barn som råkar illa ut. Jag vill förstå! Jag vill få en förklaring till varför livet är så grymt, men framför allt vill jag nog ha en lösning på frågan "varför" och ett botemedel. Något söm gör att jag inte behöver tänka på varför, för händer det så finns det en åtgärd. Så därför gör jag det jag kan för att hjälpa till att lösa cancerns hemska gåta. Jag stödjer på alla sätt jag kan barncancerfonden! Den är livsviktig!! Din dikt om varför gick rakt in i mitt hjärta Sofie!!

2009-11-30 @ 20:17:34
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi - gravid igen! ♥ ♥ ♥

Livet kan vara bra orättvist.



Du skriver så otroligt fint och du får mig alltid att tänka på att vara tacksam för min fina son!

2009-11-30 @ 20:23:36
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: ParadisFrida

Imorgon 1/12 klockan 20.00 kommer jag att tända 3 ljus i mitt fönster för alla som kämpar eller har kämpat mot cancer. ( ett evenemang på Facebook)



1 ljus brinner för lille Victor, 1 ljus brinner för Elton och 1 ljus Brinner för lilla Lovisa som fortfarande kämpar.

Victor har öppnat upp mina ögon för barncancer, jag försöker bidra på alla sätt jag kan för att stödja forskningen.



Jag är dig evigt tacksam Sofie för att jag får läsa din blogg och följa ditt liv!!



Stor Kram.



Victor för alltid i mitt hjärta.....

2009-11-30 @ 21:23:07
Postat av: Bodil

Livet är så orättvist. Och tårarna rinner, igen.

2009-11-30 @ 21:39:16
URL: http://enmynta.se
Postat av: Tess

Käraste Victor, finaste, vackraste, underbaraste prins...

Jag finner inga ord när jag tittar på bilden av honom så sött sovandes hos pappa & läser texten tom säng, tomt rum...kista...



Kärlek till er i massor

Tess mamma till 2 grabbar

2009-11-30 @ 21:40:36
Postat av: Camilla

Jätte många kramar.

DU är så stark.

KRAM!!!!

2009-11-30 @ 21:41:05
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Hej!

Jag har inte haft tid att sitta vid datorn på hela helgen, men kikar in och har läst alla nya inlägg nu.

Så otroligt fin, och samtidigt sorgsen dikt. Man känner verkligen din smärta och saknad i texten... Åh, om det bara fanns nånting att göra!!!

Men nu slipper iaf Victor allt vad smärta innebär. Han är fri från sjukdom och elände... Och du har en del av Victor i din mage... Hans fantastiska lillasyster.



Angående inlägget om "vimmelmamman" så har inte jag några "problem" med att hon väljer att kosta på sig själv lite lyx (jag har inte varit inne och läst hennes blogg, läste bara det du skrev här).

Man måste ta hand om sig och lägga tid på bara sig själv ibland. För min del är det iaf jätteviktigt att jag får "ladda om batterierna" ibland för att klara av att vara en bra mamma åt mina barn. Även nån som haft cancer har rätt att unna sig, precis som vem som helst. Men alltid finns det folk som ska kritisera precis allt. Det är tråkigt att det ska vara så...



Många kramar!

2009-11-30 @ 22:09:14
Postat av: Anonym

Jag finner inga ord, jag har följt den här bloggen riktigt länge men har inte funnit några ord att säga.

Mina tårar bara rinner när jag tittar på hans underbara bilder, Men du är verkligen stark, som Kan stå ut med allt detta.

Men du vet nog att Lille Victor tittar ner från himlen o är med er vart ni än går, han vill nog att ni ska fortsätta leva o komma ihåg hans bästa stunder, o glömma de dåliga, att ni ska vara glada att ni har fått tid att vara ,med honom, o allt annat.

Vet inte vad jag ska säga mer men jag ska iaf tända 3 ljus imoron en för lille Victor , en för Elton och en för Felicia.

Kram



Victor för evigt i mitt hjärta<33

Tänker på er

2009-11-30 @ 22:31:23
URL: http://alfayadh.blogg.se/
Postat av: Tessan

Åhhh, Sofie!!! Tårarna bara rinner. Vet inte vad jag ska skriva. Allt känns så litet.....



Finaste, vackraste Victor!



Kramar om,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-12-01 @ 08:28:36
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Helene

Tycker du skriver så fina ord, så rörande och känsloladdade! Läser på din blogg nästan varje dag, känner sorgen i orden du skriver. Men även glädjen i det fina som du delar med dig oxå! Ha det så gott. Tänker ofta på er familj.

Skulle vilja förvandla alla tårar, som jag och alla andra fällt för er när vi läst din blogg, till pengar att stödja barncancerfonden!! Då skulle dom nog ha pengar som räckte för evigt!!!

Ta hand om er!!!

2009-12-01 @ 09:33:05
Postat av: Louise

Åh, tänker på er varje dag. Underbara lille söte Victor...Det är såå orättvist, borde verklingen finnas botemedel för denna hemska sjukdom. Victor har en underbar mamma och pappa och jag är säker på att er kärlek till honom gjorde att han kände sig enormt trygg och älskad. Fortsätt kämpa Sofie och Peter! Styrkekramar

2009-12-01 @ 09:38:20
Postat av: Maria

Varför? Ja, det har jag tänkt ända sedan jag såg Victor i TV3s Sjukhuset. Det finns väl inget "bra" svar på den frågan. Cancer är en fruktansvärd sjukdom och barncancer ännu mer fruktansvärd.



Du skriver så vackert om er lilla prins det får förstås mina tårar att rinna än en gång. Och att krama min egen prins lite hårdare varje gång.



Kram

2009-12-01 @ 10:10:35
Postat av: Annika

Gud, jag klarar nästan inte av att titta på bilden på Victor. Så fin och söt med lilla voven. Nej, det är bara så fel, fel, fel.

2009-12-01 @ 10:20:13
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Cicki

Vill tacka dig för att du delar med dig av både din sorg och din smärta men även dina ljusa stunder. Du har fått mig att bli ännu mera närvarande som mamma och även fått mig att inse hur skört livet är och hur det kan förvandlas från oändlig lycka till oändlig sorg bara på en sekund. Jag ska tända tre ljus i kväll för tre små kämpar och ett ljus för dig och alla andra som längtar. Jag önskar dig och din familjen en riktigt fin 1:a december. Kramar

2009-12-01 @ 10:28:33
Postat av: Anna

Så fint skrivet, tårarna rinner ner för kinderna.. Lider med er och kan inte ens föreställa mig er smärta! Många STORA kramar

2009-12-01 @ 10:30:30
URL: http://jagochpyret.blogg.se/
Postat av: linda

jag läste klart din bok igår kväll... den var så berörande... usch, man kan verkligen undra varför gud lr vem som bestämmer, bestämde sig för just victor. för han var verkligen en underbar liten prins.

lycka till med lillflickan nu...

2009-12-01 @ 10:52:21
URL: http://lindaakaviggo.blogg.se/
Postat av: Maria Danell-Autio

Hej Sophie.



Ja, det är precis så det känns.

De raderna du skrivit beskriver verkligen smärtan och tomheten efteråt.



Famnen är så tom och ibland är det ofattbart och så svårt att tro att man verkligen kommer att klara av att leva utan sitt barn. Men det gör man.



KRAM KRAM KRAM / Lilla Ängla-Lucas mamma

2009-12-01 @ 11:34:54
Postat av: Jessica

Sitter igen med tårar. Man blir så arg och ledsen. Livet är orättvist. Vila i frid lilla victor. Kram på er.

2009-12-01 @ 12:06:15
Postat av: Caroline L

Åh Sofie, det gör så ont att läsa dina ord. Det finns inga svar att ge, det är ju inte så här det ska vara men ändå tvingas ni leva i just detta helvete.

Kämpa vidare, ni klarar det!



Många styrkekramar till er

2009-12-01 @ 12:11:54
Postat av: Malin

Har läst igen och tittat på bilden, tårarna rinner. Finaste lilla Victor....



Kramar till er allihop

2009-12-01 @ 12:37:48
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: En medmänniska

Dina rader Sofie och bilden på er älskade lilla Victor. Tårar och förstummelse.

Kommer självklart också att ha ljus tända ikväll för Victor, Elton och alla andra barn som är drabbade av detta fruktansvärda monster/barn som gått bort.

Varma styrkekramar till er Sofie och Peter och till Alla andra föräldrar där ute.



Malin



2009-12-01 @ 12:55:28
Postat av: Annika

Var inne på Facebook-sidan "Tänd tre ljus för Cancern" som ju är i dag. Tittade lite på era filmer och blev så rörd.

2009-12-01 @ 13:30:22
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Varför undrar jag med... Som vanligt en fin bild som verkligen berör. Tänder 3 ljus ikväll - ett för Victor, ett för Elton och ett för alla andra som kämpar mot cancermonstret!

Kramar

2009-12-01 @ 14:36:34
Postat av: Johanna

Det är för jävligt, för att sammanfatta barncancer. Ni finns i mina tankar. Kärlek o styrka

2009-12-01 @ 18:31:37
Postat av: Amanda

Så fint skrivet Sofie och underbar fin bild på er älskade lilla Victor..<3

Kan inte förstå varför detta skulle behöva hända? Varför? Tänk om man haft svar på alla varför, då hade jag gett dig de svaren för länge sen. Kramar till er alla <3

2009-12-01 @ 19:11:22
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Kristina

Lilla kära familj o lilla finaste pojke. Livet är så orättvist, varför? Ja varför undrar vi alla.

Dina kloka ord har fått mig att stanna upp och inse att jag inte ska ta livet för givet, att varenda minut med mina barn är det finaste jag har.



Förstår att det finns dåliga och mindre dåliga dagar för dig. Skickar massor av varma styrkekramar i höstrusket och önskar massor att du idag har en fin dag



Styrkekramar i massor

2009-12-01 @ 19:29:32
Postat av: Maria

Jag skickar styrkekramar till er! Kan inte förstå varför denna grymma sjukdom finns... Fina, fina Victor!



Kramar

2009-12-01 @ 20:50:10
Postat av: Anne

Har idag tre ljus vid fönstret som brinner för dem som har kämpat och som kämpar mot cancer! Ett ljus brinner dock SPECIELLT för lilla Victor som har tagit en stor plats i mitt hjärta!



Har följt bloggen nästan från början och tankarna går till er när jag läser.

Ni är fantastiska och jag beundrar eran styrka.



En positiv sak: JAG HAR FÅTT MIN JULKLAPP ! Boken!

Jag är så glad och kan inte vänta tills jag kommer hem till Sverige igen och kan hämta ut den och börja läsa. Jag är beredd på att det är en känslomässigt stark bok, men jag har längtat så efter den!



Kramar från en medmänniska

2009-12-01 @ 21:16:21
Postat av: Heidi

Så vackert skrivet, och så himla sorgligt :(

2009-12-01 @ 21:17:27
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Tomrummet är så stort efter er lille prins...



Tänker på er.



Kram / Yvonne

2009-12-02 @ 11:11:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback