Till Linnea! Sista gången...

        DATUM: 2009-10-19 TID: 10:55:00
Jag satt och bläddrade tillbaka i gamla inlägg och läste kommentarer, då det ibland händer att man missar att läsa sånt som skrivits efteråt ett inlägg har gjorts.

Jag hittade det här stycket som är skrivet till Linnea, Victors stora syster, och som är från hennes fröken.
Jag blev så paff och hade ingen aning om att det ens hade skrivits, och jag är nästan säker på att Linnea kanske inte har fått läsa det heller, så nu lägger jag ut det så att hon, ni och alla skall få se hur det var för en syster den dagen, hon fick reda på att hennes älskade lillebror hade dött.

Det är hjärtskärande och väldigt svårt för mig att läsa, då jag inte kunde vara där för att stötta henne och dom andra. Lilla gumman!.. det här brevet är till dig.










Till Linnéa!



Sista gången…

…sista gången är för mig den sista dagen när Victor först levde och sedan dog. Den dagen kommer jag aldrig att glömma.

På morgonen stod du med sin mamma och syster och några flickor till utanför klassrummet. Ni såg så väldigt allvarliga ut, att jag frågade vad som hade hänt. Jag fick veta att Victors behandling, som sett ut att ha gått bra, hade misslyckats, och att han snart skulle dö. En tanke bland många for genom mitt huvud: ”Bara han inte dör på din födelsedag.”

Jag frågade dig om du ville säga något till klassen. Du ville att de skulle få veta, men att jag skulle berätta, så det gjorde jag. Det blev så tyst.

Det gick ett tag och sedan fick jag ett telefonsamtal. Det var din mamma som gråtande berättade att Victor var död. Hon skulle åka från jobbet i Uppsala och hämta dig och Thea. Sedan skulle ni åka till sjukhuset och titta på lillebror. För mig var det bara att bita ihop, och fortsätta lektionen som om inget hade hänt. Det var inte lätt, men det var inte min uppgift att berätta för dig vad som hade hänt.

Efter någon timme såg jag din mamma utanför klassrummet, så jag bad dig följa med ut. Då sade du till din mamma med så kallt lugn: ”Jag vet vad som har hänt. Victor är död.” Sedan bröt du ihop och föll i din mammas famn, och skrek och grät förtvivlat. Det kändes så skönt att du gjorde det, och samtidigt var det så outhärdligt hjärtskärande.

Linnéa, jag tänker ofta på dig. Jag önskar så att jag kunde ge dig din fina lillebror tillbaka.

Kram från fröken Karin





Kommentarer
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

herregud vad hjärtskäranade att läsa dessa rader...



Ni är så ofantligt många som har förlorat Victor!!

Han hade ett helt gäng underbara syskon,han var så oerhört älskad.

Att vara barn själv å att förlora någon man älskar gör fruktansvärt ont och jag är så glad att barnen verkar ha så många runt sej!!

Vilka gripande ord av Linneas fröken.jag förstår att det är jobbigt att läsa Sofie!



Sänder alla tankar å styrkekramar till Victors fina och tappra syskon!

Han hade verkligen världens bästa bror å systrar!



kram // marie



2009-10-19 @ 11:16:44
Postat av: Caroline

Usch vad hjärtskärande att läsa. Ingen levande, varken barn eller vuxen borde tvingas gå igenom det ni gjort.

2009-10-19 @ 11:21:25
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Hanna K

Kan inte föreställa mig hur det kändes för henne i den stunden...! Victor hade tur som hade så härliga syskon och föräldrar!!!

Kramar till er alla!

Postat av: Annika

Jag kan nästan inte läsa för alla tårar. Precis som Marie säger är ni så många som förlorat Victor. Ni var så många som älskade och älskar honom. Vad fint att de fick ta farväl av honom.

Vilken underbar fröken också.

2009-10-19 @ 11:42:36
Postat av: Malin

Vad fint skrivet....

Saknaden och sorgen måste ju vara enorm hos Victors syskon. Hur tar man in en sådan sak som barn, att lillebror har somnat in.....Det ska man ju inte behöva göra.



Har ju sett alla fina bilder på syskonen här på bloggen, ett sånt gulligt och busigt litet gäng....så fel att en av dom saknas nu.

Tror och hoppas att Victor finns med sina syskon i allt dom gör....som en vakande liten ängel.



Kram



2009-10-19 @ 12:17:05
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Tessan

Vet inte vad jag ska skriva, alla ovan har redan skrivit det jag vill säga. Ingen ska behöva vara med om något sådant här. Att förlora sin lillebror, att förlora sitt barn!!! Ögonen svämmar över av tårar och jag önskar sååå att jag hade makten att ändra det som hänt!



Kram,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-10-19 @ 12:45:30
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Amanda

sååå fint skrivet av hennes fröken. mina ögon tåras återigen, önskar jag kunde göra så allt så bra igen, att ni fick er lilla victor tillbaka osv. Kramar

2009-10-19 @ 12:48:58
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: En medmänniska

Det är så hemskt så jag finner inga ord just nu. Förlåt.



Fint skrivit av fröken Karin.



Tänker på er Linnea, Thea och Cazper och Alla ni andra nära till Victor. Han är så älskad och ofantligt saknad utav så många.



Styrkekramar till er Alla



Malin

2009-10-19 @ 13:06:04
Postat av: charoline

<3

2009-10-19 @ 13:16:44
URL: http://charolicious.blogg.se/
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Så oerhört sorgligt. Ögonen fylls av tårar och jag måste läsa om för att försöka ta in hur förlusten av Victor påverkat er alla, föräldrar, syskon och övriga familjen. Er fantastiska starka lilla stjärna.



Så fint skrivet av Linneas fröken och vilken vacker bild på syskonen!



Många tankar!

2009-10-19 @ 13:52:11
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Läser och då börjar tårarna rinna. Det var så fint skrivet av Linneas fröken och svårt att läsa vilken sorg det måste vara för Linneas och Victors andra två syskon.

Många kramar till Alla Ni som mist Victor.

2009-10-19 @ 14:20:15
Postat av: Tess

Åhh mitt hjärta värker för er..

Jag blir så ledsen det är så orättvist så jävla orättvist..Victor är saknad och älskad av så många, så många nära som fått se honom kämpa och sedan fått se hoppet rinna iväg.. Vad va det för meningen med att ta honom ifrån er, finns ingen rättvisa eller förståelse..

Hemska fruktansvärda cancer..

Kram tess mamma till 2 grabbar

2009-10-19 @ 14:53:44
Postat av: Hanna Fontaeus

och nu sitter jag och gråter....

2009-10-19 @ 16:09:34
URL: http://hannsupannsu.blogspot.com
Postat av: Elin

Ögonen fylls av tårar, ni är otroligt starka som driver en blogg om detta. Hjärtat värker av att förställa sig situationen ni vart och är i.

Canser borde inte finnas.

2009-10-19 @ 16:24:01
URL: http://elinhjort.blogg.se/
Postat av: Hanna

Gud , den texten sattes direkt i hjärtat. Sitter här med tårar i ögonen. Tror nog, eller vet att alla som läser denna blogg önskar att man kunde göra något för att lille prinsen ska komma tillbaka..



Massa kramar

2009-10-19 @ 17:27:38
URL: http://http::/hannaakh.blogg.se
Postat av: Kristina

Fy vad jag gråter.

Stackars stackars lilla tjej. Det är en djup sorg för ett litet barn att bära.

Hoppas hon och hennes syskon också kämpar på och vet att vi alla "här ute" även tänker på dom.

All kärlek till alla barn.



Kramar

2009-10-19 @ 20:22:32
Postat av: Anna

Väldigt fint skrivet..



Många kramar till er alla

2009-10-19 @ 20:23:42
URL: http://trasanna.wordpress.com
Postat av: Helena

Vår egen sorg är så svår att bära. Att bära barnens sorg måste också vara så otroligt tungt. Ni bär er egen och syskonens stora sorg och förlust. Önskar jag kunde lätta er tunga börda om så bara för en dag. Hoppas alla ord, omtanke och kärlek hjälper er en liten bit på väg. Vi är många som tänker på er alla. Stora som små.

Kram helena

2009-10-19 @ 21:43:48
Postat av: Helena

Vår egen sorg är så svår att bära. Att bära barnens sorg måste också vara så otroligt tungt. Ni bär er egen och syskonens stora sorg och förlust. Önskar jag kunde lätta er tunga börda om så bara för en dag. Hoppas alla ord, omtanke och kärlek hjälper er en liten bit på väg. Vi är många som tänker på er alla. Stora som små.

Kram helena

2009-10-19 @ 21:44:39
Postat av: Caroline L

Oj oj oj det var riktigt hjärtskärande att läsa. Jag kan inte sluta gråta kommer bara mer och mer tårar...



Ta nu hand om er, styrkekramar till er alla

2009-10-19 @ 21:46:44
Postat av: Anki

Jag håller med Caroline L, det var riktigt hjärtskärande att läsa och jag får inte heller stopp på mina tårar.



Kramar

2009-10-19 @ 22:53:16
Postat av: Elin Thor

Grät innan jag ens började läsa, beundrar er alla att ni orkar och kämpar vidare. Kramar

2009-10-19 @ 23:45:39
URL: http://elinthor.blogg.se/
Postat av: Jessica Jatala

Det var verkligen inte lätt att läsa det här inlägget med alla tårar i vägen. Grät så att det gjorde ont i hjärtat. Kan verkligen inte sätta mig in i eran situation. Hur man orkar leva vidare efter att ens lilla barn har farit till himlen? Man kämpar vidare för familjens skull, och den nya fina som ska komma. Önskar er verkligen all lycka i framtiden med det nya fina barn ni ska få. Hälsa Peter också från mig och Janne!

2009-10-20 @ 09:13:49
URL: http://melissasmamsi.blogspot.com
Postat av: Nina

Lilla vän vad du är saknad

av en syster, tvingad att bli stor

med ett hjärta som värker av saknad

Och jag vet att du vill berätta att du även inom henne bor

En ängel av skydd din kropp blivit till

och vi tänker på dig medan tiden tycks stå still

Du har berört så många trots dina ringa år

och frid vill jag bringa till platsen som du får

2009-10-20 @ 10:16:58
Postat av: Jenni med barnen på T

Vilken himla fin fröken, mina tårar bara rann.. Lider så med er alla, inte minst Linnea som miste sin lillebror. Inte ska du ha dåligt samvete, Sofie, för att du inte fanns där för syskonen i den svåra stund. Ingen kan klandra dig du var ju själv mitt uppe i din sorg..



Kram

Jenni

2009-10-20 @ 10:23:42
URL: http://syskonent.blogg.se/
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Vad fint skrivet att Linneas fröken! Och så himla fin bild på Linnea och Victor! Gud, jag är så ledsen så jag vet inte vad jag ska skriva...



Många kramar till alla i er familj!!!

2009-10-20 @ 11:47:05
Postat av: Malin (Ellas mamma)

Men åhhhhh så gripande....Tårarna rullar ner för mina kinder nu..Jag förlorade själv en lillebror när jag va liten (10 år) å min lärare fick oxå samtalet till klassrummet å även hon skulle fortsätta lektionen =(



Detta var det mest rörande jag läst på länge!!!!



Många stora kramar till hela familjen från Grillby!!

2009-10-20 @ 19:17:38
Postat av: Heidi

Tårarna bara forsar när jag läser detta.. Vilken underbar fröken Linnea har! Jag själv var på jobbet när min syster ringde och berättade att Victor gått bort och att de var på väg till sjukhuset med Cazper för att säga farväl. Jag blev så otroligt ledsen och klarade inte av att åka till kursen jag skulle till på kvällen. Istället åkte jag hem till Cazper och var där hela kvällen och fällde många, många tårar över det hemska som hänt. Ni ska veta att det är många som tänker på Victor och alla hans nära och kära! Stora kramar till er!

2009-10-20 @ 20:12:53
Postat av: Heidi

Tårarna bara forsar när jag läser detta.. Vilken underbar fröken Linnea har! Jag själv var på jobbet när min syster ringde och berättade att Victor gått bort och att de var på väg till sjukhuset med Cazper för att säga farväl. Jag blev så otroligt ledsen och klarade inte av att åka till kursen jag skulle till på kvällen. Istället åkte jag hem till Cazper och var där hela kvällen och fällde många, många tårar över det hemska som hänt. Ni ska veta att det är många som tänker på Victor och alla hans nära och kära! Stora kramar till er!

2009-10-20 @ 20:14:00
Postat av: Anonym

Jag bara gråter...............

2009-10-20 @ 21:14:39
Postat av: Anette

Huu.. så ont det gör att bara sitta framför datorn och läsa, håller med om att detta är enormt hjärtskärande. Föräldrar ska inte behöva mista sina barn och barn ska inte behöva mista andra barn. Jag vet att "tiden" inte läker alla sår men jag tror att "tiden" kan göra det lite lättare att leva med både oändlig sorg och jobbiga sår. Kram!

2009-10-20 @ 21:37:07
Postat av: Matilda

Oj oj vad jag gråter när jag läser detta. Världens bästa fröken! Många tårar har ramlat ner för mina kinder när jag läst eran blogg. Jag kan inte ens tänka mig hur det har varit och är för er. Ni är så starka. Helt otroligt att ni orkar berätta eran historia, jag tror att det hjälper många. Jag tror också att ni kommer att få ett bra liv tillsammans med det nya livet och Victor leendes på sitt moln.



Många kramar

Matilda

2009-10-20 @ 22:31:08
URL: http://matildajohannesson.blogg.se/
Postat av: Jessica/mamma till 2

Så hemskt och sorgligt! Jag sitter bara och gråter. Gör så ont i mig att eran älskade Victor inte finns hos er längre, enorm saknad och älskad är eran lill prins. Tänker så mycket på er och lilla Victor varje dag. Vi är många som har er i vårat hjärta.

Jättefin bild på lilla Victor och storesyster Linnea.

Många kramar <3

Jessica

2009-10-21 @ 09:35:50
Postat av: Rebecca

Vilket hjärtskärande och vackert brev. Mina ord kan inte förklara hur ledsen jag är för det ni tvingats gå igenom. Jag beklagar... jag beklagar att världen kan vara så hemsk. Mina tankar finns hos er.



Kram Rebecca

2009-10-21 @ 18:44:59
URL: http://lagergrenrebecca.blogg.se/
Postat av: Anna-Sara mamma till David, Jonas och Alva

Vilken gripande berättelse. Ja det är inte bara ni föräldrar utan också mor- och farföräldrar, syskon med flera som ska bearbeta och gå vidare efter Victors sjukdom och bortgång. Och hitta ett sätt att leva vidare med sorgen. Jag känner verkligen med er trots att vi inte känner varandra, och önskar er allt gott i livet.

2009-10-22 @ 12:35:54
Postat av: mia

Till Storasyster ♥

Vill bara säga att du finns i mina tankar.

Stor Kram Från Mig.

2009-10-23 @ 11:54:56
Postat av: Lisa Johansson

Fint skrivet, Sitter här med tårar i ögonen så hemskt. Sänder tankar till er och er fina son,

2009-10-23 @ 13:14:01
Postat av: Anonym

jag har följt allt med victor, när han va sjuk allt.allyt. börja gråta när jag fick reda på att han var borta=(. Jag känner inte victor o inte hans familj, men jag vet en sak. Att er eller allas prins Victor är uppe i himlen med alla änglar, han springer och leker, han är glad och har inte ont någonstans. Han mår hur bra so0m helst. Han tittar på er hela tiden. Han pratar med er fast ni inte hör honom. Men en sak vill han. Att ni ska komma ihåg honom som han va. När han va glad, När han skaratta alla minnen med honom det vill han nog. han vill inte att ni ska vara ledsna. Bara att se på hans bilder gör jätte ont. Varför ska en liten pojke lida?? Han va jätte stark det är inte alla barn som klarar allt det Lilla victor gått igenom. jag vill avsluta denna komentaren genom att säga: Kom ihåg victor med glädje, kom ihåg att han sitter med er när ni äter, sover och var ni än går utan att ni ser honom men han ser er. Just nu siter han o ser er



Många kramar <33

2009-10-26 @ 11:52:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback