Riskerar döden...

        DATUM: 2009-09-09 TID: 10:38:20
http://www.gt.se/nyheter/1.1698478/ettarige-suad-riskeras-att-skickas-till-doden


Usch blir så jävla upprörd när jag läser artiklar som den här.
En liten ett årig pojke från Kosovo med ryggmärgsbrock, riskeras att bli utvisad till hemnlandet och dö pga att migrationsverket inte tycker att familjen skall få stanna.
Både Svenska läkarna och föräldrarna bedjar för att låta pojken få vårdas i Sverige då sjukvården i Kosovo inte har resurserna.

Vem är vi att leka Gud? Det skall vara alla barns rättigheter oavsett vart man kommer i från, att få den bästa sjukvård som är möjligt.
Fy fan vilken situation för föräldrarna som tvingas höra på att deras pojke kankse tvingas dö p.g.a våra regler.
Jag säger inte att att Sverige skall släppa lösa tyglar på invandringen, men det finns faktiskt regler att när en person inte kan få proper vård i sitt hemland så får man automatiskt uppehållstillstånd.
Det är faktiskt ett litet barn vi pratar om.
Alla som vet hur det är som förälder att bara sitta brevid och titta på när sitt barn är svårt sjuk, vet vad jag pratar om. LÅt pojken få en chans.

Och jag blir så upprörd när jag läser folks kommentarer under artikeln. Visst man kan ha olika åsikter, men ibland undrar man ju vilken värld vi lever i.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej Sofie!

Jag har följt den här bloggen sen jag såg Victor på "sjukhuset" som gick på tvn, och jag kan inte ens tänka mig vilket öde ni har varit med om. Hur ni har kämpat! Känner att det är dags att slänga in en liten kommentar. Du skriver verkligen, vad du än skriver, direkt från hjärtat. Spelar ingen roll vad du skriver om så får jag rysningar. Du är så duktig som kämpar och du verkar verkligen ha världens största hjärta. Att ett sånt här öde ska drabba en människa som dig är så fruktansvärt orättvist. Tur att du är stark och orkar kämpa vidare.

Ta hand om er!

2009-09-09 @ 12:30:10
Postat av: Thilda

Herregud!En lite npojke ska väl kunna få bli frisk innan hanxskickas tillbaks i allafall!Hur tänker dom?!

2009-09-09 @ 13:36:14
Postat av: ParadisFrida

Håller med dig Sofie, när gav man migrationsverket rätt att bestämma vem som får leva och vem som ska dö??



Med viss risk att få på pälsen för mitt uttalande ska jag delge er min åsikt om saken:



En liten pojke 8 år gammal med behov av sjukvård som inte finns tillgängligt i hans hemland.. Kostar oss skattebetalare???? vet inte.



En ung man kanske i 20 års åldern, sitter hemma i sin lägenhet och har tråkigt. Bestämmer sig för att gå ut och råna första bästa han träffar på. Den han råkar träffa är en 2 barnsmamma som kommer cyklandes! Han sliter ner henne från cykeln och försöker slita åt sig handväskan men hon gör motstånd så han hugger henne med sin kniv 10-20 gånger och springer sedan ifrån platsen! Vad kostar en sån som han oss skattebetalare??? jag vet inte, men det jag vet är att en sån kille vill inte jag ha springandes lös på gatorna och heller inte betala " rehabilitering" för.



Så om man nu ska välja, då väljer jag hellre en liten pojke och hans familj! Det finns säkert 1000 tals andra som kunde skickas hem och bespara Sverige både lidande och pengar. Ingen nyhet att det sitter ca: 80% "nysvenskar" i fängelse.



Jag försöker att inte vara fördomsfull, men ibland undrar man hur det är fatt med samhället!



Victor för alltid i mitt hjärta!

2009-09-09 @ 14:44:15
Postat av: Moa

Ibland känns det som att folk glömmer bort att alla är människor, oavsett vilket land vi kommer ifrån eller vilken hudfärg vi har.



Jag som är 22 år har under mitt liv gått på dagis, grundskolan, gymnasium och nu på universitetet (där jag kommer vara tills juni 2011 när jag tar examen). Bara jobbat under somrarna och två jular. Sen gick jag hos psykolog från sjutton till tjugoett års ålder också, betalade bara upp till högkostnadsskyddet på 900kr. Sen kan man ju räkna in kuvösvård som nyfödd och allt det där, men lite ovärt att dra upp hela sjukvårdsjournalen för jag har varit förhållandevis frisk i mitt liv. Man kan ju undra hur mycket JAG kostat samhället under alla mina år, men det spelar tydligen ingen roll, jag är ju svensk, blond och blåögd...

2009-09-09 @ 19:21:22
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: En medmänniska

Håller med allt du skriver Sofie. Inte klokt ju ett litet barn det handlar om =((((



Malin

2009-09-10 @ 00:08:07
Postat av: Sylvia

Hej!



Jag har aldrig läst din blogg förut..och först tyckte jag verkligen den var fin. Hur kan man inte känna med dig i den situation du befinner dig.



Därför känns det skittråkigt att du använde ett uttryck som att du verkligen inte tycker att Sverige ska "släppa tyglarna lösa när det gäller invandring". Fy fan så tråkigt! Lika dumt skrivet som tanten som ringde och klagade på sakerna iträdet kring er pojkes grav. Kommer inte läsa din blogg igen, men hoppas givetvis att du klarar dig bra i livet trots den sorgeprocess du nu går igenom. Och jag hoppas att sorgeprocessen gör att du mognar så att du fattar att det inte handlar om att "släppa tyglarna" lösa när det gäller invandring utan om att Sverige är ett av världens rikaste, gnälligaste länder och mest rasistiska länder som finns. Det skulle inte skada om vi öppnade dörrarna för fler invandrare och såg vilken resurs de utgör i det långa loppet.

Hejdå!

2009-09-16 @ 23:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback