En fjärils skönhet...

        DATUM: 2009-10-04 TID: 17:57:12

Idag så hittade Linnea en fjäril i vardagsrummet. Den flög och satt sig på hennes hand och sedan så vägrade den flytta på sig.
Jag tog lite fina bilder på den för att föreviga den otroliga skönhet som den utstrålar.
Man häpnar över de vackra färger och mönster som pryder de lövtunna vingarna. De tycks nästan ha målats på av en ängels hand...


Fjäril betyder själ och kan också symbolisera lycka och kärlek.

Kanske var fjärilen ett tecken från Victor som han sänt ner till oss, för att berätta att allt kommer att ordna sig. Tro vad man vill men vem vet? Jag tar det som ett positivt tecken iaf, det känns skönast så.








Jag är den som flyger, med tysta vingars slag
buren i ljummen luft från Guds änglars andetag


Jag lever för dagen och siar om det som skall ske
Jag ber er öppna ögonen åt allt det vackra, så vakna upp och se


En själ jag är, en själ jag bär,
med löften om det goda och det vackra som finns här


Ett budskap jag kommer med, från den saknades röst
med ett tecken jag visar, och skänker de sörjande tröst


Se min skönhet och minns det du haft, ty jag lever för dagen och bringar dig kraft


På lövtunna vingar, himlens alla färger jag bär
Se på min skönhet,  en fjäril jag är...


























Kommentarer
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Jättefin! Självklart ska du tolka den som en liten hälsning från Victor!

2009-10-04 @ 18:02:43
Postat av: Jenny

Fjärilar är otroligt vackra. Har tatuerat en fjäril på benet med min sons namn. Och nu även köpt ett namnsmycke med hans namn och så hänger det en fjäril där :)

2009-10-04 @ 18:07:07
URL: http://adriansmamma.blogspot.com
Postat av: Annika

Tror absolut att det var Victor som hälsade på. Fjärilar är så sköra men så vackra att se på.

2009-10-04 @ 18:16:23
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Jag tror också att fjärilen var en hälsning från Victor.

Kramar

2009-10-04 @ 18:29:15
Postat av: Caroline

Absolut, så klart att det var Victor som kom för att hälsa på er en stund! <3

2009-10-04 @ 18:31:47
URL: http://heartline.blogg.se/
Postat av: Meli

Jag tror också att det var en hälsning från Victor!



kram

2009-10-04 @ 19:13:10
Postat av: Emma

jag tror absolut att det var victor..varför skulle annars en fjäril sätta sig och inte vilja flyga iväg. Det måste ju vart eran fina sov. :) han finns alltid med er.

2009-10-04 @ 19:58:35
URL: http://aliceochwilma.blogg.se/
Postat av: Emma

jag tror absolut att det var victor..varför skulle annars en fjäril sätta sig och inte vilja flyga iväg. Det måste ju vart eran fina sov. :) han finns alltid med er.

2009-10-04 @ 19:58:35
URL: http://aliceochwilma.blogg.se/
Postat av: maria

Ja tror att victor kom ner för att hälsa på er o visa att han finns där! Fjärilar finns ju inte så mycket av denna årstid, såklart att det var er fina Victor.. <3 /Maria mamma till tre..

2009-10-04 @ 20:48:34
Postat av: Hanna

Såklart det var eran lilla kille som ville säga hej till er. Själar flyger på lätta vingar mellan himlarna och eran fina Victor säger hej till er och visar att han ser er och finns hos er.

Jag vill berätta en liten historia/legend som jag läste i en bok och jag tänkte lite på er när jag läst klart.



"Det var en gång ett äppelträd som växte bredvid en hög gran. Äppelträdet brukade titta upp mot granen och tänka: "om jag ändå vore så hög som granen, då skulle jag vara lycklig". Ju mer äppelträdet tänkte så, desto mer slokade det med grenarna. Då, sägs det, kom trädgårdsmästaren förbi. Han såg att äppelträdet såg ledset ut, så han frågade hur det var fatt. Äppelträdet pekade på granen och sa "Titta bara på granen, vad lycklig han är som är så hög att han når ändå upp till stjärnorna". Då tog trädgårdsmästaren ett äpple från en av grenarna och det sägs att trädgårdsmästaren skar itu äpplet. Och han sa till äppelträdet: "Inte behöver du vara ledsen, du bär ju stjärnan inuti dig!"



Sen vill jag också tipsa om en sång som gett mig sån styrka under svåra perioder i mitt liv.

chris tomlin - indescribable.

HAr du inte Spotify så kolla på youtube. Själv är ja inte spec kristen men jag tycker låten griper tag i en väldigt mycket.



2009-10-04 @ 20:49:05
URL: http://alltisvart.blogg.se/
Postat av: bitte

fina bilder

2009-10-04 @ 20:51:37
URL: http://www.lovemercury.se
Postat av: Hanna

Här är även en dikt som jag tycker är otroligt vacker.



Lilla Mamma, jag ser dig från min nya plats,

den plats som kallas för Änglarnas stad.

Jag vill att du ska veta mamma,

att jag har det så bra här.

Här finns det inga bekymmer,

bara glädje och ren kärlek.

Jag har så många vänner,

änglar som är både unga och gamla.

Här råder det ingen ålder,

bara en stor kärlek till varandra.

Lilla Mamma, i Änglarnas stad är allt så vackert,

de vackraste färger, blommor och porlande vatten.

Det finns vackra vita hus,

och skogar med de vackraste träd.

Mamma, bergen är blå,

och överallt finns det stenar i vitaste marmor.

På de grönaste ängar,

växer otroliga blommor i de vackraste färger.

Mamma, jag vill att du ska veta,

att jag trivs väldigt bra här.



Lilla Mamma, jag har en stor uppgift här,

det är att hjälpa människorna på jorden.

Men dig hjälper jag först,

för du är min lilla mamma.

Jag försöker se till så du har det bra,

för jag vet hur mycket du saknar mig.

Jag försöker lindra din smärta,

men jag vet att jag inte kan det.

Det gör ont att mista någon man älskar,

jag vet det min lilla mamma.

Lilla Mamma,en sak vill jag du ska veta,

det är att jag är närmare dig än du tror.

Jag pussar dig ofta på kinden,

och smeker din arm.

Jag torkar bort dina tårar,

och ger dig styrka att klara av din dag.

Du har öppnat ditt hjärta,

och du vet att jag finns där inne.

Som ett ljus, en solstråle och en stjärna,

kommer jag alltid att finnas i ditt hjärta.

Mamma , jag kommer alltid att vara hos dig,

så länge du lever.

Lilla Mamma, jag vill be dig om en sak,

lev ditt liv mamma.

Lev ditt liv för dig,

och lev ditt liv för mig.

Var inte rädd mamma för att leva,

det är det livet är till för.



De dagar då du känner att ditt liv inte har någon mening,

slut dina ögon i stillheten, och känn att jag är hos dig.

Jag kommer alltid att vara hos dig,

det är min uppgift.

Så en dag, lilla mamma står vi framför varandra igen,

jag ser din lycka, ditt vackra skratt,

när jag sluter dig i min famn.

Då när jag hälsar dig välkommen tillbaka,

hit till Änglarnas stad.

på återseende mamma...

2009-10-04 @ 21:08:45
URL: http://alltisvart.blogg.se/
Postat av: Jojo

många barn som är döende ritar just fjärilar. Fjärilar symboliserar pånyttfödelse och hälsningar från andra sidan. Säkert var det Victor som ville hälsa på =)

2009-10-04 @ 21:18:36
URL: http://jojo75.bloggsida.se/
Postat av: Jojo

ps: jag fick själv ett sådant besök för ett par år sedan. Jag försökte flertalet gånger hjälpa fjärilen ut, men den var envis. Inte förrän den satt sig på mig och sedan flugit till kortet av mina (båda döda) morföräldrar gav den sig av och visade sig inte mer...

2009-10-04 @ 21:20:35
URL: http://jojo75.bloggsida.se/
Postat av: Tessan

Vilken fin fjäril. Jag tror också det var ett tecken. En fjäril i oktober!



Kram

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-10-04 @ 22:16:26
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Lotta

Mmmm, jag tänkter också på fjärilen som en stark symbol. Ett av naturens underverk. Jag tänker också på barnen i koncentrationslägren, de som ritade fjärilar på väggarna . . . Det är väldig vackra texter som du skriver, både de om sorg o glädje, om saknad o ångest, om framtidstro o hopp. Jag har följt er ett tag och blir väldigt berörd.

2009-10-04 @ 22:27:18
Postat av: Tina Tomas och Leo

Hej Sofie!!!

Idag så har jag tagit mej styrkan att läsa boken..

Jag bara gråter vet inte vad jag ska säga,vet inte vad jag ska göra...Det går inte en dag utan att jag tänker på er och på Victor älskade lilla Victor Varför hände det här???

Jag vill inget annat just nu än att krama om dej Sofie usch så jag saknar dej tårarna vill inte sluta rinna dom vill inte försvinna...Hoppas vi träffas snart!!!

Kramar Tina

2009-10-04 @ 22:31:51
Postat av: charoline

det är säkerligen en hälsning från Victor.

2009-10-04 @ 22:33:44
URL: http://charolicious.blogg.se/
Postat av: Tildas mamma

Ja, fjärilar fick en stark betydelse för mig också den här sommaren. Många gånger kändes det som att de var Tilda som kom och hälsade på oss. En gång när hennes storasyster frågade mig vem jag älskade mest - henne eller Tilda - så kom en vacker fjäril precis just då och slog sig ner på storasysters axel. Vid urnsättningen kom också en fjäril och höll sig kvar kring oss under ceremonin. Det blev en sådan symbolik för mig och nu när jag ser fjärilar tänker jag på henne.

Vilka vackra bilder du lyckades ta av fjärilen! Och en underbar dikt :)

Kram, Tildas mamma

2009-10-04 @ 22:44:25
URL: http://tildasmamma.wordpress.com
Postat av: En medmänniska

Helt rätt att du tar det som ett positivt tecken..kan bara hålla med dig och alla andra här..Tror också det var en hälsning från er älskade Victor! Va fin den var och dikten med och även Hannas dikt.



Kram Malin

2009-10-04 @ 22:54:18
Postat av: Helena

Hej!

När min pappa dog i canser för 3år sedan flyttade det in en precis likadan fjäril in till min mamma.

Den bodde där hela sommaren, när jag och min familj kom fladdrade den runt oss hella tiden. Ibland kom den hem till oss och "kollade runt#, tror absolut att det är ett tecken.

Många kramar Helena

2009-10-05 @ 07:31:11
Postat av: Anki

Jag tror absolut att det var en hälsning från Victor.



Kramar

2009-10-05 @ 09:00:03
Postat av: Therese

Hej. Jag hamnade här av en ren slump. Jag har tittat och läst och tårarna bara kommer. Jag blir verkligen berörd och finner inga ord. Jag tänker på er och kommer följa din blogg. Skickar dig styrke kramar/Therese

2009-10-05 @ 09:18:58
URL: http://hjrum.bloggagratis.se
Postat av: Helen Haglund

Ramlade in på bloggen efter att ha hört om almanackan och Victor. Ert öde berörde långt in i hjärtgropen, jag har suttit och läst igenom alla inlägg på bloggen. Många tårar har rullat och jag vill tacka för att jag (och många andra) får ta del av er historia. Inte för att jag tror att det känns som en tröst för er i den djupa sorgen -men med dina ord så får man som mamma en helt annan synvinkel på sitt liv. Hur skört livet är, hur fort det kan förändras. Tack för att du har fått mig att uppskatta mina barn ännu mer, känna mer lycka för de små, trots våra "små" problem som vi kämpar med.

Kanske var det en bit av Victors uppgift här på jorden -att se till att många andra små barn inte blir tagna för givet, utan uppskattas varje dag, varje stund, för man vet aldrig när i livet ödet sätter stopp.



Jag önskar jag kunde skriva något värdefullt som ni kan bära med er, eller få er att känna samma varma känsla inombords som ni gett mig, men i en tung förlust som ni gått igenom tror jag inga ord i världen hjälper... Men all min värme och omtanke sänder jag er.



Tack för all glädje, mellan sorgen, tack för alla tankeställare! Kärleken tåls att ödlas med!



All lycka till det nya livet som väntar inuti magen. Jag är säker på att ni kommer våga och kunna älska den nya lilla lika mycket som Victor, och för bådas skull glädjas åt det vackra som livet har att ge.



Lycka till med allt ni går igenom, och tack än en gång för alla tankar och kärlek.



PS: jag kan varmt rekommendera ett medium, har själv varit på seans flera gånger och fått kontakt, hjälp och svar.



Varmaste kramar Helen

2009-10-05 @ 09:59:52
URL: http://busfro.blogspot.com
Postat av: Anonym

Fjäril står också för förändring.

2009-10-05 @ 10:17:30
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

En vacker hälsning från Victor...



Kram / Yvonne

2009-10-05 @ 10:31:13
Postat av: Lotta

Hej, har läst din blogg ett bra tag nu och har berörts, och berörs forfarande, så av vad ni fått gå igenom. För ett tag sedan köpte jag även din bok via Vulkan. Eftersom jag förstod att boken skulle vara stark och målande så har den fått ligga i bokhyllan - inte för att jag inte ville läsa den utan för att jag inte visste om jag skulle klara av det. Igår kväll började jag så smått att läsa och sedan var jag fast. Kunde inte lägga ifrån mig boken förrän den var utläst. Kan ärligt säga att det var längesedan, om någonsin, som jag gråtit så mycket. Det är helt ofattbart vad lille Viktor, och ni, fick kämpa. Kan inte förstå hur världen kan vara så grym.



Imorse när jag väcktes klockan 06.00 av min lille son, snart 3 år, var det ingen sur mammamin som mötte honom. Jag tog honom i min famn, snusade honom i nacken och sa "jag äslkar dig". Jag insåg igår hur lyckligt lottad jag är som får göra det - varje dag. Tillbaka fick jag en mysig morgonpuss och "jag vill ligga och gosa med dig mamma".



Jag önskar er lycka till av hela mitt hjärta och, även om det inte lindrar sorgen, så vill jag bara berätta att du fått åtminstone en mamma att ta tillvara på och värdesätta tiden med sitt barn. Jag tänker på er ofta!



Kram på er,

Lotta.

2009-10-05 @ 12:10:32
Postat av: Caroline L

Så fina bilder, jag tror absolut det är er prins som skickar hälsningar till er.



Jag fick min kalender idag och inledningen du skrivit Sofie är så gripande, tårarna började rinna så fort jag läste första raden. Kalendern är jättefin.



Vill också säga att du blev jättefin i håret :)



många kramar till er

2009-10-05 @ 13:49:50
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Jag tror definitivt att fjärlien var ett tecken från Victor!

Fin dikt!



Kramar

2009-10-05 @ 16:09:30
Postat av: Fia

Vilken vacker fjäril. :) Fin blev du i håret också.



Har läst din blogg och minns inte om jag kommenterat innan. Jag beklagar sorgen, det var en fin pojke ni hade. Grattis till graviditeten och jag hoppas att det ska kännas lite mer lätthanterligt för er snart.



Jag läser en annan tjejs blogg (http://jenni80.bloggsida.se/) hon verkar genomlida samma fasa som ni har gjort. Jag vet inte om du har läst innan eller om jag är dum i huvudet som ger dig länken. Men jag tänkte att det kanske skulle vara skönt att ha någon att prata med, någon som genomlidit samma helvete (även om hennes pågår just nu och utgången är oviss). Du får gärna ge mig en rejäl avhyvling ifall jag tänker fel som ger dig länken. Jag tänkte som jag skrev innan att det kanske är skönt att ha någon att prata med.



Jag skickar några cyberkramar

2009-10-05 @ 18:30:49
URL: http://lusth.blogspot.com
Postat av: Malin (Ellas mamma)

Nu får jag lite tårar i ögonen... Min lillebror dog nämligen för 20 år sedan och samma dag som vi hade begravning i slutet av mars så kommer det en citronfjäril å flyger mitt framför ögonen på oss och den stannas oxå kvar hos oss..Det va ett tecken för oss, så jag tror på det för er oxå!!!!!



Så jag tror helt klart på att det va Victor som va hos er!!!!!!!

2009-10-05 @ 19:05:37
Postat av: Amanda

håller med ovanstående sofie, även jag tror att det var en liten fin hälsning från victor som sa att han har det bra. Kramar

2009-10-05 @ 19:45:26
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Carola

Hej sofie. Klart att fjärillen var ett tecken från Victor. Jag undrar om du har någon kontakt med eltons föräldrar Jennie och Anders. Om du inte har det så gå in dit och läs om honom och hans hemsheter. Han har samma sjukdom som Victor hade och jag får ont i magen när man läser det senaste som händer. Jennies blogg går under namnet "Allra käraste lilla familjä". Snälla de har det så jobbigt och du om någon kan känna hur de har det. Tackar på förhand. Du blev fin i håret förresten, men inte finare än du var innan, lika fin:D Kram carola

2009-10-05 @ 20:05:57
Postat av: Malin

Min mammas bästa vän dog i cancer för tre år sedan.

Mamma promenerar till jobbet på mornarna och går alltid förbi sin väns hus, och flera gånger när hon har närmat sig så har en fjäril fladdrat omkring henne och liksom verkat som om den inte vill ge sig av...

Jag tror absolut att "eran fjäril" var en hälsning från Victor. Lilla gubben!



Kram

2009-10-05 @ 21:48:12
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: ylva

Jag satt och tittade på tv3s avsnitt av sjukhuset som jag missat, och såg när ni firade lilla Victor. På så vis klickade jag mig fram till denna otroligt fina sida som du gjort om honom. Jag har nu läst många av de inlägg du skrivit och tittat på alla bilder. Hur fint som helst alltihop. Jag är bara 22 och har inga barn själv så jag tänker inte säga att jag förstår hur du känner för det gör jag absolut inte. Däremot vill jag säga att jag tittatde på filmen vid graven på hans 2 års dag. Så himla fint det var allting! Tårarna rann ner för min kind och jag blev riktigt berörd. Jag kände bara att jag ville skriva till dig och skänka Er en tanke. Fortsätt kämpa på och fortsätt skriva ner dina tankar och funderingar för jag är säker på att det får människor att tänka om lite i livet, och verkligen ta vara på varje minut och alla små stunder i livet. Det har det iallafall gjort för mig efter att jag läst vad ni har varit med om.

Nu skänker jag än en gång en tanke till dig, din sambo och Victor och hoppas att ni kommer att få ett underbart liv med nästa lilla krabat! :)



Många kramar ylva

2009-10-05 @ 23:12:27
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Jag fick också kalendern från "Busungarna" igår. Den var jättefin och precis som någon skrev här innan så hade du, som vanligt, skrivit så träffande ("mitt i prick")och samtidigt väldigt vackert och väldigt sorgligt. Du ger oss läsare så många kloka ord och tankeställare! Många kramar

2009-10-06 @ 06:18:51
Postat av: Christine

Åh, så fin dikt och fin fjäril oxå =)

2009-10-06 @ 22:00:36
URL: http://thewomanslife.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

jag tror oxå att fjärilen var ett tecken.. en hälsning från victor.

Hur många fjärilar finns det i oktober månad??? :)

2009-10-06 @ 22:16:40
Postat av: arben

I believe this to be a extremely unusable occurrence and can only be a sign from God to give you some comfort and reassure you that your precious son is well and that you should also be well. He is with God and May God grant you patience until you meet him again.

2009-10-08 @ 22:34:08
Postat av: Cicki

Så fantastiskt vackert!

Har följt din blogg under en tid och gripits av det som drabbat er. Gråtit men även uppfyllts av den otroliga styrka och kärlek som omger er. Jag har själv två barn som betyder "livet" för mig men kan nog ändå inte förstå en mickromillimeter av vad ni går igenom. Önskar er och ert lilla barn all lycka. Victor kommer alltid att vara med er i allt ni gör.



Många varma kramar

Cicki

2009-10-10 @ 16:20:42
Postat av: linn snellman

Samma dag vi bestämde oss för en fjäril i mammas dödsannons och dessutom promenerade sista gången m vår sjuka hund på väg till veterinären för att avliva honom så satte sig en likadan fjäril på min brors han och satt där länge, länge vi vet att det var mamma=)

2010-09-15 @ 11:22:45
Postat av: Fanny

Måste säga att jag till 100% uppskattar din sida. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2012-03-18 @ 19:37:36
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback