HÄR ÄR GIFTFÄLLORNA DU UTSÄTTER DINA BARN FÖR!

        DATUM: 2009-11-19 TID: 19:05:50





Våra barn får i sig en cocktail av farliga kemikalier varje dag. Och gifterna finns i våra hem.

Här är de farligaste fällorna.

Duschdraperier, leksaker, elektronikprodukter, kläder, solkrämer, plastkassar och schampo.
De farliga gifterna finns i våra hem och vi utsätter våra barn för dem hela tiden – utan att veta om det.



Läste denna artikel på Aftonbladet när vi kom hem från föräldrarträffen och det är ju så att man blir mörkrädd.
Jag menar, HUR mycket måste man igentligen tänka på när man har barn för att undvika cancer, hormonstörningar allergier osv.

Så om ni tyckte att det redan var lite halv jobbigt att vara förälder, med tanke på vad man skall och inte ska göra, så kolla in den här nya listan.




HÄR FINNS GIFTERNA I VÅRA HEM

  • Hygienprodukter. Solkrämer tvålar, parfymer, hårvårsprodukter och fuktighetskrämer kan innehålla butyl- och propylparabener. Använd parfymfria produkter och Svanenmärkta produkter.
  • Elektronikprodukter. Många elektronikprodukter avger kemikaliskt stoff. Stäng av apparaterna när de inte används och ha inte laddare kopplade till el när de inte används.
  • Plastkassar, duschdraprier och plastflaskor. Många mjuka plaster innehåller ftalater. Använd därför plastkassar sparsamt och köp hellre drycken i glasflaskor. Använd ett färglöst duchdraperi.
  • Kläder. Många textiler är preparerade med kemikalier. Tvätta dem minst en gång före användning.
  • Leksaker. Barnens favoriter innehåller ofta många farliga kemikalier. Köp bara leksaker som är tryckta med en CE-märkning. Undvik att ge barnen leksaker som är tillverkade före 1999, eftersom dessa ofta innehåller fler gifter än nyare leksaker.
  • Damm. Rester av damm kan innehåll PCB-gifter. Håll rent och fräscht, utan att använda parfymerade städprodukter. Vädra ofta.


  • – I det samhälle vi lever i dag är det svårt, kanske omöjligt, att ta bort alla farliga kemikalier. Det kommer antagligen att komma i konflikt med vår livsstil. Ska man förbjuda alla farliga kemikalier gäller det att väga nyttan mot risken.
    Vill vi fortsätta att leva som vi gör måste vi acceptera att vissa farliga kemikalier finns, säger Stellan Fischer.


    Men varför då ta upp en sådan här artikel och sätta oron och grillerna i huvudet på oss föräldrar?? Jag tror jag smäller av, när kan man få slappna av och njuta av sina barn utan att riskera att ha ihjäl dem på köpet?



    Läs hela artikeln här;

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6150746.ab


    Kommentarer
    Postat av: Nina

    Idag hade jag en tvättmaskinsreparatör hemma, han talade om för mig att det räcker med en matsked tvättmedel när man tvättar..ist för närmare 1 dl som det står på förpackningen....han ifrågasatte också varför jag använder sköljmedel och bad mig att inte googla på innehållet för då skulle jag bli förskräckt över alla kemikalier.Han menade att man sköljer för att få bort tvättmedel, men tillsätter sköljmedel som är lika farligt! Å sen direkt på våra barns hud....JAG fick iallfall en tankeställare...Men man kan inte skydda sig och sina barn mot allt...tyvärr.

    Hoppas ditt föräldrarmöte blev lyckat!

    2009-11-19 @ 19:55:49
    URL: http://viggosvarld.blogg.se/
    Postat av: Nina

    Idag hade jag en tvättmaskinsreparatör hemma, han talade om för mig att det räcker med en matsked tvättmedel när man tvättar..ist för närmare 1 dl som det står på förpackningen....han ifrågasatte också varför jag använder sköljmedel och bad mig att inte googla på innehållet för då skulle jag bli förskräckt över alla kemikalier.Han menade att man sköljer för att få bort tvättmedel, men tillsätter sköljmedel som är lika farligt! Å sen direkt på våra barns hud....JAG fick iallfall en tankeställare...Men man kan inte skydda sig och sina barn mot allt...tyvärr.

    Hoppas ditt föräldrarmöte blev lyckat!

    2009-11-19 @ 19:57:33
    URL: http://viggosvarld.blogg.se/
    Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

    oj..det var inte en dålig lista på farliga saker I HEMMET... :/

    Men på nå vis förstoras mkt upp i tidiningar som allt annat som skrivs.. och man kan INTE skydda sej mot ALLT.Det är en omöjlighet..(om man nu inte bygger en hydda i skogen...UTAN el då..för det e ju oxå skadligt..fast e man pollenallergiker kan det bli jobbigt iaf med skogen ler)

    ...ett litet skämt bara men det förstod du nog ;)



    Det e farligt å prata i mob,farligt å titta in i micron,farligt att inte äta ekologiskt,men lika farligt är det att äta just ekologiskt,allt man gör e farligt..

    Ska man se det så så utsätter man sej för risker dagligen.. det e väl minst lika "farligt" att sätta sej i bilen??kliva över gatan??gå ut i skogen,lämna barnen på dagis el vad det nu handlar om.. Man kan INTE gå runt å tro att allt e livsfarligt??.. man förgör sej själv..OCH SINA BARN!!! Det kommer alltid att finnas "farliga" saker,sjukdomar å olyckor.. SJÄLVKLART SKA MAN SKYDDA BARNEN MOT FARLIGA SAKER SOM ´KAN SKADA DOM..OAVSETT OM DET GÄLLER BARNSÄKERHET MAT ELLER MILJÖ men någon måtta får det vara... =)



    Hoppas att föräldrarträffen gick bra idag!!!

    många kramar till er

    2009-11-19 @ 21:01:29
    Postat av: Caroline

    Marie, du tog orden ur min mun. Håller med helt och fullt.

    2009-11-19 @ 22:08:48
    URL: http://lambisoft.blogspot.com
    Postat av: Moa

    jag smäller av när jag läser sånt här, och då är jag journaliststudent.

    vi 80-talister och alla dagens småbarnsföräldrar har nog råkat ut för massvis av dessa farliga gifter i leksaker och föräldrarnas mobiltelefoner och datorer och damm och gud vet allt. och uppenbarligen lever vi! vissa saker ska man ju undvika, men man behöver inte överdriva. tror vilma överlever om du använder mobilen i närheten av henne :)

    2009-11-19 @ 22:20:26
    URL: http://legobit.bilddagboken.se
    Postat av: Hanna K

    Ja, det finns ingenting i dagens samhälle som inte är farligt på något sätt, antingen mot hälsan eller psyket...gör inte si gör inte så! Skulle aldrig få nån nattsömn om man tog till sig allt som skrivs och forskas fram! Men visst är det skrämmande att läsa!

    Hoppas föräldraträffen gick bra!

    Stora tjocka kramar från mig!

    Postat av: Anitha Leidefors

    Jag håller med dig fullständigt.. om vi ska undvika allt som media skriver är farligt, hur ska vi leva då?? Kommer vi att fungera bättre o bli piggare? Näee, jag tror inte det. Ett sunt förnuft räcker långt. Hoppas att du hade det bra på föräldraträffen och fick träffa amdra blivande mammor.

    Tänker på dig...

    Kram i massor från mig till dig.

    2009-11-19 @ 22:29:29
    Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

    Det känns som tidningarna gör allt för att sälja fler lösnummer hela tiden... Man ska nog ta det mesta med en nypa salt. Jag menar, sunt förnuft kommer man långt på (hihi, ser precis att Anitha har skrivit det oxå...;) Jag härmas inte, jag lovar;P)).

    Jag tvättar t ex alltid alla nya kläder före användning, dels för att få bort "affärslukten" och dels för att man inte vet vad för människor som har "kladdat" på dom. Och man tänker ju på miljön så mycket man kan, och har råd med. Men visst kan det vara bra att få lite upplysningar om "farliga" saker oxå, men det behöver inte vara så överdrivet hela tiden.

    Hoppas det gick bra idag!



    Kram

    2009-11-19 @ 23:05:08
    Postat av: Hmmmm.....

    Råkade se det här:



    http://www.ment.se/naringsliv/20091119/barncancerfonden-blaser-smaforetagare

    2009-11-20 @ 11:41:04
    Postat av: Anette

    Hej. Såg din sida först igår när mama tidningen kom hem och såg din utmärkelse. Din story och blogg tilltalar mig som ängla mamma och gravid (bf.april 2010).

    Sedan håller jag med dig om alla dessa kemikalier som finns runt omkring. Ungefär en gång per år kommer de ut med såna här nyheter o skrämmer upp alla föräldrar.Hemsk/hjälplös man känner sig som mamma.

    Hälsn. Anette

    2009-11-20 @ 12:09:32
    URL: http://anette-mammafrukvinna.blogspot.com/
    Postat av: På tal om farligt...

    Jag tror jag smäller av snart. Här är en rapport om vilka konsekvenser en svininfluensaspruta till barn, kan ge.



    http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=188

    2009-11-20 @ 12:34:12

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:
    Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


    Trackback