V. 32

        DATUM: 2009-11-27 TID: 15:46:09

Är i slutet av v. 32 nu och mår faktiskt bra efter omständigheterna.
"Vilma" är helt galen där inne och håller mig vaken på nätterna med sparkar och buffar, jag tror hon leker "Hela Havet Stormar" =).

Nästa Torsdag är det förlossningsvisning på Akademiska. Då skall vi passa på att känna efter hur det känns att vara där, och för att se hur jobbigt det är psykiskt.
Jag menar, när det väl är dags då är det ju lite sent att ändra sig, jag kan ju inte direkt knipa och vägra?!
Vi skall passa på att hälsa på alla på 95 A också, och se vilka som ligger inne.

'





Spetsig som en penn udd=)









I vecka 32 väger din bebis närmare 1.8 kg och är c:a 44 cm från topp till tå.

Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga. Håll reda på fosterrörelserna och kontakta MVC om de plötsligt skulle minska i frekvens och/eller intensitet.

Tillväxttakten avtar nu något och utgörs främst av ökat underhudsfett som också gör att bebisen ser rundare och mindre skrynklig ut. Amningsreflexen är utvecklad och vid beröring av kinden vänder bebisen på huvudet för att söka efter bröstet, och beröring av underläpp gör att den öppnar munnen. Den klarar också att suga och svälja på ett koordinerat sätt.

Du

Din livmoders översta del finns nu c:a 13 cm ovanför naveln. Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.

Då bebisens behov av vitaminer och mineraler är större än någonsin nu så bör du fortsätta att äta ditt vitamintillskott ända fram till förlossningen. Om du inte redan har gjort det så kan det vara ide att skriva ett förlossningsbrev där du bland annat berättar om hur du ser din förlossning och vad du vill undvika.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Vilken underbart fin mage! Min mage var bara enorm och full av stretchmarks. Hoppas det går bra på förlossningen och att det inte blir alltför jobbigt att vara där. Ha en bra helg!

2009-11-27 @ 15:49:06
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Ida

Vilken fin mage =))

2009-11-27 @ 16:34:53
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Paulina

Fin mage...ser precis ut som min mage när jag väntade mina flickor....flickmage:)

Blir sugen igen.

Ta hand om dig



Kram Paulina

2009-11-27 @ 17:47:41
URL: http://mitthopp.blogspot.com
Postat av: Tessa

Super fin mage!!!!!!

Blir så avis ju... :-)

2009-11-27 @ 18:05:18
URL: http://tessa84.blogg.se/
Postat av: Sara

Vilken fin mage <3

2009-11-27 @ 19:36:01
URL: http://saranordbergs.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vacker du är.... :-)



Själv är jag inne i vecka 30 så jag ligger lite efter dig!! Men jag förstår dig väldigt ang rörelserna i magen, det rör sig otroligt emellanåt :-)



Men visst är det mysigt och så man toklängtar till sitt lilla Knyte



Kram kram

2009-11-27 @ 20:22:32
URL: http://grynisen.bloggsida.se
Postat av: Evelina

Gud vad du är fiiin=)

2009-11-27 @ 20:24:31
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Verkligen en fin mage, du verkar ju inte ha några extra kilo på övriga kroppen utan bara en fin liten kula mitt på. Hoppas förlossningsbesöket går bra, precis som du skriver så är det ju liiite sent att ändra sig när det är dags - om det inte skulle kännas bra.

Kram!

2009-11-27 @ 20:55:17
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Du har så fin mage! Minns att jag tyckte att du hade jättefin mage med Victor med...:)



Visst är det härligt att känna dom små buffarna å sparkarna... Men man vill ju gärna att dom ska sova på natten...;) Fast det brukar ju oftast va så att bebben är som mest aktiv när man själv vill sova... av nån anledning.:)



Låter smart att åka på förlossningsvisningen å känna hur allt känns. Då behöver ni inte fundera på det sen. Alla känslor lär ju komma naturligt när ni väl kommer in på sjukhuset. Hoppas det går bra!



Kramar

2009-11-27 @ 21:21:43
Postat av: Anna WWmor

hej hej.. Håller med alla tidigare inlägg.. du har verkligen en fin mage..!1

jag tycker det är superhärligt att vara gravid.. kan verkligen sakna det men samtidigt räcker 2 barn för mig..



Tror säkert att din förlossning kommer gå bra.. Hur länge tog det med Victor?



jag har 5 år mellan mina barn, så jag fick inte åka på bananskal med nr 2 utan den blev t.o.m värre än första förlossningen.. Tog mååånga timmar!!

Fördelen med att få lite tätare är ju att det med tvåan går både lättare och fortare..



kram och så skickar jag en peppningskram..

2009-11-27 @ 21:57:45
Postat av: Annelie

Åh vilken fin mage! En sån där som återgår till normal storlek efter förlossningen. En sån som jag avundades ;-)

2009-11-27 @ 22:26:15
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Hanna K

Oj vilken fin mage du har!! =) Det är verkligen bara magen som ökat på dig, jag är rund överallt nu tror jag...=) Tycker det är så kul att vi har precis samma BF...

Vi får nog ingen speciell förlossningsvisning eller info denna gång, fast jag skulle behöva, vi fick planerat snitt med Kiron för han låg i säte och vägrade vända sig lilla tjurskallen. Får se om hans lilla syster/bror lägger sig rätt...

Intressanta fakta du tagit med, jag fick lära mig en del nytt! =)

Kram!!

Postat av: Anitha Leidefors

Hej!! Vilken gullig mage du har.... en verkligt spetsmage. Kan tänka mig, att det är lite pirrigt, när ni ska till sjukhuset, men jag är övertygad om att det kommer att gå bra.

Ha en mysig advent!!

Kram Anitha

2009-11-28 @ 00:37:57
Postat av: Frida

http://spoketlaban.com/



kolla under smycken, där finns ett så fint halsband som jag skulle vilja köpa till dig eller vilma men jag har tyvärr inte råd såg jag är jag såg priset... hade så gärna velat skicka det till dig!!



titta,titta!

2009-11-28 @ 00:56:31
URL: http://jewell.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Hejsan!



Vilken vacker mage du har, blir riktigt avis=)

Själv så fördöker vi med barn nummer två nu.

Våran son Theo föddes dec 2007 medenmissbildning på matsrupen. Esophagusatresi long gap, dvs av matstupen var helt av och att domfick vänta i 5 månader innan dom kunde opera ihop den. Så nu är jag oxå väldigt rädd för att nästa barn oxå ska föddas med ngt.



Har du oxå fått gjort kromosontest och fosetvattensprov och extra ultraljud för att kolla att allt så rätt.



Kramar på dig!

2009-11-28 @ 09:00:16
Postat av: Heidi

Verkligen spetsig :)

2009-11-28 @ 10:35:49
Postat av: En medmänniska

Kan bara hålla med du är så vacker Sofie och magen så fin :)



Tänker på er.



Kramar Malin

2009-11-28 @ 15:03:57
Postat av: vilma

det är så otroligt fint att vara gravid! :)

2009-11-28 @ 18:04:57
URL: http://vilmadahlberg.blogg.se/
Postat av: isabella

Åh, Vilma är ett superfint namn (= hoppas det går bra på förlossningsbesöket :D

2009-11-28 @ 18:07:40
URL: http://izabellaingvarsson.webblogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

supergullig mage =)

2009-11-28 @ 21:27:37
Postat av: Camilla E Lindström

Snubblade in på din fina blogg och vilken fin mage du har, mysigt!

Ha en trevlig 1:a advent



Mvh Camilla, En mammas dagbok

2009-11-28 @ 22:14:11
URL: http://emring.blogspot.com
Postat av: Lillsnörpa

<3

2009-11-28 @ 22:32:32
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/
Postat av: sofija

Åh vilken fin mage du har.



Jag önskar dig lycka till med besöket på sjukhuset och jag hoppas att det blir en fin och bra förlossning så att ni även kan ha fina minnen därifrån.



Kram

2009-11-28 @ 23:44:47
URL: http://justflippacoin.blogg.se/
Postat av: Anette

Hej! Tycker du ser jätte fin ut. Vill bara gratta och önska er lycka till. Har precis läst hela din blogg från start till inlägget här, tårarna rann hela tiden. Jag träffade bara Victor en gång men han va otroligt söt. Massor av kramar till dig Peter och barnen

Mvh/Anette och Micke

2009-11-29 @ 02:25:56
Postat av: Amanda

så fin mage...hoppas visningen på bb går bra. snart är er lilla vilma hos er. Kramar!

2009-11-29 @ 22:17:06
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Vad lustigt att det stod att barnet väger ca. 1,8 kg. och är ca. 44 cm. lång. Fick vår son i v. 32 och han vägde 1870 gr. och var 44 cm. lång!



All lycka till med Vilma, ni finns alltid i våra tankar!



Kramar ekonördarna på Lyckobacken

2009-12-01 @ 11:30:35
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Mamma Mia (mamma till 4)

Hej..

ser ut som om du har en lite "orb" på magen när du står på sidan..Det är kanske nån du känner???

Du har ialla fall den perfekta gravidmagen...

M

2009-12-06 @ 15:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback