v.31

        DATUM: 2009-11-18 TID: 16:11:43
Mörkt, mörkt, mörkt...
Längtar efter sol, sol, sol...


Tänk att November, i alla fall för mig har gått så jäkla fort! Och missförstå mig inte, jag är SÅÅ glad för det och önskar att december är över lika snabbt..

Jag är i vecka 31 och lilla Vilma har lagt dig med huvudet neråt i ett ofixerat läge.
Det märks, för jag har fått en rejäl hängbuk och ser ut som ET med långt hår.
De två sista månaderna är alltid värst, det säger alla och jag instämmer... Man blir så trött, får svårt att andas, kan inte ligga på mage eller rygg och vaderna börjar svullna upp.
Och alla dessa vinter kläder *suck*, nej tacka vet jag att vara gravid på sommaren. Tunna linnen, lätta sandaler och långa klänningar. Mina jackor går ju inte ens att stänga längre, och ännu större skall kulan bli ! =(




 





Trots allt gnäll och tjat så kan ni inte ens föreställa er hur jag längtar efter att bli mamma igen. Att hålla en liten varm barnkropp mot min och andas in den underbara doften av nyfödd.
Att få känna mig behövd och älskad igen, inte bara som ett tomt grått skal som ingen ser eller kräver uppmärksamhet av.
Jag vill titta in i ögon stora och se spegelbilden av mig själv i mitt eget barn och återigen uppleva total lycka och frid.

Jag går fortfarande och grubblar på hur det kommer att kännas att föda på samma sjukhus som Victor dog på.
Att bringa nytt liv där han fölorade sitt...
Kommer jag att våga känna den glädjen som jag vill känna, när lillasyster föds, eller kommer skuldkänslorna förhindra mig från att ta mig an henne?
Det är så svårt att tänka, att jag är mor till två, när jag bara kommer att ha ett barn att hålla i min famn...

Det är nog bäst att inte grubbla så mycket, utan att låta allt komma naturligt i stället. Jag kan ju inte ändra på det som skett även om kag skulle ge mitt eget liv för det.
Tänk så maktlös man är som människa över vem som lever och vem som dör... Vi kan bara påverka vem vi är och vad vi gör med våra liv så länge vi lever här.



Kommentarer
Postat av: Nina (mamma till två)

jag är så glad för eran skull, att ni snart får träffa er lilla vilma. du av någon är värd att bli mamma till ett till underverk!

njut nu av tiden som är kvar.

kram

2009-11-18 @ 16:21:00
Postat av: Tess W

Du skriver så bra!!!

Känns som jag får en pytteliten inblick i hur det är att vara med om det otänkbara.



Är så glad att ni snart får se vem den här Vilma är, likheter och olikheter jämfört med Viktor.

Förstår att balanstråden mellan glädje och sorg är tunn.



Ett tips: Om du får svullna ben kan du lägga en kudde under madrassen vid fotänden av sängen det hjälpte i alla fall mig.



Stora kramar Tess W

2009-11-18 @ 16:45:29
Postat av: Jenny

Va tiden har gått fort! Tänk, snart har ni eran dotter i famnen. Jag tyckte det var nyss du skrev att du väntade ett syskon till Viktor :)

Kram och lycka till med allt!

2009-11-18 @ 16:52:08
URL: http://adriansmamma.blogspot.com
Postat av: En medmänniska

Vet som vanligt inte hur jag ska formulera mig efter ha läst dina gripande rader. Alltid en röra i mitt huvud av allt man känner för er och tänker..men..Kära du tids nog tror jag också som du skriver Sofie att allt kommer komma naturligt när väl lilla Vilma tittar ut. Victor finns med er hela tiden, älskar er och kommer vara så stolt så stolt över sin lillasyster och alltid skydda och vaka vid er sida.

Mina varmaste tankar och all min styrka till er.



Kramar Malin

2009-11-18 @ 17:40:53
Postat av: Annika

Jag är säker på att alla känslor du kommer att uppleva med lilla vilma är förenade med enbart lycka. Samtidigt kanske du och dina nära måste vara mer uppmärksam än andra på om du blir nedstämd eller liknande. Hormoner och känslostormar sätter ju psyket på prov efter förlossningen. och du har ju varit särskilt utsatt under lång tid.

2009-11-18 @ 18:08:43
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Jag är övertygad om att du kommer känna precis samma glädje och lycka när Vilma föds som när victor föddes... kärleken till sitt/sina barn e så stor å det spelar ingen roll om man har ett eller flera barn...man älskar alla villkorlöst!!!

När du får upp Vilma på bröstet kommer det vara den kärlek som för er samman på samma vis som victor =)

Samtidigt kommer nog sorgen över allt som hänt..



Men du ska absolut inte känna skuldkänslor... all kärlek du ger till Vilma e den kärlek som även avspeglar Victor.. Hon föds till en alldeles egen liten individ och jag e övertygad om att hon kommer att få det bästa i livet och den bästa mamman!!!

Victor kommer hålla din ena hand å le över vilken underbar mamma och syster han har!!!Ha inte skuldkänlor för att du älskar victors lillasyster..han lämnade ju en stor del av sej!!!

Jag tycker att det är underbart att ännu ett litet barn ska få uppleva samma kärlek som victor fick =)



Många kramar till er!!!!!

2009-11-18 @ 18:36:14
Postat av: Frika

Tänk att det har gått så fort! Jag tyckte inte det var längesen jag läste den glada nyheten om att du var gravid. Jag önskar er all lycka :)

2009-11-18 @ 19:11:06
URL: http://yellon.blogg.se/
Postat av: Jenny, (mamma till 3 men har bara 2 här på jorden).

Tror du blir en toppenmamma till er lilla Vilma, precis som du var till Victor. Kärleken till sina barn är så otroligt villkorslös och när du har henne där på ditt bröst försvinner nog alla tvivel du nu känner om skuld, men jag förstår att du tänker såhär.. absolut. Men kärleken för Victor försvinner inte eller går över till Vilma, du kommer bara få ännu mer kärlek att ge. Kommer såklart för er vara en lycka blandad med sorg för att storebror inte är med och delar denna glädje mer er alla. Men han är så stolt Sofie och han vill ju att mamma ska känna glädje igen. Han kommer inte känna sig bortglömd, inte av er och inte av nån annan heller, den lilla killen har en STOR plats i många hjärtan.



jag förstår en del om det du skriver om samma sjukhus och att glädjen på nåt sätt blir så nära inpå sorgen. Vi förlorade ju vår första dotter Izabelle innan förlossningen i sal 4 på Huddinge sjukhus. Mindre en ett år senare föddes henne lillasyster Céline, även hon i sal 4 på samma sjukhus. Jag va ju lite nervös innan att det skulle va samma sal men när vi kom in där la sig ett lugn över mig och det blev till nåt väldigt fint vi sen kan berätta för Céline. Kände oxå en skuld när jag blev gravid med Céline, som att Bella skulle tro att vi ersatte henne med ett annat barn men hon har såklart för alltid en helt egen plats i mitt hjärta!



Kan dock inte jämföra detta med vad ni gått igenom, att förlora ett barn man skapat sig ett liv med, så många minnen. Så mkt som jag gråter när jag läser dina ord så vet jag inte var jag skulle få styrkan ifrån. Men jag vet var jag fick styrkan ifrån när sorgen slog till emot oss. Det va när jag nästan direkt blev gravid igen och hade det att leva för. Att vara mamma men inte ha ett barn att ta hand om och pussa på är så obeskrivligt så du ska se att när Vilma föds så kommer du överösa henne med din enorma kärlek du går och bär på.



Kram jenny

2009-11-18 @ 20:32:36
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

VILL BARA RÄTTA EN MENING JAG SKREV... det ska stå att victor lämnade ju KVAR en stor del av sej..(hans syster)



bara så du inte missuppfattar ;)

kram igen

2009-11-18 @ 20:41:24
Postat av: Malin

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva...men jag tror att kärleken till Vilma kommer precis lika självklart som den gjorde när Victor kom...Även om den totala glädjen kommer att gå sida vid sida med sorgen och saknaden.

Lilla Vilma är ju så klart en egen liten individ, men ändå en del av Victor...han kommer alltid finnas med er och henne.



Tänker på dig varje dag Victor!



Kramar

2009-11-18 @ 20:42:29
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Vilken skillnad det är att läsa din blogg och Linda Rosings, som också ska ha barn snart. Du skriver om din kärlek till det kommande barnet och Viktor, hon skriver om att hon inte kan raka benen, hon måste färga håret, göra ansiktsbehandlingar...osv. Önskar dig all lycka till i världen!

2009-11-18 @ 20:56:22
Postat av: Caroline L

Sofie, du är och förblir en underbar mamma. Du kommer helt säkert känna samma ovillkorliga kärlek för lilla Vilma som för Victor. Victor kommer alltid finnas där i hjärtat hos er och Vilma kommer så småningom förstå vilken kämpe och hjälte hon har till storebror.



Kramar till er

2009-11-18 @ 21:59:53
Postat av: Jemini ♥

Hey girl!

Vill bara tips om en grymt bra sida om man snabbt vill få mera besökare på bloggen :) Bli medlem på http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=jemini

Det är enkelt, går fort och du får garanterat massvis av glada läsare! :D

2009-11-18 @ 22:14:29
URL: http://jemini.blogg.se/
Postat av: Anna WWmor

Hej Sofie.. ojoj, ihh, måste erkänna att jag är lite avis på dig som har en liten bebba i magen.. och får snusa bäbis snart!!

Jag har 2 pojkar, och jag vet när jag väntade nr 2, Wiktor, så var jag orolig att jag itne skulle kunna känna samma villkorslös kärlek till barnen i magen som för mitt första barn.. william, och jag kan tänka att alla som just väntar 2an har liknande tankar.. men det är faktiskt så.. att vårt hjärta är hur stort som hellst.. det finns liksom inget tak däri utan det kan fyllas, och fyllas av hur mycket kärlek som helst.. och jag vill med det lugna dig.. du kommer inte känna skuld, utan din modersinstinkt kommer ta över och bara vräka sig över lilla Vilma.. däremot vad jag tror, är att du i perioder faktiskt kommer bli ännu mer ledsen, då du så tydligt kommer se vad Victor faktiskt går miste om här på jorden.. tillsammans med sin familj..

Usch, nu blir jag sorgsen..! samtidigt är jag säker på att Victor sitter högt däruppe någonstans .. och tittar ner på er och ler från öra till öra..!! Han är med er men ändå inte...





Härligt med vodoodockan!! Är sugen på att också skaffa en sån.. om vi gemensamt sticker nålar i en sån cancerböld, kanske vi kan klå den.. vad tror du?



Kram till dig..

2009-11-18 @ 23:35:50
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Jag tycker det kan verka väldigt vackert att föda Victors syster på samma sjukhus som han gick bort på. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: "med död kommer liv" det är något som verkligen stämmer. Jag tror att det kan vara bra att ni återigen får en positiv upplevelse på det sjukhuset. Och personalen är otroligt bra där tycker jag...;)

Jag tror att du kommer kunna älska även Vilma av hela ditt hjärta! Du kommer säkert se likheter med Victor i henne, så det kommer kännas som att en del av honom finns där... Han kommer garanterat finnas med er genom hela ert liv.



Kramar

2009-11-19 @ 10:54:56
Postat av: Amanda

vad tiden går fort, snart är er lilla vilma hos er <3 förstår att det känns tungt, men jag vet att victor blir himlens stolaste storebror...kramar//Amanda

2009-11-19 @ 18:46:15
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback