Tiden, en mäktig kraft....

        DATUM: 2010-04-07 TID: 00:13:15

Klockan är sent och jag borde igentligen ligga och sova, passa på att få lite sömn när Vilma ändå har slocknat.
Men jag kan inte....


Har suttit och läst igenom lite gamla inlägg på bloggen från Februari och framåt. Bläddrat igenom mina tankar under April månad, sett hur förvirrat och kortfattat jag uttryckt mig i skriften och återigen så kommer glömda minnen och tillfällen upp till ytan.

Det är så mycket jag tryckt bort och låst in inom mig, och ibland är jag knappt medveten av att något existerat alls.
Orden på bloggens gråa sidor vittnar om händelser som jag annars hade glömt och det spelar i mitt innre fram en film som känns SÅ bekant.
Dofter, ljud och känslor gör sig påminda, och kärleken och saknaden till mitt barn blossar återigen upp sådär starkt och kraftigt att det får mig att dra efter andan.

Mitt liv har fortsatt, utvecklats och tiden har mot alla odds rört sig framåt.
Datum har passerat, dagar har fördrivits, strider har utkämpats och stora händelser har ägt rum... Allting utan honom...

Men det har inte gått EN ENDA dag utan att han har funnits i våra tankar, och att sorgen har fyllt våra hjärtan. Inte en dag...
Jag har skrivit många inlägg förut, om hur tiden upphör att existera och hur den får en helt annan betydelse i sådana här tillfällen, men det tåls att sägas igen.

Tiden är bara märkbar och existerar endast i den bemärkelsen att årstider förändras, att dag blir till natt, och att människor kommer och går.
Inombords i en människas hjärta, DÄR står tiden still och där existerar inte naturens lagar.
Där är allt fruset och fungerar exakt på samma sätt som det alltid gjort... Det är som att hjärnan och hjärtat på något sätt trycker på en paus knapp och därmed förbjuder tiden att få agera ut sin makt.
Åtminstonde på insidan...

Tiden kan aldrig göra det som hänt ogjort. Tiden fungerar inte så.
Den kan endast passera och möjligtvis lindra sorg, smärta och minnen genom att på ett diffust sätt få oss att glömma hur ont det gjorde.
Men jag kommer ALLTID att vara mamman som förlorade sin son, och han kommer ALLTID att saknas mig, men jag vill INTE glömma, därför skriver jag och pratar om honom VARJE dag!
Det gör jag för att hålla honom nära, på det enda sättet jag kan.

Tiden kommer alltid att fortsätta passera, men vi kan hindra minnena från att blekna genom att hålla dem vid liv.







                                    


Kommentarer
Postat av: Ida och Viggo

Det gör så ont i mig att läsa, för mig är det ofattbart, en mardröm. Och för er verklighet. Min som fyller 1 år på Torsdag och bara tanken av att förlora honom gör att jag fryser till is, när vi firar honom kommer jag skänka MÅNGA fina tankar till Victor!

2010-04-07 @ 04:10:06
URL: http://idaskrypin.blogspot.com
Postat av: Tessan

Fina, fina Victor! Vi som fått följa er kamp (och får följa ert liv genom bloggen) kommer heller aldrig glömma honom, eller er. Er underbara lilla kille kommer alltid ha en egen liten plats i mitt hjärta.



Kramar,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2010-04-07 @ 07:30:44
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Cecilia (i Huddinge)

Du har så rätt! Tiden har vi bara fått till låns och så även personerna i vår omgivning. Det gäller att inte störa sig på bagateller och leva här och nu, inte alltid så lätt men tack vare dig blir man ofta påmind. Tack snälla Sofie!

Kram!

2010-04-07 @ 07:45:24
Postat av: Tess

Finaste Victor och mamma Sofie..

Vi glömmer honom aldrig det kan jag lova dej, jag läser din bok om och om igen just för att lära känna honom bättre och få en "klarare" förståelse..Sprider även boken vidare för att jag vill flera ska lära känna Victor, det underbara lilla barn som han vara ska aldrig gå omärkt förbi..



Jag lider med dej och Peter varje dag som förlorade det underbaraste & dyraste man kan ha.. tänker på syskon, mostrar, mormor/farmor och morfar/farfar mfl..vilket tomrum som aldrig kan fyllas..



Massa kärlek och kramar

Tess mamma till 2 grabbar

2010-04-07 @ 08:45:59
Postat av: Anna Haapala Silfver

Åh vännen, vi kommer inte att glömma denne tappre lille prinsen, aldrig nånsin.

Att få lärt känna honom och er, har för alltid stärkt oss. Ni tillsammans har varit och är fortfarande så viktiga för oss, vi som fortfarande leder en tuff kamp mot den djävulska cancern.

Ni finns i våra hjärtan och har en given plats där i all framtid, kom ihåg det!

Stora Varma Kramar /// Anna

2010-04-07 @ 08:58:45
URL: http://utrotaklumpen.blogg.se/
Postat av: Annika

Åh, så fint du skriver om tiden utanför och innanför,precis så är det. Bloggen är en fantastisk källa du har att ösa minnen ur. Och vilken fin bild, den har jag inte sett förut.

2010-04-07 @ 09:14:03
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Hanna K

Du uttrycker så fint dina tankar...Vi kommer aldrig glömma Victor, herregud jag känner er inte men tänker på honom varje dag! Detta tack vare din blogg. Och jag är nog inte ensam om det! Han har lämnat stora avtryck i denna värld, lilla prinsen.

Kram!

Postat av: Ida

Lilla Victor..varför skulle det hända honom? Denna fina och goa pojke..varför?

Tänker på er och Victor hundra gånger om dagen, kollar tillbaka på bilder på bloggen när Victor levde.

Och att ni har forsatt leva för den här händelsen...ni är såå starka!!

Kramar..

2010-04-07 @ 09:33:09
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Ååå vilket fin bild - den visar så mycket kärlek och närhet... Precis som Annika skriver så är ju bloggen en ovärderlig källa att gå tillbaka till och läsa ur och en dokumentation om året som gått. Mycket har hänt, mest tråkigheter men även många positiva saker där Vilmas födelse så klart är den största!

Tänker på Er ofta, ofta.

Många kramar

2010-04-07 @ 09:51:44
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Varje förälders mardröm är er verklighet!!!

Det går inte en dag utan att jag tänker på er starka lilla kille som kämpade och kämpade,å er alla andra runt honom.. det e fortfarande ofattbart.



Tiden förändrar aldrig sorgen eller saknaden men tiden gör oss starka nog att bära våra minnen.

Vissa bitar "glömmer" man.. kroppens eget sätt att skydda oss..skydda oss från dom känslorna man inte orkar ta in när något sådant ofattbart händer..en dag kommer dom upp igen.. och minnen,saknad å sorg gör sig extra påminda vid alla högtider,men kan närsom blossa upp. å som du säger..dofter,ljud,färger å händelser gör sig påminda!!

Det märkligate med tiden är att den kan gå så oerhört fort MEN samtidigt stå helt stilla,eller är det vi som fastnade i en händelse eller i en tidpunkt??eller så kanske det beror på att våra stakaste minnen hände just DÅ.



jag kramar om er alla å ser att dagen victor fick ge upp sin kamp närmar sig med stormsteg.!!

..Men den starkaste stjärnan kommer aldrig att slockna,minnen kommer aldrig att försvinna och han finns i så många människors hjärtan!!!



kram// marie

2010-04-07 @ 10:34:30
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

..ville bara tillägga att det jag skrev om tiden så menar jag inte bara sorg utan även händelser i positiv rikting.att man kan stanna där (tex ett barns födelse..man hinner knappt blinka så e det dax för skolan å ändå kan det kännas som igår dom låg i magen) Å precis på samma vis fungerar sorgen..just det att tiden går så fort men samtidigt står stilla.

Hoppas du förstår vad jag menar så det inte bara blev svammel ;D



å superfin bild.. den säger allt!!!



kram igen

2010-04-07 @ 10:40:55
Postat av: Anonym

"Kärleken är vårt livs största glädje och sorg. Den är livet."



(Ordspråk från Vecka 14 i min Planeringskalender)



Vi tänker på er

2010-04-07 @ 11:25:05
Postat av: Malin

Kan bara hålla med alla som skrivit. Victor kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta och jag kommer aldrig glömma honom. Lilla fina killen, tänker på dig...



Kramar

2010-04-07 @ 11:39:46
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Jennifer med sonen Lukas

Det gör så ont i mig när jag läser om eran saknad och sorg! Det känns så fruktansvärt hemskt att det här hände lilla söta Victor! Jag lider med er och jag tänker på er varje dag!



Många kramar till er!

2010-04-07 @ 11:39:51
URL: http://ettuddanamn.blogg.se/
Postat av: Josefine

vet att jag skrivit det innan till dig. Men det är så ofattbart hemskt att ni inte längre får krama om eran lille kille och viska i hans öra att ni älskar honom! Tårarna rinner på min kind när jag läser dina tankar och känslor! Ni har vart med om det mest absoluta hemska jag kan tänka mig och jag förstår att du har behov att föra hans minne vidare. att det är det enda du kan göra för honom nu. och du lyckas! han finns i många människors hjärtan varje dag!

2010-04-07 @ 12:02:02
URL: http://josefinkans.blogg.se/
Postat av: Nina

Kram!

2010-04-07 @ 12:02:20
URL: http://nina-livetistort.blogspot.com
Postat av: Maackkyy

så fin bebis han är

2010-04-07 @ 12:29:42
URL: http://kandykupps.blogg.se/
Postat av: Malin.T

Tack vare dig och din underbara blogg och bok så är vi många som aldrig kommer glömma Victor. Tycker du är oerhört stark som trots allt kommer vidare, på något sätt och jag tycker att du uttrycker dig underbart. Är mamma till tre pojkar, 19,17 och 2 år och kan bara föreställa mig er sorg och smärta. Tycker du är otrolig!

2010-04-07 @ 12:38:27
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Veronika G

Er söta ängel har satt så stora fotspår i mitt hjärta, dom kommer för alltid att finnas kvar...

<3

2010-04-07 @ 15:43:42
Postat av: Elin

Så otroligt gripande du skriver. Jag känner verkligen varenda minut och sekund av din smärta och saknad efter er underbare pojke. Hans liv har påverkat så många och jag kommer för alltid att minnas honom tack vare att du så fint beskrivit honom både här på hemsidan och i din fina bok.

Jag önskar så att Victor fick stanna kvar hos er...det är så ofattbart..lille fina pojke!

Tänker så ofta på er och honom och vad ni måste gå igenom i sorg och saknad varje dag. Jag beundrar er för er styrka att prata om Victor, att på ett så fint sätt beskriva honom och låta honom leva vidare i minnen och tankar varje dag. Han finns för alltid hos er!!

2010-04-07 @ 16:08:48
Postat av: Jenny i Skåne(mamma till tre)

Åh vilken fin bild på er två. Så tryggt och nära. Tänker på er!

2010-04-07 @ 16:10:32
Postat av: En medmänniska

Älskade barn, kära lilla Victor♥

Vi tillsammans allihopa kommer aldrig glömma.

Victor jag hoppas så du har det bra och busar o leker med Elton♥ och alla dom andra änglabarnen♥

Vi tänker på er så.

Varma kramar till er Sofie och Peter.



Malin

2010-04-07 @ 17:22:47
Postat av: Maria

Du skriver så fint(som vanligt). Vilken fin bild på dig och Victor.



Jag tänker på Victor dagligen och kommer aldrig att glömma honom.



Tack för att du påminner oss om att livet och våra nära och kära är dyrbara.



Kram

2010-04-07 @ 17:36:55
Postat av: Anitha Leidefors

Hej Sofie!! Vad fint du skriver och jag kan lova dig att det berör.. i em plockade jag bort min vinterjacka och skulle ta bort reflexerna. Då kom tårarna.. ett av reflexen är Laban. Jag tänkte på eran lille prins Victor. Jag kunde inte bara lägga undan reflexet, utan jag plockade bort det andra reflexet i den jackan jag ska använda nu och hängde dit Labanreflexet.Så fort jag ser Laban tänker jag på Victor o alla fina kort och allt fint och roligt som du skrivit om honom.

Ett underbart kort på dig och Victor!!!!

Ha det så bra du bara kan och jag och många andra tänker på dig, ska du veta.

Kram från Anitha

2010-04-07 @ 18:42:10
Postat av: Anitha Leidefors

Hej Sofie!! Du skriver så fint... och dina ord verkligen berör mig ända in i hjärtat.

Vet du vad som hände i em?? jag skulle hänga undan min vinterjacka och tog bort reflexerna. Där stod jag med Laban reflexet och tårarna bara rann nerför kinderna. Jag tänkte på eran Victor och alla fina kort och allt det fina du skrivit om honom.

Jag satte dit Labanreflexet i den jackan jag använder nu. Så fort jag ser Laban tänker jag på Victor..och på dig och din familj.

En helt underbar bild på dig och Victor!!

Ha det så bra du kan och du ska veta att jag och många andra tänker på dig..

Kram från Anitha

2010-04-07 @ 18:51:22
Postat av: Sissi

Hejsan, har följt din blogg.

Jag tycker att du är fantastisk på att skriva, måste vara skönt att kunna "skriva ur sig".

Jag tror att det är jätteviktigt.

Min kompis förlorade sitt barn för ett halvt år sedan nu, hon skriver inget, jag tror att det skulle vara bra för henne.

Viktor kommer alltid att finns med dig, det är ju en del av dig.

Vilma är en oerhört söt liten tjej, sköt om dn familj.

Kramar Sissi

2010-04-07 @ 18:59:56
Postat av: Moa med två små

Vilken fin bild på er, kärleksfull.

Ja, det måste kännas precis hela tiden i ditt hjärta och sinne...kan inte tänka mig annat. Så orättvist och ofattbart.

Varma kramar

2010-04-07 @ 19:28:31
URL: http://moasprinsar.blogg.se/
Postat av: Elvira

Jättefin bild så mycket känslor. Tänker på er och lilla fina Victor varje dag.

Kram

2010-04-07 @ 19:34:08
Postat av: Kristina

Läste så fint på en annan blogg om en mamma som mist sin son att det är sonen som är älskad och det är saknaden som är den egentliga sorgen. Jag tyckte det var fint.

Vi alla förstår så väl att du/ni saknar er son över allt annat även om det inte framgår i din text varje dag. Sorgen består i många faser och du är mitt uppe i det. Den kommer alltid att finnas där även om den blir mera hanterbar. Jag antar att du har bättre dagar också när du kan le och skratta åt minnena.

Jag lider med dig och din sorg och skickar dig styrkekramar via cyberrymden / K

2010-04-07 @ 19:51:57
Postat av: Heidi

Du skriver så vackert Sofie! Din saknad efter Victor måste vara enorm. Man önskar att detta bara var en mardröm :(

2010-04-07 @ 21:14:17
Postat av: Helena

Minnen kan finnas i saker, bilder och ord men de allra starkaste och vackraste minnen de bär vi inom oss. Rädslan av att glömma tror jag följer många människor, jag vet att jag blev så rädd för att glömma min älskade farmors kluckande skratt.

Och visst måste man påminna sig för att hålla minnen levande. Även om vissa minnen försvinner med tiden så finns alltid den starka starka kärleken till personen där och den kan aldrig blekna eller försvinna.

Ni finns alltid i mitt hjärta

KRAM Helena

2010-04-07 @ 22:17:01
Postat av: sofie

du skriver ssååå fint om er prins. Vilken underbar bild man kan riktigt se hur mkt ni älskar varann.

2010-04-08 @ 00:13:16
Postat av: Therese

Fina Victor <3 Helt fantastisk bild som strålar kärlek! Tycker det är så ofattbart hemskt att er historia inte fick sluta i glädje :,( Tänker på er ofta!



Styrkekramar från Therese och liten Gustav

2010-04-08 @ 14:58:35
URL: http://viskarpaminaxel.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Fina Victor. Ditt minne ligger djupt inne i mitt hjärta. Du har gjort ett stort avtryck och jag kommer för alltid att bära med mig dig fast jag aldrig hade den stora äran att få träffa dig personeligen så finns din ande så levande och närvarande i varje ord din mamma skriver och i varje bild av dig.



Du har verkligen uträttat underverk under din lilla tid på jorden och fortsätter och kommer alltid att fortsätta att göra det.



Victor - du berör allas hjärtan <3

2010-04-08 @ 22:56:49
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Therese

Skönt för honom att fått känna sig så trygg med er, sin mamma och pappa den tid han fanns här på jorden.

På bilden här ser han väldigt trygg ut i din famn...

Tänker på er varje dag!

2010-04-09 @ 00:34:57
Postat av: Pernilla

Jag förstår det du skriver om att tiden står stilla. Den 18/4 2009 födde jag fram vår son som dött i min mage. Jag var då i vecka 40+3!!! Allt hade gått så bra under hela graviditeten och så tar allt slut. Det blir inget barn att ta hand om och älska... Livet stannar på något konstigt sätt, trots att dagarna fortsätter att passera. Var rädd om de minnen ni har av er lilla son. Jag hade önskat att jag fått se in i hans ögon, höra hans röst, se honom vifta på armarna - men det fick jag inte. Vi har inte kunnat få något svar på varför han dog, och det gör det på sätt och vis ännu svårare att ta in. Josef, som han fick heta var beräknad till att födas den 14/4. Vi vet inte när han dog. Han rörde sig så lite mot slutet, men det var fullt normalt! Jag var och kollade på BVC och på förlossningen men de såg inget fel. En vecka senare hörs inget hjärtljud när jag är på MVC och jag får åka upp till sjukhuset där de efter att min man kommit dödförklarar barnet i min mage. Dagen efter, efter att de satt igång mig, föds Josef. Vårt lilla vårbarn som vi väntat på så länge - det tog lång tid för mig att bli gravid.

Sådär, nu har jag öst ur mig en massa!!! Förlåt! Önskar dig all lycka i fortsättningen. Pernilla

2010-04-15 @ 21:50:11
Postat av: Anonym

Har för bara några timmar sen hittat din blogg och från att jag började läsa kunde jag inte sluta. Har nästan läst igenom hela bloggen och jag tycker du skriver så otroligt bra, man känner verkligen orden. Och det känns underbart på något sätt att se att ni är så starka tillsammans och jag tror att bloggen har gripit många hjärtan. Har kollat på bilderna på Victor och han är så otroligt vacker, en riktig Prins =) videon och hemsidan till minne av honom fick mig att fälla tårar och jag beundrar verkligen eran styrka! Jag kommer absolut fortsätta följa bloggen, den första jag riktigt fastnat för. Skänker er alla varma tankar och kramar! Hälsningar Angelica

2010-05-04 @ 06:49:28
Postat av: Anonym

Har för bara några timmar sen hittat din blogg och från att jag började läsa kunde jag inte sluta. Har nästan läst igenom hela bloggen och jag tycker du skriver så otroligt bra, man känner verkligen orden. Och det känns underbart på något sätt att se att ni är så starka tillsammans och jag tror att bloggen har gripit många hjärtan. Har kollat på bilderna på Victor och han är så otroligt vacker, en riktig Prins =) videon och hemsidan till minne av honom fick mig att fälla tårar och jag beundrar verkligen eran styrka! Jag kommer absolut fortsätta följa bloggen, den första jag riktigt fastnat för. Skänker er alla varma tankar och kramar! Hälsningar Angelica

2010-05-04 @ 06:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback