Den 14:e

        DATUM: 2009-10-14 TID: 12:52:10
Lilla Victor...

Hur tiden upphör att existera när man är drabbad av sorg är något jag fått bekanta mig med den senaste tiden.
De senaste sex månaderna har på något mystiskt sätt bara försvunnit, och vad som definerar tid och rum är en fråga.

Har min hjärna automatiskt sållat bort de svåra stunder som jag tampats med, har den raderat min förmåga att bedömma avstånd och tid?
Allt jag kan minnas är som när man vaknar på morgonen och försöker att minnas en dröm. Allt jag ser är små fragment av olika episoder och stunder, inte hela dagar eller veckor.
Vissa perioder är helt svarta och det står klart för mig hur dåligt jag igentligen mått och i vilken djup kris jag befinner mig.
Jag talar om mig, inte om oss, då jag inte vill skriva för hur Peter känner.


Jag är ändå lycklig över att tiden fortsätter att passera, fast än jag inte är riktigt med på tåget, för datumet då det nya barnet skall komma närmar sig för varje dag.  

Jag kan med största ärlighet säga att jag ser fram emot att bli mamma igen, det känns på något sätt självklart eftersom att det är det som har definerat mig som person de senaste två åren.


Trots 6 månader i mörker så har jag aldrig haft klarare minnen av vår prins, och hans leende och kloka ögon möter mig varje gång jag sluter ögonen.
Smärtan minskar inte för varje dag, men saknaden ökar och det vävs ihop till en bekant och följsam väv som man klär sig i varje morgon.
Du bär helt enkelt på hatet, sorgen, minnena, kärleken och bilderna av ett liv som varit, men som inte längre existerar.

Idag vill jag ägna alla mina tankar till Victor och till den person som han faktiskt var och på något sätt ändå hoppas att han ser att vi saknar och älskar honom ända ut i fingerspetsarna.
Vi kommer ALDRIG att glömma, det skulle vara en omöjlighet, så låt oss istället minnas.

Minnas den vackraste, starkaste, modigaste och bästa av alla de prinsar, han som fanns hos oss under så kort men intensiv tid och som lämnade ett stort avtryck i alla våra hjärtan.

Vår Victor...




                               

Kommentarer
Postat av: Tessa

Fina lilla prinsen!!!

2009-10-14 @ 12:56:13
URL: http://tessa84.blogg.se/
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Lilla Victor! Tänker på som alla dagar, men lite extra idag, 6 månader efter. Du skriver så vackert om dina känslor Sofie, även om det mörka. Finaste stjärnan kommer att lysa för Victor ikväll.



Många tankar och varma kramar!

2009-10-14 @ 13:10:24
Postat av: tess

Lilleman, du ljuvlig lilleman. Söta Victor.

Åh, så fint du skriver Sofie. Du är klok som en bok. De du skriver går rätt in i hjärtat.

Tänder ljus för Victor i kväll.

Läste artikeln i Expressen/GT nyss. Jättefin artikel och bilden på Victor med storasyster biter tag i en. Så fina!!

Ska lyssna på radion sen när de är dags:)



Tänker på er!!



Många kramar.

/Tess.

2009-10-14 @ 13:14:47
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Som vanligt så vackra och så kloka ord från dig, Sofie.



Läser och mina ögon tåras - både av sorg men också av lycka över att för varje dag som går så närmar sig dagen då Victors lillasyster kommer till Er.



Vet att Victor är hennes skyddsängel nu och för all framtid. Många kramar och beundran till Er, ni Victors bästa föräldrar!

Ps. Har läst artikeln och det var så fina bilder och bra skrivet!

2009-10-14 @ 13:44:06
Postat av: Malin

Du skriver så fantastiskt fint, viktigt och klokt Sofie....Lilla fina Victor...



Han fick en allt för kort stund med er, men han var omgiven av kärlek den tid han fanns här. Så fel att han inte fick fortsätta....



Tänker på er varje dag!



Kram



2009-10-14 @ 13:46:15
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Annika

Så fint du skriver. Och så stark du är som orkar fokusera på allt det fina ni hade och inte ger efter för hatet och sorgen.

Återigen: Jättefin, angelägen och stark artikel i dag i Expressen.

2009-10-14 @ 13:47:59
Postat av: Anonym

ÄLSKADE LILLA PRINS, du finns för alltid i våra hjärtan och du och din familj har tagit mej med storm och finns i mina tankar varje dag

2009-10-14 @ 13:48:38
Postat av: Malin

Så länge du skriver Sofie kommer jag aldrig sluta läsa...

Du är fantastisk och du har verkligen lämnat ett avtryck i mitt liv..



Ett ljus brinner här hemma idag för Victor er vacka prins och världens finaste ängel..



Styrkekramar

2009-10-14 @ 14:08:04
URL: http://malinsweb.blogspot.com
Postat av: Gull-Britt

Älskade söta föräldrar! Läste artikeln just nu och mina tårar trillar nerför mina kinder. Varför skall barn bli sjuka och dö? Vilka fantastiska föräldrar ni är. Så fina kloka ord jag har läst idag.Tusen kramar till er och stort tack för att ni delar med er till oss andra.Tänker på er och tänder ett ljus nu.

2009-10-14 @ 14:11:07
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Jag lyssnade precis på P4. Och jag måste bara säga att gud vad starka ni är som orkar prata så fint och bra, med tanke på allt ni gått igenom! Jag satt här med tårar i ögonen nästan hela tiden...

Vi tänker på er extra mycket idag och tänder ett ljus för Victor!



Många kramar!

2009-10-14 @ 14:30:27
Postat av: Åsa

Fina lilla Victor! Du skriver otroligt gripande Sofie. Jag lyssnade alldeles nyss på er på radion, ni gjorde det jättebra båda två. Jag tänker på er och sänder er styrka och önskar er lycka till med Victors lilla syskon.

2009-10-14 @ 14:32:09
Postat av: Angelica

Det gör så ont i mig, tårarna rinner och arbetskollegorna frågar varför. Kom in på er blogg via expressen och kan inte förstå hur man orkar vidare. Idag, kommande dagar så ska jag försöka vara i nuet och uppskatta alla stunder jag har med sin son. Tyvärr tar man ofta saker för givet. Önskar er allt gott.

2009-10-14 @ 14:42:34
Postat av: Anna

Du skriver så fint, det träffar verkligen hjärtat.



Tänker på er var dag..



Victor för alltid i mina tankar...



Många varma kramar

2009-10-14 @ 14:46:31
URL: http://trasanna.wordpress.com
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Måste bara skriva igen att jag just lyssnat på er på P4 och läst artikeln i Expressen. Även om det inte var några nyheter hur jobbigt Victor hade det (eftersom jag läst både boken och här) så känns det verkligen i hjärtat. Lilla gubben, att han skulle behöva ha sådan ångest. Och ni också, fruktansvärt att minnas sådana sista ögonblick av sitt älskade barn. Så skönt det ändå känns att veta att Victor varit så omgiven av kärlek och att trots sin svåra sjukdom verkat vara ett väldigt lyckligt barn. Alla fina bilder på honom talar ju för sig själv, även om hans blick mot slutet är klokare än vad något barn i den åldern ska behöva vara.



Jag är så imponerad av att er kamp fortsätter, för er, för oss och för alla andra familjer som faktiskt riskerar att drabbas som ni.



Många kramar!

2009-10-14 @ 14:46:39
Postat av: Lena

hej, har följt din blogg länge nu. Kommer nog aldrig sluta läsa den. Du skriver så fint om er lilla son Victor. Men eran resa och allt Victor o ni som föräldrar gått igenom träffar en så starkt. Du kan skriva vad som helst, behöver inte vara något sorgligt så berörs man. Kan ärligt säga att tårarna kommer varje gång jag är inne o läser. Ni är starka! Jag tror Victor har det bra och är stolta över er, så ledsen att han lämnade er. Eran Victor var och är något speciellt!



Kramar till er!!

2009-10-14 @ 15:00:38
Postat av: Lilla

Lyssnar på dig och Peter nu, ni är verkligen underbara!

2009-10-14 @ 15:12:09
Postat av: Elvira.

Lilla söta Victor jag tänker på honom varje dag. Har tänt ljus för honom imorse som ska lysa hela dagen.

Sofie var stark vi är med er, artikeln var jättebra..

2009-10-14 @ 15:17:28
Postat av: Annika

Lyssnade nu iefterhand på inslaget i P4Extra. Så starkt av er att vara med och det var extra fint att höra Peter berätta lite om sin sorgebearbetning. Att du, Sofie, orkade ställa upp samma dag Victor gick bort begriper jag inte. Otroligt starkt. Hade gärna lyssnat på det inslaget men det är ju försent nu.

Vill också återigen kommentera artikeln i Expressen. Jag är så otroligt lessen för er skull. Att ni måste bära på dessa minnen av ångest och panik. Och att Victor inte fick det lugna avslut han var så väl, väl värd. Som alla döende är värda. Jag blir så otroligt arg när jag tänker på det.

Men samtidigt - ni orkar också blicka framåt och det måste betyda att ni ändå kan svänga förbi de där hemska minnena och plocka fram de goda, soliga, roliga.

Kram till er båda!

2009-10-14 @ 15:17:40
Postat av: Yvonne i Handen

Du skriver så fint, Sofie. Tänker på er idag och tänder ett ljus för Victor.



Kram / Yvonne

2009-10-14 @ 15:42:23
Postat av: Tildas mamma

Tänker på er varje dag. Jag hoppas att Victor och Tilda har kommit till en plats där de kan fortsätta att vara de underbara, fina barn som de var när de levde här hos oss.

Kramar, Tildas mamma

2009-10-14 @ 15:55:08
URL: http://tildasmamma.wordpress.com
Postat av: Anki

Du skriver som vanligt vackert, starkt och mycket klokt.

Har läst artikeln i expressen och tårarna rinner som alltid när det handlar om Victor, jag tycker det är så fruktansvärt tragiskt och orättvist att han inte fick fortsätta leva. Jag lyssnade också på P4 och ni var jätteduktiga, jag blev bara så irriterad när jag hörde att man inte gjort något för att förbättra hemsjukvården för barn. Vad krävs för att dom ska göra det?!



Idag tänder jag ett ljus för Victor som för alltid kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta.



Kramar



2009-10-14 @ 16:24:21
Postat av: bettygirl.blogg.se

hittade en underbar låt häromdagen o varje gång ja spelar den tänker ja på viktor !!!



http://www.youtube.com/watch?v=kp_Lw6ILdfo



helt underbar



kram betty

2009-10-14 @ 16:37:42
Postat av: Ida

Ljusen brinner för Victor, både ute och inne

Kram

2009-10-14 @ 16:57:09
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Anna

har lyssnat på er nu, verkligen en fin och bra intervju. Ni är så underbara och fantastiska.



Victor för alltid i mina tankar..



kram

2009-10-14 @ 17:14:53
URL: http://trasanna.wordpress.com
Postat av: Maria

Ni skriver så fint att det inte går att bli annat än berörd. Jag beundrar er verkligen för er styrka!



Boråsbloggarna

http://www.borasbloggarna.se

2009-10-14 @ 17:53:42
URL: http://www.borasbloggarna.se
Postat av: Elin

Jag sänder varma kramar till er och till Victor. Tänker på er!

2009-10-14 @ 18:11:54
URL: http://Metrobloggen.se/elinstankariord
Postat av: Elin Thor

Tänker på er, kram kram.

2009-10-14 @ 18:38:08
URL: http://elinthor.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag gråter när jag läser dina inlägg Sofie. Det gör så ont i mig att någon ska behöva gå igenom det här. Men jag lovar dig att han ser och hör er. Han är med er hela tiden och skrattar och skojjar med sitt underbara busiga leende:)



Styrkekramar från oss

2009-10-14 @ 18:57:03
URL: http://petterssonida.blogspot.com
Postat av: Yvonne/Morfar

Pratade med Therese tjugofem min. innan radio-sändningen,var till Elgiganten men när hon inte var där ringde jag till henne(vilken tur).Ni var superfina i radion,ska köpa Expressen.Synd om Therese o Fredrik...

2009-10-14 @ 19:24:47
Postat av: En medmänniska

Så fint och så rörd som alltid när jag läser vad du skriver. Er älskade underbara lilla gosse Ljusen är tända för dig lilla vän.



Varma kramar Malin

2009-10-14 @ 19:27:59
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Du skriver så varmt å fint sofie..

varje inlägg inehåller lika mkt kärlek,värme,saknad och sorg!!

Å du berättar om victor och er så att alla som läser får känslan av att känna både er och honom..

Tänk alla vi som följt bloggen från början..alla som kommer in både "nya och gamla" läsare.Varje människa beundras över er styrka.

Å varje männsika får med sej både nya erfarenheter å tankar!!

Victors minne kommer ALLTID finnas kvar!!



Har både läst tidiningen och lyssnat på radion.Ni är så starka å att ni fortsätter att kämpa för andra barn och deras föräldrar är beundransvärt!!



många kramar

2009-10-14 @ 21:18:52
Postat av: Petra H

Jag tror vi alla tänker på Victor, vi alla är berörda av eran historia, det är därför vi inte kan sluta följa eran blogg.. denna värme och kärlek och saknad. Alla tankar som vanligt till er! Missade inslaget på P4..! =( finns det någonstans man kan lyssna på det på nätet??? Ta hand om er!

2009-10-14 @ 22:08:46
URL: http://petrajanina.blogspot.com
Postat av: Amanda

sååå fin han är er älskade lilla prins. han är nu himlens vackraste ängel o kommer aldrig att sluta vaka över er. tänker på er. kramar

2009-10-14 @ 22:20:40
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Kristina

Mina tankar finns hos er idag och ett ljus tänds till minne av den finaste av alla prinsar. Allas kämpe.



Extra styrkekramar idag

2009-10-14 @ 22:40:49
Postat av: Christine

Jag förstår att ni saknar Victor otroligt mycket. Jag ska genast köpa kalendern. Lycka till med lilla bebben i magen sen. Hörde klippet från när ni var på radion.

2009-10-14 @ 22:52:59
URL: http://thewomanslife.blogg.se/
Postat av: Tessan

Idag har jag fällt många tårar över Victors öde. Jag tycker ni fick fram så mycket viktigt i både artikeln och radiointervjuen. Som någon ovan skrev, även om jag visste hur svårt det var på slutet så slog det andan ur mig att läsa det idag. Lilla söta Victor, det smärtar mig så! Sofie och Peter, de bilder ni för alltid kommer bära med er, jag önskar jag kunde göra något för att lätta dem.



Victor kommer aldrig glömmas bort - inte av er och inte av någon av oss som han berört!



Stora kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-10-14 @ 23:12:11
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Micca & Lion

Lilla söta underbara Victor.

Jag vet att han har det bra där uppe.



Jag har absolut ingen aning om vad jag ska skriva, jag gråter floder, heelt galet, jag kan bara föreställa mig hur hemskt det måste va att sakna sin älskade lilla son (barn) varje dag i hela sitt liv.

Jag tänker på er varje dag och är här inne och tittar med jämna mellanrum, allt med en viss sorg och en viss lycka för när du beskriver honom i din blogg kan man inget annat än att le, han var/är fantastisk och du har genom din blogg fått mig och många andra att uppskatta ännu mer vad vi har.

Massa kramar till er

2009-10-15 @ 09:45:59
URL: http://miccii.blogg.se/
Postat av: Jessica/mamma till 2

Eran älskade Victor tänkte jag på hela dagen igår och jag hade ett ljus tänt för fina prinsen.

Många tårar kom, massor av tankar och känslor för Victor och er.

Gör så ont i mig att lilla Victor hade ont till sista andetaget- lider så med er.

Jag kommer aldrig att glömma eran fina solstråle, Victor har berört mig rakt in i min själ och hjärta. Alltid kommer jag att minnas den modigaste prinsen eran underbara son Victor.

Finns föralltid i mitt hjärta.

Varma kramar

Jessica

2009-10-15 @ 12:00:46
Postat av: lovisa

å vad han är söt tyker jag och ella.kram lovisa

2009-10-16 @ 19:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback