Sprängda gelehallon till bröstvårtor =)

        DATUM: 2010-02-13 TID: 22:45:55
Har märkt på senaste dagarna att min amning har gått väldigt trögt. Jag har börjat få sprickor och väldigt ont runt bröstvårtorna och eftersom att det svider som F** när hon äter, så har det blivit att jag har spänt mig varenda gång och nu verkar det som att maten har börjat sina.

Hon är absolut inte nöjd med det jag har att ge, och det fylls aldrig riktigt på ordentligt. Hon vill tutta ibland flera gånger i timmen, och jag menar - hur funkar det i långa loppet? Inte alls!


Det kan ju hända att jag inte har riktigt lika mycket mat som med Victor eftersom att jag mår lite hejsan svejsan med den psykiska och fysiska biten.
Kanske har alla månader av stress, sjukhus, sorg och så speglat av sig i ammningen ?

Köpte nån bröstvårtssalva på Apoteket, samt ett amningsskydd som man skall placera utanpå bröstvårtan så att det inte gör ont, men den VÄGRADE hon att äta med.
Det vore så tråkigt om jag inte kan amma längre än en månad, det är ju så smidigt och mysigt, men samtidigt så vill jag inte ha den här kampen, smärtan och känna obehag heller. Det är ju inte det som är meningen.

Jag skall ge det några dagar till, men har det inte blivit bättre och om hon börjar gå ner i vikt så får jag börja ifråga sätta om jag verkligen skall fortsätta.


                                          



                               

Kommentarer
Postat av: Ida

Vad fin hon är!

Min stora dotter våga vägra napp när hon va liten, så jag blev den istället och det va väldigt kämpigt med allt tuttande och man blir ju såå trött oxå!

Så när jag fick min lilla tös för snart 3 år sen så trugade jag med napp för att slippa tuttandet!

Men hon fattade fel grepp om bröstet så jag fick också sår..

Dock hjälpte ofta 2 saker, den ena var att reta bröstvårtan mot hennes överläpp en stund innan hon skulle äta, för då gapade hon riktigt stort så kunde man snabbt stoppa in den och trycka henne ganska hårt mot sig så hon inte släppte taget igen med en gång..

Och den andra var att kittla henne på näsan (det stimulerar sugförmågan) dom gångerna som hon var lite "seg" med sugandet!

Kanske värt att prova =)



Kramar Ida..

2010-02-13 @ 23:02:14
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Finns det någon amningshjälp knuten till BB eller liknande hos er? Om du inte vill sluta amma redan så skulle jag absolut ta kontakt med dem, så kan de titta när Vilma ammar och komma med konkreta råd och tips. Som du beskriver dina bröstvårtor så låter det som att hon kanske inte suger helt rätt. Självklart måste hon bli mätt och växa, det är det allra viktigaste, och din sorg/stress kan säkerligen påverka amningen. Det kan ju också typiskt vara en tillväxtfas som gör att hon behöver öka på mjölkmängden just nu, det brukar ge med sig själv efter några dagar, det är ju svårt att veta vad det hela beror på. Men vill du fortsätta så vill jag verkligen rekommendera en sådan kontakt. Hör med bvc alternativt BB där ni eftervårdades (efter förlossningen alltså). Lycka till!

2010-02-13 @ 23:02:47
Postat av: Amy

Säger som ovan.. Ta kontakt med amninghjälpen. Dom är grymma! Jag fick hjälp där när min pojk fick torsk som smittade mig och det gjorde SÅ ont. Men med deras hjälp löste sig allt och jag ammar ännu, 7,5 mån.

2010-02-13 @ 23:34:42
URL: http://www.olimy.blogspot.com
Postat av: Johanna

Jag får också fasligt ont emellanåt och små sår på bröstvårtorna, trots att både barnmorska och bvc sagt att hon har ett bra grepp. Och precis som du skriver så spänner man sig alldeles förfärligt när det gör så ont!

Jag köpte också silikonskydden och dottern totalvägrade till en början, men sen kom jag på att jag nog använde dem fel. Jag försökte få dem att sluta tätt runt bröstet och försökte liksom hålla i den mot bröstet medan hon åt så att den satt som klistrad. Men det blev lättare för henne att äta om jag tryckte ihop själva kupan lite när hon fick den i munnen och inte lät den sitta "klistrad" mot bröstet.

När jag känner att bröstvårtorna börjar bli ömma igen så kör jag på silikonskyddet i någon dag så funkar det att amma vanligt sen igen.

Hoppas det löser sig!

2010-02-14 @ 00:10:15
Postat av: Veronika

Jag har ammat mina tre barn men den längsta perioden varade 2 månader, sen gick det inte längre. Jag tog kontakt med amningshjälpen med mitt sista barn för jag kände verkligen inte för att ge upp lika lätt som de två första. Dom var otroligt duktiga på tips och råd och stötte mig så mycket det bara gick, men jag märkte sen att orken inte riktigt fanns och så började min son tappa vikt fast han åt en gång i timmen. Redan när jag märkte att vikten började dala så pratade jag med Bvc och så började jag med ersättning istället.

Kände mig till en början helt misslyckad för jag ville verkligen amma men amningshjälpen stöttade mig även då. Så alla mina barn har ätit ersättning från 1-2 månaders ålder. Lite mer packning när man skulle någonstans men jag hade alltid mätta och glada barn och behövde inte sätta mig för att amma en gång i timmen.

Ta kontakt med amningshjälpen, dom har supergoa kontaktpersoner, och BB eller Bvc.

Börja där och se sen vad orken räcker till för. Du måste ha ork och energi för att den söta prinsessan ska bli nöjd :-) Att köra slut på all energi för amningen är det inte värt.

Önskar dig lycka till!

Kram

2010-02-14 @ 00:54:19
Postat av: Marika

Gud så söt hon är er lilla tjej. Jag blir så bebis tokig när jag ser så söta bebisar. Vill ha fler :o)

2010-02-14 @ 02:19:39
Postat av: Jossan

Gudars såå söt hon är, det syns vem som är storebror på långa vägar :) På tal om amning så förstår jag hur det är, själv kunde jag bara amma i 1 månad dock, det bara sina bort, men det är ju såå MYSIGT och SMIDIGT att amma så jag kände att det var så tråkigt att man inte fick göra det längre. kram på er!

2010-02-14 @ 03:12:30
URL: http://jossanjosefin.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena H

Jag köpte en lanolin-salva på babyproffsen, mycket bättre än apotekets bröstsalva, även intyol fungerar!

Hade samma dilemma å det handlar om greppet, hur barnet ligget..



http://www.amningshjalpen.se/ är en bra länk.



Be om hjälp å ge det en chans till innan du slutar, risken finns att du kommer ångra dig annars!

2010-02-14 @ 05:59:19
Postat av: Jonelin

Håller med föregående kommentarer och skulle också pratat med ngn amningshjälp.



Vet hur jobbigt det kan vara. Min dotter somnade vid bröstet hela tiden och sög inte bra, varken i grepp eller styrka.. Hon bara skrek och sen somnade.. Medans sonen kunde ätit för dem båda.. Men pga problematiken som skapades då + att jag var sjuk i infektion så tog jag beslutet att gå över till ersättning efter en månad.

Kan ångra det lite men kände att det var rätt beslut att ta ändå.



Var tex. en barnmorska på bb som sa "jag har BARA fått ersättning när jag var liten och jag är 40 år gammal och det är inget fel på mig". ;-) Hon ville förtydliga att det var bättre att orka och inte stressa och gå ner sig när det fanns ett alternativ.



Lycka till!

2010-02-14 @ 08:02:35
URL: http://jonelin.wordpress.com
Postat av: Jonelin

Glömde skriva hur söt jag tycker lill flickan er är. Massa hår redan och nyfikna ögon och bedårande!

2010-02-14 @ 08:04:03
URL: http://jonelin.wordpress.com
Postat av: Anna

Hej!!



Hade samma problem som du med ammningen, min psykiska bit handlade mer om förlossningen än en förlust men dåligt mådde jag. brösten sprack och blöde och sonen ville äta HELA tiden.. jag gav upp.. men det tog 2 månader av slit innan jag gjorde det. Jag varvade amning med pumpning och ersättning. Får ni henne att ta flaskan så kanske hon accepterar amningsnappen också sen.



Ett tips med nappen handpumpa eller använd bröst pump och fyll amningsnappen med samt smörj utan på så hon känner smaken och får i sig direkt så kanske hon tycker lite bättre om den.



Lycka till!

Kramar

2010-02-14 @ 09:43:34
URL: http://www.familjenbrolin.se
Postat av: Caroline

Hejsan!!



Försök att amma och ge ersättning efteråt, gjorde så med min son.



Caroline

2010-02-14 @ 09:48:14
Postat av: Kristina

Det behöver ju inte vara antingen eller. En i min föräldragrupp ammade men fyllde på med ersättning efter amningen..

2010-02-14 @ 10:02:51
Postat av: Meli

Ohh så söt hon är!



Ta det lugnt med amnningen. Man kan inte göra mer än sitt bästa.



Kram

2010-02-14 @ 11:08:18
URL: http://hemivitt.blogspot.com/
Postat av: Kristin

Jag tycker att du ska sluta amma om du känner obehag! Ingen idé att sitta och lida. Det tror jag inte din dotter mår bra av heller.



Men, vill du fortsätta amma så tycker jag du ska strunta i apotekets salva och gå till en "Babyproffsen"-liknande butik (vet ej vad ni har där uppe?) och köpa deras salva. Jag minns ej vad den heter, men den funkar mkt bättre än apotekets.



Lycka till!

2010-02-14 @ 11:11:12
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Maria

Först måste jag säga - Gud va söt hon är!!!



När det gäller amningen... Jag kämpade med amningen med min lilla V. Det visade sig att problemet låg i att han hade kort tungband men innan det fastställdes. Så här kommer några tips



Smörj bröstvårtorna med bröstmjölk och lufta, luft, lufta!



Ta kontakt med amningsmottagningen på Ackis - de är helt suveräna.



Och som någon annan skrev gällande amningsnappen. Tryck ut lite mjölk i nappen och "smörj" nappen med bröstmjölk så att hon får smak och "belöning" direkt. Det tar ju lite längre tid för mjölken att komma genom nappen och då kan de bli lite otåliga.



Och sist men inte minst. Jag har aldrig kunnat helamma min son. Han har alltid fått tillägg. Så jag ammade och gav honom tillägg efter amningen om han inte var nöjd.



Kram

2010-02-14 @ 11:27:17
Postat av: Nenne

Xylocain!!!

Smörj på fem minuter innan amning så försvinner smärtan, helt ofarligt för barnet o smörj efteråt...

Lycka till!!

2010-02-14 @ 11:29:49
Postat av: Lotta Nyström

Oh, en sån liten söt prinsessa!



Önskar er alla en hjärtligt härlig alla hjärtans dag!



Kramar från Lotta Nyström i Västerås.

2010-02-14 @ 12:03:47
Postat av: Anita

Hej...Ta och dela en citron...lägg dig på rygg och krama ut några droppar på såren....det hjälper snabbt och effektivt....en gammal beprövad huskur..

Anita.....

2010-02-14 @ 12:07:05
URL: http://lekebergsbo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det tog 3 månader för oss innan amningen fungerade som den skulle med vår son. Pga den negativa effekten ersättning har så kämpade jag tills jag grät och vägrade att ge det vilket belönade sig med att det till slut fungerade :)

Vi fick kontakt med en amningsexpert (amningshjälpen) via vårt bb och det var toppen.

Dock tror jag att man verkligen måste vilja kämpa för att det ska gå och känner du att du inte vill/orkar med det så kanske det i slutändan är bäst att ge ersättning ändå. (om det nu kan vara "bäst")

Vi fick hyra en pump som jag pumpade ur med efter varje gång han ätit (var tredje timme) sen fick vi alltid börja varje matning med att ge utpumpad mjölk med drickkopp och avsluta med amning. Ibland tog det två timmar att mata honom så då hade vi en timme tills nästa gång :-/ det var minst sagt kämpigt men blev bättre och bättre med tiden.

Lycka till iaf och jag hoppas det löser sig så att både du ch Vilma blir nöjda. :)

2010-02-14 @ 12:57:49
Postat av: Josefine

hej!

jag är verkligen en amningsmamma, ammat min tjej i 14 månader, och hon tuttade HELA tiden, en gång i timmen räckte inte- pga av att hon ville vara nära mest tror jag. Blir en ond cirkel. Och därför vet jag hur trött man blir!!! så min tanke är faktiskt, för jag anar att du inte kommer med 110% energi efter vad ni har varit med om, att för det första så sover flaskbebisar bättre på natten, tyvärr, och för det andra så kan du o din kille dela på det mer. om du nu känner dig trött! Men å andra sidan, så kommer du nog trots allt närmre din underbara lilla tjej om amningen funkar.Så om du orkar så tycker jag nog att du ska kämpa på...hmmm, ja, man kan ju vända o vrida på det här med amning hur mkt som hellst!! Men trots allt, att vara behövd, ger energi tillbaka. Och det är kanske den energin du behöver efter att ha misst Victor... Vilket fall som hellst så blir det bra i slutändan även om det känns sisådär nu! Lycka till!

2010-02-14 @ 13:02:11
URL: http://josefinkans.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej,

jag hade samma problem med båda min barn men fick ett superbra tips av en barnmorska på bb. Hon rekommenderade mig att använda snäckor på brösten, kalken läker såren väldigt snabbt och se till att lufta lite till och från. Jag levde med snäckorna i en månads tid å sen hade jag inga problem även om barnet fick fel tag nån gång :)

Du kan använda snäckor du tex plockat på stranden men se till att ha några att byta med. Man kokar dem i 5 min/dygn innan användning.

Hoppas det hjälper.

Lycka till!

Mvh Maria

2010-02-14 @ 13:12:22
Postat av: En medmänniska

Många tankar till er älskade Victor♥ idag.

Tänt ljus här hemma. Hoppas så du har det bra och leker o busar tillsammans med dom andra änglabarnen♥



Hoppas verkligen dessa råden som kommit in kan hjälpa dig och Vilma!

Hon är underbart söt :)

Kram Malin



2010-02-14 @ 13:57:04
Postat av: Sara

Så underbart söt hon är Er lilla prinsessa =)

2010-02-14 @ 14:47:10
URL: http://saranordbergs.blogg.se/
Postat av: Therese

Vad jobbigt. Låter precis som de problem jag hade med Gustav. Jag började med amningsnappar från medela vilket gick super efter ett tag. Dessa använde jag hela tiden han ammade, nu vill han inte amma längre och han är 6månader. Lite ledsamt tycker jag iof.



Men jag har hela tiden givit lite ersättning vid sidan om vilket ha gjort honom betydligt gladare och gett mig betydligt mindre ångest.



Angående såren så fanns det bara en enda salva som hjälpte mig och det var Lansinoh salva som finns att köpa på de flesta barnaffärer. Det var på amningshjälpen de tipsade om denna och den hjälpte super. Apotekets salva skall man dessutom tvätta av innan amning vilket man inte behövde med denna.



Hoppas det löser sig för dig.



Och vad söt hon är lilla Vilma <3

2010-02-14 @ 15:01:58
URL: http://viskarpaminaxel.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag hoppas också det löser sig. Men för alla fungerar det inte och då ska man inte kämpa o slita med det o känna att man e sämre mamma för att amningen fungerar inte.

Mina barn fick bli flaskbarn och dom är aldrig sjuka, har inga allergier och är välmående och fina barn. Är idag tonåringar.

Så ge ersättning om det inte fungerar och känn inte stressen.



Kram

2010-02-14 @ 16:00:43
Postat av: anna

Hade också sår på bröstvårtorna när jag ammade dottern och använde mig av bröstvårtskrämen på apoteket... Lär brösten lufttorka efter varje måltid...

Tog ca 2 veckor så hade dom läkt... Visst det gjorde ont när hon åt men mat fick hon iallefall



Så himla söt hon är den lilla Vilma. Väldigt lik Victor måste jag säga

2010-02-14 @ 16:07:58
URL: http://familjenpersson.blogg.se/
Postat av: Sandra-TvillingMamma

Tycker du är duktig som kämpat i en månad!

Jag låg på sjukhus i 12 veckor innan vi fick komma hem. Då pumpade jag så de bara fick min mat men 2-3 dagar innan hemkomsten började vi med ersättning för jag orkade helt enkelt inte amma två st.



Vi låg på sjukhus för barnen föddes i v24..



Kramar!!<3

2010-02-14 @ 19:15:05
URL: http://sunkiissed.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Det ska finnas en nässpray man tar just före man ska amma. Den brukar användas av de som fått mjölkstock för att mjölken ska rinna till. Tycker du ska prova det.

2010-02-14 @ 19:49:18
Postat av: Olivia

Så himla underbart fin Vilma är! När jag ammade smörjde jag in bröstvårtorna med bröstmjölk och lufttorkade eller fläktade det torrt så gick det fortare. Och så får man upprepa det några gånger så det liksom blir lager på lager. Det hjälpte superbra på mig. Det läkte mycket bättre än den där krämen man köper.

2010-02-14 @ 20:05:49
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Du ska absolut göra det som känns rätt för dig,det viktigaste är att vilma får mat...inte hur..

Kanske kan testa å pumpa ur med täta mellanrum å ge flaska.. (om hon tar den) mjölken kanske kommer igång bättre OCH bröstvårtorna får chans att läka..



Ibland kan det vara så att det helt enkelt inte går..tror inte att man ska se sig blind på hur det "ska vara" både bebis å en själv måste va glada :)))



mellanbarnet helammade jag i en evighet för han vägrade både napp å flaska..å den yngsta helammade jag bara 3 mån (han blev dödssjuk i RS bara 5 v gammal å strax efter åkte jag på giftstruma å rasade i vikt tills d inte fanns ngt kvar av mig.varken plutten eller jag ökade å amma gick tillslut inte.. jag måste producerat vatten eller nå under den vevan.. ;) det blev ist ersättning å han e en lika glad bebis som sina syskon var =)



Lycka till



kraaaam



2010-02-14 @ 20:39:46
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

"som sina syskon var som små" skulle det stå.. jag hann trycka för snabbt ;)



å bebis e han kanske inte heller..han fyllde ett samma dag Vilma föddes =)

2010-02-14 @ 20:43:01
Postat av: Elin

Här kommer mitt absolut bästa tips mot detta!!! Strunt i allt vad gnida in med bröstmjölk heter, för det funkar inte! Jag säger bara en sak....BARNRUMPESALVA!! Inotyol!!! Vilken mirakelsalva detta är!! Jag hade exakt samma problem och vädjade till min syster om hjälp, och hon gav mig detta tips...och sen dess för jag det vidare till alla som vill veta. Man smörjer in ett tjockt lager på bröstvårtorna och sen när man ska amma så tar man bara bort salvan med hjälp av lite barnolja. För mig försvann problemen på ett par dar! Och i och med det slappnade jag av vid amningstillfällena och då blev mjölkproduktionen också bra. Hoppas att det löser sig..men kom ihåg..det är inte hela världen om inte amningen funkar...det tycker inte jag i alla fall..Lycka till!

2010-02-14 @ 21:57:29
Postat av: Cecilia

Tycker du ska ta dig till närmsta barnaffär (typ Brio) och köpa dig en tub Purelan.. Bätter savla finns inte! Ett plus i kanten är att den är helt smak- och luktfri, så du behöver inte tänka på att tvätta av innan amningen =)

Lycka till och håller tummarna för att du kan fortsätta amma din lilla underbaring!

2010-02-14 @ 21:58:37
Postat av: Nettan

Det här med amning är svårt. Jag hade aldrig kunnat tänkt mig att det skulle vara så svårt att få allt att fungera. Min dotter åt, åt och åt men var ändå aldrig nöjd. Jag blödde jätte mycket och det gjorde så fruktansvärt ont. Använde amningsnapp och det lindrade lite. Men hon var så otålig så hon skrek om det inte kom mjölk på en gång. Men då pumpade jag "igång" bröstet innan jag lade till henne. Jag försökte pumpa emellan amningstillfällena men det funkade inte. Fick ihop 1/2 dl på 1 timme kanske. Hade 6 mjölkstockningar innan jag tillslut fick penicillin för bröstvårtorna. Samtidigt sa BVC åt mig och börja stötta med ersättning efter amning. Det var då det började fungera för mig. Äntligen rann mjölken till. Jag slappnade väl av på ett annat sätt när jag visste att hon blev mätt och nöjd äntligen. Men det tog 3 månader. Sen tog det någon veckan innan jag fick henne att ta bröstet utan amningsnappen. Men nu fungerar det klockrent och ammar fortfarande, hon är nu 7 månader. Jag är jätte glad att jag kämpade men jag vet inte om jag skulle ha gjort samma sak igen. Mådde inte så bra när det var som värst.

Hoppas att det blir bra för er iallafall. Vad du än bestämmer dig för.. Kram kram

2010-02-15 @ 01:19:20
URL: http://www.metrobloggen.se/vi2blir3
Postat av: Helena

Hej, sitter i ett hav av snor och läste ditt inlägg. Jag har inte läst alla kommentarerna men jag vill ändå tipsa dig om en salva som gjorde undervärk för mig när jag ammade. PureLan hette den, köpte den på babyproffsen. Efter bara ngt dygn var det mkt bättre! Och då hade jag rätt så stora sår och blödde. Hoppas det går över snart för dig!

Kram

2010-02-15 @ 12:56:34
URL: http://maiilan.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Har oxå haft problem med min ena bröstvårta, trodde nästan bröstvårtan skulle lossna, grät sparkade och skrek vid amningen.. Men fick veta att det bästa var att fortsätta amma och det gjorde jag. Köpte även silkonskydd vilket jag provad 1 gång, gjorde lika ont ändå. Men köpte på apoteket ett skydd att ha mellan amningarna så att vårtan fick andas och det va jättebra.. Fick veta att jag höll min lilla skrutt fel vid bröstet.. Titta vart såret/sprickan sitter som i mitt fall satt sprickan på ovansidan och såret på utsidan med det att jag fick hålla Victor mer uppåt och utåt mot armhålan vid amning. Om Wilma inte är nöjd efter amningen kan du ju prova att ge henne lite ersättning efter amningen.. Det gör jag till kvällen för att Victor inte verkar bli helt nöjd med bröstet då..

Lycka till!!!

2010-02-19 @ 17:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback