Strul, strul, strul...

        DATUM: 2009-09-23 TID: 16:05:50
Det känns som att allt bara går fel just nu.

Jag och Peter tecknade ett betalskydd i Nov förra året.
Om någon av oss skulle bli långvarit sjukskriven eller arbetslös så går försäkringen in och täcker upp för den förlorade arbetsinkomsten. (20%)
I vårat fall så skulle det betyda att vi får hjälp med de 6 000 som vi förlorar när Peter är hemma.
Vi ringde vårat försäkringsbolag där vi tecknade den och hörde efter vad som gällde nu när han varit hemma så länge.
Det såg inte ut att vara några problem med det, svarade hon i telefonen så vi skickade in en massa papper från läkare, försäkringskassan osv.
Nästan 4 veckor senare så ringde vi nu och frågade om de hade tagit något beslut ännu.
Vi fick till svar att vi inte var berättigade till försäkringen p.g.a att Peter var sjukskriven för "deperission" och den täcker inte psykiska skador.
VAA!?? tänkte vi. Så om han hade brytit benet eller skadat handen, DÅ hade den gällt, men inte nu när vi förlorat vår son och inte kan arbeta.

Men så låg det alltså till. Vi är inte tillräckligt sjuka för att få hjälp, visst är det skrattretande?
Varje månad har vi varit tvugna att ta från våra sparpengar då inkomstbortfallet gjort ett stort hål i plånboken, men vad skall vi göra nu?
Peter kommer ju att tvingas tillbaka till fulltid innan han är redo.

Kan inte bara något gå smidigt för en gångs skull?

Prästen ringde i går också. De har ännu inte tagit något fast beslut angående graven, men den 5;e är det möte och då skulle han ringa och berätta vad som bestämts.
Det skulle bara fattas att vi fick riva bort allt därifrån också.

Åhhh... Varför kan det aldrig hända något positivt, varför måste allting kämpas i motvind? Det är tillräckligt tungt ändå!



Kommentarer
Postat av: Caroline

Svineri är vad det är! Man jobbar och betalar skatt hela livet och när man sedan behöver hjälp vänds man bara ryggen. Håller tummarna för att Victors plats ska få vara ifred för avundsjuka människor i alla fall. Du ska se att er tur kommer att vända så småningom, ge inte upp!

2009-09-23 @ 16:15:28
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: smultronpaj

Men snälla nån, hur elaka och ogina kan människor vara? Låt er ha graven som den är, det betyder ju så mycket för er, hur kan det störa nån? Och typiskt med försäkringen, att det alltid ska vara nåt. Kan inte annat än att skicka en styrkekram men jag gör det ialla fall. KRAM

2009-09-23 @ 16:43:28
URL: http://smultronpaj.blogspot.com
Postat av: Anna Spiik

Fy vad tråkigt..



Många kramar

2009-09-23 @ 16:54:33
Postat av: Helena

Vad är det som har hänt med graven? Jag tycker jag läser varje dag men har inte hört ett ord om detta....Du menar inte att ni kanske blir tvungna att förändra graven? Snälla berätta (om du orkar) vad som ligger till grund för detta omänskliga påhitt!!

Många styrkekramar Helena

2009-09-23 @ 18:06:50
Postat av: anna

Jag är så ledsen så ledsen att ni inte får hjälp av försäkringsbolaget. Jag har en 15 årig dotter som lider av paniksyndrom (panikångest)Det här har hon haft i 5 år nu. Och det som är så tråkigt och frustrerande är att så länge det inte är ett sår som man kan sätta plåster på, är det inte accepterat och människor har svårt att förstå att man faktiskt är sjuk.Jag tycker ni ska stå på er och bråka med försäkringsbolaget, om ni orkar.Jag vet att det tar så fruktansvärt mycket energi att alltid behöva bråka för sin rätt. Den energi man har går åt att försöka överleva dagen. Men ge inte upp...

Många kramar

2009-09-23 @ 18:11:00
Postat av: Susanne

Nää fy f*n vad samhället är skruvat säger jag bara. Samtidigt är jag inte förvånad. Speciellt försäkringskassan har jag inget förtroende för. Sen är många som har ganska hög utbildning otroligt okänsliga. Förra året dog min morbror och mormor med fem dagars mellanrum, min morbror stod min mamma och vår familj väldigt nära. Och

2009-09-23 @ 19:04:58
Postat av: Susanne

Nää fy f*n vad samhället är skruvat säger jag bara. Samtidigt är jag inte förvånad. Speciellt försäkringskassan har jag inget förtroende för. Sen är många som har ganska hög utbildning otroligt okänsliga. Förra året dog min morbror och mormor med fem dagars mellanrum, min morbror stod min mamma och vår familj väldigt nära. Och hon fick efter fyra månader höra av någon arbetspsykolog (eller vad det nu var) att "man kan inte må dåligt så långt efteråt"

2009-09-23 @ 19:06:36
Postat av: Thilda

Tråkigt,hoppas dom fattar att det betyder mycket att få ha saker vid graven!Tycker det är tråkigt!

2009-09-23 @ 19:57:03
URL: http://metrobloggen.se/Thildaa
Postat av: Annika

Åh, jag lider med er. Fy att ni ska behöva ha det så kämpigt. Tänker på det här med försäkringsbolaget: det är likadant när man tecknar försäkring för sitt barn. De allra flesta bolag har undantag just för psykiska sjukdomar. bara för att det är den vanligaste anledningen till att unga människor blir sjukskrivna.

Tyvärr finns väl inget att göra. Hoppas ni ändå orkar kämpa vidare. Snart får ni belöningen i form av en liten syster till Victor.

2009-09-23 @ 19:58:42
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

KRAAAAAM. Jag fattar inte hur det här samhället är funtat! Att det alltid ska vara så svårt att få ersättning när det gäller psykiska besvär! Det borde inte vara svårare än vid fysiska. Jag menar, har man förlorat sin son är det ju för oss normala människor en självklarhet att man inte klarar av att jobba. Helt sjuka regler!



Om dom vid kyrkan kommer fram till att ni måste ta ner sakerna vid trädet, så ge inte upp! Jag ställer mer än gärna upp på att hjälpa till med allt som går för att sakerna ska få vara kvar!



Kram

2009-09-23 @ 20:18:09
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Gud vad omänskligt.... JAG HOPPAS VERKLIGEN att det kan kringå på något vis.



Ett betalskydd är ett batalskydd och ni har ju förlorat ert barn.det är väl den värsta depressionen man kan råka ut för..eller det e inte ens en depression det är ett alldeles för milt uttryck.. det är en KATASTROF att förlora sitt barn.Å bara att orka resa sej upp igen å börja leva ett nytt och annorlunda liv med trasigt hjärta är väl mer än tillräckligt för att man ska få ett betalskydd??

Man ska inte tvingas tillbaka till sitt arbete för att nån som satt upp sk lagar å regler bestämt det!!DET ÄR OMÄNSKLIGT OCH FÖR JÄVLIGT!!!

Hoppas ni orkar kämpa för rättvisan.

Önskar så att jag kunde göra något.



Å kommer den där förbannade tanten att få igenom sin "önskan" om att ta bort all kärlek från victors grav så hoppas jag att hon e tillräckligt "modig" att lämna ut sitt namn så kan ju media lösa resten ...sen så får man se hur långt hennes bitterhet räcker..



´jag sänder all styrka jag kan. Och snälla sofie..finns det något vi här ute kan göra så säg till...



/// Marie

2009-09-23 @ 20:21:22
Postat av: Moa

jag FATTAR inte hur någon kan komma på tanken att försöka tvinga ett par som förlorat sitt barn att ta bort saker som hänger till honom i ett träd vid graven.

och sen fattar jag DEFINITIVT inte att det är tänkt att peter ska kunna gå tillbaka och jobba när han förlorat sitt barn bara för att han inte har brutit armen eller nåt. jävla underskattning av psykiska tillstånd alltså. jävla paragrafer hit och dit. KRAM!

2009-09-23 @ 22:23:38
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: åsa



styrke kramar till er och jag hoppas verkligen att allt kommer ordna sig!

Kraaam och ta hand om er!



2009-09-23 @ 22:27:41
URL: http://aerikes.blogg.se/
Postat av: Tessan

Åhh, vad jag lider med er! Stackare som ska behöva kämpa mot allt. Jag önskar så att jag kunde hjälpa. Fy sjutton säger jag bara, om ni måste ta ner sakerna i trädet. Då har jag god lust att åka dit och protestera!



Brukar inte påpeka vad andra skriver i sina inlägg men måste få säga emot Susanne i det hon skriver - att många högutbildade är otroligt okänsliga. Både jag själv och de flesta i min närhet har många, många års utbildning, många av dem även forskning bakom sig och jag kan lova att utbildning INTE påverkar förmågan att känna empati och medkänsla. Ville bara säga det.



Sofie och Peter, hoppas hoppas att inget mer går emot er nu!



Stora kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim



2009-09-23 @ 22:30:04
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Amanda

ååh, vad jag tycker synd om er. som om ni inte lidit tillräckligt o nu detta? :O förstår verkligen inte hur samhället fungerar. hoppas ialla fall att allt ordnar sig till slut kramar om

2009-09-23 @ 22:32:03
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Sofija

Just det där är någon som gör mig så arg! Förlorar man sitt älskade barn så är det väl klart som fasen att man inte är kapabelt till att arbeta. Jag hoppas och ber att det löser sig för er snart och att ni kan få lite ljus i eran vardag snart. Det är någonting som ni verkligen förtjänar.



Kramar

2009-09-24 @ 10:38:01
URL: http://metrobloggen.se/sofija
Postat av: Jessica/mamma till 2

Så arg jag blir på både bitter kärringen och f-kassan. Helt sinnessjukt, så känslokalla, vad är det som är fel på människor. Victors saker ska vara kvar, absolut. Fy vilken sat kärring.

F- kassan har jag inget förtroende när det gäller dom, så omänskliga. Lider så med er och hoppas att allt löser sig.

Tänker på er!

Kramar

Jessica

2009-09-24 @ 11:38:39
Postat av: En medmänniska

Så jävlans sjukt!! så förbannad på den jävla prästen han borde satt ner foten direkt på kärringen. Beslut...herregud det är så sinnesrubbat så det finns inte ord.

Faan finns det inget vi kan göra??? =(((



Så jävla sjukt det andra med :((( Lider också så med er. Tänker på er för jämnan.



Kramar Malin



2009-09-24 @ 23:54:07
Postat av: Lina

Kontakta er lokala tidning. Det brukar vara sånt här i Helsingborg genom vårt lokala dagblad, då brukar det bli fart på kärringarna och gubbarna. Ge inte upp! Kontakta tv också. Allt för att få den hjälp ni behöver. Ni är starkare än vad ni tror. En stor kram till er!

2009-09-28 @ 00:20:07
Postat av: Mathilda

Rent svineri, och så förbannat löjligt så det är inte klokt !!



Psykiskt dåligt mår man väll inte, av att bryta som du skrev, ett ben ?! Att förlora sitt barn, en del av sitt liv, är däremot det. Hur kan dom ens tänka i dom banorna dom tänker på FK ?!



JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD, så jag grinar !!!! Herregud, när ska ni underbara människor få ro ?!



Att man ens har tid över att ödsla på ett barns grav, att man ens kan nämna att det är saker som stör en person, gällande en barngrav ?! Detär inte klokt.



Jag är så arg och ledsen på staten och denna tråkiga och sura människa som klagar på Viktors grav, så jag vet inte vad jag ska skriva egentligen. Ville väll mest visa att jag bryr mig och tänker på er !!



Hoppas ni får rätten på er och Viktors sida ! Blir så fruktansvärt ledsen när jag läser detta.. Lilla underbara viktor, må du vila i frid !!



Kram!

2009-09-28 @ 11:26:18
URL: http://mathildav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback