Vad är provocerande???

        DATUM: 2009-11-29 TID: 12:12:52





Var som vanligt inne på Vimmelmammans blogg och läste i morse och såg att hon hade lagt upp ett inlägg med rubriken "Provocerande?".

Det handlade om att hon hade varit på en salong och fått behandlingen Restylane insprutade i ansiktet, något som tycktes uppröra många många läsare.
Inlägg på inlägg dumförklarade henne och påstod att hon ena dagen skrev om cancer, och hur man skall vara rädd om livet, ta vara på dagarna osv, och sedan går hon och bekämpar rynkor med ett svindyrt preparat, bara för att få bort de fina linjer som hon fått vid 40+.



"Varför inte lägga pengarna på cancerfonden istället"
säger den ena.



"LOTTA, HAR DU FÅTT BETALT AV FIRMAN FÖR ATT DU GÖR REKLAM???? FÖR DU SKRIVER JU UT DERAS NAMN!!! Är du köpt av behandlarna"???? har du fått det gratis??? och det kommer inte att hålla så länge."
skriver en annan



Nu är ju fråpgan som i alla fall jag ställer mig.
Har man rätten att skriva om vad man vill på sin blogg, eller har man någon sorts skylldighet gentemot dem man skriver till?
Är inte bloggen en förlängd arm och inblick i ens liv, och skall man behöva döja vissa saker med rädslan för att provocera andra?


Min personliga åsikt är nog att så länge man har orken, pengarna och viljan att bry sig om sitt utseende så måste ALLA få ha den fria viljan att göra vad man vill.
Det är inte bara viktigt att må bra inåt, utan också viktigt att man är bekvän om sitt yttre.
Jag har personligen knappt råd att köpa ny mascara, så sådana skönhetsingrepp som tex. Lotta gjorde, finns inte ens i min värld, men det är inte det som är poängen.
Alla måste väl erkänna att det känns bra att få unna sig själv något ibland, och om man rannsakar sig själv och hade tillgång till den ekonomin, skulle inte vi alla vilja känna oss vackra?




Försvinner "rätten" att vara glad, lycklig och vilja vara vacker automatiskt när man varit nära att dö?
Blir det då till någonting skammfullt och fult, någonting som man måste skämmas för?




Det här är ett ganska känsligt ämne och jag har delade meningar om det, men jag var tvungen att se vad ni på min blogg tycker om sånt här. Jag menar ALLA är ju olika, eller?

I dagens läge skulle jag personligen hellre lägga pengarna på Barncancerfonden för jag skulle få sådan ångest och känna sån skuld om jag unnade mig något så dyrt, men om ett, två år så kanske jag känner annorlunda! Vem vet?

Gå in på Vimmelmammans blogg, läs kommentarerna till inlägget och skriv sedan här ER personliga åsikt.
Vore kul och se vad ni tycker!

Kram


http://www.alltforforaldrar.se/vimmelmamman/2009/november/provocerande.html#comment

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag tycker själv att man får göra vad man vill med sin kropp m.m. Om en person har lust att lägga pengarna på skönhetsingrepp får de göra det medan en annan kanske vill lägga samma pengar på bidrag. Bloggen är ett ställe där man skriver det man själv tycker, bara det inte är personangrep och sådant som drabbar andra. Själv skulle jag nog lägga pengar på bidrag. Alla är som sagt olika ;)

Kram

2009-11-29 @ 12:19:01
URL: http://sannafreak.blogg.se/
Postat av: Annelie

Som att det inte finns viktigare saker att uppröras över, man blir så trött på folk i allmänhet. Efter alla svårigheter hon haft, så bör väl hon om någon unna sig saker! Och sen vad man anser är ökad livskvalitet är ju upp till var och en att bestämma själv.

2009-11-29 @ 12:40:27
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Tess W

Att vi är så snabba att döma andra!

Var och en gör väl som de vill?

Jag har faktiskt gjort en skönhetsoperation själv!

Om jag säger det till folk börjar de genast studera mina bröst och näsan!!

Nu är det en operation som korrigerade min skelögdhet och när de får reda på det så säger de genast :

- Det är väl ingen skönhetsoperation?!

Men det är det,jag ser inte bättre med mina ögon nu men jag ser bättre ut tycker jag!

Så därför förstår jag att om man har något man retar sig på och har råd att man fixar det så gör man det.

Jag mår så mycket bättre nu när jag ser mig i spegeln än jag gjorde förr!



Fast naturligtvis finns det många som överdriver!



Stora kramar Tess W

2009-11-29 @ 18:12:49
Postat av: Annika

Skriva om vad hon vill får hon ju göra bara hon håller sig till grundlagarna, men då får hon väl också räkna med kommentarer. Som du själv skriver är skönhetsingrepp ett omtvistat ämne och personligen vet jag inte riktigt vad jag tycker. Bröstförstoring till exempel för att skapa sig en karriär eller så är ju bara tragiskt. Restylane vet jag inte vad jag tycker om. hon har tydligen pengar att göra sånt och då får hon väl göra det. ARgumentet att hon borde skänka pengarna till cancerfonden är lite larvigt. Hon har väl gjort massor för fonden. Att hon skriver ut namnet på salongen är klantigt. Det är en helt onödig grej.

2009-11-29 @ 18:43:57
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Det är så lätt att "hoppa på" människor när man inte går efter vissa "ramar" som folk i allmänhet tycker är dem rätta!!...

personligen tycker jag att människor ska göra det som känns rätt för dom...Det spelar ju ingen roll vad jag tycker om det inte är mitt liv det handlar om.Människor kommer alltid att "prioritera"/välja olika saker i livet...och kanske under olika perioder.

En del färgar håret,andra reser,en del shoppar och en del gör allt å en del ingenting! å jag förstår inte varför människor ska lägga in egna värderingar i en persons liv??det e ju frivilligt att läsa..

Mår man bra av en behandling så varför inte??

Jag har inte läst hennes blogg men hon kanske bidrar till cancerforskningen oxå??.... bara för att man tar bort några "streck" betyder det inte att man e dum i huvudet..

som sagt är en blogg personlig och man får skriva det man vill så länge det inte e elaka påhopp mot andra!!Tycker inte man ska behöva ha en skyldighet vad man skriver... dessa bloggar som kommer från hjärtat... det är dom man vill läsa!!!



kram på er

2009-11-29 @ 18:52:47
Postat av: Yvonne

Jag tycker att alla får väl göra vad de vill, men om man är en "offentlig profil" så får man nog finna sig lite mer i att folk spekulerar. Och att man skriver ut namnet på salongen kan säkert uppfattas som produktplacering och smygreklam. Det finns ju regler om sådant.

Kram på dig!!

2009-11-29 @ 18:57:19
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Kristina

Varför döma ut folk ??

Hon Lotta har genomgått en fruktasvärd kamp för sitt liv och gör forfarande. Hon har väl rätt att unna sig detta om det höjer hennes livskvalitet. Jag tror definitivt att hon lägger pengar på cancerfonden också efter vad hon har genomgått. Hur hon är gör så är det upp till henne.

Jag vill också läsa personliga bloggar...

2009-11-29 @ 18:59:09
Postat av: Moa

Jösses vilka kommentarer hon får. Och att hon borde skänka pengarna till cancerfonden istället, ja men hon gör kanske en del för cancerfonden ändå. Det är en himla massa av mina utgifter som jag skulle kunna skänka till fonden, t.ex. så gör jag slingor i håret en gång i halvåret för 600kr inklusive toppning. Men jag tycker jag har rätt till det, och trivs bättre i ljust hår än mörkblont. Jag skänker pengar till barncancerfonden ändå. Även om det inte är hela studiemedlet.

Kram!

2009-11-29 @ 19:06:53
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Caroline

Själv har jag alla planer i världen på att göra en bukplastik i framtiden. Varför ska jag, 33 år gammal tvingas acceptera och försöka älska en mage som efter tre barn hänger som en ledsen disktrasa. Visst skulle jag kunna skänka de pengarna till cancerfonden... jag skulle även kunna äta nudlar istället för oxfilé på nyårsafton och skänka mellanskillnaden till cancerfonden. Min pappa är döende i cancer och när han i somras unnade sig att köpa en finare bil för pengar han själv jobbat ihop tyckte jag det var toppen att han unnade sig något fint. Han stödjer cancerfonden, köper vykort för att stödja de synskadades förening, kakor för att barnen ska komma iväg på skolresa, lotter till vinlotteri som är för en bra sak fast han är helnykterist ( han vinner dessutom varje gång hahaha)osv osv. Varför gå runt och låta sin sjukdom och situationen man befinner sig i ta över allt i tillvaron. Även sjuka människor har rätt att vara fåfänga och vilja se fina ut! Jag är övertygad om att man måste få fly allt, om så bara för någon minut. Kanske var det här precis vad Lotta behövde för att fly det mörka molnet hon har hängandes över huvudet för en stund. I vilket fall ska folk bry sig mindre om vad andra gör och fokusera mer på sig själva.

2009-11-29 @ 19:46:44
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Paulina

Tyvärr är många snabba att dömma andra, fördomar är det gott om. Det har jag fått erfara. Jag har varit med om hemska övergrepp och blivit påhoppad för att jag i media lett, varit glad och försöker se framåt.

Det de inte ser är den svåra väg som varit....

Bara för man varit med om något tufft, har man då ingen rätt till ett fortsatt liv? Ett lyckligt liv?



Jag tycker ALLA har rätt till att göra vad man vill med sig själv, tycka och tänka som man vill (om man inte sårar någon annan).



Borde vi inte stötta varandra istället för att skälpa? Låta oss leva och få göra det som vi vill och mår bra av....



Kram Paulina

2009-11-29 @ 20:37:29
URL: http://mitthopp.blogspot.com
Postat av: Tessan

Ska gå in och läsa hennes inlägg senare. Var bara inne nu och kollade lite snabbt. Min spontana reaktion är att så länge man inte hoppar på någon annan så måste man ha rätt att skriva vad man vill i sin personliga blogg. Tänker också att om det är någon gång man ska välja att ta hand om sig själv så är det väl när man är svårt sjuk. Om hon känner sig fräschare och piggare genom att ta hand om sitt yttre så är det väl det minsta. För att man får en diagnos ska man inte behöva bli sjukdomen. Tycker det är viktigare att alla som har förmånen att vara friska skänker mer pengar i så fall. Så att de som är sjuka kan få ta hand om sig själva mitt i allt.



Hoppas du mår bättre nu Sofie, att du har en bättre dag än i lördags. Jag har haft så fullt upp i helgen och inte kunnat gå in och läsa och kommentera. Jag får så dåligt samvete då... Ta hand om dig!



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-11-30 @ 09:30:38
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Maria

oj, oj, oj vad vissa är snabba att döma andra. Och bli så upprörda över en sådan sak - heergud det finns väl värre saker man kan göra än att spruta in lite restylane. Jag läste Lottas inlägg innan jag läste det du hade och skrivit och tänkte väl bara att vill hon (och har råd) att "pigga" upp sig lite så är det väl upp till henne. Rynkor kan ju ses som småsaker om man jämför med hennes cancer. Men efter allt hon gått igenom tycker jag att hon förtjänar att få känna sig lite fin.



Jag tror säkert att hon har skänkt pengar till cancerfonden också. För att inte tala om allt jobb hon har gjort för att informera om sjukdomen.



Kram på dig

2009-11-30 @ 10:24:28
Postat av: Hanna K

Jag tycker också att det är helt upp till var och en vad de vill lägga pengar på, hon kan ju inte gå och bara tänka på cancer och cancerfonden resten av sitt liv, alla vill väl vara fina ändå och alla har olika metoder som behövs för att känna sig fina. Precis som du är det inget som jag personligen skulle ens drömma att lägga ner pengar på, köper ju knappt ens nytt smink...och för mig är oxå hårförlängning nåt jag bara kan se andra göra, aldrig lägga pengar på själv, men det är ju många som gör det oxå. Så om det är provocerande med människor som har råd att göra och prioriterar sånt så är det ju bara så. Tror nog ändå att Lotta är lika tacksam för livet och för att ha överlevt iallafall.

Läser ju hellre om sånt i en blogg som en vuxen kvinna har än att läsa i tonårstjejers och deras förebilders bloggar om allt skit med utseende som krävs nuförtiden!

Jätteintressant inlägg Sofie!

Kram!

Postat av: Anonym

Tack! För att du inte tycker att man ska behöva dölja saker i sin blogg. För mig är iallafall min blogg som en dagbok, fast offentlig. Jag skriver vad som har hänt och vad jag känner. Men jag har fått mycket skit för att jag skrivit vad jag känner. Även om jag inte skrivit ut namn på personer som fått mig att känna på ett visst sätt eller ens skrivit det så att andra än de själva förstått det så har de kommenterat det och tycker att jag inte ska skriva om det. Men är inte det min ensak vad jag skriver om? Har inte sverige yttrandefrihet?



Det är en mysig blogg du har! Jag beklagar sorgen med din son. Har en kompis vars storebror (som jag träffat väldigt mycket) just nu ligger i Lund med återkommen Cancer i båda lungorna och i ryggen. Läkarna vet inte om de kan rädda honom denna gången.



Hoppas allt går bra med den nya bebisen! =)

2009-12-01 @ 10:32:47
Postat av: Carro

Kanske ska vara artig och skriva vem jag är..

2009-12-01 @ 10:33:29
URL: http://carrolite.blogg.se/
Postat av: Sandra

Att folk orkar hålla på och lägga ner energi och ilska på andra istället för att sköta sitt egna det har jag svårt att förstå?!

Alla tycker/tänker/prioriterar inte lika men så är det ju, vi alla är olika helt enkelt !!

Man gör det som man tycker passar sig bäst själv, om det nu är rynkborttagning, skänka pengar eller vad det nu kan vara !!

Tack för ett bra inlägg =)

Ha det gott !!



2009-12-01 @ 14:26:16
URL: http://sansa84.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback