Ingen nyhet, men jävligt roligt att prata om!!!

        DATUM: 2009-11-25 TID: 16:53:42
Sigbritt Werner är professor i endokrinologi på Karolinska Institutet och har intresserat sig för ämnet manlig amning.


Precis som kvinnor har män mjölkkörtlar. Det betyder att även män kan amma sina barn - men det kan krävas långvarig stimulans innan mjölken rinner till.

Några studier kring manlig amning har aldrig gjorts. Därför vet man inte hur länge en man måste amma innan han börjar producera bröstmjölk.
– Ögat blir blint om det inte används. Det är samma sak med bröstapparaten. Man har ingen aning om hur länge bröstet måste stimuleras innan mjölken rinner till på män.

Att män kan producera bröstmjölk vet man dock. När en man drabbas av en tumör i hypofysen kan den börja överproducera prolaktin vilket kan leda till att han börjar producera mjölk.

Ämnet manlig amning är dock väldigt tabubelagt. Sigbritt Werner är övertygad om att många män ger barnet bröstet för att lugna dem.
– Säg att mamman har ammat barnet så att det är mätt och hon åker iväg för att träffa några kompisar. Tror du att alla pappor hittar den där smutsiga nappen? Det är klart att de ger barnet bröstet. Men det är så laddat att ingen vågar prata om det.



Ha ha ha, jag tycker det här är en sådan himla rolig och intressant diskution faktiskt.
Jag menar, i praktiken så har ju män samma möjligheter som oss att kunna producera mjölken till sina barn och sedan amma de små liven, och direkt när jag börjar föreställa mig detta senario så börjar jag fnissa.

Jag menar, tänk er själva! Våra pojkvänner skulle på riktigt tvingas gå och köpa amningsbehåar, eller rent av låna våra!
Och tänk er synen om det skulle sitta ett gäng pappor på ett cafè under hetsig diskution om fotboll eller något dylikt, och så slänger plötsligt Martin upp ena patten och börjar AMMA sin lilla bebbe!!
Ha ha ha!!!! Jag tror jag dööör!
För tuttarna deras skulle ju faktiskt börja växa av mjölken, och vips! så har din snubbe STÖRRE kupa än du!

Nej, Sigbritt Werner. Jag kan faktiskt inte hålla med dig om din tro på att de flesta män, ger tutte till sina små när mamman lämnat huset.
Inte ens i det dolda, inom husets fyra väggar kan jag tänka mig att "många" män gör så... Hi hi...



Ragnar Bengtsson - en modig prick


Nu är det ju så att som säkert så många av er vet, en pappa som nappat på detta och påbörjat ett experiment för att kunna amma sitt barn.
Det har nu gått ca en månad sedan han började och om ni kliver in på länken nedan så kan ni läsa hur det har gått. 

GO RAGNAR! =)


http://www.aftonbladet.se/wendela/article5913296.ab





Först ut? Ragnar Bengtsson stimulerar sina bröstvårtor med e


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, amen nej.. jag tror verkligen inte många pappor ger barnet bröstet! :P



Tänk, det måste vara lite smäckligt för barnet att sitta och suga på ett hårigt bröst också, även om inte bröstvårtan är hårig finns det ju hår runt om.. :P

2009-11-25 @ 18:32:25
Postat av: Daniel

Det är sjukt... varför? Jag känner ingen som ens skulle få för sig att ens prova. Om inte annat så behöver nog både barn och mamman den närheten efter förlossning som ammning ger.

2009-11-25 @ 20:08:24
Postat av: Stina

Nä fy, jag blir lite äcklad av det faktiskt, det är liksom fel på något sätt. Jag kan med all säkerhet säga att min sambo inte ens skulle komma på tanken att ge bröstet åt vår dotter då inte jag är hemma, det finns det andra lösningar på ; )

2009-11-25 @ 20:27:44
Postat av: Anette

Hahah, det här var roligt... Nästan lika skrämmande som mannen som tidigare var kvinna födde ett barn. Om en man ska kunna amma måste den mannen åtminstone äta lite andra hormoner... Vart är denna värld på väg? Håller med dig, jag tror inte på det här o skulle jag inte vara benägen att amma så finn andra möjligheter och ersättningar.

Kul artikel.

//Anette

2009-11-25 @ 21:39:44
URL: http://anette-mammafrukvinna.blogspot.com/
Postat av: En medmänniska

=) amen Nej säger jag med, men rolig läsning!



Kram Malin

2009-11-25 @ 21:53:38
Postat av: Anonym

2009-11-25 @ 22:24:33
Postat av: Moster Josse

hahaha. jag ser Peter framför mig, ammar Vilma, i jobbarkläder, i smyg!



Muahahaha. vidrigt!

2009-11-25 @ 22:26:27
URL: http://josiek.blogg.se/
Postat av: Annika

Ha, ha! Intressant tanke. Har hört det förr. Jämställdhet mellan kvinna och man är a och o för mig. Och allt som kan öka barnets anknytning till pappan är jag för. Men amning - suck. Det går ju att pumpa ur eller ge ersättning. Fast vi kanske är föråldrade. Manlig amning är kanske nästa decennies stora grej. Och jag tror faktiskt att det finns en hel del kvinnor som skulle gilla det. Vi kanske bara är ovana vid tanken.

2009-11-25 @ 22:35:11
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Tessan

Hahaha, ja jag har väldigt svårt att tro att det är många killar/män som slänger fram bröstet när mamman är i väg. Eller slänger och slänger. Finns väl inte så mycket att slänga fram kanske...



Men faktiskt, en kompis till mig fick sin första dotter två veckor innan vår Ida kom. Han är en av de härligaste människor jag träffat någon gång, en väldigt nyfiken, positiv person som inte sitter hemma och undrar utan alltid måste prova om saker faktiskt fungerar som det sägs. Han hade hört talas om detta och skulle givetvis testa. Han satt med deras bröstpump och försökte pumpa varje kväll i två veckor innan han gav upp. Det kom ingen mjölk... Kan säga att vi skrattat många gånger åt detta.



Men om Peter börjar nu så kanske han får igång till Vilma kommer. ;-)



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-11-26 @ 07:49:15
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Hanna K

Hihi jag ett omdebatterat ämne!!

Men precis som du skriver tror jag inte många män sitter hemma och i hemlighet låter barnet suga på bröstet...att hålla dem intill bröstet, of course, men inte mer, det tror jag inte.

Men ja, tänk vilket hett ämne detta egentligen är! Är ju redan nu så många för och emot-åsikter ang. amning på caféer och restauranger osv...tänk det då om det gällde män..! Hihi...

Postat av: Kristina

Urk mår illa när jag läser om sådant här. Varför kan inte naturen få ha sin gång bara....

2009-11-26 @ 10:01:32
Postat av: Kajsa

Haha! Har aldrig hört denna debatt i England.

Den får mig att tänka på Meet the Fockers när Robert De Niro sitter med en plasttutte och matar barnbarnet.

2009-11-26 @ 10:31:00
URL: http://redman.blogg.se/
Postat av: moa

nä, blää. jag skulle nog bli arg på min kille om han gav våran lille bröstet. Känns skit äckligt (rädd för det okända skulle säkert en psykolog säga till mig ;) ) men det känns verkligen helt fel och äckligt!

2009-11-26 @ 11:55:42
Postat av: Caroline

Jag blir lite smått förbannad över sånt här. Känns lite som att vi kvinnor håller på att bli bebismaskiner, vi ska bära och föda barnen (med allt ved det innebär) så att mannen kan amma och gå hemma med dem... Jämställdhet i all ära men det får faktiskt finnas rimliga gränser.

2009-11-26 @ 13:26:43
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: ParadisFrida

Ha ha ha ha!

Oj oj, vad ska man säga om det här :)



Vill pappan amma och får fram mjölk så skulle det väl funka i praktiken..... MEN



Dom flesta killarna vill nog inte offra sina tuttar, eftersom dom kan få ganska oöm behandlig vid ammning ibland ;) Tänk er själva efter fotboll/hockey träningen i duschen : kolla där kommer hängpatte Martin som har ammat sina barn..:D eller som du skrev Sofie, på ett fik!



Jag säger varken bu eller bä om det här, men en roligt debattämne är det iallafall!



Kram



Victor för alltid i mitt hjärta.....

2009-11-26 @ 22:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback