Minnen

        DATUM: 2010-04-14 TID: 21:27:08

Det har varit en tung dag för oss alla med minnen, tårar och saknad.

Kl 8.45 gick jag, Peter och Vilma in till Victors rum, satte på hans favorit skiva som inte har spelats sen den dagen han vi sade farväl på rummet, tände ljus och bara lyssnade.

Tårarna rann längs kinderna och jag kan med största sanning säga att det var länge sedan jag grät så innerligt och kände sån tomhet inombords.
Samtidigt blickade jag ner på Vilma där hon låg mitt bland Victros alla mjukisdjur, och såg den slående likhet hon har till sin bror.
Hon log tillbaka mot mig, och det känndes genast bättre i hjärtat.

Jag vet att han finns hos oss och att han genom Vilma kommer att leva vidare...

Vid lunch mötte vi upp mamma, mormor och Kent vid graven, och vi planterade lite fler blommor. Två ljusblå förgätmigej (glöm mig inte) sattes längst ut på sidorna om stenen och omringade 7 små peenseer i mitten.

Solens strålar värmde våra ryggar och lyste upp och förstärkte alla blommornas färger. Det var så vackert.




Vi vill tacka alla för att ni tänker på oss , och för alla värmande ord ni ger oss denna dag.
I kväll brinner många ljus, inte bara för vår prins, utan också för att hedra alla barn som lämnat oss för tidigt.

Expressen ringde mig i kväll och berättade att Göran Hägglund har tagit med den nya lagen i deras årsbudget och att det nu verkligen kommer att ske en ändring.
Göran sade också att det var på grund av Victors och vårat fall som lagen kommer att träda i kraft, och det känns som en SÅ stor vins i all sorg.
Det kunde inte ha hänt på en bättre dag =) Ni kan läsa mer om det i tidningen i morgon.



Tack igen för att ni tänder ljusen och blåser alla blåsbubblor upp till Victor, tänk så mycket kärlek det sprids =)









Kommentarer
Postat av: Elisabeth Nilsson

Tänker på er idag och även alla andra dagar.

Lilla fina Victor,att det har gått ett helt år.

Hoppas att ni kan glädjas åt Vilma och se lite ljus i den mörka tunneln.



Kramar

2010-04-14 @ 21:36:10
Postat av: Jessica

Ni är fantastiska!!!!!!!!



2010-04-14 @ 21:37:07
URL: http://www.busnova.blogspot.com
Postat av: Jenny

Har tänkt på er hela dagen idag... på er underbara lilla hjälte Victor som för alltid kommer finnas med i mitt hjärta... Han har berört så oerhört! Va fint ni gjort för er lilla prins idag.. Många kramar Jenny

2010-04-14 @ 21:37:08
Postat av: Ida

Ni gör så mycket och jag önskar er allt gott!

Tänker på er!

2010-04-14 @ 21:40:20
Postat av: Camilla

Tänker på er. Fina Victor, jag är övertygad om att han satt med er på sitt rum och lyssnade på skivan och myste med sin lillasyster och sina underbara föräldrar.

Ni är fantastiska!



Kramar

2010-04-14 @ 21:40:27
Postat av: Kristin

Här är en till som tänkt på Victor, och er familj, väldigt mycket idag. Vad fint och sorgligt ni måste ha haft det i morse, inne i Victors rum. Jag är säker på att han var med er i den stunden. Ja, i alla stunder.



Hoppas morgondagen känns lite ljusare!

2010-04-14 @ 21:41:40
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Kristina

Jag har också tänkt på er alla idag. Kan inte förstå att ett helt år har gått och all sorg och saknad men även glädje ni fått uppleva.

Tänker och skickar styrkekramar till er alla idag. Jag hoppas du plockar fram de allra finaste minnena av er lille son så att du kan skjuta undan bilderna ifrån de sista jobbiga timmarna. Även om de också alltid kommer att finnas där.



Styrkekramar till er alla i massor. Kram

2010-04-14 @ 21:44:28
Postat av: Emma

Tänker på er och victor! ni är helt fantastiska! och det finns så otroligt många som tänder ett ljus för victor och er idag! kramar!

2010-04-14 @ 21:45:36
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Mina tankar är med er idag och ljusen brinner för Victor.



Styrkekramar / Yvonne

2010-04-14 @ 21:57:58
Postat av: Rebecca

Åh vad jag hoppas på att du får en sån där verklig dröm snart. En sån när du får träffa victor och bara hålla om honom och ge honom dom där 364 miljoner kyssarna och kramarna!

Ni är fantastiska som tar er igenom varje dag.

Kramar

2010-04-14 @ 21:59:18
Postat av: Elin

I dag brinner alla ljus för er å Victor. Va stolta ni ska vara, vilken föränding Victor har skapat i vårat samhälle. Ni/Han har uträttat så mycke! Alla tankar till er

2010-04-14 @ 22:02:54
Postat av: Maria, Livet med tre

Har även jag tänkt på er i dag.. jag tänker iofs väldigt ofta på er och på Victor men i dag har jag kramat extra på min egna lille kille.

Vet aldrig vad jag ska skriva för alla ord känns så futtiga.. Men jag tänker på er :-)

Kramar i massor!!

2010-04-14 @ 22:04:08
URL: http://livetmedtre.wordpress.com
Postat av: Li

Hej Sofie & Peter!

Jag vill bara tala om för er hur mycket Victor har berör mig. en sån fin kille, vars öde är så hemskt. jag tänker på Victor VARJE dag, & pratar jätte ofta om honom till mina nära och kära. En kille jag aldrig lärt känna men som ligger mig så varmt om hjärtat!

jag fyller snart 20 och har själv en son på 16 månader.

att få vara förälder är en slående känsla som ingenting i hela världen kan övernå.

Och det gör mig så ont att Victor fick genomgå allt detta under sitt alldeles förkorta liv.

Jag vill sända er en tanke, en extra stark tanke, just idag. jag har tänt vartenda ljus i min lägenhet och blåst såpbubblor från min balkong nu ikväll. bredvid eran bok "någonstans någon gång möts vi åter igen" ligger ett par små sandaler & bredvid står en liten vit ljuslykta. (mitt hopp är att han använder ett par lika dana sandaler upp i himlen och får vara det barn han faktiskt var) massa kärlek till er. / Li

2010-04-14 @ 22:05:31
Postat av: Suzanne

Har också tänkt många tankar på er idag. Vad vackert ni har gjort vid graven !

Fin bild på er med fina Vilma i solskenet !

När jag kom hem från jobbet i kväll så tände jag ett ljus för Viktor. Det kommer att vara tänt tills jag går och lägger mig.

2010-04-14 @ 22:05:59
Postat av: Josefine

Tänkt på er idag och hur jobbigt ni måste ha det:( antar att ni går igenom dagen minut för minut idag och känslan att det är ett helt årsedan ni hade han i er famn... Men jag och min malva har blåst bubblor till victor idag! kram!

2010-04-14 @ 22:18:44
URL: http://josefinkans.blogg.se/
Postat av: Amanda<3

hela dagen har ni funnits i mina tankar..måste ha varit en fruktansvärt dag för er, hemskt vad tiden går..ett helt år sen er älskade victor lämnade er men han finns alltid mer er..glöm aldrig det..massa kramar i denna svåra stund <3

2010-04-14 @ 22:24:39
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Chrirtina med Elliot och Isa

Så var dagen kommen,den dagen vi alla fruktade för förra året då vi fick följa eran sons sista tid via tidningen.Detta år har gått så fort och inte en dag har gått utan att jag tänkt på honom.Den lille kämpen som du beskriver det så fint!!!Tänker på er massor!!!Vill bara säga att Viktor har världens finaste lillasyster.Stora varma kramar från oss!!!

2010-04-14 @ 22:34:04
Postat av: Jessica/mamma till 2

Idag har eran älskade Victor och hela familjen varit i mina tankar..Har gråtit så mycket.. Ett år sen lilla prinsen blev himlens finaste och starkaste stjärna..Ni har funnits i mina tankar och mitt hjärta sen jag läste om er för ett år sen..jag kommer föralltid att minnas eran älskade prins Victor, han har en plats i mitt hjärta förevigt.<3

Han finns med er hela tiden..

Ta hand om varandra

Många kramar och kärlek

Jessica

2010-04-14 @ 22:38:59
Postat av: Heidi

Jag minns den där hemska dagen för ett år sedan så väl. Ville inte tro att det var sant, det fick inte vara sant att lilla, söta Victor hade somnat in. Jag har tänkt väldigt mycket på er idag. Ta hand om varandra! Jag har tänt ett ljus för Victor ikväll. Massor med kramar till er!

2010-04-14 @ 22:39:43
Postat av: Caroline

Om bara orden räckte till...

2010-04-14 @ 23:10:27
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Désirée

tänker på er! <3

2010-04-14 @ 23:16:28
URL: http://abetterplace.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Sofie och Peter,



Stor kram till Er! Tänker pa Er och vi pratar ofta om Er och lille Victor i min familj. Han var en hjälte och det är Ni med!

2010-04-14 @ 23:35:49
Postat av: Therese

Tänker på er varje dag, och skänker extra kärlek denna tunga dag, tänka tt jag följer er sory så pass att jag kan bli arg och ledsen, och att jag kan sakna Victor i livet jag med fast än vi aldrig träffats.

Det är nog för att man har barn själv..

jag har en son på 2 och en dotter nu på 4mån.

Känner med er, men kan aldrig förstå vad ni gått igenom...

Kramar till er!

2010-04-15 @ 00:23:31
URL: http://kenzobebis.blogg.se/
Postat av: bella ^^

tänker på er <3

kramar

2010-04-15 @ 01:04:35
URL: http://bellariiki.blogg.se/
Postat av: Anitha Leidefors

Hej Sofie!! Det finns bara ett enda ord att säga om dig.. och det ordet är UNDERBAR!!!! Du berör mig så otroligt mycket genom din blogg. Det du delar med dig genom din underbara blogg, ger mig så mycket kraft att orka med vardagen.

Vad fint ni hade gjort vid Victors grav!! Han är så stolt, när han ser alla blommor, ballong med mera.

Fina kort på Wilma, när hon ligger bland Victors gosedjur, tårarna bara rann när jag läste att du och Peter gått in i Victors rum och lyssnat på hans älsklingsmusik. När Wilma tittade på dig och hur du kände då, då brast det.. Visst är det underbart vad små barn kan ge vuxna styrka, med att bara titta, le och när de blir lite större prata och ge så mycket kärlek tillbaka.

I dag ska jag hämta Elsa, en härlig tjej på 4 år, som jag är mormor åt. Jag ska visa henne bilderna på Victor och berätta om eran underbara prins och sedan ska vi gå ut och blåsa såpbubblor ända upp till Victor..

Ha det så bra och tack för att du berör mig, genom din blogg!

Kramar i massor från Anitha

2010-04-15 @ 04:47:52
Postat av: En medmänniska

Tänker på Victor♥ och er så och idag är det din 25-årsdag. Varmt Grattis på födelsedagen Sofie!

Styrkekramar Malin

2010-04-15 @ 07:06:50
Postat av: Cecilia (i Huddinge)

Klart att fina, fina Victor lever vidare genom lillasyster. Vad fint ni gjort på graven.

Tänker på er...

Stor kram!

2010-04-15 @ 08:09:48
Postat av: Maria

Ja, det måste ha varit en tung dag... Va fint ni har gjort på graven, härligt att det blev en dag med solsken i alla fall.



Tänker på er!



Kram

2010-04-15 @ 08:27:43
Postat av: Maria

Just det jag glömde ju en sak... Va härligt med samtalet från Göran Hägglund och att det kom på just den här dagen. Det måste kännas fantastiskt att ert kämpnande nu inte har varit förgäves.

2010-04-15 @ 08:30:29
Postat av: Malin

Grattis på födelsedagen, hoppas det blir en fin dag...



Tänker på Victor och er!



Kram

2010-04-15 @ 08:32:20
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Malin.T

Det känns som om ni trots all sorg och alla tårar fick en fin dag igår när ni hedrade och mindes er lilla Victor, och skönt att er goa, fina lilla Vilma var där och log mot er! Tänkte på er hela dagen.

2010-04-15 @ 08:35:51
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Annika

Hej, vilken fin present du fick Sofie, Lex Victor. Hoppas du och Victors syster (minns inte vem av dem) får en fin födelsedag.

2010-04-15 @ 08:40:53
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Veronika G

Grattis Sofie!

Jag kan tycka att mina ord inte passar in med dina ord du skrivit, MEN idag vill jag lyfta fram just DIG för det är ju din årsdag. Jag hoppas att du stundvis kan känna lite glädje i all sorg!

Likaså för Linnea, gratulera henne med en stor kram!

Kram

2010-04-15 @ 09:20:07
Postat av: Mariana

Det är inte ofta som jag inte hittar orden. Er berättelse berör på ett sätt som är svårt att beskriva. Det är starkt och imponerande att ni orkar dela med er och jag önskar er allt gott i framtiden! Stor kram från mig i Skellefteå.

2010-04-15 @ 09:42:43
URL: http://dompen.blogspot.com
Postat av: BM

Tänkte på er hela dagen igår. Har gjort det väldigt ofta sedan jag första gången läste om er på Aftonbladet. För dryga året sedan.

Ni har gjort en sådan otrolig påverkan på mig, som ingen annan. Varje gång jag ser Victor eller läser om er blir jag så oerhört påverkad. Precis som om jag kände honom personligen.

Jag har nära vänner som mist sina barn - jag är helt övertygad om att de alla mår bra och leker tillsammans någonstans. All kärlek till er.

/BM

2010-04-15 @ 10:36:25
Postat av: MrsG

När jag kom hem från mitt arbete igår tog jag fram Leos dopljus och tände det. Lågan brann hela eftermiddagen och kvällen. Det är första gången sedan Leo döptes i maj förra året som ljuset varit tänt och jag kan inte tänka på ett bättre ändamål för detta ljus än att låta det brinna till Victors (och alla andra änglabarns) minne. Jag är tacksam för att ni låter mig dela er smärta, det ger mig ett större tålamod i min vardag och en enorm tacksamhet över vad jag har. Kram Åsa

2010-04-15 @ 10:51:11
URL: http://mrsg-aquestionoflust.blogspot.com/
Postat av: Tessan

Vilka fina bilder men vilken tung dag ni måste haft. Tänkte mycket på er. Ljusen stod och brann här hemma för Victor igår.



Stort grattis på födelsedagen!!!



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2010-04-15 @ 11:21:01
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: ParadisFrida

Vill bara önska dig ett STORT GRATTIS på din 25 årsdag Sofie!!



Härligt att höra att Lex Victor kommer att träda i kraft, allt erat slit och lidande var inte helt förjäves.... Även om jag av hela mitt hjärta önskar att det inte skulle behövas eller ens finnas en lag som heter så! Att Victor aldrig hade blivit så sjuk och tvingats kämpa mot den jävla cancern!!



KRAM



Victor för alltid i mitt hjärta...

2010-04-15 @ 11:39:34
Postat av: Anna Haapala Silfver

All kärlek och de varmaste tankar till Er, våra kära vänner.

I vårt hus, som i så många andras, brinner ljusen starkt för kämpen Victor.

Vi minns honom så väl, trots att det redan gått ett år...

Hans minne svalnar aldrig och han har en given plats i våra hjärtan, precis som NI!

Stora Kramar från Melwin och hela stora familjen

2010-04-15 @ 11:42:06
URL: http://utrotaklumpen.blogg.se/
Postat av: Nikita

Jag tänker på er. Önskar er all framtida lycka!

2010-04-15 @ 12:26:17
URL: http://nikitaistheshit.blogg.se/
Postat av: Ännu en medmänniska/ mamma till 3

Tänkte så på Victor & på Er igår. Fina bilder, så fint ni gjorde hos Victor med nya blommor och så. Idag är det din födelsedag, många grattiskramar till dig Sofie.

2010-04-15 @ 13:08:06
Postat av: Kristina

Ny dag och jag måste lägga in ett nytt inlägg. Stort Grattis på din födelsedag. Hoppas solen lyser på dig och att du får en fin födelsedag. Hoppas du trots allt kan njuta av livet och framtiden.

Victor skickar nog sol och kärlek i massor till dig.



Styrkekramar

2010-04-15 @ 15:07:24
Postat av: Ida

Åh, vad fint ni har gjort vid graven, Victor tittar säkert ner från himlen och ser vad ni bryr er och tycker det är superfint!

Igår brann det ljus och gick inte en kvart innan jag tänkte på er! Tittade i boken på lite bilder, Victor är bara såå fin!

Grattis på födelsedagen. Skickar kramar genom detta inlägg!

Grattar också Linnea, skickar kramar till henne också!

Ännu mer styrkekramar!

Ida

2010-04-15 @ 15:59:55
Postat av: Johanna

Tänker på er idag!! Ni är otroliga, precis som victor var <3

2010-04-15 @ 16:09:06
URL: http://johannabolin.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag glömde ju bort - du fyller ju år idag. Stort grattis på födelsedagen. Hoppas du får en bra födelsedag trots allt.



Kram

2010-04-15 @ 16:45:32
Postat av: Therese

<3 Victor! Blåste en en svärm såpbubblor igår för just Victor!

2010-04-15 @ 17:08:39
URL: http://viskarpaminaxel.blogg.se/
Postat av: Petra H

Jag skulle vilja skriva så mycket.. Men är så trött av andra skäl än dina.. Man kan lära sig så mycket i livet, av alla olika ting.. Allt det jobbiga vi, en del, hamnar i och tvingas gå igenom. Ja allt det kan ju också bidra till så mycket gott! Tårarna rinner nästan för att ni lyckas påverka så mycket att en lag ska ändras. Det är stora ting! Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni kan njuta av det och verkligen ta till er hur stora ni har blivit för oss, så många andra! Kan ni det? Eran Victor måste vara det bästa som har hänt er även fast det samtidigt är det allra allra värsta som kan hända.. Jag är så innerligt förundrad av dig Sofie, du anar inte hur många du lyckas påverka "endast" genom en "liten" blogg... Även du är en stark stjärna! Maila gärna något svar om du orkar, vill och får lust. // Petra

2010-04-15 @ 17:13:26
URL: http://petrajanina.blogspot.com
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Jag hoppas du efter en tung gårdag får en fin födelsedag. Det är din alldeles egen dag idag.



Kram / Yvonne

2010-04-15 @ 17:52:19
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Tänkte på er å fina lilla victor extra mkt igår!!

å grattis på 25årsdagen idag sofie!!!!



kramar om

2010-04-15 @ 18:57:59
Postat av: sara

Får så ont i hjärtat när jag läser din blogg, att en så underbar liten pojke fick sluta sina ögon i en sådan tidig ålder. Måste säga att du är fantastisk och har sådan styrka att fortsätta kämpa. Victor vakar över er!

2010-04-15 @ 23:32:24
Postat av: therese

hej! många kramar till er!tårarna rinner ofta när jag är in här och läser din blogg och tänker på hur orättvist livet kan vara....har själv 3 barn så jag kan bara föreställa mig vilket helvete det skulle vara att mista sitt barn=/

Jättefint ni har det vid victors grav...blir verkl rörd av att se hans viloplats.

2010-04-17 @ 13:37:00
Postat av: Jonelin

Mina tankar är med er och ljuset brinner här för Victor.. Skickar en stärkande kram..

2010-04-19 @ 08:49:03
URL: http://jonelin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback