Jul och sång

        DATUM: 2010-12-26 TID: 15:39:33
Tänkte lägga in lite bilder från julen.

Vi har haft en underbar jul, precis som vi önskade oss.
Visst har vissa stunder varit jobbiga och saknaden har legat som en tungt moln över oss alla, men vi har försökt att göra det bästa av den.


Kvällen innan julafton klädde jag och barnen granen allt medans julmusiken spelade i högtalarna.













Så här fin blev vår gran!











God Jul gubben!!





Väl hemma igen så fikade vi till Kalle Anka och drack rykande het glögg. Tjejerna hoppade omkring och kissade nästan på sig av längtan och nervositet. Snart skulle ju klapparna öppnas! =)











En trött Vilma orkade bara se första fem minutrarna av Kalle...






Efter tv tittande så var det dags att laga till julmaten. Jag, mamma, Fredrik och Kent slavade i köket medans de andra tittade på världens bästa "Kan du vissla Johanna".












Ingen behövde ju direkt undra vart hundarna höll hus under julen =)













Med magarna fulla med mat så dukades borden av och sedan styrdes stegen till vardagsrummet där tre förväntansfulla barn väntade.


















För att hedra och komma närmare vår prins så åkte vi som vanligt på midnattsmässa senare på kvällen. Detta år i den vackra Litslenakyrkan.


När vi anländer framför de stora grova träportar som vetter in till kyrkan så känner jag direkt hur saknaden grabbar tag om mitt hjärta. Jag skakar fort av mig känslan och tar ett par steg in i den träbeklädda hallen. Rakt fram i gången så står en enormt vacker ljustake i järn i form av ett träd med spretande grenar. 
Varje ljushållare är format som ett löv och i skenet av alla små lågor så ser det helt magiskt ut.

Vi tänder alla varsit litet ljus till Victor och går sedan och slår oss ned i en bänkrad ganska långt fram till höger.


En gästspelande kör är där för att uppträda och jag skämtar inte när jag säger att det var en av de bästa körer jag hört på länge. De vackra stämmorna fyller den stora salen och flyter omkring som varma vågor över oss åskådare. Mitt under en underbar verision av O Helga Natt så sitter jag och tänker på Victor och kan nästan se honom dingla med benen någonstans på en av de höga träbjälkarna, i det målade taket.

Då, helt plötsligt från ingenstans så dyker en nässelfjäril upp och flyger dansande omkring högt däruppe.
Synen - som en uppenbarelse - fyller hela kroppen med en konstig kännsla som endast kan liknas med ren värkande kärlek.

Fjärilen fortsätter sin virvlande, färgglada dans till musikens toner och närmar sig nu vår bänk. Jag vågar knappt andas och ett dovt "Åhhh" hörs från vår bänkrad där vi alla sitter alldeles stilla.
Efter en snabb visit så flyger den lilla krabaten bort mot altaret, och i samma sekund som musiken tystnar - så försvinner även fjärilen bakom en hög pelare och visar sig sedan inte mer.

Ni kan ju kanske ana att vi tog det som ett ganska starkt tecken där i all sin prakt. Det var precis som att han för oss alla ville visa hur han fortfarande kunde dansa och vara lycklig, trots att hans nuvarande form inte är som den varit. Det var lilla Victors julgåva till oss och vi talar fortfarande om det nu två degar senare.


När vi lämnade kyrkan för att bege oss ut i den mörka natten igen så kändes det så skönt att ha fått uppleva detta och att julen ändå blev så bra som den blev.









Nu har lungnet lagt sig igen i vårt hus, barnen skall fara hem till sin mamma idag och vi blir återigen själva jag, Peter och Vilma. Nyår ser osäkert ut då vi inte kan fara någonstans. Vi måste nämligen skriva papper på huset dagen innan så affären kan avslutas och gå i lås.


Vi får se vad som väntar!

Hoppas att ni alla har haft en RIKTIGT bra jul allihopa!!!!!!!

Vi hörs snart igen!


Kommentarer
Postat av: Christel

God Jul på er alla !

Vad fantastiskt att få uppleva ...... Jag tror att fjärilen kom med ett budskap till er om att allt var bra och att han var med er i Jul .

Har en undran .... Var har Peters pojke tagit vägen ?

Du skriver bara om flickorna .

Vilma är så söt !!

Kramizz

2010-12-26 @ 17:54:20
Postat av: Anna R

Hej Sofie!

Sitter här och läser med tårar i ögonen.

Du skriver så vackert och jag känner stämningen i kyrkan och ser fjärilen framför mig!

Victor är alltid med er! Önskar att han inte hade blivit sjuk, så att han kunde vara med sin underbara mamma och du med din underbara prins!

Ni betyder mycket för mig!! Önskar dig och er allt gott!! Själv fick jag en underbar julklapp, den enda jag önskat mig... Din bok!!

Önskar dig en god fortsättning!!

Många kramar Anna

2010-12-26 @ 20:03:32
Postat av: Malin Ö

Du beskriver det som en helt underbar känsla vilket jag förstår att det var...



Min familj har upplevt en liknande händelse och även den med just en fjäril ;-)

Min lillebror gick bort och när vi står å precis ska hissa ner kistan i graven så kommer det en citronfjäril flygandes runt oss..Kan tillägga att detta va i slutet på mars, så den tiden är det inte sååå vanligt..Så för mig är citronfjärilar= min lillebror!!!



Hoppas ni får ett bra slut på året å att nästa år blir ett toppen år!

2010-12-26 @ 21:33:03
Postat av: Sofie

Hej Cristel!



Cazper firade jul hemma hos sin mamma i år så han var inte med oss på julafton.



Jag har valt att inte skriva om Cazper och hans privatliv på bloggen i respekt till honom.

Han är tonåring och då borde man vara lite försiktig.



En annan faktor är att han inte bor hos oss varannan vecka som tjejerna gör - så det blir naturligt mycket mindre att skriva om.



Nog sagt om detta, ville bara förklara till dig som tyckte det var lite konstigt. =)

2010-12-27 @ 09:57:20
Postat av: Christel

Ok!

Klart att man skallrespektera olika saker .

Det var bara en undran !



Kramizzzz

2010-12-27 @ 17:17:39
Postat av: En medmänniska

Din beskrivning gjorde mig fullkomligt varm i hjärtat för er skull och hur måste det då inte varit för er alla när nässelfjärilen plötsligt dök fram. Helt otroligt! Alla gånger jag förstår ni tog det som ett ganska starkt tecken där i all sin prakt som du skriver Sofie. Väldigt tacksam att ni fick uppleva detta. Victor finns med er alltid ♥

Många God fortsättnings kramar till er alla.

Malin

PS: Tack för alla bilder du visar oss. Känner så för/med er.

2010-12-27 @ 18:44:08
Postat av: Moa

Det låter som om ni haft en riktigt mysig jul.



Vilken magisk känsla utav nässelfjärilen. Lille Victor, han fattas verligen...



Stor kram

2010-12-27 @ 23:27:08
URL: http://moasprinsar.blogg.se/
Postat av: Hanna K

NI verkar haft en lugn och härlig jul, så fina och mysiga bilder! Ni har det verkligen fint hemma!

Beskrivningen av när ni såg nässelfjärilen får mig verkligen att känna hur magiskt det var att den flög där, ett tecken från Victor...!

Stora kramar, och önskar dig och dina kära ett gott nytt år!!!

2010-12-28 @ 11:36:45
URL: http://lillspooky-syblogg.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej!



Hittade precis in på dig blogg. Och jag finner inga ord.. Just tittat på Victos film, och tårarna dom rinner än. Kan inte förstå.. Jag beklagar verkligen! Jag har själv en som som är född i sept 07. Läst lite i din blogg, och jag kan inte mer än annat bli rörd till tårar, du skriver så fint!

Många kramar till er, och jag passar även på att önska ett gott nytt år..

2010-12-28 @ 14:02:29
URL: http://lillfisenochjag.blogg.se/
Postat av: Niklas

Kommentarer av Hanna och Sara...märkligt...

Jag är så glad för er skull att julen blev fin! Och gravstenen: Samtidigt som vetskapen om tragedin aldrig släpper taget fann jag mig leendes när jag scrollade över stenen. Victor måste ha älskat Laban! Hanna skulle egentligen haft en sten av en blandning mellan Pippi och Bamse eftersom hon älskade dessa figurer! Makabert att skriva om detta men jag hajade till när jag såg Laban som gravsten - det var så oväntat på något sätt...

"Massmis med"

Hannas pappa

2010-12-28 @ 22:48:37
URL: http://hannagull.wordpress.com
Postat av: Elisabeth

Wow.... va snyggt erat kök blev!

Va skönt att höra att er jul blev så fin och mysig,

trots den enorma saknaden av Victor.



Ett Gott Nytt År till er alla <3

2010-12-29 @ 09:05:06
Postat av: Lotta Nyström

Blir varm i hjärtat när jag läser om händelsen i kyrkan!



Victor är med er torts att han inte syns finns han där och vakar över er!



Varma nyårshälsningar från Lotta.

2010-12-30 @ 17:47:14
Postat av: Frida

Va kul att du tyckte att kören var bra, min mamma sjunger i den och jag håller faktiskt med om att dom är superduktiga. Du skulle ha varit med i början av dec när dom sjöng i samma kyrka med Charlotte Perelli.



God fortsättning

2011-01-03 @ 23:06:25
Postat av: Amanda

måste bara säga att du är verkligen en stark person, din familj är det. det du har skrivit har verkligen berört mig<3

och eran gravsten till Victor är verkligen otroligt fin<3, det ni gör för honom, det gör ni verkligen med kärlek och det märks genom denna bloggen. <3



fortsätt var stark för han kommer alltid vara med dig, din sambo, och din familj<3



2011-01-14 @ 22:19:14
URL: http://amandaspang.blogg.se/
Postat av: Amanda

måste bara säga att du är verkligen en stark person, din familj är det. det du har skrivit har verkligen berört mig<3

och eran gravsten till Victor är verkligen otroligt fin<3, det ni gör för honom, det gör ni verkligen med kärlek och det märks genom denna bloggen. <3



fortsätt var stark för han kommer alltid vara med dig, din sambo, och din familj<3



2011-01-14 @ 22:21:12
URL: http://amandaspang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback