Bloggande och Efter Tio

        DATUM: 2009-11-09 TID: 11:42:35

                             Malou von Sivers Foto: TV4





Med en kopp kaffe i ena handen och en skål gröt i den andra, bänkar jag mig framför tv;n och lår på 4;an.
Brukar alltid kolla på efter 10 med Malou, och idag handlar det mycket om bloggande.
Dagens gäst är Blondinbella, och hon berättar hur framgångarna kring hennes blogg ser ut, alla hot pg.a vad hon skriver om, alla pengar, hackers, osv.

Det är ganska intressant att veta hur en sådan stor bloggprofil sköter sitt bloggande, hur många gånger hon är inne per dag, hur mycket tid hon lägger ner osv.
Hon säger att hon spenderar hela dagarna och kvällarna på att blogga ca 7 inlägg om dagen, och över 6 timmar i tid! *hjälp*

En annan har inte orken att lägga ner än max en timme om dagen, fast jag har i och för sig inget intressant att skriva om varje dag, och jag vägrar att lägga upp bilder på min frukost, lunch, middag, vilka skor jag valt att gå ut i osv.
Jag tror inte att det skulle vara så intressant för er att läsa om. Ha ha!!

Det är bra att det finns så många olika sorters bloggar där ute, så att man kan välja själv vad man vill läsa om. 
Det viktiga är ju att RÄTT läsare läser RÄTT blogg.


Det är synd att de största bloggarna i Sverige mest handlar om mode, glamour liv, fest, pengar osv. Jag tycker att de lite mer allvarliga och verklighetsankrade bloggarna borde komma fram också, men det kanske inte är lika intressant för den yngre generationen att läsa om.
Men det är trots allt viktigt att VERKLIGHETEN kommer fram, om hur olika människors liv kan te sig.


Ett exempel är ett gammalt inlägg som jag skrev i samband med Victors begravning, där jag lyfte fram hur olika men ändå LIKA två personers vardag kan te sig, beroende på var i livet man befinner sig.

LÄs nedan;


SJUKT OLIKA LIV, MEN ÄNDÅ PÅ SAMMA SÄTT...



Vi har alla problemet om vad vi skall ha på oss, de till festen på Lördag, jag till begravningen på Torsdag.


De har svårt att välja vilken mascara som ger fylligast fransar, jag vill hitta någon som ej klibbar och rinner när tårarna kommer.


Hmmm, vilken färg matchar bäst med mina  gröna prada skor? undrar de.
Jag och Peter undra vilka färger som vackrast matchar varandra i begravningsbuketten.


- Åh, våra nya kort från mallis har kommit! Sjuka partyn det var där! =)
- Åh, korten på Victor har kommit, vilket passar bäst framför kistan, alla är ju så vackra.


Det verkar vara väldigt viktigt angående vilka cafèn man skall hänga vid. Det måste vara hippt och inne.
Själv har jag också väldiga problem angående fika. Vad man skall bjuda på efter cermonin. Orkar folk äta eller räcker det med kaffe och kakor?


Vi verkar även ha samma super förmåga att förtränga jobbiga saker.
De om hur mycket de drack igår, och spenderade kvällen innan.
Jag om hur annorlunda och liksom insjunken Victor såg ut  och om hur kalla men ändå mjuka hans små händer kändes.



Ni ser! jag skulle nästan kunna säga att vi har samma problem allihop, bara på lite olika sätt.
Tänk om man kunde få byta...






Det här inlägget skrev jag mitt i sorgen, mitt i mörkret och mitt i vansinnet.
Det är lite osammanhängande, inte speciellt välformulerat, men väldigt ÄKTA och faktiskt precis som jag kände just då.
Skriven utifrån de bisarra och sjuka val vi tvingades ställas inför, fick texten en ganska ironisk sida, när man ställde dessa olika beslut bredvid varandra.

Jag längtar tills den dag, då min blogg börjar handla om lite mer än bara sorg och elände, och lite mer om humor, vardag och livsglädje också.
Jag tycker ändå att vi kommit en bra bit på vägen, och att jag verkligen bevisar för människor att det GÅR att leva vidare efter det värsta tänkbara.
Att det finns en framtid för alla och hur otrolig kroppen, hjärnan och viljan är inom en människa.

För er som vill följa vår resa mot ljuset och det nya, jag hoppas att inte göra er besvikna!


Kramar

Kommentarer
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi - gravid igen! ♥ ♥ ♥

Jag läser både allvarliga bloggar och modebloggar... tycker att det är toppen att det finns en sån variation! Man kan ta del av flera olika världar på det sättet :)

2009-11-09 @ 12:10:04
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Evelina

Hej=)

Din blogg är riktigt bra! Du kan verkligen skriva.

Jag ska snart beställa din bok som kommit ut.

Och jag vill också passa på att säga att jag är ungdom, 19 år. Och håller med dig i det du säger.

Kram till er!

2009-11-09 @ 12:10:24
URL: http://evelinagustafsson.blogg.se/
Postat av: Malin

Det vågar jag nog påstå att vi är många som vill göra...följa er på vägen alltså.

Jag kan inte känna hur ni känner, men bara tanken på att förlora ett barn gör att magen knyter sig och man vill bara skrika rakt ut, det får ju inte hända. Sorg, ilska, frustaration och ett stort VARFÖR är det som far runt i tankarna när jag tänker på Victor, Elton och andra barn som inte fick fortsätta.

Har sagt det förut, tycker ni är fantastiska som kämpar på och lever vidare på det sättet ni gör. Jag hoppas så mycket att du vinner årets Mama-hjälte....det förändrar väl ingenting för er, men du är bara så värd det!



För egen del så får jag inte ut särskilt mycket av att läsa modebloggar eller vad Blondinbella har haft för sig i dag. Men precis som du skriver, det är ju tur att det finns bloggar för alla.



Kram

2009-11-09 @ 12:13:59
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag går in på din blogg varje dag och läser, tycker den är jättebra! mycket känslor men ändå så mycket kärlek och jag har faktiskt skrattat här inne också:)liksom man känner er på nått sätt det tycker jag är kul, jag går här hemma och är mammaldig.

skriver inte alltid i inläggen men jag läser allt.

du är jätteduktig!

många kramar

2009-11-09 @ 12:29:28
Postat av: Annika

Jag följer din blogg, min systerdotters i USA och min kompis blogg om livet som hemmafru i Paris. Alla tre är intressanta på sitt sätt. Men din är lixom viktigast. Jag minns jätteväl inlägget du påminner om. Och jag blir så glad när jag läser att du också konstaterar att det går att leva vidare trots värsta tänkbara.

2009-11-09 @ 12:34:50
Postat av: Zanna

Jag tycker du är otroligt stark jag hade nog aldrig klarat att förlora mitt barn:(

Jag läser din blogg dagligen och älskar varenda ord du skriver om hur hoppet kommer tillbaka lika väl som hoppet försvinner. Du är en stark person en hjälte som trots har förlorat en stor del av ditt hjärta kan skriva om hur du känner. Allt är äkta inte oäkta. Forsätt i det du gör och visa dina känslor dag för dag! Ha en underbar vecka!<3

2009-11-09 @ 12:59:35
URL: http://theospappamamma.blogg.se/
Postat av: Joss

Blondinbella lever ett liv i en fantasivärld där pengar betyder allt... Din blogg handlar om det verkliga livet, om att kunna gå vidare och se frammåt trots alla motgångar som finns. Alla har vi våra stora sorger och motgångar i livet och jag beundrar dem som vågar berätta om det. Jag följer både din blogg och bloggen om Melwin och tycker att ni är fantastiska som berättar så öppet om era liv. Jag hoppas verkligen att vi får fortsätta följa din blogg länge till!

2009-11-09 @ 13:31:13
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Jag skulle aldrig bli besviken på någonting på din blogg, jag läser allt du skriver vad det än är. Jag bryr mig inte om du inte skriver 7 inlägg om dagen och lägger ner hela ditt liv på bloggen. Meningen är att du ska skriva när du själv vill, behöver och orkar. Du ska inte känna att du måste leva upp till nån mall, eller känna press från oss läsare. Det är väldigt hedrande att få följa er på er resa och jag kommenterar gärna med stöttande och goda ord på vägen!:)



Många kramar!

2009-11-09 @ 14:11:30
Postat av: Hanna K

Ja du har rätt, skilda världar. Jag läser många bloggar men inte en enda är modeblogg, tror jag...möjligen barnmode då! =) Mest sömnadsbloggar för inspiration, men annars vänners bloggar och så vidare, om vardagen och verkligheten för andra människor.

Du ger mig också inspiration och peppning!!

Postat av: Annika H

Tack för din fina blogg - det du skriver berör <3

Jag vill sända en dikt till dig & din man.

Lycka till i livet!



"Gråt ej vid min grav Jag finns ej där



jag finns i solens spegelblänk på havet



Jag finns i vindens lek över sädesfälten



jag finns i höstens stilla regn



Jag finns i vintergatans stjärnehär



Och när du i tidig morgon väcks av fågelkvitter



är det min röst du hör.



Så gråt ej vid min grav, vi skall ses igen"

2009-11-09 @ 14:16:15
Postat av: Anonym

hej hej...har läst din blogg länge nu men aldrig kommenterat..sitter med tårarna rinnande ner för kinderna och vill tack dig..tacka dig för att trots att jag känner mig slut körd och tårna flödar så tittar jag just nu bort på mina älskade barn 4 ,7 år och inser vad jag har..dom är mitt liv och jag lyckas vända trött tårarna till lyckotårar..helt plötsligt är jag lycklig och tacksam och jag vill tacka dig för det..du sparkar mig hårt i baken och får mig att inse livets mening..tack och lycka till med allt..tänker ofta på dig..kram siia

2009-11-09 @ 14:46:40
Postat av: Caroline

Även om du kanske inte tycker eller förstår det själv just nu, så är det nog faktiskt så att många läser din blogg just för att de känner att du förmedlar ett hopp, och att du mitt i allt elände ändå har en livsglädje och humor i den vardag som du skriver om. Din blogg berör, för det du skriver här kommer från ditt hjärta. Fortsätt att vara du Sofie! Kramar Carro

2009-11-09 @ 14:47:38
URL: http://heartline.blogg.se/
Postat av: Caroline

Det här är i stort sett den enda bloggen som jag besöker VARJE dag. Visst har jag andra bloggar som jag kikar in i lite då och då men din är jag inne på minst en gång om dagen. Redan nu tycker jag att det bjuds på en del humor här inne. Känner en vansinnig respekt för dig som orkar med allt... graviditet, bloggande, boken, hundarna och ditt engagemang i barncancer är bara några exempel. Minns att jag läste inlägget ovan precis när jag hittat din blogg. Det är så sant som du skriver. Tänk att man inte kan inse vilka "kära" problem man egentligen har. Så länge man får vara frisk och kry och de man älskar också är det kan ju allt annat kvitta egentligen.

2009-11-09 @ 15:10:34
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Maria, Livet med tre

Av någon anledning får jag alltid svårt att formulera mig när jag skriver inlägg hos dig. Kanske för att jag ofta har tårar rinnandes ner för kinderna eller oxå för att vad jag än skriver så får jag inte fram det jag vill säga, det jag känner för dig och er kamp. Jag läser din blogg varje dag och tycke att du skriver så otroligt bra! Du skriver så att man känner din smärta, vrede , glädje vad det nu än må vara och ändra aldrig på det! Det finns gott om andra bloggar och alla fyller väl sitt syfte förhoppningsvis. Det är hemskt att säga men när jag läser din blogg så ger den mig styrka att orka, det är inte alltid en dans på rosor med 3 små barn hemma (men jag skulle ju såklart aldrig vilja vara utan dom!!), genom din blogg har jag lärt mig att inte ta något i livet för givet.. För det kan hända vem som helst. För 2 år sedan genomgick jag en magnetröntgen för att hitta eller utesluta hjärntumör.. som tur var så kunde de utesluta men det var den värsta tiden i mitt liv och den långa väntan på remiss och sen provsvaren ändrade min syn att se på livet. Nu tackar jag för all tid jag har fått och får med mina barn.. Jag nojjar inte över att bli ett år äldre utan jag tackar istället för att jag faktiskt FÅR bli äldre.. att jag får fortsätta se mina barn växa upp. Så den erfarenheten och er historia har faktiskt gjort att jag LEVER livet mer nu än förr.

Ska bli MYCKEt spännande att fortsätta er resa med bebis tillsammans med er :-)



Kramar!!!

2009-11-09 @ 15:56:37
URL: http://livetmedtre.blogspot.com
Postat av: Evelina

Jag är 17, och din blogg är nog den mest intressanta. jag följer flera bloggar, men ingen av de andra berör så som din. Trots att jag bara är 17, så har jag en känsla som jag inte riktigt kan ta på när jag läser din blogg, en sorgsen rädsla på något sätt. Det som hänt dig borde inte få finnas i denna värld. att ens käraste ägodel försvinner, förmodligen kan ingen förstå innan man varit med om det själv.

2009-11-09 @ 16:20:46
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Både som bloggare och som läsare får man ställa sig frågan VAD är det som är viktigt för mig? Är det kvalité eller är det kvantitet? En del människor har en förmåga att låta munnen gå men de har inget att säga - de bara låter. Jag föredrar att lägga min tid på någon som har något att berätta och jag blandar inte in något tids- eller kvantitetsperspektiv. Du bloggar om real life i dess mest osminkade form och dina tankar och ord fastnar och kan plockas fram om livet blir gungigt någongång. Så oavsett om dessa modebloggare har miljoners, miljoners läsare så skulle i alla fall jag vara stolt över faktumet att "jag gör skillnad" vilket är precis vad du gör.



Kram / Yvonne

2009-11-09 @ 17:49:36
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Din blogg berättar om vad som faktiskt kan hända..och vad ni går igeonom,du berättar gripande från hjärta och själ hur det är att få reda på att det käraste man har har fått en allvarlig sjukdom,om resan under den extremt tuffa behandlingen,hur tyvärr victors kamp slutade..men hur ni fortsätter att kämpa för honom å alla andra drabbade barn här ute.. du delar med dej både av det hemska,fruktasnvärda å orättvisa som är er vardag... men även om ljuset å framtiden om victors lillasyster.. om kärleken till era barn!!

Du skriver rakt in i hjärtat å du berör!!



Å jag har även skrattat,flinat, å beundrats över att du bjuder så himla mkt på dej själv.. roligast va filmerna du la in om Labans öga ;) skrattar



alla som finns här lär fortsätta följa bloggen just för att du är du... å för att victor fått en plats i så många människors hjärtan!!!!

2009-11-09 @ 19:15:52
Postat av: Christel

Jag ser verkligen fram emot att följa er resa mot ljuset. Men vi som läser din blogg gör det för att vi vill följa er resa. Oavsett hur den ser ut. Vi vill läsa det du skriver oberoende av om det är ljust eller mörkt. Det är din blogg. Du skriver fantastiskt och det känns att det kommer rakt från hjärtat. Men, självklart hoppas vi att det skall bli ljusare inlägg för eran skull. Jag hoppas och tror att Victors lillasyster har med sig mycket ljus när hon kommer. Kram

2009-11-09 @ 19:46:41
URL: http://froken-fraken.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Hej! Jeanette heter jag och är 22 år, har en dotter som heter Wilma :) Fint namn till eran dotter ni har tycker jag ;) hihi. Har följt din blogg nu länge och jag bara måste kika in här varje dag! Tycker din blogg är otroligt äkta och du har ett så fint sätt att skriva på. Allt blir så vackert! Du berör mig otroligt mycket genom ditt skrivande! Ni har varit med om det värsta tänkbara en familj kan vara med om och jag beundrar dig och din familj!! Fortsätt skriv som du gör :) Du är äkta och din blogg är äkta, det är det enda viktiga! Kramar

2009-11-09 @ 19:48:06
Postat av: Therese

Hej Sofie!

Visst vill vi följa er på vägen mot det ljusa. Oroa dig inte för att du gör oss besvikna - det gör du inte! Det finns ingen som skriver som du. Jag läser varje inlägg och tårarna blandas med leenden.

Jag tänker på er varje dag. Tänker på hur hemskt ni har det och ändå sitter du där och delar med dig av ditt liv till oss "okända". Du berör så otroligt mycket med ditt sätt att skriva!

Jag tänker på er när jag säljer vår Busungar-kalender. Vi gör det för er och alla andra barn och föräldrar som är drabbade.



Sköt om er väl!



Kram från Therese

2009-11-09 @ 20:28:42
Postat av: Moa

Jag har inte förstått tjusningen med modebloggar, men det beror troligen på att jag inte är intresserad av mode och att människor är olika. Hade bloggandet varit lika stort när jag var i tidiga tonåren (första åren på 2000-talet) som det är idag hade troligen minst hälften av tjejerna i min klass läst modebloggarna och jag hade suttit och skakat på huvudet. Jag fattade aldrig det där med NK :p



Jag följer en hel del barncancerbloggar och några få ung mamma-bloggar. Sen är det lite diverse; som kompisars bloggar, HBT-politiska bloggar osv. Bloggvärlden är gigantisk och som du säger: man kan ju välja. Man måste välja, om man inte gillar att spendera hela dygnet framför en dator för att hänga med!



när jag var tretton hade jag haft tid att läsa bloggar som uppdaterade sju gånger om dagen, nu är det big no



Kram!

2009-11-09 @ 21:49:09
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: En medmänniska

Kan inte tänka mig en dag utan er blogg,

så viktiga är ni för mig.



Ljusen lyser här hemma hos mig för er älskade Victor.



Kramar till er Sofie och Peter



Malin

2009-11-09 @ 21:53:55
Postat av: Tessan

Jenny-tvåbarnsmamma har skrivit precis det jag ville skriva. Jag skulle aldrig bli besviken på hur mycket eller lite du skriver, om det handlar om glädje, ilska eller sorg. Det är bara så fint av dig att vi får följa med på resan. För varje inlägg som speglar din sorg river det i mitt hjärta och för varje inlägg som visar att ditt/ert liv ändå går framåt och att det finns stunder som är lättare än andra - det gläder mig. Så fortsätt skriv på ditt sätt. Tack för att du låter oss följa med på resan.



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-11-09 @ 22:13:05
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag är glad att jag hittat till din blogg. Trots att jag spenderade mina kvällar gråtandes framför din blogg, när jag läste alldeles från början och fram till nu. Jag fick sån ångest, sån skräck för att uppleva samma hemska som du och jag kände sån avsky för själva livet som kan vara så jäkla orättvist. Men jag tycker att man påminns om vad som betyder något för oss, din blogg hjälper nog många att kunna se dom små glädjestunderna här i livet. Vi lär oss vad som är viktigt här i livet och vi lär oss att uppskatta det, aldrig ta för givet. Du är stark som orkar skriva om ditt liv och jag är glad att jag får följa eran resa :) Kram

2009-11-09 @ 23:29:36
Postat av: ParadisFrida

Får rysningar när jag läser det inlägget... Kommer så väl ihåg när du skrev det, Allt du skriver är så äkta!



Du har en fantastisk talang i ditt skrivande och förmedlar dina känslor och tankar på ett otroligt träffande sätt. Det är derför du har så många som följer din blogg, alla är vi ledsna över det som hänt underbara lille Victor! Men vi gläds också åt lilla Vilma som snart kommer!

Så länge du skriver kommer många att läsa...



Jag läser här varje dag, gråter mycket men ler också ibland!

Nu håller jag tummarna för att du tar hem mamahjälte titeln, du kommer vara så vacker på galan!



Skickar mina varmaste kramar!



Victor för alltid i mitt hjärta...



2009-11-10 @ 14:17:54
Postat av: Kristina

Du har så rätt i att man ska läsa rätt blogg men när man läser en blogg som bara handlar om party, smink i kläder inser man ganska snart att den är så ytlig. I alla fall för mig. Din blogg innehåller hela känsloregistret och du skriver mycket bra. Den är äkta och jag läser den dagligen, ser också fram emot den dagen er dotter kommer med lycka.



Kram

2009-11-10 @ 18:04:25
Postat av: En medmänniska

Ja inte bara viktig för mig såklart utan för så många människor och det är skönt att se att vi är så många som följer er blogg dagligen. Att ni är viktiga för så många och det tycker jag är fantastiskt.

Vill mer än gärna följa er mot ljuset och det nya lilla livet Victors lillasyster!

Ser att Jenny-tvåbarnsmamma har skrivit exakt så jag menar och känner med. Bara jag som inte kan formulera mig utan som vanligt bara svamlar ;)



Många kramar till er Sofie och Peter och till alla fina medläsare här.



Malin

2009-11-10 @ 18:21:24
Postat av: Ammi

Håller med vad många andra redan skrivit...du skriver fantastiskt bra, och vi är nog många, många som kommer följa er fortsatta resa med Victors lillasyster. Du kommer inte göra någon besviken, du skriver verkligen rakt in i hjärtat.

Många kramar

2009-11-10 @ 22:28:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback